Pergola zo bouwen dat hij stevig genoeg is voor een schommel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_Anne_x

Berichten: 6548
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zeewolde

Pergola zo bouwen dat hij stevig genoeg is voor een schommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 13:05

Ik heb flink lopen googlen maar zoveel verschillende dingen en meningen en vooral projecten die dan toch net niet genoeg op die van ons lijken.

Wij willen in onze tuin graag een pergola maken waar dan ook met de tijd een schommel aan zou kunnen hangen.



Zie hieronder een snelle schets van onze tuin op dit moment.
Het grote bruine vierkant is de schuur. Het groene het gras en met de vlekken zijn 2 (grote) borders.


Afbeelding


Het idee is de pergola zo te laten lopen als de paarse lijn. En dan op de rode punten een paal.
En dan de schommel in het midden (over het pad).

Mijn vraag is vooral welk formaat (dikte) palen ik nodig heb.
En wat is steviger, met een metalen houder in beton gieten (wat onze voorkeur heeft zodat je eventueel ooit mee kunnen verhuizen. Of lange palen 1/3 ingraven al dan niet in beton.

Aan de schuur houden de balken bevestigd worden met een paalhouder.
Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk genoeg is. Zo niet stel gerust vragen voor verduidelijking.
Laatst bijgewerkt door x_Anne_x op 28-03-17 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:08

Ik zie geen schets en geen foto?

x_Anne_x

Berichten: 6548
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 13:11

Er stond ook dat ie nog kwam. :') Lukt niet op m'n laptop dus nu toegevoegd met m'n telefoon!
Maar t hele bericht typen op m'n laptop is makkelijker dus vandaar even zo ingewikkeld :')

Maar hij staat er nu!

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:16

Het gaat om hout, neem ik aan?
Wij hadden ingegoten houders met daarin palen. Echt behoorlijke palen, 12*12 denk ik. De bovenste balk bij ons was alleen geen hout, maar metaal. Hout zou denk ik ook wel moeten kunnen, als je het maar goed behandelt en dat regelmatig herhaalt.
Wil je de schommel op het lange deel, of op dat korte stukje tussen de pergola en de schuur? Als het op het lange stuk moet zou ik in de hoeken nog schuine balken doen voor extra versteviging.
Zelf vond ik schommelen erg lang leuk :') dus ik zou het berekenen op aardig wat gewicht. Kun je er eventueel zo'n leuke hangstoel van Xenos voor jezelf aan hangen. :D

x_Anne_x

Berichten: 6548
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zeewolde

Re: Pergola zo bouwen dat hij stevig genoeg is voor een schommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 13:18

Ja hout. Oeps foutje.

Echt in t midden. Tussen de border en t gras.

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Re: Pergola zo bouwen dat hij stevig genoeg is voor een schommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:52

De palen ingraven is steviger dan ze op beton zetten. Tenzij je de betonnen houders ingraaft natuurlijk.
Voor de diktes van de balken is het met name van belang hoe groot de overspanning is. Hoe langer, hoe sterker je balken moeten zijn.

x_Anne_x

Berichten: 6548
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zeewolde

Re: Pergola zo bouwen dat hij stevig genoeg is voor een schommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 21:28

Het stuk over de border en het stuk over t gras zijn beide een kleine 2 meter. Het stuk over het pad waar dus de schommel aan zou komen is iets meer dan een meter