Verwijderde bestanden beschadigd na terughalen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jets

Verwijderde bestanden beschadigd na terughalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 17:46

Helaas open ik dit topic omdat ik super dom ben. Ik dacht dat ik de map met alle foto's en video's van mijn stage in Noorwegen op mijn externe harde schijf had gezet. Omdat ik extra ruimte nodig had op mijn MacBook heb ik de map verwijderd uit mijn documenten. Helaas bleek toen dat ik de map nooit op mijn externe schijf gezet had.

Gelukkig kon een handige vriendin een deel van de foto's en filmpjes terug vinden via een recovery programma; Stellar Phoenix Mac Data Recovery.

Alleen nu loop ik tegen een probleem aan. In de voorvertoning zijn de foto's zichtbaar, maar wanneer ik deze wil openen (zowel in Photoshop als via voorvertoning) zijn de bestanden beschadigd. De foto's zijn geheel zwart of gekleurde streepjes, of een klein deel van de foto is intact, met er omheen strepen. Is er toevallig iemand die weet of en hoe deze foto's te redden zijn?

Het gaat om verschillende bestanden, RAW, jpg, MP4 etc. Ik kan de foto's eigenlijk niet missen want ik had een shoot gedaan van mijn collega en haar paardje in de bergen die ik haar heel graag nog wil geven! Ook zou ik nog een promotiefilmpje maken van de filmpjes voor het ponykamp volgend jaar. Ik baal zo ontzettend! Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Dorus

Re: Verwijderde bestanden beschadigd na terughalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:59

Ik ben bang dat dat moeilijk gaat worden.

Als je een bestand verwijderd dan wordt het bestand zelf niet verwijderd, alleen de inhoudsopgave die je de juiste kant op stuurt. En die ruimte wordt beschikbaar gemaakt voor nieuwe bestanden. Pas als die over de oude bestanden heen geschreven worden ben je het oude bestand (of een deel ervan) echt kwijt. Dat laatste is nou gebeurd in de tussentijd dat je de bestanden hebt verwijdert en dat je vriendin ze weer hersteld heeft. Dus ik ben bang dat het nog niet zo makkelijk gaat worden je foto's terug te krijgen.
Misschien is het voor een echte techneut nog mogelijk.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:05

Wat Dorus zegt klopt, wat een recovery programma doet is niet naar de inhoudsopgave kijken maar "handmatig" de schijf aflopen en kijken wat ie tegenkomt. Als er tussentijd niets is opgeslagen komt die daar de oorspronkelijke bestanden tegen, maakt een nieuwe inhoudsopgave en klaar is kees. Zo heb ik een keer een map op een Windows pc kunnen redden.

Probleem is echter als er in de tussentijd wel andere bestanden opgeslagen zijn, die kunnen dan op de "vrije" ruimte gezet worden en zodra dat gebeurt is het bestand dat er eerst stond echt weg. De eentjes en nulletjes zijn dan overgeschreven door de enen en nullen van het nieuwe bestand.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:10

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 21:45

Balen! :'( Bedankt voor de uitleg, dat dacht ik al, maar had stiekem nog een beetje hoop. Ik maak nooit een bake up, zet altijd alles op een externe schijf..

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 22:01

Als bestanden alleen op een externe HD staan moet je ook daar een back up van hebben.

In principe moet je alles op (minimaal) twee dragers opslaan, de belangrijke op twee locaties. Want een externe hd is prima als de eigen schijf van de pc crasht, het werkt niet als er b.v. brand uitbreekt of een inbreker beide meeneemt.