Bokkers die voor het eerst op kamers gaan

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

IsaCalixa

Bokkers die voor het eerst op kamers gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-17 21:52

Nog meer mensen hier die binnenkort voor het eerst op kamers (alleen) gaan wonen?

Ik heb deze week net gehoord dat ik een kamer heb gekregen, volgende maand kan ik er al in. Toch komt er wel heel veel over me heen, zo veel dat ik moet regelen en er gaat veel veranderen. Ik twijfel nu ook steeds of de kamer wel de juiste keuze is, maar het is wel eentje voor een hele mooie prijs en op een goede locatie. Maar ik ben bang dat het toch zal tegenvallen, dat ik me alleen zou voelen, de huisgenootjes niet leuk zijn of dat de kamer niet bevalt..

Aan de andere kant geeft het natuurlijk wel veel vrijheid, en ik kan mijn kamer heel leuk gaan inrichten :) Bovendien is alles straks dichterbij (ik zal midden in de stad wonen).

In ieder geval gaat er nu zoveel door mijn hoofd, en ik zou het graag willen delen (of ervaringen horen) met anderen. Hoe kijken jullie er naar uit? Hoe ga je ermee om? Uiteraard zijn tips e.d. ook welkom!

Eloya

Re: Bokkers die voor het eerst op kamers gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 21:54

Ik hoop dit jaar nog uit huis te kunnen en in deventer te gaan wonen, maar ik begin een nieuwe studie pas in september en heb nu de financien niet.. maar ik lees wel graag mee.

In welke stad ga je wonen?

Iris,
Tamme ratjes: Pom, Urson, Sepp, Timber, Kalju, Matice, Xiebe, Raf & Tika
12.5/25 start 27-05-2020

IsaCalixa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-17 21:55

Ik ga in Groningen wonen :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 21:59

Lekker doen joh! Op kamers wonen is heeeerlijk! <3

Volg mijn fotografie @MarlindeMeijerFotografie

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 22:00

Ik ben een half jaar geleden op kamers gegaan. :)

Maak je vooral niet druk om huisgenoten, ik heb met een veel contact en met de andere alleen wat simpele gesprekken. Niet in ieder huis kookt en eet iedereen samen (gelukkig :P ). Dat komt wel goed :j

[o]
Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!
Meer Afrika-foto's hier
Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 22:03

Wat leuk dat je een kamer hebt gevonden! :D Ik woon inmiddels al bijna 2 jaar op kamers, maar het gevoel dat je beschrijft ken ik nog wel van die eerste periode. Ik vond het ook ontzettend spannend eerst, was vooral erg bang om alleen te zijn. De eerste paar weken was het echt ontzettend wennen, het was zo'n raar gevoel dat je ineens 'alleen' zit en alles echt zelf moet regelen. Wat mij toen goed geholpen heeft is een lekker vast ritme aanhouden net zoals ik vanuit huis gewend was. Ook heb ik mijn kamer ingericht met allemaal leuke en gezellige spulletjes zodat het echt helemaal mijn eigen fijne 'huisje' was. Eenzame gevoel was toen ook binnen no time verdwenen, nooit spijt van gehad dat ik uit huis ben gegaan. Het is gewoon een hele nieuwe fase in je leven, en je leert er zoveel van. Was eerst bang dat ik gillend terug zou rennen naar mijn ouders, nu wil ik nooit meer terug :') Het is zo lekker om op jezelf te zitten! Maak je niet druk, ga gewoon lekker je gangetje en geef het tijd. Dan komt het helemaal goed :D

IsaCalixa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-17 22:09

Ja, het is ook omdat ik het thuis ook nog wel fijn heb, dat ik niet per se weg zou 'hoeven' (maar wegens omstandigheden is het handiger van wel). Ik wil inderdaad sowieso proberen de kamer heel gezellig te maken, er moet nog wel een hoop aan gebeuren, het is nu vooral nog een rommelige jongenskamer :') Ik zat te denken aan misschien een mooi likje verf aan de muur, een hoogslaper om ruimte te besparen, een leuk bankje/tafeltje en verder leuke decoraties en lampjes :D (en nog mijn bureau en kast die ik meeneem)

Verder heb ik er nog niet echt een idee van, ik moet alles ook nog regelen en uitzoeken, ook financieel gezien..

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 22:24

Ik had zelf ook niet zo die druk om weg te 'moeten', maar echt het is zo handig. Bespaart zoveel tijd, nooit meer na college snel naar de bus/trein rennen omdat je anders weer lang moet wachten, of weer een slaapplek moeten regelen omdat je anders niet naar een feestje kan.
Hoogslaper heb ik zelf ook in m'n kamer staan, scheelt heel veel ruimte en is nog best praktisch ook.

Ga je particulier huren of via een instantie? In het eerste geval is het sowieso handig om even na te gaan of je nog extra's moet afsluiten (internet/tv/inboedelverzekering/etc) en wat er al bij je huur in zit.
Financieel gezien zou ik zeggen: zorg dat je de eerste maand(en) een beetje ruim bij kas zit. Dat is toch de periode waarin je een hoop extra kosten kan maken aan oa spul wat je nog mist, is heel fijn als je dan niet op elke cent hoeft te letten.

IsaCalixa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-17 22:30

Particulier :) Alles zit gelukkig bij de huur in, dus zulke extra dingen hoef ik niet meer te regelen!

Dat klopt, voor als ik uit wil gaan hoef ik hooguit 5 minuutjes te fietsen, in tegenstelling tot 30/35 minuten nu :D En school zal idd een stuk dichterbij zijn

Dankje, ik zal de tip onthouden!

IsaCalixa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-17 12:08

Upje :D

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 16:02

Voor mij is het alweer een tijd geleden dat ik op kamers ging (ondertussen zelfs weer terug bij m'n ouders :Y) ) maar ik zou proberen om me niet al te druk te maken erover. Met je huisgenoten loopt het waarschijnlijk snel genoeg los en als je je echt niet op je plek voelt kan je altijd nog je huur opzeggen en terug naar je ouders, of op zoek naar een andere kamer. Zo veel studenten die de eerste jaren van kamer naar kamer hoppen omdat ze toch een beter aanbod krijgen of niet helemaal op hun plek zitten in hun eerste huis.

Ik zou voor de eerste maanden mijn DUO lening even omhoog gooien, dat scheelt je in ieder geval de stress van financieel heel krap zitten. Vooral de eerste maanden mis je van alles en nog wat dat je nog even snel moet halen, en voor 1 persoon koken kan vooral de eerste weken nog best lastig uitvallen. Ik kookte de eerste maanden voor 10 euro per dag denk ik zo, daarna kon ik een week met 10 euro doen. Lenen is niet ideaal maar het geeft je wel heel veel interne rust, gelijk al alle centjes om moeten draaien om rond te komen is echt heel vervelend.

Mijn grootste tip is denk ik toch wel om niet gelijk een mega uitgebreide inboedel te kopen maar gaandeweg een beetje te kijken wat je nodig hebt. Zo heb ik het eerste jaar op mezelf geen bank gehad omdat mijn kamers telkens te klein waren, uiteindelijk wel eentje gehad maar daar maakte ik eigenlijk nooit gebruik van omdat ik liever op mijn bed zat. Ik heb er wel gaandeweg nog 2 boekenkasten bij gekocht omdat ik niet genoeg opbergruimte had voor mijn spulletjes. Vooral als je een kleiner kamertje heb zou ik hem niet helemaal volstampen met allerlei meubilair, vaak kom je er op een gegeven moment achter dat je bepaalde dingen niet meer nodig hebt en dat je andere dingen juist wel handig zou vinden.

Wel handig om even te vragen aan je huisgenoten is wat de regelingen zijn wbt huishoudmiddelen, schoonmaken en of zij bijvoorbeeld pannen delen. Een setje pannen is best duur en in mijn ervaring red je het niet met 2 goedkope pannetjes van de blokker. Voor schoonmaakmiddelen hebben veel studentenhuizen een wiebetaaltwat, dat is super chill om bij te houden zodat je geld dat je uitgeeft aan het huishouden ook daadwerkelijk weer terug krijgt. In mijn ervaring werkt dat zonder wiebetaaltwat niet echt :+

IsaCalixa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-17 17:13

Dank je voor de tips, Emmaa_! Ik denk dat ik ook wel wat meer ga lenen inderdaad en tzt een bijbaantje daar zoeken.

De kamer is 15m2 met hoge rechte muren en een groot raam dat zo uitsteekt, dat je er zegmaar zo in kunt zitten. Dat is wel heel fijn :D ik kan er nog best veel in kwijt, denk ik. Er staat wel een gaskachel in die wat ruimte inneemt.

Het huis heeft volgens mij geen grote koelkast en ook geen oven, dat is wel een dingetje.. moet je zoiets met de huisbaas overleggen?

Van de schoonmaakspullen en de pannen vind ik een zeer goed idee, sowieso gaan we waarschijnlijk een schoonmaakrooster maken! :)

Er zit ook een dakterras achter het huis, dat is ook erg fijn voor in de zomer.

Het enige waar ik me wel echt wat zorgen om maak is dat er recht voor het huis een treinrails loopt, en er komen zo'n 5 a 6 treinen per uur langs. Maar het schijnt dat je daar wel snel aan went..

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:21

Treinen zal je inderdaad binnen no time aan wennen. In mijn tweede kamer woonde ik aan het spoor en ook nog eens aan een drukke weg, en binnen een weekje had ik daar totaal geen last meer van.

15 m2 klinkt als veel maar als je er een tweepersoonsbed en een bureau in zet zal je al merken dat de ruimte vrij beperkt is :)) Vooral als er ook nog een gaskachel in staat.

Er zijn in dit geval wel een aantal dingen die ik even met de huisbaas zou bespreken.. Je zegt dat er een gaskachel staat. Hoe veel werd die effectief gebruikt door de vorige bewoner en gaat hij/zij jouw servicekosten verhogen als je er veel gebruik van maakt? Ons huis was praktisch onbewoond tot ongeveer een half jaar voor ik erin kwam, en de huisbaas heeft de berekeningen voor g/w/l toen gedaan op basis van de jaren ervoor. Wij kregen dus een gigantische verhoging van de servicekosten omdat we ineens elektriciteit gingen gebruiken die de jaren ervoor niet was gebruikt.
Ook een koelkast zou ik even bespreken. Als jij op je kamer een kleine koelkast wilt neerzetten zul je hiervoor wel toestemming moeten hebben. Die dingen vreten nogal wat stroom en je wilt echt niet dat je daar uiteindelijk extra voor moet betalen. Ik zou, indien mogelijk, aan de huisbaas vragen of dit soort dingen op papier kunnen of opgenomen kunnen worden in je contract. Of overleg het op z'n minst even met huisgenoten.
Een oven laten installeren zal niet zo makkelijk gaan... Je kan het natuurlijk altijd eens aan de huisbaas vragen, maar die zal er niet zomaar een oven in zetten omdat jij dat graag wilt. Kans is groot dat er ipv een oven een combi-magnetron aanwezig is en anders zijn die dingen in aanschaf niet heeeel duur als je het kan delen met je huisgenoten.

Een schoonmaakrooster zou ik wel doen ja. Effectief zal de een altijd wat grondiger schoonmaken dan de ander, maar al helemaal dingen als de keuken wil je gewoon netjes houden. Voor mij werkte het uiteindelijk het beste als er een 'boete' op stond als ik mijn taak niet deed, bijvoorbeeld voor elke dag dat het uitgesteld werd een euro in de pot gooien, en met z'n allen iets leuks kopen voor het huis of een uitje plannen van het geld dat in de pot komt.
Als een schoonmaakrooster uiteindelijk niet blijkt te werken zou je er altijd nog over na kunnen denken om met z'n allen geld bij elkaar te leggen om eens per week of twee weken een schoonmaakster/schoonmaker te laten komen voor de gemeenschappelijke ruimtes. Dat is niet goedkoop, maar als je het met meerdere betaalt is het best te doen (imo is het echt het geld waard, maar dat is denk ik afhankelijk van hoe je zelf naar schoonmaken kijkt en hoe je huisgenoten ermee omgaan).

IsaCalixa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-17 08:43

Met een hoogslaper zal het wel meevallen vermoed ik, dan kan daar onder weer een bank(je) staan :D

Dat is wel een goede idd, volgens mij staat in het contract wel dat alles bij de kosten in zit en dat huurverhoging altijd 3mnd van te voren wordt aangegeven, maar kan het wel even aanhalen. Idd ook met de koelkast. Combi magnetron lijkt mij een goed idee, wellicht kunnen die kosten met de mede bewoners gedeeld worden.

Thnx nogmaals voor de tips :D

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie