Nieuwe zgn slimme meters

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

chamion
Huisheks

Nieuwe zgn slimme meters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 11:11

Ik heb eergisteren de zogenoemde slimme meters gekregen van de gemeente en vond dit een mooi moment om weer te beginnen met regelmatig opschreven van de meterstanden. Eerst een week even elke dag en daarna om de maand. Dit is jarenlang gedaan in het huis, maar rond 1995 is dat een beetje afgelopen. Maar met zulke oude gegevens (ondertussen al 2 andere ketels oa.) kan je natuurlijk niks vergelijken.

Maar ik heb geen idee wat nu een beetje een normaal gemiddelde is. Vooral omdat ik tussen gisteren en vandaag een flink verschil heb aangetroffen op de meter. Dus ik dacht laten we bok even om advies vragen. En wat zijn jullie tips waar ik kan besparen?

De situatie;
1 persoons huishouden.
Rijtjeshuis, midden.
Uit 1981 (1ste bewoners, oke mijn ouders en nu ik)
Woonoppervlakte. 140 m²
Externe bergruimte (schuur, niet verwarmd) 6 m²
Inhoud 500 m³
3 verdiepingen waarbij op de eerste verdieping 3 ongebruikte kamers waar de cv op standje 1 staat om de ergste kou eruit te houden. De grote badkamer staat de cv vol aan. (deur wel open)
Zolder is verbouwd naar 3 kamers, namelijk de waskamer, gereedschap & opslag en de laatste kamer is mijn slaapkamer. Het gereedschap & opslag kamer heeft een cv maar die staat volledig ingebouwd met troep dus geen idee hoe hoog die staat. De waskamer cv staat op standje 3 (gemiddeld) om eventuele vocht te verdrijven. En mijn slaapkamer op 2. Dit is al vrij hoog want oorspronkelijk was mijn slaapkamer cv de cv om de gehele zolder te verwarmen. In de avond heb ik alleen verlichting aan waar ik ben. Dit betekend 1 lamp aan de muur (witte muur + wit plafon= veel licht weerkaatsing) en 1 lamp op schemerstand. Deze laatste heb ik niet aan wanneer ik mijn kaarsen aan heb.

Gisteren ongeveer 24 uur na plaatsing van de meters heb ik dit genoteerd;
Elektra; Hoog 0000001, laag 0000000
Gas; 0000.150 m3
Ik heb geen cv aangehad die dag en kort gekookt met een 1pansgerecht. Maar 1 lamp aangehad en overdag de laptop aan. En avond tv gekeken. (oke en 2 vriezers, een koelkast dvd speler)

Vandaag heb ik dit genoteerd;
Elektra; Hoog 0000005, laag 0000000
Gas; 0003.225 m3
De cv heeft overdag heel kort aangestaan om wat kou te verdrijven. Daarna uitgegaan tot een uurtje of 5. Daarna aangestaan op 18 graden met de cv in de woonkamer en keuken dichtgedraaid omdat de open haard is aangedaan. Ook heeft de laptop een aantal uur aangestaan. De wasmachine heeft een wasje van 55 minuten gedraaid. Met koken 2 pitten in gebruik en de oven. En in de avond 2 lampen aan en de tv. Een deel van de nacht heb ik mijn telefoon opgeladen.

Vond het toch een behoorlijk verschil qua gasverbruik. Komt dit puur door de cv? Of kan ik daar nu nog niks van zeggen? Of piep ik teveel en is het vrij normaal?

Yessy

Re: Nieuwe zgn slimme meters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:20

Gas komt door je cv inderdaad. Google even voor gemiddelden van gas en elektraverbruik en check ook wat he afgelopen jaren gebruikte. Hier zitten we voor 2 personen in een niet zo groot vrijstaand huis rond 2500 kWh stroom en 1500 kuub gas per jaar.

Ik hou zelf alles bij op energiemanageronline, daar kan je jezelf ook vergelijken met andere mensen in een gelijkwaardige woning :)

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 17:01

Wat elektriciteit betreft; vergeet het sluipverbruik niet. Je TV op standby, je CV ketel die stroom nodig heeft, laptop die aan de lader hangt, trafo voor de deurbel. En natuurlijk ook je koelkast en vriezer die de hele dag door stroom gebruiken. Allemaal los geen enorme hoeveelheden, bij elkaar telt het wel op.

Je gasgebruik gaat voor het overgrote deel naar verwarming van je woning. De gemiddelde woning uit 1981 is niet heel geweldig geisoleerd. Ander ding is het verwarmen van tapwater (voor douchen of gebruik in de keuken). Gebruik voor koken is vrijwel verwaarloosbaar ten opzichte van die twee.

Besparen; er zijn redelijk wat sites met handige hints en tips (alleen kom ik zo even niet op goede voorbeelden :+). Afhankelijk van je woning:
- Spouwmuurisolatie (kan groot verschil maken, weinig kosten)
- Dakisolatie (enorm bespaarpotentieel, wel meer werk)
- Vloerisolatie (relatief goedkoop als je een kruipruimte hebt, redelijk potentieel, vooral ook meer comfort)
- Glas vervangen (vrij duur, kan wel groot verschil maken, ook in comfort)

Dat gaat allemaal over gas. Wat betreft elektra is het vooral kijken naar alles dat de hele dag aan staat. Kan best interessant zijn om een antieke koelkast of vriezer te vervangen.

Overigens kan je met een slimme meter ook automatisch je verbruik bij laten houden via sites en apps. Of je dat moet willen is een heel andere discussie, maar het kan :)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 18:38

Wow, thanks bart. Bij sommige dingen had ik nog niet echt stil gestaan.
Standby is er hier wel uit geramd ~~}> ouders hadden daar vroeger een hekel aan, en dat heb ik over genomen. Zelfs mijn radio zit de stekker niet in het stopcontact. Laptop accu is met de muziek mee, dus die zit op de netstroom en ook hier gaat de stekker eruit zodra ik klaar ben, zodat niet het lampje van de omvormer blijft branden (dat is toch de omvormer?! :o? ) deurbel is batterij :j

De vriezer is uit het jaar kruik en die wil ik graag vervangen, maar de vriezer is vrij groot en staat ingebouwd in mijn op maat gemaakte U keuken.... Dus daar een vervanger voor zoeken is lastig. Nu heb ik wel al een kleinere en die is nu 6 jaar oud, maar daar kan dus weinig in.

Dak is al geïsoleerd (zou beter kunnen maar goed) Mijn vader heeft voordat hij kamers erop heeft gemaakt eerst staalwol (of hoe dat ook heet) ertegenop gezet en daarna hout en toen piepschuim. Waarschijnlijk niet de officiële manier om te isoleren maar het helpt denk ik zeker.

Spouwmuurisolatie? Mmm dat is overdenken wel waard. En als ik even met de buren overleg kunnen we misschien de kosten delen. Scheelt weer. Maar dat is maar 1 kant. Het huis aan de andere kant staat te koop, dus daar is het dan even afwachten of ik moet er voor kiezen zelf alles te betalen (en dan hebben de nieuwe buren er ook voordeel van :x )

Vloerisolatie is ook een goede tip want we hebben hier een kruipruimte (en vochtige ruime meter diepe put waar ik ooit als klein meisje in mocht van papa want ik kon zo goed bij de leidingen... >;) ) Maar dan spreek ik even met iedereen in de buurt. Dan kunnen we korting krijgen omdat het bedrijf gelijk X aantal huizen doet en misschien komen we dan in aanmerking voor een subsidiepotje omdat de gemeente hier bied die mogelijkheid aan als je een bespaarplan hebt met je hele buurt... = win win op mijn rekening... :$

Beneden hebben we al overal dubbel glas en ik wil dat zeker boven ook hebben. Alleen moeten dan de kozijnen vervangen worden, de "dozen" boven de ramen, de dakgoten een rare maat badkamer raampje. Werd ook aangeraden om gelijk nieuw cement tussen de bakstenen aan te brengen. En dan hebben we nog een schuine kant incl een schuine wentelraam.... prijskaartje destijds? +10.000. En dat zal vast niet goedkoper zijn geworden. :wow: :evaw: hoef niet te zeggen dat we iets wat achterstallig onderhoud hebben aan de buiten....iets met overlijden handige harrie met contacten door heel NL :')

Maar inderdaad, ik ben niet van het koppelen van dingen. Ik vind het nu al iets te veel Big Brother is Watching You! _-:( Heb ook alleen ingestemd met die slimme meter omdat ik ze gratis kreeg en gelijk de leiding enz. even werden bekeken.

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:00

Chamion mocht je niet willen dat je meter elke 2 maanden automatisch wordt uitgelezen kan je dit ook stop zetten. Hiervoor moet je contact opnemen met je netbeheerder. Dan kan de energieleverancier niet meer automatisch uitlezen en is het in principe een ouderwedse meter waarvoor je standen moet doorgeven. Verder kan ik je helaas niet helpen met het verbruik. Ik werk met business klanten en die verbruiken over het algemeen meer dan consumenten ;)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 20:09

Tucktuck schreef:
Chamion mocht je niet willen dat je meter elke 2 maanden automatisch wordt uitgelezen kan je dit ook stop zetten. Hiervoor moet je contact opnemen met je netbeheerder. Dan kan de energieleverancier niet meer automatisch uitlezen en is het in principe een ouderwedse meter waarvoor je standen moet doorgeven. Verder kan ik je helaas niet helpen met het verbruik. Ik werk met business klanten en die verbruiken over het algemeen meer dan consumenten ;)

+:)+ Kijk dat vertellen ze er niet bij +:)+
Maar tegen dat uitlezen heb ik niet zoveel problemen, want ik heb eens de meterstanden verkeerd doorgeven (de aller eerste keer dat ik het ooit moest doorgeven) die angst en hart aanval (rekening van +1.000 voor gas en +1.500 voor elektra om bij te betalen) zit er elke keer in als ik het weer moet doorgeven. Stelde het ook echt uit tot de laatste dag....

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:13

Als je energiebesparende maatregelen wilt nemen dan moet je ook eens kijken naar subsidie. Er zijn diverse potjes.

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:14

Je zou dan altijd nog een foto van je meters kunnen mailen met het verzoek de meterstanden in te vullen. Maar iets anders van alleen 2x per maand je meter uitlezen gebeurd niet. Behalve voor de jaarnota of als je verandert van leverancier. Ze kunnen verder niet meer of minder met de gegevens dan wanneer je gewoon de mererstanden zou doorgeven.

En let op ook bij slimme meters kan er iets mis gaan. Dat mag ik vaak genoeg oplossen. Dus mijn tip zou zijm gewoon rondom de jaarafrekening even een foto maken en controleren of dit ongeveer klopt met de afgerekende standen.
Er kan natuurlijk altijd wat verschil inzitten vanwege het uitlees moment van de slimme meter.