En dan zit je ineens zonder stroom..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

En dan zit je ineens zonder stroom..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 18:05

Nog nooit eerder meegemaakt, maar twee dagen geleden, uitgerekend op oudjaarsavond begon het licht te knipperen, en ja hoor, kort daarna een mannetje van Enexis aan de deur; 'we gaan de stroom even afsluiten, er is waarschijnlijk een leiding geraakt met ploegen'.
En daar zit je dan in het donker op het platteland, met enkel wat kaarsjes om je heen.
En dan pas merk je hoe afhankelijk je bent van de elektra. Geen licht uiteraard, geen telefoon, maar ook geen waterkoker/oven/kookpit.. en zelfs geen verwarming of douche. De koelkast en vriezer moeten dicht blijven..
Houtkachel flink opgestookt en een pasta ovenschotel gemaakt in het oventje van de houtkachel, wat natuurlijk wel zijn charme heeft <3 Maar in plaats van de oudejaarsconferance hebben we levensweg gespeeld.. bij kaarslicht dus, haast geen doen :=
Enfin, een paar uur later was de kabel gerepareerd.

..totdat vanochtend om 8 uur ineens de tv op sneeuw sprong, en een seconde later helemaal uit. En jawel, door de eerdere stroomstoring bleken de kabels verderop ook kapot te zijn gegaan, en inmiddels ligt er verderop in de straat/akker een sleuf open van tientallen meters lang, 5 verschillende busjes met allerlei werklui.. en wij zitten hier in een donker huis terwijl er buiten sneeuw ligt :+
Ik ben zó blij met onze houtkachel <3
Maar het is zo vreemd hoe gewend je aan de stroom bent. Elke keer wil je de lichtschakelaar weer aan zetten haha. Mijn vriend vroeg nog of de schrikdraad wel uit stond toen we er onderdoor kropen :+ Maar het is vooral te hopen dat de diepvries niet compleet ontdooit.

Het gebeurt hier in Nederland niet vaak, maar áls het gebeurt dan kan het zomaar een lange tijd duren natuurlijk.
Wij hadden gelukkig redelijk veel kaarsjes in huis, en gelukkig lucifers en een zaklamp, maar ik ga wel nog een bureaulamp op batterijen zoeken, want alleen met kaarslicht en zaklampen werken is geen doen!
Zijn jullie voorbereid op iets als een stroomstoring? Hebben jullie een noodpakket ofzo thuis? Licht? Water?

Ik hoop dat de stroom hier snel weer aan gaat, mijn telefoon begint leeg te raken :+

Iris82

Re: En dan zit je ineens zonder stroom..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 18:07

Ohh jeetje, ja ik had een paar weken geleden sochtends geen stroom. Nou dat was maar voor een paar uur, maar ik voelde me helemaal onthand. Ben ook gewoon maar demonstratief naar mn moeder gegaan haha.

Het lijkt me wel wat hebben op zich zo savonds. Maar goed, dan moet je wel gezellig met zn 2en zijn. :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 18:16

Wat fijn dat je toch nog een houtkacheltje hebt! Wij hebben vorig jaar een behoorlijk aantal uur zonder stroom gezeten, hier een CV ketel dus ook geen warmte meer. Dan maar met een dekentje en boek op bed.
Oudjaarsavond zat ik in bad en had de Top2000 aanstaan en op het nieuws hoorde ik dat er stroomstoringen ergens waren en op dat moment klapt de boel eruit bij ons. Direct een plens koud water over me heen. Gelukkig was mijn vriend thuis en die had al snel door dat het 1 groep was die eruit geklapt was. Mazzel want ik lag in bad en het was al donker en aangezien ik zo nachtblind als wat ben was uit bad klimmen, afdrogen en de stoppenkast zoeken een flinke uitdaging geworden. :D We konden niets vinden dat problemen veroorzaakte, alleen 1 spotje in de badkamer die stuk was. De volgende ochtend vonden we het probleem, dat spotje was gewoon ontploft, alleen het buitenste glaasje van het hallogeenlampje was nog heel, verder alles binnenin stuk en zwart.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 18:18

Ik heb weleens drie dagen lang (onrechtmatig) mijn elektriciteit en gas afgesloten gehad. Nou, da's leuk in de winter, in een appartement uit de jaren 50.

Je bent zo enorm afhankelijk, echt onvoorstelbaar!

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 18:27

Vorige week lag de stroom er hier 4 uur uit. Niet handig met een pasgeboren baby. Werd snel koud in huis en de kraamzorg kon weinig doen.
Water gekookt met ouderwets pannetje op het vuur etc..
Het heeft ook wel iets

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 18:42

Helaas komt het hier regelmatig voor, op de meest onhandige momenten. Nouja, het is eigenlijk altijd onhandig, maar 's avonds is het iets lastiger.
Voordeel hier is dat we het niet koud krijgen zonder verwarming, maar soms wel heel warm omdat de ventilator of airco het niet doet.
Ik heb altijd kaarsen en zaklampen klaar staan en een olielamp. Maar ik kan me voorstellen dat je in NL een iets uitgebreider noodpakket nodig hebt, zeker in de winter :brr:

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 18:45

Oh wees idd blij met je houtkacheltje! Wij zouden hier inmiddels volkomen bevroren zijn waarschijnlijk :+ Niet normaal hoe afhankelijk je dan van de stroom blijkt te zijn he! Dat je telefoon t nog doet ook!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 18:47

Nou, hier is de stroom inmiddels weer aan :D Bijna 10 uur zonder gezeten :=

Jee phormicola, 3 dagen lang, dat is helemaal behelpen zeg!

Haha Tazzey, dat was wel erg toevallig zeg! Wat een geluk dat het bij jullie gewoon de aardlekschakelaar was! Niet leuk om in het donker uit bad te moeten kruipen en al je kleren op tast te moeten zoeken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 18:54

Hier ook weleens gehad op een herfstavond..
Ik had pizza in de oven en de stroom klapte er ineens uit :=
Oven was nog warm genoeg, dus we hebben de pizza mooi laten staan.
Bij kaarslicht pizza gegeten, en met de zaklamp nog naar de koeien gegaan :')

Ach, het heeft zo zijn charmes :D
Maar je bent inderdaad erg afhankelijk van stroom. 'Even op internet kijken wat de oorzaak is..' -> o crap, router staat natuurlijk ook uit :=

Wel fijn dat jullie een houtkacheltje (en hout :P ) hebben ;)

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 18:59

Wij zijn helemaal niet voorbereid op een stroomstoring hier thuis.

Tijdje geleden viel de elektriciteit hier ook uit. Was net voor school begonnen. Zonder elektriciteit geen internet meer. Laptop van de batterij was bijna leeg. Geen radio. Geen verwarming (hebben geen houtkachel).
Ben dan maar met de hondjes gaan wandelen. Gelukkig duurde het hier maar een uurtje. Als het langer duurt, zou ik niet weten wat doen denk ik. Als je in een stroomstoring zit, merk je inderdaad pas hoe afhankelijk je bent.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 19:03

Joaltijd schreef:
'Even op internet kijken wat de oorzaak is..' -> o crap, router staat natuurlijk ook uit :=

:') Dat ja!
Mijn vader (ouders wonen in het huis naast ons) die wilde ziggo bellen.. Dus eerste inval; op internet kijken.. 'oja, werkt niet'.. vervolgens gaat hij mijn zusje bellen, met de huistelefoon.. 'oja, werkt niet' Ziggo bellen.. 'oja, huistelefoon werkt nog steeds niet' :+

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 20:05

Wat een redding die houtkachel! :) Hier wel kaarsjes en aantal zaklampen paraat.

Heb gelukkig ook een powerbank om zaklamp en mobiel op te laden, maar voor mensen die zonnepanelen op het dak hebben is het nog wel de moeite waard om maar een grote accu te kijken zodat je zelf ook stroom op kunt slaan voor nood? Geloof dat Tesla tegenwoordig ook zo een systeem heeft voor een accu thuis.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 20:10

Wij hebben hier ook al een paar keer zonder stroom gezeten.
1 keer was in de avond met een verjaardag, oke koffie ging niet handig, de rest was het erg gezellig met kaarsjes aan :D
De andere keren was overdag en dan merk je er toch wat minder van.

Maar toen we dit jaar een nieuwe houtkachel kochten wilde ik dus wel perse een met een platte bovenkant zodat er pannen bovenop kunnen.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 20:26

Nee ik ben niet voorbereid :=
Ik heb daarintegen wel een elektricien in huis :D

Maar alles draait inderdaad op elektriciteit,tot de tandenborstel aan toe O:)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 20:38

Tien uur zonder is niet niks! Je wordt gewoon terug het stenen tijdperk in geslingerd.

Richard, ik heb wel een ups voor de servers staan maar alleen om ze veilig down te brengen. Ook een accu pack voor de auto. Verder niks. Ons gasfornuis heeft een elektrisch systeem waardoor je hem niet kunt gebruiken zonder stroom.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 22:26

wij merken nooit dat er een stroomstoring is, wij hebben geen stroom :) alleen een zonnepaneel voor de computer :) Gebruiken alleen maar olielampen en kaarsen en koken en bakken alles in/op een houtfornuis.
Dat is wel meer de norm hier in Zweden, in Nederland zijn er denk ik niet zoveel mensen die off grid wonen.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 22:30

Ik heb in Nederland nog nooit een stroomstoring gehad, maar toen ik in Nepal op vakantie was, was dat echt bijna iedere dag wel. (vaak wel 24 uur). Wat merk je dan meteen dat je afgesloten bent van de wereld. Nauwelijks iets doet het meer.
Thuis heb ik echt niks als er een stroomstoring komt. Ja heb nog ergens een knijpkat zaklamp, maar verder echt helemaal niets. Boeh lijkt mij echt irritant

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 22:37

Bij ons door brand ruim 14 uur geen stroom gehad.. kind van een half jaar oud. En verwarming deed het ook niet meer. En kon ook niks opwarmen want elektrische kookplaat.. we zijn maar naar mijn ouders gegaan want kleine moest toch wel een warme fles :=

Inhoud vriezer en koelkast konden we weggooien. Verzekering heeft alles vergoed.

http://nos.nl/artikel/2086768-1500-woni ... outen.html

Laatst nog een keer 3 uur zonder gezeten. Dat was ineens een peuleschil :')

Kijk even of je van je netbeheerder geld terug kan krijgen! Kregen wij de eerste keer wel ivm de duur.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 22:38

Jakkie, lijkt me vreselijk!
Ik moet zeggen dat ik verder dan waxinelichtjes niet kom haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 22:54

De netbeheerder geeft inderdaad een vergoeding :j 35 euro voor 4 uur, en daarna wordt dat bedrag per uur verhoogd.
Dat is wel fijn idd. Ik werk thuis en zonder computer kan ik natuurlijk niet veel doen. Gelukkig hadden ik en vriend allebei nog vakantie :D

Onze verzekering dekt ontdooide spullen uit de vriezer ook ja. Schijnt dat niet elke verzekering dat doet, of belachelijke voorwaarden heeft (zoals dat je de aankoopbewijzen moet laten zien := ), maar volgens mij zijn de voorwaarden van onze verzekering vrij gunstig. Ik twijfel nog of we ons eten op moeten geven. Heb het idee dat ie niet compleet ontdooit was, maar aan de andere kant, er liepen wel wat waterdruppels uit dus een deel is misschien toch net wat te veel verwarmd.

crystal, goh dat is echt een heel ander leven daar dus! Hoe doe je dat dan met kleding wassen en douchen enzo? Lijkt me toch lastig, echt helemaal zonder stroom!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 22:59

Oeioei, niet zo best zeg... Maarja, techniek ook van tegenwoordig, overal kabels en zo... Toch handig zo'n kacheltje!

Maar bedenk maar zo, de Neanderthaler had het nog veel en veel slechter... :)

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 00:19

Hier in Canada hebben we regelmatig geen stroom. Alle kabels gaan boven de grond dus er hoeft niet zoveel te gebeuren. 2 jaar geleden hebben we rond kerst door een ijsstorm 2.5 week zonder stroom gezeten. Iedereen heeft dan ook wel een generator want je kan bijna niet zonder.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 00:35

Ook hier regelmatig stroomuitval. :) Thuis is dat geen probleem, dan eet ik ee keertje niet warm. En met een goede zaklamp en wat kaarsen kan ik prima mijn boek lezen voor het slapen gaan.

Op de zaak is het vervelender als het er ineens uitklapt. (Restaurant) Ovengerechten moeten direct geannuleerd worden, gelukkig heb ik een gasfornuis dus kan ik redelijk doorgaan, zo'n lamp voor op mijn kop en gasten vinden het vaak wel leuk en hebben dus begrip en geduld :)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 00:46

__Elizabeth schreef:
Hier in Canada hebben we regelmatig geen stroom. Alle kabels gaan boven de grond dus er hoeft niet zoveel te gebeuren. 2 jaar geleden hebben we rond kerst door een ijsstorm 2.5 week zonder stroom gezeten. Iedereen heeft dan ook wel een generator want je kan bijna niet zonder.

Toen ik nog in Canada woonde hadden we dat ook wel eens idd. Gelukkig meestal niet veel langer dan halve dag tot een dag en gelukkig hadden we ook een houtkachel dus dan moesten we ons zien te vermaken met andere dingen :') Heeft ook wel z'n charmes :P
Maar de oudste zoon van mijn achternicht waarbij ik een half jaar in huis heb gezeten heeft in dezelfde tijd ook wel eens 2 weken zonder stroom gezeten. Zelf red je het vaak nog wel, maar aangezien water opgepompt moet worden en ze een koeienfarm hebben werd dat wel enigszins problematisch.. Maar dat is uiteindelijk ook allemaal wel weer goed gekomen, ze zijn het immers gewend :D

Op een gegeven moment, of ik zat nog in Canada, of ik was na 1,5 jaar nét weer terug in NL, hebben ze hier in het dorp wel eens een uur of 2/3 zonder water gezeten omdat er een leiding geraakt was. Ik moest dan ook wel heel erg lachen maar tegelijkertijd ergerde ik me er ook wel enigszins aan :') er was nog gewoon elektriciteit en hoe erg is het nu als je een keer een paar uur niet kan douchen.. Maar wel heel FB stond vol met klachten :') Ooh, en bijna alle supermarkten hadden geen waterflessen meer want iedereen was spontaan gaan hamsteren :') :')
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 04-01-17 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 00:47

Redelijk wat noodspul, maar dat is ook handig met een wei zonder vaste stroom, zonnepaneel geeft niet genoeg met de paar weken mist en bewolking nu voor meer dan de stroomklok.
Wil je een goed merk licht/radio/lader mobiel kijk dan naar freeplay (kan je ook zelf aanslingeren) of wakawaka. Wat duurder, maar de freeplay radio doet het na ruim 8 jaar continuedienst nog steeds.