Andere warmtebron voor in huis, mogelijkheden?

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

karuna
Drukke kabouter

Andere warmtebron voor in huis, mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-17 10:32

Als alles goed gaat ben ik over ene tijdje eigenaar van een fijn twee onder een kap huis. Nu verwarmd door een gaskachel. Nu ben ik aan het nadenken welke vormen van verwarmen er zijn naast de standaard cv ketel.

Ik neem mijn houtkachel wel mee die ik nu hier heb. :j veel te fijn ding ooit gaat de gaskachel weg en kan houtkachel op de plek. Dat zou enige verwarming kunnen zijn naast wat electrische straalkacheltjes. Eventueel de handy heater voor de slaapkamers en badkamer? Iemand ervaring mee?

Of aardwarmte door een warmtepomp laten aanleggen. Pelletkachel als moederhaard?
Zijn er meer opties. Bij voorkeur zou ik gasloos gaan verwarmen. Dat zal toch langzaam in de toekomst een probleem gaan worden in nl.

Edit petroleum kachels zijn helaas ivm mijn longen niet prettig,
Laatst bijgewerkt door karuna op 28-02-17 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo, genoeg is genoeg.
Y; Dag oude man, STROOIGOED

Anoniem

Re: Andere warmtebron voor in huis, mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:34

Zibro kachels neerzetten?
Wij hebben er in huis 2 staan voor het geval de CV er weer eens mee ophoudt (was afgelopen weekend dus en toen waren die kachels een geweldige uitkomst) of als we de verwarming niet te hoog willen zetten (ivm niet zo hele zuunige CV) maar het toch warm willen houden in huis. Kost je alleen wat flessen lampenolie en verwarmt wel als een malle.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:36

Zonnepanelen een optie en dan een aircosysteem dat ook kan verwarmen?

Warmtepompen zijn erg duur en win je bijna niet meer terug :n

[center]Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-17 10:38

Deze kende ik achteraf wel trouwens. Heb op stage een huis gehuurd dat alleen een grote petroleum kachel had. En vorig jaar dat in een huis in frankrijk gezien. Alleen dat was ik vergeten neer te zetten. Dat is met mijn longen geen optie. De lucht slaat op mijn keel helaas. Verder prima kachels en zuinig in gebruik,

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:38

Wij hebben een pelletkachel en zweren er bij.

Maar! met een pelletkachel heb je wel een groot buffervat nodig als je meer dan alleen de ruimte wilt verwarmen. Vanuit dat buffervat kan je radiatoren of vloerverwarming verwarmen in elke ruimte.

Afhankelijk van het soort pelletkachel verwarmt deze ook de ruimte of bijna niet. Wij hebben een 90/10 verhouding, 90% van de warmte gebruikt de kachel voor het buffervat en 10% wordt aan de ruimte afgegeven.
Wij hebben hem dus als sfeerhaard en waterverwarmer. Maar verwarmen het hele huis met vloerverwarming.

Warmtepomp is een optie maar houdt er rekening mee dat ook daarvoor een buffervat nodig is en de warmtepomp het meeste rendement heeft boven een bepaald buitentemperatuur. Hoe kouder buiten, hoe minder rendement.

Wat je kan doen is naast een kachel/hout/pellet/warmtepomp/cv of wat dan ook sowieso een vat plaatsen en deze verwarmen met vacuümbuizen welke je op je dak legt. (solar vacuumbuizen, geen collectoren voor stroom!). Dan heb je naast warm water van je verwarmingsbron binnen ook warm water van de zon.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:41

Wij gaan in ons nieuwe (gasloze) huis voor een luchtwarmtepomp I.c.m. zonnepanelen en vloerverwarming. Dus geen gat nodig. Lijkt op een airco-unit.

Oh ja, de badkamer krijgt nog een extra infrarood paneeltje voor mij. Ikke = koukleum.
Laatst bijgewerkt door estja op 28-02-17 10:42, in het totaal 2 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-17 10:42

Klopt die warmwater collectoren wil ik graag wel aanschaffen. Heb nu warm water door een geiser die in de garage staat. Zal niet de zuinigste zijn.

