Mijn man en ik overwegen om een huis in het buitenland te kopen (Turkije).
Ik ben nog niet bij een 'professioneel' iemand geweest, en weet eigenlijk ook niet goed waar ik dan zou moeten zijn. Ben bang dat mijn eigen bank hier mij niet mee kan helpen. Alle informatie die ik hier plaats heb ik van internet etc. dus weet ook niet of die volledig klopt.
Goed, wij zijn dus aan het oriënteren om een huis in Turkije te kopen. Mijn man is Turks, dus dit scheelt al een hoop met taalbarrières etc. Hij zegt dat alles veeeeel makkelijker is in Turkije, je zelf mag weten hoeveel hypotheek je aflost etc. etc. Nou hier geloof ik dus helemaal niks van
Maar wat het dan wel is, kan ik niks over vinden.Ik heb inmiddels begrepen dat je max. 70% van de koopsom van het huis als hypotheek krijgt van de bank. De overige 30% moet je dus uit eigen zak betalen, of in Nederland een persoonlijke lening voor afsluiten. Voor een huis hebben wij niet zoveel eigen geld, en een persoonlijke lening hiervoor afsluiten lijkt mij ook niet verstandig. Nu hebben we het idee om misschien voor een appartement te gaan. Dit is een stuk haalbaarder, en dan zou de persoonlijke lening echt minimaal worden. In Nederland is het niet mogelijk om een hypotheek af te sluiten voor een huis in Turkije.
De bedoeling is om voorlopig zelf nog jaaaaaren in Nederland te blijven wonen. Wij hebben hier een huurhuis, en zijn niet van plan om in NL iets te kopen (tenzij wij niks in Turkije kopen). Uiteindelijk ( en dan praat ik (waarschijnlijk) echt over een langere periode) willen wij denken we wel in Turkije gaan wonen.
In de tussentijd willen wij de woning verhuren, we zijn er nog niet aan uit aan of we dit aan permanente bewoners willen doen, of aan toeristen etc.
Wat zijn de gevolgen voor de belastingen? Voor de IB, komt deze woning in box 3 (officieel is het geen 2e woning, want wij hebben geen koopwoning in NL).
Kort samen gevat:
- Waar kan ik terecht met deze vragen?
- Is hier iemand die mij advies/tips kan geven?
- Mensen die hier ervaring mee hebben (eventueel met andere landen)
Heeft er ook iets minder verstand van.
i
dus ik zou het sowieso met een Turk regelen
Mijn man is heel bekend in het turks/woont pas 3 maanden in Nederland
Alleen hij heeft nog nooit een koophuis/hypotheek gehad daar dus ook niet zoveel verstand van.