Snoeien van perzikboom

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Century

Snoeien van perzikboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-17 17:47

Sinds een aantal jaar heb ik een perzikboom. Hij zal een jaar of vier worden dit jaar (ik heb hem drie jaar).
Onwetend als ik was heb ik heb vanaf het begin zijn gang laten gaan. Geen snoei, geen bescherming tegen de krulziekte, geen mest, geen kalk. Vorig jaar heeft hij voor het eerst gebloeid, maar werd later geveld door de krulziekte en er is nooit een vrucht aan gekomen.

Nu bloeit hij weer prachtig en dit jaar wil ik het eens goed aanpakken. Ik heb van alles opgezocht op internet en ben al bezig met (voorkomend) middel tegen krulziekte, hij heeft al een keer kalk en een keer mest gehad, en ik heb alle dode en slechte takken gesnoeid.

Afbeelding

Maar nu. Ik lees van alles over gesteltakken, over dat vrucht alleen aan eenjarig hout komt, verjongend snoeien, vruchtdunnen etc. En ik zie door de bomen het bos niet meer ( :D )

Volgens mij moet ik de boom redelijk met rust laten qua snoeien op het moment, en kan ik hoogstens wat vruchtloze takken wegknippen in april, en te zwaarbeladen takken gedeeltelijk afknippen in juni (vruchtdunnen).

De boom heeft niet een al te lelijke vorm met een paar wat dikkere takken met vertakkingen, maar er zijn ook nog redelijk wat zijtakjes vanaf de stam gezien.
Mijn vraag is, hoe moet ik deze boom nu snoeien, na de pluk (of misschien wel eerder)? Wat moet ik met die gesteltakken waar men het over heeft? Houd je die takken en verwacht je dan vrucht op jonge twijgen het jaar erna (eenjarig hout), of moet je nieuwe twijgen aan de stam houden en oude gesteltakken wegknippen? Ik snap niet zo goed hoe dit werkt en wat ik nu wel en niet moet snoeien, en wanneer. Iemand hier ervaring mee of moet ik een tuinforum zoeken? :)

tweebelgen

Re: Snoeien van perzikboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:12

Dit ga ik meevolgen. Zelfde probleem met onze perzikenboom.
Bladluizen, krullende bladeren.
Vorig jaar hebben we geen enkele vrucht gehad.
Dit jaar hebben we het oude hout eruit verwijderd. Benieuwd hoe het gaat verlopen.
Wat de bladluis betreft, vrees ik dat er maar een oplossing is, pesticiden gebruiken.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-17 10:16

Bedankt voor je reactie :)

Ze hebben (helaas?) veel bestrijdingsmiddelen uit de handel gehaald. Voor krulziekte zijn er een paar hele goede die niet meer verkrijgbaar zijn. Beter voor het milieu natuurlijk, maar als mijn boom toch weer aangetast raakt is het ook jammer. Ik heb nu een ecologisch middel dat via de wortels opgenomen dient te worden en volgens mij meer een probiotica is. Het zou de boom sterker moeten maken zodat hij zich kan verweren.
Bladluis heb ik gelukkig nog niet gehad, die zijn volgens mij erg hardnekkig.

Ik hoop dat iemand langskomt om ons te helpen :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:31

ik heb denk ik nog nooit onze perzikken boom bewust bijgesnoeid, alleen de dode takken verwijderd. Maar ik moet toegeven dat we altijd afwisselend een jaar vruchten hebben en een jaar niet. krulziekte ook vaak genoeg, maar bepaald niet of er vruchten zijn of niet.

Dus ik volg ook maar even gezien we dit jaar onze tuin terug in orde willen brengen.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

http://www.dalmat.be

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:33

De gesteltakken zijn het skelet van je boom. Meestal houd je 3-5 gesteltakken aan, netjes verdeeld over de stam.
Aan de gesteltakken komen de vruchtdragende takken, die laat je dus met rust, in ieder geval het jaar dat ze gevormd zijn en bloeien.
Na de oogst snoei je ze af, als je boom alleen op 1-jarig hout draagt (dat hangt af van de cultivar), of je snoeit ze terug als je boom ook op meerjarig hout draagt.
Dicht op elkaar staande takken en elkaar kruisende takken dun je uit, en als er teveel vruchten aan de takken hangen dun je die ook uit.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-17 10:46

Dank je voor je reactie :)

Dus die wat grotere takken houd ik, de rest van de twijgjes aan de stam snoei ik weg? Wanneer kan ik dat het beste doen? Want aan die twijgjes zit ook bloesem nu.

En na de oogst maak ik dus de gesteltakken 'kaal' door alle zijtakken eraf te halen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:08

Aan de stam kun je idd beter weghalen, en dat kan nu. Of na de bloei, kan je nog even van de bloemen genieten. Na de oogst kan je alles wat afgedragen is er af snoeien. Maar ik zou denk ik niet volledig terugsnoeien, maar tot de helft, om te kijken of je volgend jaar niet ook nog vruchten op het 2-jarige hout hebt. Bijna alle vruchtbomen dragen in mijn ervaring ook op ouder hout. En dat zijn meestal sterkere/grotere vruchten, dus het is de moeite waard om even af te wachten.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-17 11:16

Dus de zijtakken van de gesteltakken tot de helft terugsnoeien (na oogst), en alle niet-gesteltakken van de stam weghalen (na bloei), als ik je goed begrijp.
Komt nog wat bij kijken zo :P

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:18

Helemaal goed :D
Valt best mee hoor, als de vorm er eenmaal in zit is het een fluitje van een cent het bij te houden.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-17 11:27

Dank je :) Zoals je het uitlegt klinkt het ook niet zo moeilijk; maar als je nieuw bent in de fruitboomwereld is het best ingewikkeld, al die termen en verschillende meningen. Ik heb voornamelijk fruitstruiken en kleinere planten en kruiden, dat vraagt niet zoveel snoeiwerk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:14

Mijn perzik: Afbeelding

Ik vind het prachtige bomen! Die van mij heb ik zo'n 5 jaar geleden geplant als mini-boompje van intratuin en heeft sindsdien al een aantal jaren bakken vol vruchten gegeven <3
Tegen krulziekte doe ik idd goed mesten, maar daarnaast sproei ik met Bayer - schimmels, deze:
Afbeelding
Eigenlijk voor de bloei en na de bloei nog een keer herhalen..
En daarna pluk ik alle gekrulde bladeren eraf. Dan lijkt het alsof je de hele boom leeg plukt, maar er komen dan toch bij mijn boom steeds meer schone bladeren te voorschijn en in de zomer heb ik dan een prachtige boom die er totaal niet meer ziek uit ziet.

Snoeien doe ik vooral om hem in vorm te houden, dus de lange takken eraf in het najaar, en kleine takjes die te dicht op andere takken zitten haal ik weg.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-17 15:34

Die van mij komt ook van de Intratuin (3 jaar geleden nu), maar is niet zo'n volle boom als die van jou! En vrucht heb ik ook nog niet gehad.
Er was van Bayer ook iets speciaal tegen krulziekte maar dat is niet meer verkrijgbaar. Tot nu toe nog geen aantasting gezien, ik hoop dat het spul dat ik gehaald heb werkt. Wat jij hier noemt kan ik niet meer spuiten nu hij bloeit toch? Dat moet volgens mij als alles nog in de knop zit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 15:41

Kan ook na de bloei nog, dat doe ik ook :j

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-17 15:48

Zou het verstandig zijn dat alsnog te halen?
Ben toch wel jaloers op jouw boom, zulke dikke takken en stam heb ik niet, laat staan zoveel bloesem!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 15:52

Ik doe al vier jaar met dezelfde fles dus je hoeft em dan volgend jaar niet meer te kopen, dat scheelt. Of het echt nodig is of echt goed helpt durf ik niet te zeggen, er komen nog steeds wat gekrulde bladeren aan de boom, maar als ik die eraf pluk dan blijven de schone bladeren iig de rest van het jaar onaangetast.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 19:29

Bestrijding tegen bladkrulziekte moet je mee beginnen als de dagtemperatuur boven de 8 graden komt. Dan wordt de schimmel namelijk wakker. Hij overwintert in de bladknoppen die het jaar ervoor gevormd zijn. Helaas is er op het moment niet iets in de handel wat hier specifiek voor ontwikkeld is. Zelf heb ik redelijk goede ervaring met een middel tegen aardappelziekte. Aangetaste bladeren moeten eruit! Zo ga je de verdere verspreiding tegen. In de zomer vormt de boom nieuwe kleine twijgjes met veel blad. Omdat de schimmel dan over zijn hoogtepunt heen is wordt dit nieuwe blad zelden tot nooit aangetast. Tot het volgend voorjaar want dan komt hij ook uit deze knoppen tevoorschijn :(
Helaas stoot de boom veel vruchten af als hij door zijn ziek zijn niet sterk genoeg is om vrucht te dragen en te groeien.
Overal waar de boom bloeit kan hij ook vrucht dragen. Leeftijd van de takken maakt daarbij niet uit. Soorten die alleen op 1 of 2 jarig hout vrucht dragen zullen niet bloeien op andere takken. Als de boom teveel vrucht draagt kun je kleine vruchtbeginsels weghalen of de takken ondersteunen. Zelf doe ik het laatste, ben nogal een fruiteter Y)(^)
Snoeien doe je na de pluk. De meeste fruitbomen kunnen ook in het voorjaar gesnoeid maar bij perziken ( en nectarines en amandelen) wil ik dit niet aanraden omdat de bomen zo vroeg bloeien en uitlopen. Terwijl ze wel vorstgevoelig zijn. Verder ben ik met snoeien ook geen licht. Dood hout haal ik weg en takken die tegen elkaar schuren. Zolang de vorm me verder bevalt doe ik niet zo moeilijk.

i am the black furred cat, no evil is within, i am the same as other cats, underneath my skin, please help me to dispel, this black myth i bear, not just for me i pray, but for black cats everywhere - in loving memory of doerak

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-17 15:34

Century schreef:
Dus de zijtakken van de gesteltakken tot de helft terugsnoeien (na oogst), en alle niet-gesteltakken van de stam weghalen (na bloei), als ik je goed begrijp.
Komt nog wat bij kijken zo :P

Ik heb vandaag de niet-gesteltakken gesnoeid, op misschien nog 2-3 na die ik er nog af wil halen. Echter wordt de boom wel erg kaal als ik die nu al weghaal, en een van die takken is nog best mooi vertakt (maar zit heel laag op de stam). Dus ik laat het voor nu er even aan en snoei ze na de oogst denk ik. Ik houd dan een drietal takken over op de stam en drie takken aan het eind van de stam, helemaal bovenin (staan mooi verdeeld). De takken zijn nog erg klein, maar hopelijk worden die mooi dik en gaan ze zich goed vertakken :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie