Overdrijf ik? (Schoonmaak)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Overdrijf ik? (Schoonmaak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 08:49

Iedereen moet ook doen waar hij/zij zich fijn bij voelt. Ik heb een schurfthekel aan poetsen dus ben al blij dat ik 1x in de week boven en onder poets.

Noor
Berichten: 482
Geregistreerd: 31-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 08:49

verootjoo schreef:
1x per maand vind ik echt weinig voor bv de slaapkamer... En keukenkastjes bedoel je aan de buitenkant? Of binnenkant. Hier wekelijks buitenkant en de binnenkant iets minder vaak :+
Badkamer alle tegels en voegen ook wekelijks.


Slaapkamer gebeurt gewoon 2x per maand tijdens de 'reguliere' schoonmaak. Maar het gaat mij nu om of een ruimte ECHT grondig aanpakken (dus bij slaapkamer klerenkast met nat afnemen/ deur met nat afnemen etc) 2x per jaar volgens jullie overdreven is.

Ik bedoel inderdaad buitenkant van de kastjes 2x per jaar grondig. Binnenkant waag ik me ook niet meer aan ;)

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 09:00

Noor schreef:
verootjoo schreef:
1x per maand vind ik echt weinig voor bv de slaapkamer... En keukenkastjes bedoel je aan de buitenkant? Of binnenkant. Hier wekelijks buitenkant en de binnenkant iets minder vaak :+
Badkamer alle tegels en voegen ook wekelijks.


Slaapkamer gebeurt gewoon 2x per maand tijdens de 'reguliere' schoonmaak. Maar het gaat mij nu om of een ruimte ECHT grondig aanpakken (dus bij slaapkamer klerenkast met nat afnemen/ deur met nat afnemen etc) 2x per jaar volgens jullie overdreven is.

Ik bedoel inderdaad buitenkant van de kastjes 2x per jaar grondig. Binnenkant waag ik me ook niet meer aan ;)


Kledingkast en plinten en deuren etc zit bij mij gewoon in de wekelijkse ronde. Maar dat is toch het hele werk niet :?

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Overdrijf ik? (Schoonmaak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 09:21

Verootjoo.. imo is jouw schoonmaak'ritueel' niet wat normaal is of hoeft te zijn hoor :D
Sta er van te kijken hoe vaak en hoe veel jij schoonmaakt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101736
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 09:44

Ik heb 4 poezen en dus 4 kattenbakken (met grit wat door de hele kamer ligt). :+ Stofzuig meestal elke dag maar soms sla ik een dagje over als ik geen zin heb. :o Dan pak ik een soort swiffer en veeg het ergste bij elkaar.

Afwassen doe ik meestal om de dag en dan maak ik gelijk het aanrecht en gasfornuis schoon.

Koelkast van binnen en kastjes aan de buitenkant doe ik maar eens in de 2/3 weken. (zou vaker moeten denk ik)

Kastjes aan de binnenkant vaak maar 2x per jaar.

Afstoffen 2/3x per week maar zou ook eigenlijk elke dag moeten. :+ Die kattenbakken laten veel stof achter als je ze bijvult.

Daarom dweil ik ook om de dag omdat mijn houten vloer wit wordt van de stoflaag.

Onder de bank stofzuigen eens in de zoveel maanden. (is een slaapbank en weegt giga veel dus verplaatsen is moeilijk) Zelfde geld voor schoonmaken achter het dressoir.

Ramen lappen doe ik in de zomer 1x per maand maar in de herfst en winter eigenlijk helemaal niet. :') Je wil mijn ramen nu ook niet zien. := Misschien vandaag toch maar even lappen...anders krijg ik volgende week mijn vader op mijn dak.

Bed verschonen doe ik in verhouding met de meeste hier veel en veel te weinig. :o Ik woon alleen en slaap dus ook alleen...er liggen wel katten op maar daarom stofzuig ik hem ook om de dag. Toevallig net mijn bed afgehaald en in de wasmachine gegooid maar er zit vaak wel een maand tussen...soms langer. :o Maar je stapt toch schoon in je bed...en als er iemand komt logeren verschoon ik mijn bed natuurlijk wel gelijk.

Badkamer haal ik 2/3x per week een doekje doorheen maar de tegels schrobben heb ik misschien pas 1x gedaan sinds ik hier woon. := Vind dat gewoon niet zo belangrijk maar zou wel vaker moeten...het is alleen zo'n rotklus.

WC gooi ik vaak om de dag een beetje Glorix in en neem de pot en bril af met een vochtig schoonmaak doekje.

