Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Nies_ schreef:Je moet niks.
Het werkt zo: de hypotheekrente die je af mag trekken is de aankoopprijs - overwaarde oude woning. Dus stel: overwaarde 50.000 aankoopprijs: 200.000 dan is 200.000-50.000=150.000 aftrekbaar. Heb je een hypotheek van 170.000 mag je 20.000 niet aftrekken, de 150.000 uiteraard wel.
Zo heel veel scheelt dat ook niet. Mensen rekenen zich graag blut als het om belasting gaat.
Relaxed schreef:Nies_ schreef:Je moet niks.
Het werkt zo: de hypotheekrente die je af mag trekken is de aankoopprijs - overwaarde oude woning. Dus stel: overwaarde 50.000 aankoopprijs: 200.000 dan is 200.000-50.000=150.000 aftrekbaar. Heb je een hypotheek van 170.000 mag je 20.000 niet aftrekken, de 150.000 uiteraard wel.
Zo heel veel scheelt dat ook niet. Mensen rekenen zich graag blut als het om belasting gaat.
Nou idd.. Ik heb mijn overwaarde niet in het huis gestoken, ik heb een deel gebruikt voor de financiering (percentage KK wat je zelf moet betalen) en de rest staat nu lekker op mijn spaar. Bij de belastingaangifte hoef je ook nergens die overwaarde in te vullen.. Je krijgt alleen de vraag of je een woning met overwaarde hebt verkocht en of je deze overwaarde in je nieuwe woning hebt gestopt. Maar een bedrag hoefde ik nergens in te vullen. Hypotheekadviseur zei destijds ook dat het amper iets scheelde.
verootjoo schreef:Het ligt er natuurlijk wel aan hoe hoog je overwaarde is. Als het maar 20k is staat het prima op je spaarrekening maar als het 100k is kan je beter een lagere hypotheek nemen voor lagere maandlasten en minder rente