Ga ik het redden met deze huurprijs? Wie ook?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:35

Hannanas schreef:
Bijv kwijtschelding gemeentebelasting en een sport/recreatie pas. Evt ook zorgverzekering via de gemeente. Voedselbank. Je kunt met het zorgloket van jouw gemeente contact opnemen voor informatie en hulp.




Kwijtschelding is niet altijd.
En niet alles.
Recreatie pas is 150 euro perjaar.
Plus heb je daar in vaste laste niks aan.

En voedselbank is ook niet altijd.
En zomaar standaard bij een bijstand uitkering.
De zorgverzekering klopt.
Maaaaarrr lees daarbij heel goed de kleine lettertjes.

Dus zo veel extra Krijg je niet.
Je kan op sommige dingen korten krijgen of kwijt schelden.
Maar dat verhoogd niet je maandelijkse inkomen.
Dus zo veel extra toeslagen krijg je niet.

Hannanas
Berichten: 13030
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:25

japielover schreef:
Hannanas schreef:
Bijv kwijtschelding gemeentebelasting en een sport/recreatie pas. Evt ook zorgverzekering via de gemeente. Voedselbank. Je kunt met het zorgloket van jouw gemeente contact opnemen voor informatie en hulp.




Kwijtschelding is niet altijd.
En niet alles.
Recreatie pas is 150 euro perjaar.
Plus heb je daar in vaste laste niks aan.

En voedselbank is ook niet altijd.
En zomaar standaard bij een bijstand uitkering.
De zorgverzekering klopt.
Maaaaarrr lees daarbij heel goed de kleine lettertjes.

Dus zo veel extra Krijg je niet.
Je kan op sommige dingen korten krijgen of kwijt schelden.
Maar dat verhoogd niet je maandelijkse inkomen.
Dus zo veel extra toeslagen krijg je niet.


Heb je alles al gecheckt en aangevraagd?
Kwijtschelding lijkt mij zeer sterk als je dat niet krijgt. Idem dito voedselbank als jij te weinig leefgeld over houdt.

Kleine lettertjes hou je altijd. Je klinkt negatief. Heb je alles uitgezocht?

Bellex

Berichten: 9304
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Re: Ga ik het redden met deze huurprijs? Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 16:23

Ik zou het enkel doen als je iets minder luxe gaat leven om toch nog heel wat te kunnen sparen per maand. Een potje van 1000 euro voor auto, witgoed, eigen risico etc met inleg van 80 euro vind ik wel heel weinig. Waarom jezelf bewust in zo'n situatie manouvreren?
Ik zou dus of meer sparen en minder voor boodschappen/spaargeld, of naar iets goedkopers kijken

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Ga ik het redden met deze huurprijs? Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:33

Ik ben van een vreselijk oud en krakkemikkig appartement naar een iets kleiner appartement uit 1996 gegaan. Van 300 euro huur naar 515 euro gegaan en dat is elke cent waard. Ik weet als geen ander hoe ongelukkig je kan worden van een slechte woning, om over je gezondheid nog maar te zwijgen.

Ik ben van een E label naar C gegaan. E was 150 euro aan gas en elektra, C 47 euro al weet ik niet of dat wel helemaal klopt. Maar al zou het het dubbele daarvan zijn dan nog is het goedkoper.

mvdende

Berichten: 5743
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Ga ik het redden met deze huurprijs? Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:07

Ik zou het denk ik niet doen. Ik heb nu een uitkering van 884 en een huur van 470. Ik red het net. Kan vaak helemaal niets per maand sparen. Met werk hield ik nog wel wat over. Ik heb mijn huis voor ongeveer 3000 euro ingericht. Inclusief vloer. Van behang en verf tot aan het bestek en de handdoeken, ik had alles nodig. Ikea is your best friend in dit soort gevallen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110777
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:13

mvdende schreef:
Ik zou het denk ik niet doen. Ik heb nu een uitkering van 884 en een huur van 470. Ik red het net. Kan vaak helemaal niets per maand sparen. Met werk hield ik nog wel wat over. Ik heb mijn huis voor ongeveer 3000 euro ingericht. Inclusief vloer. Van behang en verf tot aan het bestek en de handdoeken, ik had alles nodig. Ikea is your best friend in dit soort gevallen.


Hoe doe je het dan wanneer bijvoorbeeld je wasmachine en koelkast stuk gaan?

_Dribbel
Berichten: 749
Geregistreerd: 17-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 20:58

mvdende schreef:
Ik zou het denk ik niet doen. Ik heb nu een uitkering van 884 en een huur van 470. Ik red het net. Kan vaak helemaal niets per maand sparen. Met werk hield ik nog wel wat over. Ik heb mijn huis voor ongeveer 3000 euro ingericht. Inclusief vloer. Van behang en verf tot aan het bestek en de handdoeken, ik had alles nodig. Ikea is your best friend in dit soort gevallen.


Ik verdien wel een stukje meer dan jou uitkering..

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:19

_Dribbel schreef:
mvdende schreef:
Ik zou het denk ik niet doen. Ik heb nu een uitkering van 884 en een huur van 470. Ik red het net. Kan vaak helemaal niets per maand sparen. Met werk hield ik nog wel wat over. Ik heb mijn huis voor ongeveer 3000 euro ingericht. Inclusief vloer. Van behang en verf tot aan het bestek en de handdoeken, ik had alles nodig. Ikea is your best friend in dit soort gevallen.


Ik verdien wel een stukje meer dan jou uitkering..

En sparen kun je nauwelijks met je nieuwe lasten...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:15

Ik zou voor mezelf de huidige vaste lasten en andere uitgaves eens netjes op een rij zetten (en dan ook echt goed uitgeschreven per dingetje , dus iedere vaste terugkerende uitgave , verzekering etc apart )

En de situatie zoals hij zou zijn met de beoogde nieuwe woning
Ook tot in detail op een rijtje

Als wat er op papier staat haalbaar lijkt/is
Waarom niet ?

Kijk ook heel realistisch en kritisch naar je uitgaves zoals die nu zijn
Dus heb je alle verzekeringen etc nodig , kunnen ze net zo goed, maar goedkoper elders ondergebracht worden
Moet/wil/kun je besparen door boodschappen wat strenger te doen (dus als je nu gewoon maar lekker raakt kunt kopen en dit ook doet, heb je het er voor over om wat zuiniger boodschappen te doen? )
Iets minder geld aan leuke dingen uitgeven zonder dat je het gevoel krijgt te leven om je vaste lasten te betalen?

Ik denk dat het zeker wel haalbaar moet kunnen zijn met jouw inkomen die huur te betalen
Het is alleen een kwestie van eventueel wat aanpassingen doen in je uitgavenpatroon
En of je dat over hebt voor dat nieuwe huisje
Dus weegt het woongenot wat je dalijk zou hebben op, tegen het eventuele opletten en iets zuiniger aan doen?

Inrichten met het budget wat jij zou vrij kunnen maken zou ook prima kunnen
Denk ik

zeker als je je huidige vloer meeneemt zodat je alleen beneden een nieuwe vloer nodig hebt (goeie aanbieding en je bent idd met een paar honderd euro klaar)
Verf word je in de bouwmarkten mee doodgegooid met 50% aanbiedingen
Gordijnen is met goed zoeken ook wel betaalbaar te vinden
En je meubels kunnen ook gewoon mee

Maar zet alles gewoon echt eens tot in detail op papier en ga de boel eens kritisch bekijken
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 04-01-17 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

_Dribbel
Berichten: 749
Geregistreerd: 17-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 22:17

Tja wat je nauwelijks hè.. 150 euro sparen moet lukken. Er zijn zat mensen die dat niet redden. Soms moet je risico's nemen. Ik heb ook mijn ouders mocht er iets onverwachts gebeuren oid. Niet dat ik dat ooit nodig hèb gehad.

Anyway, de woning coöperatie gaat woensdag een berekening maken of mijn salaris aansluit bij de woonlasten. Dan weet ik meer!

_Dribbel
Berichten: 749
Geregistreerd: 17-11-11

Re: Ga ik het redden met deze huurprijs? Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 22:18

Bedankt voor je bericht sonja!

maralyn

Berichten: 10450
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Ga ik het redden met deze huurprijs? Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:22

Nu ga ik iets heel raars zeggen.

Maar... als je een vaste baan hebt? Is kopen dan geen optie?
Ik ken hier huizen, 150.000 euro, en hypotheeklasten van 450 euro (wel op 30 jaar verdeeld) per maand.
Rest van vaste lasten ongeveer 250 euro (incl GWL) en is met 600 euro aan het huis klaar.

_Dribbel
Berichten: 749
Geregistreerd: 17-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 22:26

Nee zeker niet raar!
Heb inmiddels contact gehad met een hypotheek verstrekker maar dat is geen optie. Voor het geld wat ik kan lenen vind ik geen huis voor.

maralyn

Berichten: 10450
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Ga ik het redden met deze huurprijs? Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:58

Dat is wel jammer... en eerst flink sparen en dan kopen? Er is geen tussen weg met dit huis en het andere huis?

