Ontplofte trapkast, ideeen en oplossingen gevraagd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ontplofte trapkast, ideeen en oplossingen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:02

Zoals de titel al weergeeft hebben wij een trapkast.
Deze trapkast is helaas wel zeer gevoelig voor de plaatselijke bom, en langer dan een paar dagen blijft dit helaas niet geordend.
Omdat ik dit helemaal zat ben wil ik het nu toch een keer echt goed aan gaan pakken, zodat de bom niet meer zoveel schade aan kan richten. Ik weet echter niet zo goed waar ik moet beginnen..

Een kleine situatie-schets;
Wij hebben een vaste kast onder de trap, voorzien van een gewone deur. Zodra je deze deur open doet dan valt de inhoudt je tegemoet. Deze kast gebruiken wij als opslagkast voor keukenapperatuur, lege flessen, dierenvoer en andere dierenspullen, spellen, een nog veeeeeeeel meer...
Momenteel is de beste manier om de kast te benaderen om de deur voorzichtig te openen, eventueel naar buiten vallende brokstukken gelijk terug te duwen, en het sluiten gaat op dezelfde manier. Een lege fles wordt door een spleet naar binnen gesmeten zodat er zo min mogelijk uit kan vallen.

Ik heb al heel vaak zoveel mogelijk weg gedaan wat weg kon, en dat staat nu ook weer op de planning, maar toch krijgt de bom telkens weer opnieuw de kans om te ontploffen.. Ook heb ik al zoveel mogelijk in bakken, maar de bom richt ook schade aan IN die bakken.
Planken zaten er al in. Kan ik natuurlijk wel veranderen.

En nu ben ik het zat.
De indeling zoals het nu is werkt overduidelijk niet voor ons, en de bakken werken nog slechter, zorgen er alleen maar voor dat de schade beperkt blijft als ik iets van achteraf de plank wil pakken, maar tegelijk zorgen ze er ook voor dat er meer spullen op dezelfde oppervlakte van de plank gezet kunnen worden..

Dus eigenlijk ben ik opzoek naar een nieuwe indeling voor de trapkast, 1 die makkelijk te onderhouden is, en waar een bom niet zo makkelijk zoveel schade aan kan richten. Alle ideeen en voorbeelden zijn welkom!!

Bijgevoegd heb ik een foto van de situatie nu;

PAS OP, DEZE BEELDEN KUNNEN ALS SCHOKKEND WORDEN ERVAREN

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Spelt

Re: Ontplofte trapkast, ideeen en oplossingen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:06

Ik lees even mee! Mijn trapkast staat ook op ontploffen _O-

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:12

Wat een zooi _O-

Is het sowieso eerst een idee om de kast eens uit te mesten over wat je wel en niet in de kast kan en wil houden? Volgens mij staat er genoeg in dat zo de kliko in kan.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:15

Ik wou eerst vragen hoe krijg je het voor elkaar.
Maar toen dacht ik aan ons "rommelhok" en dacht ik, oja dat is niet zo moeilijk. :x

Ik denk toch minder spullen erin willen stoppen.
Hier is het rommelhok een kwestie van oud papier, lege flessen, lege pakken en blik en glas wegbrengen.
Maar er heeft een keer een mega spin in een van de bakken gezeten dus nu durf ik niet meer en moet mijn vriend het doen. :=

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:17

Oh zo herkenbaar. Geen tips want bij mij ziet het er net zo uit, maar ik volg even!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:20

Ja dat weg doen wat weg kan doe ik dus al elke keer als ik de trapkast onder handen neem, en ook de bakken zien er dan weer netjes uit, maar dat is dus maar voor een paar dagen, ik denk dat het er binnen een week weer halverwege dit uit ziet, en met een maand maximaal 2 maanden is het weer helemaal ontploft. :=

Ik zoek nu dus eigenlijk iets wat het langer dan een week netjes houdt..
In deze trapkast staan allemaal dingen die toch wel met enige regelmaat gepakt worden (zoals een bakje met batterijen, schoonmaak-artikelen die ik veel gebruik, schoonmaak doekjes, zakdoekjes, kaarsjes, een bakje met gereedschappen e.d.). De dingen die ik niet zo vaak gebruik heb ik al naar de zolderkast of schuur verbannen, die juist omdat ik het niet zo vaak gebruik ook niet zo makkelijk ontploft..

Maar voor deze dingen die ik wel met regelmaat gebruik is dus de trapkast.. :')
En omdat de trapkast niet uit elkaar kan vallen en niet in het zicht zit ontploft hij best wel makkelijk :o
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-01-17 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:21

Heel simpel, gewoon weggooien die zooi.
Edit: als het er met een paar dagen alweer zo uit ziet, dan gooi je niet genoeg weg (of je hebt teveel voorraad, maar dat is eigenlijk hetzelfde)

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:22

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:22

Oke, hoe is je indeling als hij wel netjes is?

En ook: Hoe zet je alles weer terug ;)

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:23

Wat bij mij hielp
- stop met frisdrank drinken. Liggen behoorlijk veel flessen.
- doe de frituurpan de deur uit. grote sta in de weg en maakt alles vies.
- Bakje met pennen en scharen hoort in een bureaulade
- Probeer toch te minimaliseren. staan erg veel spullen in.
- Koop een grote WC rol houder en stapel alle rollen netjes in toilet of badkamer.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:23

Je propt er simpelweg veel te veel in, denk ik. En dan gewoon de flessen maar naar binnen gooien, helpt natuurlijk niet.

ik zou:

- De planken labelen, zodat alles een plekje heeft.
- Kritisch kijken wat daar eigenlijk niet hoort. Kunnen de spellen en knutselspullen niet in een boekenkast/kinderkamer/speelgoedkist?
- Vaker je lege flessen wegbrengen. Wij hebben een boodschappentas met een haak aan de binnenkant van de deur gemaakt en daar gaan de flessen in. Zodra die vol is, gaat de tas in de auto, zodat we hem niet vergeten als we naar de winkel gaan.
- Eventueel dingen als plastic bakjes enzo vervangen door een nieuwe set, die netjes in elkaar gestapeld kan worden. Zo voorkom je wiebelige stapels en vallende items.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:26

Herkenbaar dit. :') Is het niet gewoon zo dat je teveel zooi erin probeert te proppen waardoor het een zooitje wordt?

Door een rekje aan je deur te maken heb je al meteen iets meer opbergruimte:

Afbeelding

petitparis

:oo Mag ik mijn vriend langs sturen, die vindt dat ik er al een boeltje van maak :+ (En hij vind reorganiseren, plaats maken en daarbij behorend dingen weggooien geweldig)

Het enige wat ik kan bedenken als tip/raad is, voor sommige zaken toch een andere opslagplaats te zoeken. Reinigingsproducten en levensmiddelen horen voor mij niet in dezelfde kast of in het geval van een trapkast/bergingsruimte op zelfde legger/hoogte.

Succes TS

Jackie82

WOW :x dat is veel om uit te zoeken, zou eerst gaan beginnen wat je er nog echt van nodig bent en wilt houden, dat scheelt soms al de helft. En dan misschien planken erbij in maken, of bakken op de planken en labels erop zodat je weet wat erin zit <<)

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:31

Heb je geen tuinhuisje / schuurtje waar je de lege flessen in tassen kan bewaren, en ze dan vervolgens proberen elke week in te leveren bij de supermarkt?

Douchespullen / scheerschuim enz staat bij mij boven in een kast, aangezien de douche ook boven is.

Ik zie een bellenblaas en knutselspullen (neem aan voor de kids) hebben die geen speelhoek of buro op hun slaapkamer?

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:32

Ik dacht dat mijn kast erg was. Maar ik kan de trap nog zien haha.
ik lees even mee voor tips

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:34

Stuk pvc buis oid ophangen waarin je plastic draagtassen propt. Die kun je eraan aan de onderkant weer uittrekken en het is wel mooi klein opgeborgen. Lege PETflessen in een krat; krat vol = wegbrengen (of gewoon 1 x per week)

Wcpapier in het toilet /badkamer opbergen, in een kastje, op een plankje of op een leuke manier (p pinterest ff tsjekken)

Pennen en scharen is 1 bakje wel genoeg dus de fijne, goed schrijvende pennen bewaren, de rest in de kliko.

Al die kleine mandjes eruit. 1 groter krat erin voor de flessen met schoonmaakmiddelen e.d.

Grote boodschappentassen in de auto, als je je boodschappen met de auto doet tenminste. Of in ieder geval opvouwen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:34

Zo'n rekje als Niwla aanraadt is een hele goede; er zijn ook andere varianten, meestal voor schoenen, met kleinere vakjes.

Wat ik ook zou doen is bakken kopen met een deksel en stapelbaar. Dan ziet het er al netter uit, en heb je ook niet snel dat alles eruit valt als je per ongeluk tegen een bak aanstoot.

Kijk ook eens op Pinterest, staan vaak ook hele crea oplossingen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:36

Een deel er van is toch echt discipline. Dingen fatsoenlijk opbergen in plaats van er in smijten.
Is deze voorraad lege flessen echt nodig? Neem je ze iedere boodschappenbeurt mee?

Hygiëne vind ik ook een ding inderdaad, schoonmaakspullen horen niet in je kast met frituurpan te staan.
En verder ga ik me oprecht afvragen of je voldoende opbergruimte in huis hebt als deze kast binnen een week weer zo uitpuilt. Ruimte voor een fatsoenlijke kast voor de kinderen om hun spulletjes in op te bergen? Een dressoir oid er bij kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:37

Helaas kunnen de spellen en knutselspullen niet op een andere plek, ze staan juist hier omdat de andere plekken al vol zitten :+ Ruimte voor een extra kast o.i.d. hebben we ook niet meer, zo groot is ons huis helaas niet..

Vaker lege flessen weg brengen moet ik wel doen ja, maar dat vergeet ik steeds (kom er dan in de winkel achter dat ik de flessen vergeten ben). Misschien werkt het beter als ik de lege-flessen-tas inderdaad op hang i.p.v op de grond zet naast de bigshoppers, want daardoor pak ik gewoon een nieuwe bigshopper en ga ik zo bouwen/ stapelen..

Douche-spullen e.d. staan op zolder in de kast, en hier staat het speelgoed in waarvan ze toestemming moet(en) hebben om er mee te spelen zoals alles wat veel rotzooi kan maken en schade aan kan richten, bijvoorbeeld klei, verf, spellen met kleine onderdelen e.d. (veilig achter slot en grendel <<) ). Dit wil ik niet voor het grijpen hebben, ik vind dat de schoolbord-krijtjes al genoeg zooi geven, en als het aan die van mij ligt verft en kleit ze elke dag (wat niet handig is met onze nieuwe eettafel zolang we nog geen tafelkleed/ zeil hebben)..

WC papier hebben we ook al in de WC's en badkamer op een houder, echter koop ik steeds zo'n groot-verpakking van 40 rollen en kunnen er in de WC en badkamer maar maximaal 5 op de houder kwijt. Kleinere verpakkingen kopen ga ik niet doen, dat vind ik zonde van het geld, en WC papier is ook zoiets wat ik vaak vergeet te kopen juist omdat het zoveel ruimte in neemt (ook in de tas) en ik lopend mn boodschappen doe..
Dus een oplossing om de voorraad WC papier in de kast op te bergen is van harte welkom! :D

Bakjes met deksels is inderdaad wel een goede, dan ben je ook eerder geneigd om de bak uit de kast te halen waar je in moet zijn, en blijft de rest netjes. Het terug zetten gaat dan ook op de zelfde manier (bak uit de kast, onderdeel terug zetten, bak weer terug) i.p.v. dat het gaat zoals het nu gaat. Nu is het graaien naar wat je nodig hebt, en het na gebruik gewoon bovenin de bak terug gooien. :+

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:48

Hoe doe je boodschappen?
Met de auto?
Ik hang mijn bigshopper nadat hij leeg is aan de deurklink van de voordeur.
Zodra ik naar de auto loop gooi ik hem in de achterbak.
Dit kan ook met lege flessen. Gooi ze direct in je achterbak

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:51

kan je op het toilet of in de badkamer geen extra schap (in de hoogte) hangen met daarop gesloten bakken?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:52

Lees het boek van Mari Kondo, opgeruimd!

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:53

Voor je wc papier opslag kan je een touwtje aan je plafon hangen met een potloot aan het einde, dan kan je het daar in hangen. Zo hebben wij het ook in ons studentenhuis, kan namelijk veel op. Als je wilt kan ik wel een foto maken.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:57

Ik ben bang dat je toch bij jezelf en huisgenoten moet beginnen. Jullie moeten de discipline opbrengen om alles meteen weer terug op z'n plek te zetten. Daarnaast kan je natuurlijk wat hulpmiddelen toepassen om dat makkelijker te maken.

Wat voor mijn man z'n kledingkast heeft geholpen is de planken labelen wat waar hoort. Sinds ik dat heb gedaan klaagt hij veel minder vaak dat hij bepaalde kledingstukken niet kan vinden omdat hij ze zelf verstopt heeft tussen andere kledingstukken die lukraak in de kast gegooid zijn.

Verder is Pinterest echt een bron van inspiratie op het gebied van handige foefjes voor het opbergen van diverse zaken.

Wij hebben ook een aantal van die verzamelplekken in huis en het gaat van kwaad tot erger totdat het zo erg is dat je er niet meer aan durft te beginnen :=