Mijn WC is dus het schoonste in mijn hele huis. :') Maar vanwege de katten hou ik het nooit langer dan een paar uurtjes schoon...zodra ik de kattenbakken gedaan heb (elke dag meerdere keren) gaat er weer een kat naar de wc en gooit er weer grit uit. :roll:

Ik zou sommige dingen idd vaker moeten doen maar ik maak ook al schoon voor mijn werk dus de zin om het dan thuis nog te doen vergaat je dan wel een beetje...en je leeft maar 1x dus dan wil ik graag leuke dingen doen en niet uren per dag schoonmaken...

Hier mijn ramen...

Afbeelding

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 09:46

Chocopasta schreef:
Ik zal mijn schoonmaakgewoontes maar verzwijgen hier.. Ben niet zo heel fanatiek :')


Haha wij kunnen elkaar de hand schudden :))
Stofzuigen doe ik wel iedere dag trouwens, met 2 langharige katten moet dat ook wel. En iedere dag de keuken leeg en netjes en een doekje eroverheen. De rest doe ik wanneer het uitkomt of als ik zin heb :o

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 09:50

@TS als jij graag maandelijks een ruimte wat uitgebreider wil schoonmaken, wat houdt je tegen? Als jij graag je kledingkast eens goed wil uitmesten. ..veel plezier ermee. Waarom zou je vriend dat moeten goed vinden? Het zou natuurlijk leuk zijn als jullie zelfde maatstaven hadden... maar zoals je in topic kan lezen heeft iedereen nogal ander idee van wat er dagelijks/wekelijks/maandelijks gepoetst moet worden.

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Re: Overdrijf ik? (Schoonmaak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 09:55

Ik vind het niet overdreven. Wat ik zou doen is iedere keer als je gaat schoonmaken, daarbij 1 klus goed aanpakken. Het huis schoonmaken en dan daarbij de badkamer bijvoorbeeld een extra beurt. En de keer erop weer de keuken enzo :) als je al geen kinderen en huisdieren hebt, en waarschijnlijk (ga ik even vannuit) werken jullie allebei, dan lijkt mij dit een prima schoonmaak. Het hoeft ook niet altijd spik en span te zijn vind ik, daar is het je eigen huis voor :+

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 10:05

Omg TS hier in het studentenhuis wordt alles wekelijks gedaan... En ik deel de wc en badkamer met 1 iemand anders. Dus ik vind 1x per 2 weken echt te weinig. :P


edit: bedoel dan wel voor de wc en badkamer, afstoffen enzo doe ik 1x per maand denk ik.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Overdrijf ik? (Schoonmaak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 10:19

Ts, laat je vriend andere klussen en ga zelf poetsen wanneer je dat wil. Poetsen is nooit mijn hobby geweest, stofzuigen/swiffer dagelijks ivm met kudde beesten. Wc's ook maar de rest??? Wanneer het uitkomt en ik er zin in heb. Het leven is te kort en te leuk om bvb dagelijks 2 uur te poetsen. Dat zijn 730 uur per jaar of te wel dik 18 volledige werkweken. Ik leef al heel lang op deze manier en hier is nog nooit iemand ziek zwak en misselijk geworden omdat het niet brandschoon was.

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 10:21

Joh ik woon al 3 jaar in het nieuwe huis en heb nog nooit het tegelwerk (buiten de douce om) gepoetst. Komaan zeg. Wat een fanatiekelingen.

Vraagje werken de fanatiekelingen ook een volledige week? Dus 40 uur+ ?

Het enige wat dagelijks gebeurd is stofzuigen in de woonkamer en hal, maar wij hebben een robotzuiger dus dat telt niet :P .

Ik werk 40 uur in de week en als ik zin heb in het weekend pak ik meteen alles mee. Dus woonkamer zelf grondig stofzuigen, slaapkamer, badkamer en zolder. Dan badkamer poetsen met toiletten en dan ben ik er eigenlijk wel weer klaar mee. 2x per week doe ik 's avonds een bleek door het toillet heen en borstel ik er doorheen, maar ik ga niet ook meteen weer met een doekje overal langs. Twee wekelijks beddengoed ook hier hoor. Of iets moet het vies hebben gemaakt dan vaker, maar anders niet.

Dweilen eens in de maand. Ik heb twee honden en 2 uur laten zie je toch weer hondenpootjes. Ik vind dat echt zonde van mijn werk dan hoor. En in de zomer nog minder want dan lopen ze toch continu in en uit.

Keuken neem ik nooit mee in een poetsronde. Na het koken maak ik gelijk het aanrecht schoon en als ik de vaat uitruim en ik zie een vlek aan de deur van een kastje haal ik dat gelijk weg. Binnenkant kastjes worden half jaarlijks gedaan.

Deurknoppen en deuren hier ook op een blauwe maandag (vaak met de lente - poets dan heb ik er opeens zin in :P ).

Na mijn werk ben ik moe en wil ik lekker kroelen met mijn dieren en wandelen. Daarna is het vaak meteen weer bedtijd dus ik heb niet eens tijd, puf en zin om 'savonds te poetsen.

En als mensen me vies vinden, prima. Ik ben bijna nooit ziek dus ik zal vast iets goed doen :P .

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 10:23

Ik ben net van mijn smetvreesachtige praktijken af en laat de boel nu wel eens een dagje (of 2) liggen als het mooi weer is en ik lekker lang wil wandelen ofzo, maar als ik veel van de reacties hier lees... Dan ben ik nu een viezerik. :P

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 10:27

Ik dweil, stof en stofzuig gewoon elke dag. Wc doe ik elke dag net als mijn deuren afnemen. Badkamer doe ik 1 keer in de week een grote beurt en verder elke dag gewoon even een doekje erdoorheen. Ben maximaal een uurtje per dag bezig. Mijn man vind het ook overdreven maar dan heeft hij pech. Ik werk niet dus tijd zat. :+ Vanmorgen al mijn badkamer gepoetst en omdat ik het elke dag na het douchen bij hou is dat ook echt een klusje van niks. Scheelt je al de helft als je elke dag je douche en je kranen droog maakt en even een doekje over je wastafel haalt.

Maar iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Als je het zelf schoon vind is het prima toch?

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 10:29

Sonja89 schreef:
Ik ben net van mijn smetvreesachtige praktijken af en laat de boel nu wel eens een dagje (of 2) liggen als het mooi weer is en ik lekker lang wil wandelen ofzo, maar als ik veel van de reacties hier lees... Dan ben ik nu een viezerik. :P

Welkom bij de club, geniet er van , deze week prachtig weer(staat op , pakt riem en gaat er met de hond op uit :D )

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 10:46

bigone schreef:
Sonja89 schreef:
Ik ben net van mijn smetvreesachtige praktijken af en laat de boel nu wel eens een dagje (of 2) liggen als het mooi weer is en ik lekker lang wil wandelen ofzo, maar als ik veel van de reacties hier lees... Dan ben ik nu een viezerik. :P

Welkom bij de club, geniet er van , deze week prachtig weer(staat op , pakt riem en gaat er met de hond op uit :D )


Veel plezier, ik ga ook de hele dag de zon in met paarden en honden. Stofzuigen misschien daarna nog even en anders morgen een nieuwe dag... :D

TS, mijn criterium tegenwoordig is dat ik mezelf prettig voel in mijn eigen huis. Als ik onrustig word van het zand en de haren (hier wel honden) dan doe ik er iets aan. Dat kan de ene keer sneller zijn dan de ander, terwijl ik voorheen schoonmaakte op vaste momenten 'omdat het moest'.

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 10:48

Hier ook viezerikken als ik het zo lees...
Ik zou wel een schoner huis willen, maar het ontbreekt me aan tijd...

Beddengoed probeer ik wekelijks te verschonen, stiefdochter ligt wel eens langer maar die slaapt er ook maar 2x om de week in.
Stofzuigen moet bijna dagelijks, maar wij wonen buitenaf, lopen beide de hele dag buiten op stal/werkschoenen rond, hout voor de kachel komt met de kruiwagen naar binnen, dus ja ik kom wel eens de kamer in dat gelijk m'n voeten een scrub gehad heb, en verzoek visite ook hun schoenen aan te houden, heb ook geen zin om als een politieagent iedere keer te roepen dat de schoenen uitmoeten... dweil wanneer ik het niet meer aan kan zien

Toilet gaat 2x per week reiniger en chloor in, en een borstel erdoor, afnemen 1x per week
Badkamer de wastafel en douche 1x per week of zodra het nodig is, verder schrob ik daar als ik het pas nodig vind

De ramen zijn dramatisch, ik geloof dat het alweer zowat een jaar geleden is, onze honden hebben er een handje van om ertegenaan te gaan staan, te neuzen en als t regent opspattend water, er vliegt regelmatig een vogel tegen de ramen wat ook afdrukken achterlaat...

Zou wel schoner willen leven, we overwegen een poets...

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 10:49

Ideaal gezien zou ik jouw schema aanhouden ts, helaas lukt mij dat niet door ziekte.
Vind ik niet te weinig of overdreven.

Momenteel ligt de grond bezaaid met zand en hooi. Jammer dan :+

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:18

Kimbers schreef:
Verootjoo.. imo is jouw schoonmaak'ritueel' niet wat normaal is of hoeft te zijn hoor :D
Sta er van te kijken hoe vaak en hoe veel jij schoonmaakt.


De vraag is toch ook niet wat normaal is, maar of TS haar schoonmaak ritueel overdreven is. Ik vind dus verre van overdreven, maar veel te weinig.

Hier liggen echt stofnesten na een week... en de deuren waar iedereen met z'n vieze griephandjes aan zit mogen ook wel elke week en de klinken dagelijks.