Een geluk heb ik er zit een grote garare aangebouwd waar ook de geiser staat, wasmachine ook. Goede vebinding met de keuken. Kwa ruimte is een pelletkachel geen probleem.

Verder heeft het huis overal houten vloeren en beneden een degelijke en mooie hardhouten parketvloer daarop. Vloerverwarming zal dan vrees ik geen goede optie zijn. Dan moeten alle vloeren eruitgehaald worden.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:47

We hebben hier geen gas (Zweden), op dit moment stoken we het huis warm door middel van hout die water verwarmd en zo de radiatoren in huis verwarmd. Het "stookhok" zit in de stal en verwarmd meerdere huizen hier en dus ook het water. Daarnaast hebben we een lucht-lucht pomp, een airco die kan verwarmen dus. Die werkt hier met -30 nog meer dan prima, dus dat zal in Nederland zeker geen probleem moeten zijn. Echter is ons huis te groot voor de enkele unit die we hebben hangen. Ook maakt dat ding altijd wel geluid...

Verder hebben we aardwarmte in huis, maar die is niet in gebruik op dit moment. Neemt wel veel ruimte in! Pelletkachels worden hier ook veel gebruikt, net als gewoon houtkachels.

Edit: Tijdje terug stond hier in een tijdschrift boekje heel wat info over verschillende verwarmingen, de voor- en nadelen! Kan eens kijken of ik die terug kan vinden. :)

Odette van de Beekerheide drachtig van Strandgaards Mangold: 3 mei 2021 - *Volg topic*
Liberty van Equi Center

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:55

Je hebt tegenwoordig ook van die verwarmingspanelen.
Ik zie ze elke aflevering van VT wonen ofzoiets weer voorbij komen.
Volgens mij werken die met infra rood straling ofzoiets.

"Above all things I believe in love. Love is like oxygen.
Love is a many splendored thing. Love lifts us up where we belong... All you need is love!"

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:56

estja schreef:
Wij gaan in ons nieuwe (gasloze) huis voor een luchtwarmtepomp I.c.m. zonnepanelen en vloerverwarming. Dus geen gat nodig. Lijkt op een airco-unit.

zo'n ding bedoelde ik inderdaad, kon alleen niet op de naam komen :)

[center]Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:12

Je zult ook een afweging moeten maken qua investering en kosten. Wij bouwen nul op de meter maar dat vraagt een flinke investering. Wil je lang in dit huis blijven wonen? Dan zou ik meer investeren dan als dit tijdelijk is. Hoe is de verdere isolatie? Valt daar nog winst te behalen?

Persoonlijk zou ik niet meer voor losse (petroleum) kachels gaan maar voor een duurzame oplossing. Ik ben het met je eens dat gas zijn langste tijd gehad heeft.

Pelletkachels hebben momenteel subsidie. En ook al eens gedacht aan een spekkachel? Bijvoorbeeld een
Tulikivi. Met een uurtje of 2-3 stoken per dag is je huis 24 uur warm. Is wel een fikse investering maar er komt echt een zaaaaalige warmte vanaf en je kunt je cv eraan koppelen. Dat kan bij een pelletkachel soms trouwens ook.
Laatst bijgewerkt door estja op 28-02-17 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:13

hier een houtkachel die de cv verwarmd. pellet kachel hebben we gehad, maar was niet goedkoper dan gas.....
voor de zomer maanden hebben we een zonneboiler voor heet water. dat is onze beste investering ooit (we hebben ook zonnepanelen)

Mooie Brahma kuikens te koop!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-17 11:27

Estja ik zal wel moeten blijven wonen. Verkopen betekent geen huis meer kunnen aanschaffen en geen recht op huur. Verder is het huis zoals gezegd een grappige mix tussen oud en achterhaald en helemaal op orde. Op twee mini klapraampjes na alles dubbel glas. Hardhouten kozijnen en de vloer van bovenste verdieping is goed geisoleerd.