Want we gaan nu weer een aantal goede jaren in dus de prijzen zullen stijgen.
Je zou bijna wachten tot de volgende crisis en dat mensen massaal van hun huis af willen.
Andere kant.... er zijn nu veel mensen die een huis gaan kopen. Dus komen er ok weer nieuwe huurwoningen vrij.

Pfffff lastig zeg...

Winged

Berichten: 33080
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 16:06

_Dribbel schreef:
Nee zeker niet raar!
Heb inmiddels contact gehad met een hypotheek verstrekker maar dat is geen optie. Voor het geld wat ik kan lenen vind ik geen huis voor.

Krom he, de lasten van een hypotheek zijn vaak veel lager dan de huurkosten.. .gaat echt nergens over (hier huur van 630 exl.... Echt hopeloos)

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 16:17

Winged schreef:
_Dribbel schreef:
Nee zeker niet raar!
Heb inmiddels contact gehad met een hypotheek verstrekker maar dat is geen optie. Voor het geld wat ik kan lenen vind ik geen huis voor.

Krom he, de lasten van een hypotheek zijn vaak veel lager dan de huurkosten.. .gaat echt nergens over (hier huur van 630 exl.... Echt hopeloos)

Mijn gedachte. Ik hoor het vaker. Elke maand wel honderden euro's huur neerleggen maar een hypotheek wordt dan weer niet verstrekt.

M_aaike
Berichten: 924
Geregistreerd: 26-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 16:18

Ik verdien zo'n 1800 a 1900 netto, ben ook in mijn eentje en heb een huurprijs van 700 euro. Ik red het zát. Zou het ook gewoon doen als ik jou was.

Mijn vaste lasten zijn zo'n 1000 euro, verder doe ik echt voor maximaal 100 euro boodschappen per maand en ik tank voor 120 euro in de maand. Houd dus zo'n 600 euro per maand over voor leuke dingen en sparen.

x_spekkie_x

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 07:31

Ik denk dat veel mensen niet weten wat hun maandelijkse kosten nu werkelijk zijn. Ik hoor hier ook berichten over ‘200 euro geld voor jezelf is veel’. Dat ligt eraan wat er in die 200 euro zit. Ik vind bijvoorbeeld een eigen paard al geld voor jezelf, dan red je het al niet met 200 euro. Of als je geen paard hebt maar wekelijks les neemt, dan zit je gemiddeld ook al aan 100 euro per maand. Zelfs als je die kosten niet hebt zit je al snel aan de 200 euro. Ga maar eens al je uitgaven na voor een tijdje :)

Sparen kun je op verschillende manieren opvatten. Ik spaar bijvoorbeeld elke maand de premie van mijn zorgkosten om deze in één keer te kunnen betalen. Dit noem ik zelf echter geen sparen, maar reserveren. Want je hebt geen beschikking over het geld wat je spaart om er iets anders van te kopen, dus is het in mijn ogen een reservering. En dan scheelt het wel in bedrag wat je daadwerkelijk spaart en wat je reserveert.
En qua bedrag op de spaarrekening wil ik zelf minstens 2x onderstaand rijtje. Want als ineens je salaris niet meer wordt betaald, moet je toch kunnen rondkomen :)

Hier heb ik een lijstje met kosten waar je aan moet denken als je op jezelf woont. Vul voor jezelf bij elke post een bedrag in (als deze op jou van toepassing is) en je weet of je maandelijks rond kan komen of niet of waar je op zou kunnen bezuinigen :)

wonen
huur
gas/electra
water
gemeentelijke heffingen (afvalstoffenheffing, rioolheffing, waterschapsbelasting)
televisie en internet

verzekeringen
ziektekostenverzekering
eigen risico ziektekosten
extra ziektekosten (bv tandartskosten als je deze niet meeverzekert, of de 20% van de tandartskosten die je soms zelf moet betalen)
inboedelverzekering
wa verzekering personen
reis en annuleringsverzekering
rechtsbijstandsverzekering
overlijdensverzekering
auto verzekering
fiets verzekering
overige verzekeringen

vervoer
wegenbelasting auto
onderhoud auto
autoverzekering
pechhulp
parkeervergunning
brandstof woon-werkverkeer
brandstof overig verkeer
overige vervoerskosten (bv kosten voor het OV)(onderhoud fiets)

overig
boodschappen
cadeautjes
mobiele telefoon
sportschool
lidmaatschappen
goede doelen
kosten betaalpakket bank

