Hoe wassen jullie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sannens
Berichten: 1429
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Hoe wassen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 23:24

Ik was eigenlijk drie combinaties:
- Lichte kleding: 30 graden
- Donkere kleding: 30 graden
- Ondergoed, handdoeken en beddengoed: 40 graden

Nooit geen last van blaasontstekingen en alles ruikt altijd schoon. Af en toe was ik mijn wasmachine op hoge warmte zodat de wasmachine zelf goed schoon blijft. Ook ik gebruik altijd van die wasbollen, die krijg je gratis bij de flessen Robijn. :)
Ik ben allergisch voor bijna alle wasverzachter, dus dat gebruik ik nooit. Ook gebruik ik dus alleen Robijn wasmiddel, want andere krijg ik ook jeuk van. Daarnaast heb ik dus geen droger, dus alles hang ik op. :)

Badeendje

Berichten: 3940
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 00:09

Goof schreef:
Azmay schreef:
Ondergoed+handdoeken -> wit wasmiddel 40 en soms 60 graden


Ik zie echt veel mensen die bovenstaande echt niet heet wassen, ik vind dat persoonlijk niet fris.

Ik was ondergoed, handdoeken en beddengoed op 90 graden.
Overige was sorteer ik enkel in donker en licht en dat gaat op 40 graden.

Alles wat de droger in kan gaat daar ook in, blousjes e.d. worden uitgehangen.

Ik vind het wel een interessante bewering, dat het niet fris is om ondergoed op lage temperaturen te wassen. Heb je daar toevallig een keer iets over gelezen ofzo? Ben wel benieuwd.

eclair98

Berichten: 11605
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 00:13

Bij ons thuis wordt het gesorteerd op donkere was, witte was en gekleurde was en de handdoeken en dekbedden apart. Temperatuur weet ik niet :o Mijn moeder strijkt ook alles <3 En ik moet zeggen, dat doet meer eer aan de kleding dan zoals het bij mijn tante gaat. Daar gaat alles in een trommel en wordt het ongestreken bij de desbetreffende bewoner op het bed gekwakt. Zo zonde :brr:

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe wassen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 00:29

Ik sorteer op stal was en "gewone" was.
Stal was kijk ik meestal naar kleuren, hou licht en donker wel apart. Maar gekleurd gaat gewoon bij de donkere was.
de "gewone" was is vaak niet zo veel, maar ook daar sorteer ik tussen licht en donker.
Voor het beddengoed heb ik een apart was programma op het wasmachine.
Handdoeken was ik ook apart.
Hier geeft de wasmachine aan wanneer er weer gereinigd moet worden, heeft hij ook een speciaal programma voor. :D
Maar als ik echt vuile was heb gehad draai ik dat programma een keer extra.

Grainey

Berichten: 2089
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 01:00

Tja, wat is fris, dat kan heel persoonlijk zijn, toch is het wel goed om niet alles op lage temperaturen te wassen, staat gewoon op internet, even googelen en: http://huis-en-tuin.infonu.nl/huishoude ... sgoed.html
90 graden wordt hier ook heel weinig gebruikt, ik zie het nut er niet helemaal van.

Marie111
Berichten: 4681
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 01:07

moonsparkle schreef:
Ik gebruik altijd programma 4 welke 30 graden is en een beker waspoeder en wasverzachter maar op de een of andere manier als ik het uithang ruikt het nog niet altijd fris? Wat doe ik fout :')? Ik doe lichte kleuren als lichtblauw wit, lichtgrijs bij elkaar en daarnaast bonte was. Ik gooi trouwens alleen handdoeken, sokken en beddengoed in de droger ik ben bang dat ik iets laat krimpen :o


Je wast gewoon te vaak te koud!
Dan krijg je vetluis in je machine en gaat het dus stinken.

Begin eens met je handdoeken, theedoeken, washandjes, tafellakens, ondergoed, beddengoed en evt. sokken op 60 graden te wassen. Handdoeken, washandjes, vaatdoeken en theedoeken kun je zo nu en dan ook op 95 graden wassen. Dat is namelijk goed voor je machine.
Je kunt zo nu en dan ook een lege machine laten draaien met soda erin op 95 graden.

Verder deur van wasmachine open laten staan als die uit staat. Rubbers van de machine geregeld schoonmaken en natuurlijk het filter zo nu en dan schoonmaken.

Let er verder op dat je geen natte spullen in je wasmand doet. Want dat gaat pas echt stinken en die lucht komt zo gauw het nat wordt weer terug.

En zomers natuurlijk zoveel mogelijk de was buiten drogen. Wordt het ook lekker fris van.

succes

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 01:57

Goof schreef:
Ik was ondergoed, handdoeken en beddengoed op 90 graden.

Dat wil ik mijn Marlies Dekkers setjes toch niet aan doen eigenlijk := Moet zeggen dat ik er ook nog nooit wat aan over gehouden heb hoor.

Bakje heb ik in mijn huidige machine niet, alleen een soort kuipje voor wasverzachter die ik regelmatig schoonmaak. Waspoeder gaat hier gewoon bovenop de kleding. In NL trok ik dat bakje/laatje regelmatig uit de machine en maakte die in een emmertje sop schoon.

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 03:18

Ik pleur alles bij elkaar, zet m op 40 graden bont programma en dan hang ik het op :+
Alleen beddengoed gaat apart en dat gaat in de droger(of in de zomer buiten). Zus doet de handdoeken dus weet niet hoe ze die doet haha

01San

Berichten: 18756
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Re: Hoe wassen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 06:45

Leuk onderwerp zo net dat ik wakker word:
Ik ben echt een zeikerd met wassen haha
Heel voorzichtig,
Handdoeken bij elkaar 60 graden
Beddengoed 60 graden
Ondergoed 40 graden
Donkere was apart sommige kunnen 40 graden
Andere donkere was 30 graden
Verschillende kleuren apart bij elkaar, gesorteerd ook op kleur, 30 graden,,
Wit bij wit natuurlijk,
Theedoeken apart
Was altijd met robijn, de oranje kleur, robijn zwart en robijn wit, die haal ik altijd met actie van 1+1 gratis en wasverzachter ook van robijn , de blauwe is m'n favo.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:01

Ik heb witte was (handdoeken die vriend al had voor mijn tijd, tshirtjes vriend en beddengoed ) op 60 graden met Hema poeder voor de witte was
Ondergoed, sokken , vaatdoeken ander gekleurd niet kleding spul op 60 met Hema poeder voor kleur

En kleding op 40 met Hema kleur en wasverzachter

In de zomer hang ik alles op behalve de was met sokken (veel te irritant om op te hangen ). En in de winter hang ik alleen de kleding op

Dus heb 2 waspoeders en een wasverzachter in gebruik
Als ik toevallig een was met veel zwarte kleding heb(niks toevalligs aan...ik draag geel zwart) dan gooi ik er nog een scheut natuur azijn bij

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:05

Ik was alles op 40 graden donker en wit wel apart en appart wasmiddel.
Laatst die parfum parels ontdekt. ......veel te duur maar mijn God wat ruikt de was lekker :o

Goof

Berichten: 28938
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hoe wassen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:06

Ik gebruik geen apart wasmiddel. 1 wasmiddel voor alle wassen.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:38

Ik schrik er stiekem een beetje van dat er mensen zijn die alles bij elkaar gooien. Ik dacht dat mijn vriend daar de enige in was. :o
Dan blijft je kleding toch niet mooi? Of dragen jullie alleen maar donker? :D

Ik was apart:
Wit
Wat lichter blauw (en groen etc)
Rood (en oranje, roze etc)
Donker
Spijkerbroeken ('schone' broeken alleen spoelen, eens in de zoveel tijd op 30 graden en altijd binnenstebuiten)
BH's (alleen spoelen of met de hand)
Beddengoed 60 graden

Alles wordt gewassen op 40 graden, tenzij er een shirt of trui oid tussen zit wat krimpgevoelig is, dan gaat de was op 30 graden.
Ondergoed en handdoeken doe ik eens in de zoveel tijd apart van de andere was op 60 graden.

