Foto's als gratis download aanbieden, hoe kan dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Foto's als gratis download aanbieden, hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:22

Sinds mijn kind naar de basisschool gaat maak ik wel eens foto's van de klas. Als ze een optreden hebben gehad op het podium bijvoorbeeld, ook mocht ik vorig jaar bij het kerst-diner zijn om foto's te maken, ook erg leuk om als ouder van je kind te hebben!
Nu zit mijn kind in een klas van 35 kinderen, en probeer ik altijd van elk kind minimaal 1 foto te maken, maar uiteraard worden dat er toch snel meer.
Omdat niet alle ouders zitten te wachten op elke keer een map met alle foto's van alle kinderen er in zou het makkelijker zijn als ze de foto's per stuk zelf kunnen uitkiezen om te downloaden.

Wetransfer is dus geen goede oplossing, omdat dit enkel voor ALLE foto's kan. Ik ben ook niet van plan om alle foto's per kind door te sturen naar de betreffende ouder, dat is mij teveel werk. Is er ook een site waarop ik de foto's allemaal kan plaatsen, die ik ook kan beveiligen met wachtwoord (het zijn toch kinderen..), waarop de ouders vervolgens de foto's kunnen bekijken en downloaden welke ze hebben willen?

Een betaalde versie heb ik al wel gevonden, maar ik wil het juist gratis houden zowel voor mezelf als voor de ouders..

Ik zoek dus;
- Een site waarop ik de foto's kan tonen en per stuk als download aan kan bieden.
- Een site die niet ten koste van de kwaliteit van de foto's gaat.
- Een optie om de foto's/ link te beveiligen met wachtwoord.
- Dit alles gratis voor zowel mij als de ouders.

De link naar de foto's plaats ik in de facebookgroep van de klas (ook afgeschermd, maar mij niet veilig genoeg) en het wachtwoord gaat via een whatsappgroep van de klas rond.

Fenrir

Re: Foto's als gratis download aanbieden, hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:24

Flickr? Weet alleen niet precies hoe het zit met afgeschermde foto's, maar dat staat vast op wel op de website :)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:25

Pixieset? Is eventueel te beveiligen ook met een pincode als ik het goed heb.. sowieso kan je de link 'hidden' maken (dat alleen mensen met de link het kunnen bekijken)

Gebruik het zelf ook :j en vind het wel netjes.

http://pixieset.com/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:26

Dropbox lijkt mij ideaal in dit geval. Kunnen de ouders zelf door de map heen en alleen de foto's die ze zelf graag willen hebben lokaal downloaden.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:26

Weebly.com? Heel makkelijk en snel en vooral gratis.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:32

WiancaR schreef:
Dropbox lijkt mij ideaal in dit geval. Kunnen de ouders zelf door de map heen en alleen de foto's die ze zelf graag willen hebben lokaal downloaden.

Klopt.
Ideaal, tot 1 gig gratis en je kan zelf bepalen wie de foto's mag zien.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:34

Dropbox leek mij ook al een handige oplossing :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:38

Dropbox ben ik juist niet zo handig mee :+
Daarbij zit mijn dropbox-account al vol haha :o

Pixieset en Weebly ga ik eens bekijken!

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:40

Je hebt ook van die Picasa-albums, maar ik weet niet of je dat kunt beveiligen.

Wat lief dat je dat voor iedere ouder wil doen! :)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:43

Op weebly kun je met je website pagina's maken die niet zichtbaar zijn met zoeken op google, niet zichtbaar zijn wanneer je op de website zelf zit maar alleen maar met een bepaalde link zichtbaar zijn. Je kunt ze in alle formaten er op zetten en het is gratis. Wachtwoord moet je denk ik premium voor zijn en dat kost wel geld.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:50

Picasa isniemeer, da's nu google photos geworden.

Met flickr kun je de foto's verborgen uploaden maar om er voor te zorgen dat ouders ze wél kunnen zien moeten zij allemaal ook een flickr account hebben en vriendjes met jou worden. Dus dat lijkt me niet de meest handige optie. Dropbox zou echt de makkelijkste oplossing zijn, misschien een tweede dropbox aanmaken speciaal voor dit doeleinde?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:00

In principe is elke foto die je op het www ziet te downloaden. Sterker nog, dat heb je al gedaan want anders zag je hem niet op het scherm ;)

Rechter muisklik "afbeelding opslaan als.."