sparen/reserveren
afschrijving/aanschaf auto
vervanging apparaten (aankoopprijs van elk apparaat/meubelstuk delen door levensduur, bij elkaar optellen, dan kom je op een realistisch maandelijks bedrag; aankoopprijs kan ook tweedehands marktplaatsprijs zijn natuurlijk)
onvoorziene kosten

leuke dingen
hobby
kleding
kapper
uit eten
uitjes
vakantie

x_spekkie_x

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 07:41

Nog een reactie op berichten die ik voorbij zag komen: kosten voor je eigen risico zorgverzekering, onderhoud auto en afschrijving auto zijn vaak kosten die niet maandelijks worden meegerekend. Maar dit moet natuurlijk wel betaald worden :) Met alleen al eigen risico en onderhoud auto kom je al op 1000 euro per jaar uit. Afschrijving auto hoeft niet veel te zijn als je een oud barrel rijdt en er een oud barrel voor terug wil kopen, maar toch zeker 300 euro per jaar.
Als je deze kosten niet maandelijks of jaarlijks reserveert, dan leef je eigenlijk boven je stand. Tuurlijk kan een reparatie altijd duurder uitvallen (daar is je potje onvoorziene kosten voor), maar dan heb je wel al de standaard onderhoudskosten gereserveerd en hoef je je dus geen zorgen te maken of je die ene rekening wel kunt betalen.

Ik hoor hier mensen praten over huurtoeslag, maar dat krijg je bijna niet meer met de huidige regels. Je inkomen mag maximaal 22.200 euro per jaar zijn. Laten we dit door 13 delen (12 maanden salaris + vakantiegeld) en dan kom je op 1707 euro bruto per maand. Minimumloon is 1551 euro bruto per maand, dus dan zie je dat je alleen huurtoeslag krijgt tot een bedrag wat net iets boven het minimumloon ligt. Van 1707 bruto is ongeveer 1500 netto (zonder bijdrage aan pensioen), dus alles boven 1500 netto heeft al geen huurtoeslag meer.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 01:21

Goede posts spekkie +:)+ . Als ik TS was zou ik die posts maar eens heel goed doornemen om eens een realistische kijk op mijn financiën te krijgen.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: Ga ik het redden met deze huurprijs? Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 01:41

Misschien heb ik er overheen gelezen maar houd er rekening mee dat elk jaar per juli de huurprijzen omhoog gaan. Toen ik huurde begon ik rond de 600 euro en zat zo aan de 650 euro. Dus nu zit je misschien op 700 maar over half jaar kan dat weer anders zijn. En als je niet je salaris verhoging krijgt.
Als je tegenslag hebt is 1000 euro weg.

Babsiej

Berichten: 6241
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:36

Pfoe ik denk dat het wel uit kan maar dat het erg krap zal worden en je niet veel tegenslag kan hebben.

Ik zou daar zelf erg nerveus van worden en het dus niet doen.
Zet inderdaad alle kosten eens op een rijtje. Waarbij je dus ook rekening dient te houden met afschrijving auto, eigen risico zorg, etc. Veel kleinere kostenposten etc. 80 per maand sparen vind ik erg weinig, zou toch proberen of het lukt om 125 te sparen, als je dan nog wat van je vakantiegeld kan sparen, spaar je een kleine 2000 per jaar.

3000 voor in te richten moet mijns inziens dan wel weer uit kunnen.

Succes met je keuze.

upendo

Berichten: 22303
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Ga ik het redden met deze huurprijs? Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 22:08

Wettelijk gezien volgens het passend toewijzen systeem mag je met jouw inkomen maar tot 628 euro kale huur per maand betalen. Voor een huur van 710 euro moet je in je eentje 33000 euro per jaar verdienen minimaal. :)

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 22:32

upendo schreef:
Wettelijk gezien volgens het passend toewijzen systeem mag je met jouw inkomen maar tot 628 euro kale huur per maand betalen. Voor een huur van 710 euro moet je in je eentje 33000 euro per jaar verdienen minimaal. :)

Ik vroeg me dit ook al af inderdaad.
Want vaak heb je ook een inkomenseis. En dat ligt zoals hier boven aangegeven hoger dan jouw inkomen.

_Dribbel
Berichten: 749
Geregistreerd: 17-11-11

Re: Ga ik het redden met deze huurprijs? Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 23:57

Ja bij de woning stichting werkt dat schijnbaar anders? Want je moet daar je jaar salaris invullen en dan krijg je een passend aanbod. Daar staat bij mij dit dus tussen!

Maar woensdag hoor ik meer..