Ik heb waspoeder voor gekleurde was en witte was van color reus en zwart wasmiddel, merk weet ik zo even niet. Af en toe nog een scheutje wasverzachter van Robijn er in.

Verder laat ik de wasmachine bijna nooit op 1200 toeren centrifugeren, gewone was op 1000 en fijne was en spijkerbroeken zelfs op 400 of 600. Bh's zelfs op de laagste stand, 200 volgens mij.
Ik heb (nog) geen droger, dus alles wordt opgehangen. Die droger gaat er met de verhuizing volgend jaar wel komen en daar zullen dan voornamelijk simpele shirts, vesten, handdoeken, sokken etc in gaan.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Hoe wassen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 10:35

Is je was dan niet kletsnat als je het ophangt? Hier komt ie niet onder de 1000 toeren omdat ik anders een soep op kan hangen (kan tot 1400).

Goof

Berichten: 28938
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 10:38

_Ekenna schreef:
Ik schrik er stiekem een beetje van dat er mensen zijn die alles bij elkaar gooien. Ik dacht dat mijn vriend daar de enige in was. :o
Dan blijft je kleding toch niet mooi? Of dragen jullie alleen maar donker? :D

Ik was apart:
Wit
Wat lichter blauw (en groen etc)
Rood (en oranje, roze etc)
Donker
Spijkerbroeken ('schone' broeken alleen spoelen, eens in de zoveel tijd op 30 graden en altijd binnenstebuiten)
BH's (alleen spoelen of met de hand)
Beddengoed 60 graden


Ja hoor, er kan gewoon veel bij elkaar en je kleding blijft nog mooi ook ;)
Ik sorteer enkel in licht en donker. Als een kledingstuk nieuw is en ik verwacht dat het af kan geven houd ik het even apart, maar anders gaat gewoon alles bij elkaar. Ik heb echt nog nooit problemen gehad. Spijkerbroeken gaan ook gewoon mee in de donkere was.
Jouw was zou ik in 3 wassen doen; namelijk licht, donker en beddengoed. klaar. Scheelt veel wassen, water en tijd ;)

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 10:42

senna21 schreef:
Goof schreef:
Ik zie echt veel mensen die bovenstaande echt niet heet wassen, ik vind dat persoonlijk niet fris.

Goed voor de weerstand :+ .
Ideeën over hygiëne kunnen ook doorslaan.


Dat heb ik ook nog nooit gedaan, alleen maar op 30 of 40 graden. We zijn beide ook nooit ziek gelukkig. Beddengoed en handdoeken wel op 90 ivm huidschilfers en dergelijke. Mijn vriend heeft ook een allergie, waardoor er vochtbulten op zijn voeten komen, dat gaat wel op een dike 90 graden in de wasmachine.

Wel zie ik dat het wassen op 15 graden niet echt is aangeslagen, daar is toen veel reclame op tv van geweest, maar zie het bijna bij niemand terug?

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Hoe wassen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:02

Die van mij kan tot 20 graden maar dat gebruik ik inderdaad zelden. In de gebruiksaanwijzing staat dat dat is om wasgoed op te frissen?

Anoniem

Re: Hoe wassen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:07

Ik merk het gelijk wanneer handdoeken en ondergoed niet op 90/95 gewassen worden. Kan je donder opzeggen dat ik binnen no-time weer blaasontsteking heb. :+

Grainey

Berichten: 2089
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Hoe wassen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:51

Het blijkt dat alle bacteriën al gedood worden als je met 60 graden wast, hier dus ondergoed, handdoeken en beddengoed op 60 graden, nooit geen problemen mee gehad, in principe is die 90 graden optie hier overbodig. Alleen voor het schoonmaken wordt ie gebruikt :).

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 11:53

Oh, lees over binnenstebuiten... Ik doe het alleen binnenstebuiten als er bijv steentjes op zitten...

Hutcherson

Berichten: 7424
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 12:06

Ik gooi alles bij elkaar.
Ik doe eerst de kleine wasjes. Onderbroeken, sokken, hempjes, shirtjes. endaarna de grote dingen (handdoeken, broeken, truien).
beetje paars spul erbij, beetje wasverzachter. Hup op 50 graden. Had m eerst op 30 staan maar had niet t idee dat ie warm werd. dus nu even testen met 50 graden.
en daarna in de centrivuge en ophangen maar.
Tja, dat de kleur in de loop der tijd vervaagt ofzo, who cares. ik koop shirts bij primark:)

Sannens
Berichten: 1429
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 12:30

LadyMadonna schreef:
Oh, lees over binnenstebuiten... Ik doe het alleen binnenstebuiten als er bijv steentjes op zitten...


Ik doe dingen met print en al mijn spijkerbroeken binnenstebuiten. :) Heb het idee dat ze dan minder snel slijten.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:54

Ik doe al mijn spijkerbroeken standaard binnenstebuiten, ik ben van mening dat de kleur dan beter behouden blijft en ze minder snel slijten, dit icm met het spoelen en bijna niet 'echt' wassen, tenzij ze zichtbaar vies zijn.

Goof schreef:
_Ekenna schreef:
Ik schrik er stiekem een beetje van dat er mensen zijn die alles bij elkaar gooien. Ik dacht dat mijn vriend daar de enige in was. :o
Dan blijft je kleding toch niet mooi? Of dragen jullie alleen maar donker? :D

Ik was apart:
Wit
Wat lichter blauw (en groen etc)
Rood (en oranje, roze etc)
Donker
Spijkerbroeken ('schone' broeken alleen spoelen, eens in de zoveel tijd op 30 graden en altijd binnenstebuiten)
BH's (alleen spoelen of met de hand)
Beddengoed 60 graden


Ja hoor, er kan gewoon veel bij elkaar en je kleding blijft nog mooi ook ;)
Ik sorteer enkel in licht en donker. Als een kledingstuk nieuw is en ik verwacht dat het af kan geven houd ik het even apart, maar anders gaat gewoon alles bij elkaar. Ik heb echt nog nooit problemen gehad. Spijkerbroeken gaan ook gewoon mee in de donkere was.
Jouw was zou ik in 3 wassen doen; namelijk licht, donker en beddengoed. klaar. Scheelt veel wassen, water en tijd ;)


Of het veel water en wassen scheelt weet ik nog niet, ik heb vrijwel altijd een volle was. Behalve van wit.. ik draag wel wit, maar niet zoveel en echt niet dat ik daar andere kleuren bij doe. :=
Ik merk toch bij de kleding van mijn vriend dat die kleur minder lang mooi blijft dan die van mij..
Verder blijven mijn Bh's en spijkerbroeken zo ook véél mooier.
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 22-12-16 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

little_birdy
Berichten: 12233
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:57

Ik sorteer licht bont donker bont wit en zwart, voor de bonte was kleur wasmiddel voor de zwarte zwart witte wit
Wasverzachter standaard van een merk robijn of iets wat in de aanbieding is

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Re: Hoe wassen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:07

Ik verdeel alles in 3 groepen: licht, donker, beddegoed+handdoeken/theedoeken/poetsdoeken
Licht en donker was ik apart op 40 graden + wasmiddel en wasverzachter, beddegoed en de rest bij elkaar op 60 graden en alleen wasmiddel.