Ervaringen perspectiefverklaring

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Ervaringen perspectiefverklaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 17:06

Als uitzendkracht ben ik er inmiddels aan toe om een perspectiefverklaring aan te vragen, ben heel benieuwd of hier ook mensen zijn die hier ervaring mee hebben :)

Misschien kunnen we hier onze ervaringen delen :)

BigOne

Re: Ervaringen perspectiefverklaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 17:14

Bedoel je geen intentieverklaring?? Heb je nodig voor hypotheek enzo.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 17:25

bigone schreef:
Bedoel je geen intentieverklaring?? Heb je nodig voor hypotheek enzo.

Nee hoor, dit is een relatief nieuw dingetje ;) Speciaal voor uitzendkrachten/flexwerkers.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:25

Ik heb van mijn uitzendbureau gewoon een werkgevers verklaring gehad :+ heb ook nog nooit gehoord van een perspectief verklaring, sinds wanneer bestaat dat?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 23:43

Eleionomae schreef:
Ik heb van mijn uitzendbureau gewoon een werkgevers verklaring gehad :+ heb ook nog nooit gehoord van een perspectief verklaring, sinds wanneer bestaat dat?

Een jaar of anderhalf, misschien twee...

Ik kan inderdaad ook prima werkgeversverklaringen krijgen, maar tegenwoordig (als ik het goed heb begrepen) moet je dan ook eigenlijk meteen een intentieverklarig kunnen overleggen. En dat is lastig als je allemaal tijdelijke klussen doet.

In mijn geval word er gekeken of ik in de toekomst in staat ben om mijn hypotheek (gebaseerd op mijn huidige inkomsten) in de toekomst ook kan betalen. Die wordt gecheckt naar aanleiding van mijn CV, een persoonlijkheidstest en nog wat dingen geloof ik.

Enige voorwaarde is dat je 52 weken werkzaam moet zijn bij een uitzendbureau en wanneer je een huis koopt ook nog in dienst bent bij dit uitzendbureau.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 08:22

Bij mij hadden ze iets meer dan een jaar geleden genoeg aan de werkgevers verklaring. Was al wel ruim 4 jaar in dienst bij het uitzendbureau, dat scheelt wellicht. Nog geen 4 maanden later raakte ik daar mn baan alsnog kwijt, ookal stond in de verklaring dat ze de intentie hadden me te houden :') ik vind die verklaringen nutteloos haha, het is zo'n wassen neus.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 10:40

Eleionomae schreef:
Bij mij hadden ze iets meer dan een jaar geleden genoeg aan de werkgevers verklaring. Was al wel ruim 4 jaar in dienst bij het uitzendbureau, dat scheelt wellicht. Nog geen 4 maanden later raakte ik daar mn baan alsnog kwijt, ookal stond in de verklaring dat ze de intentie hadden me te houden :') ik vind die verklaringen nutteloos haha, het is zo'n wassen neus.

Jeetje, dat je nog een hypotheek kreeg! Was je samen met een partner? Dat je door jouw werkzaamheden ook een deel extra hypotheek kreeg?

Ik vind het ook maar een wassen neus, maar dit is dus nieuw en iets waar ik meer in kan geloven dan in een intentieverklaring. Het is echter niet dat het bij elk uitzendbureau kan.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 10:44

Ja ik wist ten tijde van de hypotheek ook niet dat ik 4 maand later geen werk meer had. Dus ze hebben akkoord gegeven op die verklaring. Mijn man had op dat moment ook nog geen vaste aanstelling dus het was een hypotheek op 2 verklaringen. Maar wel beide meer dan 3 jaar arbeidsgeschiedenis en daar keken ze met name naar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 10:48

Eleionomae schreef:
Ja ik wist ten tijde van de hypotheek ook niet dat ik 4 maand later geen werk meer had. Dus ze hebben akkoord gegeven op die verklaring. Mijn man had op dat moment ook nog geen vaste aanstelling dus het was een hypotheek op 2 verklaringen. Maar wel beide meer dan 3 jaar arbeidsgeschiedenis en daar keken ze met name naar.

Zo ken ik inderdaad ook een stel dat nu net een huis heeft gekocht, de een met weinig werk maar wel een vaste aanstelling. De ander met seizoenswerk. Toch een mooi huis kunnen kopen.

Maar helaas, ik ben alleen... En tot vorig jaar januari verdiende ik amper 1000 euro per maand met 32 uur werken en een HBO diploma. -O- Dus of dat arbeidsverleden mij zal helpen? Ik betwijfel het...

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 10:58

Dan zit je inderdaad in een lastiger situatie. Gelukkig liggen hier de huizenprijzen niet zo hoog en konden wij verder makkelijk een hypotheek krijgen maar als je alleen bent is het zeker lastig.

Je hebt niet de mogelijkheid om te lenen binnen de familie? Dat je meer 'eigen' kapitaal inbrengt? Dat was ons plan B. Dan hadden we €50000 van mn vader geleend.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:02

Ik werk bij een hypotheekverstrekker en ik zie wel vaker de perspectiefverklaring voorbij komen. Niet iedere geldverstrekker accepteert deze en nog niet ieder uitzendbureau werkt hier. Bij ons worden alleen die onder de Randstad groep vallen geaccepteerd.

De perspectiefverklaring is geen intentieverklaring, maar een aparte verklaring naast de werkgeversverklaring, welke wordt uitgegeven door het uitzendbureau en dat zij verwachten dat gezien je leeftijd, opleidingsniveau en functie, het inkomen dat je nu verdient, in de toekomst ook zal blijven verdienen.

Normaal gesproken wordt bij iemand die via het uitzendbureau werkt en niet in vaste dienst bent, dan wordt het gemiddelde genomen van de afgelopen 3 jaar als inkomen. Meestal is dat lager dan je huidige inkomen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 11:20

Eleionomae schreef:
Dan zit je inderdaad in een lastiger situatie. Gelukkig liggen hier de huizenprijzen niet zo hoog en konden wij verder makkelijk een hypotheek krijgen maar als je alleen bent is het zeker lastig.

Je hebt niet de mogelijkheid om te lenen binnen de familie? Dat je meer 'eigen' kapitaal inbrengt? Dat was ons plan B. Dan hadden we €50000 van mn vader geleend.

Hier ook geen hoge huizenprijzen hoor, zit in Groningen ;)
Maar lenen binnen de familie is geen optie. Gelukkig kan ik in principe genoeg lenen om een huis te kopen :) Alleen niet zonder die perspectiefverklaring.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 11:22

_Anke_ schreef:
Ik werk bij een hypotheekverstrekker en ik zie wel vaker de perspectiefverklaring voorbij komen. Niet iedere geldverstrekker accepteert deze en nog niet ieder uitzendbureau werkt hier. Bij ons worden alleen die onder de Randstad groep vallen geaccepteerd.

De perspectiefverklaring is geen intentieverklaring, maar een aparte verklaring naast de werkgeversverklaring, welke wordt uitgegeven door het uitzendbureau en dat zij verwachten dat gezien je leeftijd, opleidingsniveau en functie, het inkomen dat je nu verdient, in de toekomst ook zal blijven verdienen.

Normaal gesproken wordt bij iemand die via het uitzendbureau werkt en niet in vaste dienst bent, dan wordt het gemiddelde genomen van de afgelopen 3 jaar als inkomen. Meestal is dat lager dan je huidige inkomen

Heb ik even geluk, ik zit dus inderdaad bij Randstad. Maar weet jij dan misschien iets meer hierover?
Ik heb nu een contract dat loopt in principe tot eind maart (maar ze willen weer verlengen), ik ben intussen wel op zoek naar iets anders, dichter bij huis. Kom ik echter alleen maar Yacht tegen. Hoe zit het als ik overstap naar Yacht? Want die horen toch ook bij Randstad?

Afgelopen drie jaar is echt om te janken veel lager dan ik nu verdien. Ik verdien met 8 uur meer nog net niet het dubbele van wat ik met 32 verdiende... :oo

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:42

Het kan best zijn dat ze de weken van Yacht dan gaan doortellen om in aanmerking te komen voor een perspectiefverklaring, maar dit durf ik niet zeker te zeggen.

Op het moment dat je contract over een maan afloopt, wordt normaal gesproken navraag gedaan of dit contract ook daadwerkelijk verlengd wordt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 12:32

_Anke_ schreef:
Het kan best zijn dat ze de weken van Yacht dan gaan doortellen om in aanmerking te komen voor een perspectiefverklaring, maar dit durf ik niet zeker te zeggen.

Op het moment dat je contract over een maan afloopt, wordt normaal gesproken navraag gedaan of dit contract ook daadwerkelijk verlengd wordt.

Die 52 weken red ik sowieso, dat is eind van deze week namelijk.
Maar wanneer je een perspectiefverklaring hebt gekregen, is het ook van belang dat wanneer je een huis koopt, je nog bij dit uitzendbureau werkt... Dat bedoel ik meer...

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:36

De perspectiefverklaring wordt afgegeven door Randstad, dan moet je op het moment van aanvragen van de hypotheek ook bij Randstad werken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 13:02

Ja dat weet ik.
Alleen valt Yacht dan inderdaad ook onder Randstad, of is het dan niet meer van toepassing dat het ook onderdeel is van Randstad?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 18:27

Eens kijken of er onderhand meer mensen zijn die hier ervaring mee hebben...

Het aanvragen gaat nogal moeizaam, ineens krijg ik uit het niets een mail dat mijn gegevens niet compleet zijn en de procedure daarom is stopgezet. Terwijl ik eerder een bevestiging heb gekregen dat mijn gegevens juist compleet zijn.

Erg vermoeiend dit...

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:41

Hoi. Ik heb afgelopen jaar via de Randstad een perspectiefverklaring gekregen. En heb hiermee een eigen appartement gekocht. Mijn financieel adviseur heeft goed rondgebeld naar verschillende geldverstrekkers voor goede voorwaarden en een mooie rente. De verklaring aanvragen duurde eigenlijk best lang. Ongeveer 7 weken. Mijn leidinggevende van de werkplek heeft zich er ook nog mee bemoeid om te zorgen dat het wat vlotter ging.

Als je nog specifieke vragen hebt stel ze gerust!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 19:11

Jeetje Tucktuck, waarom duurde het zo lang? Mag ik via PB weten wie jouw aanvraag heeft behandeld?

En hoe heeft je leidinggevende zich er mee bemoeid? En hoe snel naar de aanvraag heb je je huis gekocht?

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:33

Het is volgens hun precedure zolang.
Na de aanvraag die je via internet heb gedaan krijg je een afspraak, die volgens mij niet echt een toegevoegde waarde had.
Na de afspraak moeten ze het gaan beoordelen. Daar mogen ze uitmijn hoofd 3 weken over doen. Na die 3 weken krijg je een reactie. Het duurde bij mij lang omdat ze niet tijdig na de afspraak bij mijn leidinggevende om een referentie had gevraagd, bijna een week later. En de drie weken gaan pas in nadat alle documenten naar de betreffende afdeling zijn gestuurd.

Hij is gaan bellen naar de behandelaar en heeft haar onder druk gezet. Dat ze beloftes moeten nakomen ( Er was mij namelijk beloof dit met spoed te behandelen ivm een bod doen).

Ik had dan ook de aanvraag gedaan op het moment dat ik een huis had gevonden. Dit wordt geadviseerd omdat de verklaring maar ik dacht 3 maanden geldig is. Dus om tijdens de hypotheek aanvraag geen problemen te krijgen werd geadviseerd om het pas aan te vragen op het moment dat je echt serieus ging worden.

Ik had uiteindelijk tijdens het wachten op de verklaring een bod uitgebracht die werd geaccepteerd. Wel al van te voren aangegeven dat ik middels een perspectiefverklaring het huis ging kopen en dus een langere tijd nodig had om alles in orde te krijgen. Hiervoor hadden we dan ook geloof ik 7 of 8 weken de tijd gehad.
Uiteindelijk is alles sneller gegaan en was de verklaring snel rond en daarna 2 weken later geloof ik de hypotheek. Dit alles ook door goede communicatie van de adviseur. Daar was ik echt heel blij mee.

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:42

Misschien voor iedereen wel interessant.
Het hele proces heb ik in gang gezet met de online vragenlijst op 29 augustus, op 5 september had ik de afspraak met mijn intercedent, op 4 oktober had ik het akkoord binnen van de perspectiefverklaring. Uiteindelijk had ik de sleutel van mijn appartement op 11 november.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 09:13

Hmm, typisch, hier loopt het al zeker 3 weken en ik heb nog niet eens een afspraak met mijn intercedent... :\

Misschien moet ik dan toch binnenkort even weer naar de hypotheekadviseur zodat hij er wat druk achter kan zetten.

Heb gisteren die dame die de aanvraag behandeld verzocht mij te bellen, aangezien er al het een en ander verkeerd gaat.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 13:57

Inmiddels een maandje verder, ik heb de perspectiefverklaring, al stond deze on hold omdat mijn contract bijna afloopt. Mijn contract loopt nog steeds bijna af en de opdrachtgever wil mij zelf in dienst nemen, maar geen intentieverklaring geven.

Vandaar de vraag, is er inmiddels nog iemand die een perspectiefverklaring heeft aangevraagd? Of op die manier een hypotheek heeft gekregen? En wat moest je aan de hypotheekverstrekker aanleveren?