Leek heeft hulp nodig, externe harde schijf achter router.

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

rina

Leek heeft hulp nodig, externe harde schijf achter router.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-17 14:17

Wie kan mij helpen met info en een handleiding hoe je dat doet. Een externe harde schijf als backup achter een router te zetten.

Info: internet loopt hier vanaf een schotel, modem naar de router. Van waar we een draadloos wifi signaal voor de laptops en een printer gebruiken. Router is een Dlink (model kan ik opzoeken mocht dat nodig zijn).

Ik heb op mijn eigen flap nogal wat gig aan foto's ed staan, en een externe harde schijf op mijn flap aangesloten voor extra ruimte en back up. Maar als je dan de flap een keer moet/wilt verplaatsen moet elke keer die externe mee omgepakt worden. Wil ik iets aan mijn wederhelft laten zien moet ik weer opletten dat de externe goed in de flap aangesloten blijft. Maw het gebeurd nog wel eens dat de stekker van de externe niet meer goed contact krijgt en het ding dus begint te bleren :+ En zonder correct afgesloten te worden uitschakelt, wat natuurlijk niet goed is voor het ding.
Daarom zat ik te denken mss een optie die externe achter de router te parkeren, en er een soort cloud????? van te maken. Maar na het een en ander gelezen te hebben op het net erover zie ik door de bomen het bos niet meer :D
En dus hoe functioneert zoiets, hoe sluit je dat aan, en wat is aanbevelenswaardig om te doen?

Helluuuppppp :')

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:21

Zoiets heet een NAS en als ik mijn vriend mag geloven is het best simpel. :j
Als je weet waar je op moet zoeken helpt dat vast al een hoop. :)

Een NAS is niet heel duur; wij hebben deze.
Daar zit alleen nog geen schijf in, die moet je dan nog kopen, of je zou je huidige externe uit zijn behuizing moeten halen en in de NAS moeten zetten, als je een beetje handig bent. :)

Volgens mij zit er best een idiot proof handleiding bij, anders kun je altijd even informatie zoeken op een site als tweakers.net, daar kun je ook zonder account topics lezen.
Laatst bijgewerkt door Anoniet op 10-01-17 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Re: Leek heeft hulp nodig, externe harde schijf achter router.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:23

Volgens mij, hebben wij daar de Apple airport time capsule voor.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkinghondensnacks.nl/
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://specialmuchi.nl/ - https://www.facebook.com/specialmuchi/
SVI Beveiligingstechniek http://svibeveiligingstechniek.nl

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:26

Apple heeft inderdaad de time capsule. Draadloos, ideaal!

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:30

Een externe harde schijf met wifi..?

!!!...12 mei 2017 is 'Isn't She Special' (I'm Special De Muze x Orame x Zeus x Nimmerdor) geboren...!!!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-17 15:25

Ehmmm het systeem hier draait allemaal op windows :+ Ik heb 7 en wederhelft 8. Gok zomaar dat een Applesysteem daarmee ruzie gaat zoeken.

Watchthesky thanks maar voor mij is dat al zoeffffffffffffffff je bent me kwijt. Het gaat me er ook echt om hoe sluit je zoiets aan. Welke kabels ben je nodig, heb nl geen usb aansluiting in de router gevonden.

casarell hoe bedoel je?? een harde schijf kopen die wifi heeft of had je nog niet ervan gehoord dat je een harde schijf extern achter een router kan plaatsen?

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:31

Hij gaat op het internet via een kabeltje naar de router.
Je zet alles er via het internet op volgens mij, niet met een kabeltje, maar ik weet er ook niet precies het fijne van, want mijn vriend fixt dit soort dingen meestal :+
Bij ons ging er sowieso een harde schijf in die we al hadden en daar stond al heel veel op.
Ik gebruik het alleen, vraag me niet hoe het werkt. :')

Ik heb gewoon een appje op mijn telefoon waarmee ik dat ding kan bereiken, een film kan kiezen die erop staat en die film die kan ik dan overal kijken, zo lang ik maar verbinding heb met internet.
Heb je geen handige buurjongen, broer, neefje?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:36

!!!...12 mei 2017 is 'Isn't She Special' (I'm Special De Muze x Orame x Zeus x Nimmerdor) geboren...!!!

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:38

Dat is misschien wel een stuk makkelijker dan aan de slag met het aansluiten van een NAS, ja :D

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-17 15:40

Hmm ik wil dat dus niet via het internet laten lopen. Zeg maar gewoon een intern netwerk ervoor gebruiken. Wij internetten via een schotel en foto's uploaden gaat alleen als je die dingen bewerkt en kleiner maakt. Mijn originele fotobestanden zijn hier dus echt niet te laden het net op.

En kwa kabel bedoelde ik dus je zult die externe wel op een manier aan de router moeten aansluiten aangezien die externe geen wifi heeft :+
Had ik maar zon kerel die dat voor me aan kon sluiten. Maar de mijne is nog erger dan erg, die miste nu een stukje programma (nieuwe printer en hij wilde was inscannen). Dat mag ik nu dus oplossen := Dus daar heb ik echt helemaal niks aan.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:51

Waarom moet deze externe via je router aangesloten worden dan?
Je wilt het toch niet via internet laten lopen?

Je moet het zien dat je externe schijf een opslagplek is waar diverse apparaten in huis contact mee kunnen maken..
Heeft niets met internet te maken.. :n

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-17 15:56

Omdat de router de wifi heeft, en alle apparaten (dus laps en printer) via de router met elkaar in contact staan. Wilde via de wifi bestanden op die externe parkeren ipv op de externe die nu direct achter mijn flap hangt (met kabel).
Die van je link is wel handig, maar dat accu vind ik iets minder. Ik wilde het ding gewoon op stroom zodat ik niet elke keer de boel moet opladen. Ik ken mezelf met dingen opladen, lees mijn telefoon is al weken leeg :+

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 16:44

Je kan hem natuurlijk ook 24/7 aan de stroom houden.. al is dat niet ideaal voor de accu.. ;)
Voordeel is wel dat je hem bv mee kan nemen op bv vakantie.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 00:08

Volgens mij is een NAS inderdaad wat je zoekt. NAS staat voor Network-Attached Storage, vrij vertaald dus data-opslag die verbonden is met je lokale netwerk. Een NAS is een soort van omhulsel die je via een netwerkkabel aan je router koppelt en die je dan via apparaten die met je netwerk verbonden zijn kunt benaderen. In de NAS gaan vervolgens één of meerdere harde schijven waar de daadwerkelijke data op staat.

Bestanden erop zetten kan via een website (niet via internet overigens, maar van je PC/laptop/tablet naar je router en dan via het netwerkkabeltje direct naar je NAS) of via de Windows Verkenner. Ik heb op de NAS verschillende mappen aangemaakt die ik in de Windows Verkenner gekoppeld heb, zie onderstaande afbeelding. Ik kan nu dus gewoon bestanden kopiëren en plakken naar m'n NAS, en ze ook via de Verkenner opzoeken en openen.

Wat onder 'Netwerklocaties' staat zijn de mappen op m'n NAS.

Afbeelding

All wiyht. Rho sritched mg kegtops awound? ;(

De Man Fotografie

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 00:47

Vroegah maakten we een thuis netwerk, met zo'n schijf (al dan niet extern) op de 'hoofdcomputer'.
Maarja, moet je daar wel bij kunnen inderdaad, en aan laten staan kost stroom.

NAS is ookein mijn optiek precies wat je zoekt. Is ook helemaal niet moeilijk aan te sluiten normaal gesproken.

Wat voor router heb je?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-17 12:16

De router is een Dlink DIR 815.

Een NAS is idd wat ik ongeveer zocht. Zat die te zoeken en kwam ook wat externe schijven tegen die zelf wifi hebben. Zou dat niet makkelijker zijn?? Nou nog wel 1 vinden die gewoon op het lichtnet kan :+ Grrrr ik zoek weer iets onmogelijks :D

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:36

Voordeel van een NAS is dat die bedoeld is om continu aan te staan, al dan niet in slaapstand. Voor externe HDD's geldt dat in de regel niet.

De Man Fotografie

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:42

Ik heb zelf twee grote Synology servertjes staan. Een om werk/financiën/foto's en dergelijke op te slaan, ook staan daar de user directory's van onze PC's en laptops op. En op de ander een backup van de belangrijke mappen van de eerste server en ook de muziek en films om te streamen.
Ik zou zelf ook voor een NASje gaan ipv een HDD.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-17 20:07

Ahh ok thanks voor de input. Dan dus toch maar een NAS. Maar wat is aanbevelenswaardig, zo pak em beet 1 TB zou genoeg zijn.
Ik heb overigens nog een oude harde schijf liggen. Van de laatste PC die gecrashed is. Die heeft een behuizing gekregen toendertijd, en die kan ik als externe nu achter mijn PC prikken. Zo gebruik ik hem ook. Dat is mijn back-back up :D

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 20:13

Ik zou voor een raid opstelling van twee schijven gaan op die manier raak he niets meer kwijt als een schijf stuk gaat. Is mij vorig jaar overkomen, hoofdschijf uit een van de servers overleden. De overige 6 schijven eruit getrokken, nieuwe hoofdschijf geïnstalleerd en toen die klaar was die 6 weer teruggestopt en hij heeft zelf alle data opgebouwd.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 20:21

Welke hangt er met name van af hoeveel geld je er aan uit wil geven en hoeveel schijven je wil. :)

Zelf heb ik een 4-bay NAS staan met daarin vier 2 TB HDD's. Die draaien in een RAID-5 configuratie. Van de 8 TB hou ik daardoor zoals op de eerdere screenshot te zien is een kleine 5.5 TB over. Grote voordeel hiervan is dat als één van de HDD's kapot gaat de data niet verloren gaat. Daardoor loop ik een stuk minder risico dat ik data kwijt raak. Enkel de minder belangrijke data (die ik niet ook nog ergens in een online backup heb staan) loopt risico, maar alleen bij bijvoorbeeld een brand of in het onwaarschijnlijke geval dat twee schijven tegelijk kapot gaan. Nadeel van RAID-5 is dat je er minimaal drie HDD's voor nodig hebt, en dus ook minimaal een 3-bay NAS.

Dit principe kan overigens ook met twee schijven in RAID-1, maar dan heb je letterlijk maar de helft van de ruimte beschikbaar. Dus 2x 1 TB HDD's levert je 1 TB opslag op, je data staat simpelweg op beide schijven. Gaat één van de schijven kapot, dan kijkt de NAS naar de andere schijf. In verhouding hou je hiermee minder opslagruimte over dan met RAID-5. (in plaats van 5.5 TB zou ik in RAID-1 maar 4 TB opslag hebben bijvoorbeeld :) )

Wil je dit allemaal niet, dan heb je genoeg aan een 1-bay NAS. Zelf zou ik minimaal voor een 2-bay gaan zodat je er altijd een extra schijf bij kan zetten als dat nodig mocht zijn. :)

De Man Fotografie

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-17 10:28

Ja na een avondje zoektocht op het net snap ik in welke richting jullie willen. Perfect systeem, maar ik sloeg wel even stijl achterover van wat dat kost. En dat is voor het doel wat ik ermee had, het beveiligen van mijn foto's en wat bestanden, en hoeveel het gebruikt zou worden, me toch even te gek. Denk dat ik het toch nog maar even moet houden op een draadgebonden externe, die ik er dan maar af en toe achter moet prikken voor een back up.

Maar thanks voor alle info _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Echt. Als ik het systeem echt wil gaan beveiligen weet ik nu hoe.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 11:01

Afhankelijk van hoeveel bays je wilt (hoeveel HDD's er in kunnen dus) loopt de prijs wel op ja. Zou je voor een 1-bay gaan, dan is dit (voor zo'n € 80,-) een hele leuke optie. HDD zit er niet bij, maar je zou je huidige HDD er in kunnen zetten.

De Man Fotografie

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 11:26

Ik zou inderdaad wel voor een Synology gaan, wij hebben er al een aantal jaar twee staan en ze zijn erg goed. Het is eenmalig een uitgave maar daarna heb je vrijwel geen risico meer op dataverlies. Ik zou je daarom echt aanraden om te gaan voor een systeem met twee schijven. Bij de Synology kun je de Synology Hybrid Raid (werkt volgens mij ook op twee schijven) instellen, daarmee heb je vrij veel van de totale schijf ruimte tot je beschikking en als er een schijf crasht dan kun je die vervangen zonder data verlies.
Ik kan je wel aanraden om voor Western Digital Red schijven te gaan. Die zijn ontwikkeld voor server systemen en die draaien net wat fijner. Ik ben langzaam aan alle schijven in mijn servers aan het vervangen voor RED schijven (in gradaties want zoveel schijven in een keer vervangen kost een beetje).

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 11:45

Ga gewoon naar de Mediamarkt (of zo) en leg uit aan de verkoper wat je wilt. Zeg hem/haar ook dat je een ding wilt dat je gewoon in je router kan pluggen en in het stopcontact en dat vervolgens werkt zonder dat je nog zaken hoeft in te stellen.

Hij zal je waarschijnlijk een ding adviseren wat inderdaad vaak NAS genoemd wordt. Sommige van die apparaten hebben twee of meer schijven waarbij er constant een backup gemaakt wordt van de ene op de andere schijf. Je bestanden staan dus zowle op de ene als op de andere schijf. Dat heet in vaktermen een RAID 1. Dat houdt wel in dat als je een 2 Terabyte apparaat hebt, dat je in de praktijk maar ongeveer de helft kunt benutten. Vaak hebben die apparaten ook een USB aansluiting zodat je eventueel je huidige externe disk makkelijk kunt kopieren en eventueel als extra backup kunt gebruiken

Met een dergelijk apparaat kan iedereen in het netwerk (dus alle PC's die als dan niet draadloos op de router zijn aangesloten) alle bestanden zien. Bij sommige systemen kun je dat nog regelen en eventueel beperken als je wilt met passwords en zo. Er zijn zelfs apparaten die het mogelijk maken om via het internet van buitenaf (met een gebruikersnaam en password) toegang te hebben tot de bestanden. In de regel staat die mogelijkheid standaard op UIT.

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P