Ik zou het liever vaker doen om mn huis echt schoon te houden, maar helaas ontbreekt het me aan tijd en aan goed huismoederschap :Y)


Verosjaak schreef:
Joh ik woon al 3 jaar in het nieuwe huis en heb nog nooit het tegelwerk (buiten de douce om) gepoetst. Komaan zeg. Wat een fanatiekelingen.

Vraagje werken de fanatiekelingen ook een volledige week? Dus 40 uur+ ?


Ik werk er 24 betaald, maar dat wil niet zeggen dat ik verder geen leven heb ofzo :')

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:20

Sinds gisteren hebben wij 2 Poolse damesdie komen schoonmaken.
Kan alles weer goed gereinigd worden ipv bijgehouden worden.
Ze komen om de week 2 uurtjes, 4 uurtjes totaal omdat het 2 hardwerkende dames zijn.

Dagelijks gaat er een stofzuiger door de benedenverdieping heen.
En 2x per week een dweil.
Toilet beneden gaat dagelijks een glorixdoekje over.
Eigenlijk moet het vaker met honden en een straat die open ligt maar dat lukt niet.
Elke week worden de bovenverdieping en badkamer gedaan.
Zolderkamer van puber is 1x per maand aan een grondige beurt toe.

Alle keukenkastjes soppen van binnen en van buiten gebeurt 2x per jaar.
Koelkast en vriezer ontdooien en soppen 1x per 6/8 weken.
Ramen lappen 1x per 8 weken. Laat ik over 2 weken de schoonmaaksters doen.

Mandy92
Berichten: 1564
Geregistreerd: 01-08-05
Woonplaats: Haarlem

Re: Overdrijf ik? (Schoonmaak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:25

Ik vind het ook weinig.
Wij wonen met z'n tweeën en geen huisdieren. Ik stofzuig sowieso twee keer per week, neem de wc elke dag even af en wekelijks gaat alles even grondig. Tenzij het eerder nodig is, dan uiteraard eerder. Maar misschien ben ik weer erg schoon, haha.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:25

Uiteindelijk moet je je prettig voelen in je eigen huis.
Waarschijnlijk stoor je je automatisch meer aan rotzooi als je dagelijks relatief veel thuis bent. Maar als je smorgens met amper je ogen open de deur uitwandeld en dan savond 10 minuten thuis bent om vervolgens naar stal te gaan om dan weer om 10 uur thuis te komen, wat eten in je mik schuift en om 11 uur in bed ligt dan zal het je niet zo veel schelen dat er nog wat stof op de vensterbank ligt.
Zo stoort vuil op de ramen ook niet als je alleen maar in het donker thuis ben in de winter.

Als je zelf tevreden bent en je hebt geen gevoel van schaamte als iemand spontaan op de koffie komt of een vreemde even je toilet wil gebruiken dan is je schema in orde.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:28

Nagini schreef:
Elke keer lees ik weer "beddengoed wekelijks, want anders is het vies".

Lol weet niet hoe de meeste van jullie het bed in rollen hoor. :')
In het paardenkloffie?

Als je toch vers gedouched bent ha je toch schoon erin.


Ik heb last van eczeem dus jah dan is het echt vies naar een week! Daarbij weet jij hoeveel je zweet in je slaap?! En je dode huidschilfers ;)

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:32

Nagini schreef:
Jemig ik hen geen eens zoveel kussenslopen/hoeslakens.. _O-
Je hebt toch niet het zweet op je voorhoofd staan als je slaapt.

En ik ga al helemaal niet elke dag/om de dag de was doen.

Ik vind het vallen in de categorie: smetvrees van jezelf lol


Slaap je dan ook 2 weken lang in hetzelfde shirt?
Absoluut geen smetvrees, maar mijn man zweet dus wel zo veel in de zomer.
Probleem van eczeem is hier ook bekend.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:37

Toen wij zonder huisdieren in het appartement woonden maakten we wekelijks goed schoon (stoffen, zuigen dweilen, de badkamer, keuken en de wc uitgebreid ) toilet werd tussendoor ook bog meermaals snel meegepakt
Beddengoed wekelijks of om de week naar gelang het zomer of winter is
Keuken ook tussendoor gewoon aanrecht, gasfornuis en wasbak meepakken

Nu met tweekapper en twee grote honden moet ik dagelijks sowieso stofzuigen, 3 keer per week dweilen en is 1 keer per week stoffen eigenlijk niet genoeg

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:42

Ach, sommigen poetsen wellicht dagelijks maar slapen dan met de hond samen in bed, dat vind ik dan weer echt een no-go en vies.
Je moet zelf gelukkig zijn.

In Zwitserland stofzuigen sommige mensen hun stoepje voor de voordeur, dat blijf ik ook nogal bijzonder vinden :P