Verder zal ik daar aandacht aan moeten besteden. :j vooral begane grond vloer zal een isolatie laagje aan de onderkant moeten krijgen. Alleen daarvoor moet kruipluik vergroot worden. Dan ben ik opkruipende kou van onderaf kwijt. Al ligt er een mega dikke parketvloer die wel kou tegenhoud. Ondanks leegstand en eerste bezichtiging flinke kou was de vloer op temperatuur.gaskachel stond niet aan.

Onbekend of de spouwmuur is nageisoleerd. Dat zou nog een mogelijkheid zijn. Wel komen op woonkamer plafond isolatieoplaten. Ik wil vlasplaten gebruiken daarvoor. Gips ertegen en dat afwerken. Voorkomt warmte verlies naar boven

Woonkamer ligt noord zuid georienteerd met groot raam op zuid met veel licht. Dat is een pre :j dus ook veel dakvlak op zuid. Eventueel kan op de garage nog wat panelen geplaatst worden.

Ik neig zelf naar pelletkachel vanwege gemak. En ik houd van vuur. <3 Speksteen ken ik mooi spul alleen het gemak van niet hoeven nadenken als ik minder fit ben bij een pelletkachel die zelf zijn brandstof toevoerd heeft ook wel wat.

Nadeel is vooral dat na aanschaf mijn budget even heel erg minimaal is. Meeste zal dus lange termijn worden. Maar ik heb geen haast. Tot die tijd is gaskachel eventueel kleine electrische boven en orienteren.

RiddershowJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:43

Afhankelijk van type warmtepomp is de efficiëntie groter/kleiner. Dus laat je hierin goed voorlichten.

Wij hebben naast onze gewone (olie) kachel een warmtepompboiler. Deze maakt gebruik van de rest warmte van de CV (in de ruimte waar hij staat dus) om ons warme water te verwarmen. zolang de temperatuur boven de 5 graden lukt de omzetting. Tot nu gaat dat super. Deze kun je trouwens ook aansluiten op zonnepanelen ed.

Pelletkachel vind ik op zich een leuk idee, maar uiteindelijk zit je toch aan een brandstof vast die nu misschien nog ecologisch verantwoord is, maar waar je op grote schaal toch je twijfels bij kunt hebben. Het blijft hout wat je ergens vandaan moet halen. En wat als de vraag groter wordt dan het aanbod aankan?

En het stoot nog steeds meer schadelijke stoffen uit dan een gas-cv (maar minder dan een houtkachel)

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:48

Warmtepompsystemen kosten heel veel. Maar alles electrisch kan wel voor een redelijke prijs. Zonnepanelen op dak en electrische wandpanelen moet kunnen. Je gasmeter laten verwijderen kost ook vaak flink geld maar heb je alles voor elkaar , zeker doen. Je maandelijkse vastrecht loopt namelijk gewoon door, ook zonder verbruik.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:49

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkinghondensnacks.nl/
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://specialmuchi.nl/ - https://www.facebook.com/specialmuchi/
SVI Beveiligingstechniek http://svibeveiligingstechniek.nl

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:50

Vlaswol is fijn als isolatie. Wij hebben ons hele huis ermee geïsoleerd. Prikt niet zoals bijv. glaswol. Is natuurlijk en ademt. Ik heb twee linkerhanden maar kon dit zelf prima verwerken.

Glaswol is, in mijn ogen, het asbest van de toekomst.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:19

estja schreef:
Gevaarlijke uitspraak. Kun je dit onderbouwen? Weet je het verschil tussen glas en asbest?

Riddershow schreef:
Pelletkachel vind ik op zich een leuk idee, maar uiteindelijk zit je toch aan een brandstof vast die nu misschien nog ecologisch verantwoord is, maar waar je op grote schaal toch je twijfels bij kunt hebben. Het blijft hout wat je ergens vandaan moet halen. En wat als de vraag groter wordt dan het aanbod aankan?