Maar het zal ook wel om het formaat gaan, op een website wil je wat kleinere foto's hebben zodat een pagina snel laadt, voor downloaden wat grotere bestanden. Maar zelfs die kunnen vaak wel wat kleiner dan de bestanden die een tig-megapixel camera maakt, voor een normale foto is 1200x800 vaak al meer dan voldoende. Zie https://www.photobox.nl/dienst/fotoresolutie.

Als er dan een ouder bij zit die de foto van zijn/haar kind metersgroot op de muur wil kan die altijd nog even het origineel vragen, zullen er niet zoveel zijn.

Wat dropbox betreft gewoon met ander mailadres nieuwe account aanmaken en los houden van je eerste account. Dropbox telt de inhoud van de mappen die je met een bepaald e-mail adres kunt wijzigen bij elkaar op zodat dan vrij snel aan de 1 GB limiet zit.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:33

Neej schreef:

Met flickr kun je de foto's verborgen uploaden maar om er voor te zorgen dat ouders ze wél kunnen zien moeten zij allemaal ook een flickr account hebben en vriendjes met jou worden. Dus dat lijkt me niet de meest handige optie. Dropbox zou echt de makkelijkste oplossing zijn, misschien een tweede dropbox aanmaken speciaal voor dit doeleinde?

Je kan de ouders toch ook gewoon de inloggegevens van dat account geven?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:41

Neej schreef:

Nee hoor, je kan als het goed is gewoon een linkje geven van het album waar je de foto's in doet (die je allemaal op privé hebt dan). Bij het linkje kan je ook aanklikken om ook de privé foto's te laten zien voor mensen die het linkje hebben. Daar heb je geen account voor nodig :)

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:42

Ik stuur de foto's van mijn leerlingen als door via myalbum. De foto's blijven prima op kwaliteit en het is makkelijk en overzichtelijk.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:59

Mariett schreef:
Neej schreef:

Nee hoor, je kan als het goed is gewoon een linkje geven van het album waar je de foto's in doet (die je allemaal op privé hebt dan). Bij het linkje kan je ook aanklikken om ook de privé foto's te laten zien voor mensen die het linkje hebben. Daar heb je geen account voor nodig :)

Oh verhip, da's waar ook :+ Ik gebruik m'n flicker echt heel weinig, dat merk je wel. Maar je hebt helemaal gelijk, een direct link naar het album werkt wel voor iedereen :j

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:11

Geen idee van al deze sites maar is Facebook niet iets? Een besloten pagina die alleen is voor de ouders en jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:21

Dat vind ik niet veilig genoeg, plus dat op/ door facebook de kwaliteit enorm achteruit gaat.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 02:33

WiancaR schreef:

Dat is leuk voor een paar maanden, maar Dropbox stopt in maart met public folders. Dan kun je nog wel foto's delen, maar enkel door een public link naar die foto (en dat dus per foto) te genereren en door te sturen. Niet de meest praktische oplossing wat dat betreft. :)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 07:17

One drive?
zelfde idee als dropbox maar met google.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 08:21

Exitium schreef:
Dat is leuk voor een paar maanden, maar Dropbox stopt in maart met public folders. Dan kun je nog wel foto's delen, maar enkel door een public link naar die foto (en dat dus per foto) te genereren en door te sturen. Niet de meest praktische oplossing wat dat betreft. :)

Ik schrok me een hoedje toen ik dit las, ik heb een heleboel gedeelde folders en mijn (studerende) kinderen gebruiken dit ook dagelijks. Ik heb het dus even opgezocht.
Alleen de openbare folders stoppen, dat is als iedereen er in mag. Gelukkig kan je nog wel gedeelde folders maken. Je stuurt een uitnodiging naar een emailadres en die persoon mag dan in je map. Lijkt mij best geschikt voor het doel.
Blijft natuurlijk wel het probleem dat je bij Dropbox zo weinig ruimte krijgt.

En OneDrive is van Microsoft. GDrive is van Google. Bij beide kan je gedeelde mappen maken.
Deze hebben beide wat meer opslagruimte. Maar Dropbox werkt wel het handigst.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 08:30

Ik zou ook voor een nieuwe dropbox account gaan, dat werkt gewoon perfect en ik denk dat veel mensen daar ook al bekend mee zijn.