Irritante vrachtwagen verlichting

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Irritante vrachtwagen verlichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 21:02

Ik zie steeds meer vrachtwagens op de weg die meer lijken op de Coca-Cola kerst truck.
Tig lampen voorop, hele ritsen met rode lampen langs de zijkant en achterkant.
Volgens mij is dit helemaal niet toegestaan.
Gewoon normale verlichting en reflectie is toch zat?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:05

Op donkere wegen waar een vrachtwagen achteruit bij een boer/bedrijf in moet parkeren komt het helaas te vaak voor dat er automobilisten in de zijkant van de vrachtwagen botsen. Met vaak ernstig letsel tot gevolg.
En dat wordt wel voorkomen met een kerstboom aan de zijkant.
Want met slecht weer (en vaak te hard rijden) blijkt reflectie niet altijd voldoende.

Rivendell

Re: Irritante vrachtwagen verlichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 23:28

Maar dat hoeft op de snelweg toch niet allemaal aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:31

Tja, ik begrijp je punt, maar ik heb liever dat een vrachtwagen teveel verlicht is dan te weinig. Laatst reed ik in het donker op de snelweg waarbij de verlichting boven het wegdek was uitgeschakeld. Ik reed dichter bij een vrachtwagen die alleen de achterlichten had branden, verder niets. Het duurde keilang voor ik echt zag dat ik met een vrachtwagen met oplegger te maken had.

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:00

Veel van deze verlichting is verplicht op nieuwere combinaties en is dus feitelijk 'normale' verlichting.
Sommige chauffeurs en bedrijven gaan inderdaad wel erg ver met de invulling hiervan.
Het is ook een manier voor chauffeurs om zich te onderscheiden.

Zolang de plaatsing en kleur correct is kan er echter niet tegen worden opgetreden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:02

Totaal geen last van. Vind het juist wel wat gezelligs hebben. :)

Irriteer me daarintegen wel vreselijk aan auto's die hun lampen verkeerd afgesteld hebben waardoor ze standaard in je ogen schijnen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:25

Geen problemen mee, tegenwoordig worden vrachtwagens en aanhangers standaard gebouwd met al deze verlichting er op.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:38

Ze volgen gewoon de regels wat betreft de zijkant en achterkant.

Bij een bepaalde lengte, ook bij aanhangers, moet je aan de zijkant verlichting hebben zodat met kan zien hoe lang je bent.
Bij een bepaalde breedte, dus ook gewone aanhangers, moet je verlichting hebben die aangeeft hoe breed je bent.

Daarnaast moet je je normale verlichting achterop hebben +reflectie.

Voorop is soms wat overdadig, maar op donkere landwegen wil je snachts ook graag wat kunnen zien.

Erger me idd ook veel meer aan slecht afgestelde verlichting van personenauto's, of personen die het schijnbaar niet nodig vinden om hun groot licht uit te zetten als ze een tegenligger naderen..

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:39

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:04

Ik vind het eerlijk gezegd wel prettig, duidelijke verlichting rondom. Vorig jaar reed ik in het pikkedonker in de stortregen een auto tegemoet in een S-bocht (die daar ligt om te voorkomen dat mensen daar 100 rijden waar je 60 mag). Wat ik dacht dat een auto of klein busje was met brak afgestelde verlichting, bleek een gigantische vrachtwagen te zijn die enkel de 'gewone' lampen aan had staan. Daar kwam ik achter toen hij vol op me in kwam rijden omdat hij te groot was om binnen z'n baan te blijven in de betreffende bocht. Mijn enige optie was zo hard remmen als mogelijk, ik denk dat er nog geen 5cm zat tussen mijn auto en de vrachtwagen toen ik eenmaal stilstond (en de vrachtwagen gewoon op volle snelheid doorreed). Als hij net als tegenwoordig de meeste vrachtwagens vol feestverlichting had gezeten, dan had ik op afstand kunnen zien dat hij een deel van mijn baan nodig zou hebben, want ik ken de weg en het is echt niet breed daar. Had me toch weer een hartverzakking gescheeld :=