En het stoot nog steeds meer schadelijke stoffen uit dan een gas-cv (maar minder dan een houtkachel)

Bedankt. Hier ben ik het 100% mee eens.

Voor echt duurzaam moet je toch denken aan energie uit hernieuwbare bron: aardwarmte, zon, wind of water.

De lieve <:) laat je weer genieten; Iedereen houdt wel van zoet; Dus geven de :D{ :D{; [&] [&] en strooigoed!

Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]
Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-17 12:31

Glaswol heeft ook heel fijne vezels die je gemakkelijk inademt. Vandaar dat ik het niet wil gebruiken. En al eerder mee gewerkt en geeft me flinke reactie op mijn huid ook. Steenwol zou dan nog een iets betere optie zijn maar liever gebruik ik materialen zoals vlas oid. Ik ben zelf handig genoeg maar lijf werkt soms niet mee en in geval van plafond, mijn gebrek aan lengte. :+

Gasmeter helemaal weg is wel mijn streven. Ik verbruik normaal weinig en ben vooral vastrecht kosten kwijt en een minimale hoeveelheid voor verbruik.

Die keramische heaters ga ik eens naar kijken. Lijken denk ik op de handy heater die ook keramische platen verhitten.

Nadeel van zonnepanelen vind ik zelf dat zonder zon ze niet werken. Liefst zou ik ook als budget gene enkel probleem was een mini windmolen op het dak plaatsen. Maar dat mag niet en is onbetaalbaar. Vandaar warmte vanuit de aarde zou mooiste zijn. Raakt nooit op en doet het altijd.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:07

Even navragen bij de gemeente waar je woont of er subsidie op isolatie is. Veel gemeenten zijn weer bezig met subsidie te geven aan woningeigenaren met een ouder huis die vloer/dak/glas en muur isolatie gaan uitvoeren.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:24

Roodvos schreef:
estja schreef:
Gevaarlijke uitspraak. Kun je dit onderbouwen? Weet je het verschil tussen glas en asbest?
]

Ja ik weet het verschil, worden van heel ander materiaal gemaakt.

Wat ik bedoel met mijn uitspraak is dat glaswol nu, net als destijds asbest, op grote schaal wordt verwerkt en ik mijn vraagtekens heb bij het materiaal. Je moet het verwerken met een mondkapje op, huidbescherming, het schuurt vreselijk en dan wil je daarna wel gaan wonen in een huis wat vol zit met dat spul. Hoe gezond is dat? Mijn hypothese is dat we over een aantal jaar bedenken dat het helemaal niet zo gezond is.

Google leert me dat ik niet de enige ben die er zo over denkt: http://www.letselschade.nl/beroepsziekt ... ms-leiden/

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:35

Hier gaan we ook voor pelletkachels. Onze chauffage is aangesloten op een pelletketel en we hebben nog een inbouwcassette op pellets.

Pellets zijn goedkoper dan gas, mazout of elektriciteit, maar duurder dan hout.
Echter heb je wel veel meer gebruiksgemak van pellets dan houdt (geen viezigheid of ongedierte binnen, gewoon zakje pellets eringieten en op de knop drukken, je kan hem ook vol automatisch instellen dat de kachel smorgens om 6 uur aangaat zodat alles warm is tegen dat je opstaat, uitgaat op vooringestelde uren, etc. Of gewoon zo instellen dat hij snachts alles op 18 graden houdt en overdag alles op 22, je kan er alle kanten mee op.)
de onze komt hiervandaan:
https://www.etecnics.be/

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:46

Je hebt van die infrarood panelen die je kan installeren en ook veel warmte af geven.

Warmtepompen en dergelijke zijn echt een gigantische kost.
Ik ben ook aan het oriënteren op systemen voor verwarming.

Aangezien hier verbouwd en bij gebouwd worden komt er vloerverwarming.
(Keuken, eet en woonkamer, badkamer en hal)

Infrarood in slaapkamer als nood en pelletkachel als extra, vind het een knus gedacht.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie