Onwetend als ik was heb ik heb vanaf het begin zijn gang laten gaan. Geen snoei, geen bescherming tegen de krulziekte, geen mest, geen kalk. Vorig jaar heeft hij voor het eerst gebloeid, maar werd later geveld door de krulziekte en er is nooit een vrucht aan gekomen.
Nu bloeit hij weer prachtig en dit jaar wil ik het eens goed aanpakken. Ik heb van alles opgezocht op internet en ben al bezig met (voorkomend) middel tegen krulziekte, hij heeft al een keer kalk en een keer mest gehad, en ik heb alle dode en slechte takken gesnoeid.

Maar nu. Ik lees van alles over gesteltakken, over dat vrucht alleen aan eenjarig hout komt, verjongend snoeien, vruchtdunnen etc. En ik zie door de bomen het bos niet meer (

Volgens mij moet ik de boom redelijk met rust laten qua snoeien op het moment, en kan ik hoogstens wat vruchtloze takken wegknippen in april, en te zwaarbeladen takken gedeeltelijk afknippen in juni (vruchtdunnen).
De boom heeft niet een al te lelijke vorm met een paar wat dikkere takken met vertakkingen, maar er zijn ook nog redelijk wat zijtakjes vanaf de stam gezien.
Mijn vraag is, hoe moet ik deze boom nu snoeien, na de pluk (of misschien wel eerder)? Wat moet ik met die gesteltakken waar men het over heeft? Houd je die takken en verwacht je dan vrucht op jonge twijgen het jaar erna (eenjarig hout), of moet je nieuwe twijgen aan de stam houden en oude gesteltakken wegknippen? Ik snap niet zo goed hoe dit werkt en wat ik nu wel en niet moet snoeien, en wanneer. Iemand hier ervaring mee of moet ik een tuinforum zoeken?