Hoe wassen jullie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tazzey
Berichten: 9518
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:19

purny schreef:
Ik heb ook een was droog combinatie. Alleen weet ik dus niet waar al die haren heen gaan. Dus als iemand het antwoord weet?
Ik gebruik ook een half dopje wasmiddel. Altijd robijntje


Spoelt weg door het riool, staat ook in de gebruiksaanwijzing als het goed is.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:23

_Nelleke_ schreef:
Oh jeetje ik lijk wel een soort dwangmatige sorteerder als ik mezelf vergelijk met anderen hier... :+

Hier nog een :D

Wij hebben zeker wel 8 wassen in de week, soms meer, als er iets extra gewassen moet worden. We zijn nu met 3 personen, nummer 4 is onderweg.
We gebruiken enkel badlakens na het douchen, alleen gewone handdoeken voor m'n haar en iedere dag schoon, soms 2x per dag, met 3 personen.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Hoe wassen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:31

ik denk dat ik met een huishouden van 2 volwassenen en 2 kinderen zo'n 10 wassen per week draai in mijn 8kg trommel;
2x handdoeken
2x beddengoed (1 trommel met ons bed en 1 trommel voor het beddengoed van de kinderen)
3x donkere was
2x blauwe was
2x bonte was
1x witte was

linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:33

ik gooi ook alles bij elkaar op 30 graden met een schepje wasmiddel en een flinke scheut wasverzachter
de handdoeken en het beddengoed ( wit) gaat op 90 graden met een schepje vanish een withoud doekje en witte was poeder en verzachter

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:34

Haha, dit topic hangt volgens mij nauw samen met het topic 'hoe vaak trek jij schone kleren aan' :P

Ik heb eens in de 2 weken een trommel met beddengoed, handdoeken en ondergoed op 60 graden, maar verder komt het echt niet vol... witte was moet soms echt maanden blijven liggen totdat ik toch maar besluit er een handdoek bij te gooien om de trommel nog vol te krijgen. Donkere was is iets makkelijker, maar dan nog.

Azmay

Berichten: 18000
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:35

Ondergoed+handdoeken -> wit wasmiddel 40 en soms 60 graden
Kleding -> bont wasmiddel
Beddengoed + pyama -> wit wasmiddel of bont met wasverzachter (zwitsalgeur <3 ) 40 graden

En dan gooi ik het in de droger of als ik de energie heb en het is een beetje warm hang ik de bonte was op.

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:39

Wij zijn met zijn drieën thuis
Het wisselt een beetje, ik maak wel onderscheid in wit/bont/donker, maar het kan ook wel eens zijn dat ik een spijkerbroek bij de bonte was gooi als dat zo uitkomt...

Ik probeer wel regelmatig om er meer structuur in te krijgen, maar het komt nog wel eens voor dat er zo'n bult was ligt dat er geen doorkomen meer aan en ik het gewoon zo snel mogelijk weg wil hebben, met een volle machine...

Mijn ideale wasschema:
Beddengoed op 60, 1x per week (en dan hoeslakens / moltons apart van de rest)
Handdoeken en vaatdoeken op 90, 1x per week
Werkkleding / buitenkleding / paardenkleding op 40/60 afhankelijk van wat er precies tussen zit
Bonte was op 30/40
Ondergoed op 40
Spijkerbroeken op 30
Witte was op 40/60

purny

Berichten: 27518
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:48

Tazzey schreef:
purny schreef:
Ik heb ook een was droog combinatie. Alleen weet ik dus niet waar al die haren heen gaan. Dus als iemand het antwoord weet?
Ik gebruik ook een half dopje wasmiddel. Altijd robijntje


Spoelt weg door het riool, staat ook in de gebruiksaanwijzing als het goed is.

Ah bedankt. Maar die haren blijven toch in je leidingen plakken? Ik ben niet zo technisch op dat gebied.

Jazzythecorg

Berichten: 569
Geregistreerd: 15-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:48

Ik sorteer niks,gewoon alles bij elkaar op 40 graden.beddengoed en handdoeken gaan in de droger heb boven geen ruimte om beddengoed op te hangen.in de zomer gebruik ik de droger niet dan kan alles aan de droogmolen in de tuin.

Sandyislief

Berichten: 2493
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:58

Ik doe alle gewone was gewoon door elkaar en dat was ik op 30 of 40 graden. (Heb geen wit dus dat kan prima, bij sommige kleuren test ik eerst wel of ze afgeven)

Handdoeken en beddengoed gaan apart op 60 en 90 graden.

Mijn vriend wast zijn eigen kleding want die sorteert meer op kleur. (Hij vindt het hoe ik doe niet goed haha) Daarentegen is bij mij altijd al mn kleding binnen een week schoon en liggen zijn uitgesorteerde kleurtjes soms 3 maanden in zijn wasmand. En dat vind ik nou 3x niks :o

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:58

Witte was; handdoeken/beddengoed 60 graden (daarna in droger), blouses/shirts van vriend 30/40 graden (op hangertjes aan rek, strijken doet ie zelf)
Zwarte was: 40 graden (niet in droger)
Handdoeken/ gekleurd beddengoed/theedoeken etc: 60 graden (in droger, beddengoed soms op de lange waslijn op zolder, mits er geen logées zijn ;-))
Bonte was (spijkerbroeken, blouses, shirts etc): 40 graden (niet in droger)

Paardenspullen (dekjes, beenbeschermers etc): 40 graden. Daarna draai ik altijd een 60 graden handdoekenwas.

Wol e.d.: met hand of op wolwas (schapenbontjes zadel) met wolwas/bontjes wasmiddel

Qua wasmiddel heb ik wit vloeibaar en poeder (en W5 vlekkenpoeder!), bont vloeibaar (zit in de machine; Bosch iDos) en poeder en zwart vloeibaar. En ook nog wasverzachter (ook in de machine). Per was kan ik dit instellen.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe wassen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:09

Donkere was van man en mij 1 machine per week op 30 graden ( we hebben geen witte kleren) met ariel color
Was van onze kleine (gevoelige huid) 1 machine per week met color catcher doekje en neutral
Beddengoed 60 graden
Handdoeken afwisselend op 40 of 60 graden
vaatsdoeken en theedoeken 1x per 2 weken 1 machine op 60 graden

1x per maand lege machine op 90 met vaatwas tablet

Alleen de handdoeken en beddengoed gaan in de winter in de droger. In de zomer alles buiten en in de winter kleding op een rekje boven.

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Re: Hoe wassen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:16

Eigenlijk was ik alle kleren op 30 graden, poederwasmiddel en lekkere wasverzachter.
3x in de week? Doe altijd alles apart..
Wit bij wit, gekleurd bij gekleurd en donker bij donker.

Beddengoed ook op 30, want volgens mij mogen die niet heter?

Ondergoed en handdoeken/washandjes op 60 graden, poederwasmiddel.
1x in de week.

Paardendekens gaan dr ook gewoon in... (zomereczeemdekens)
Daarna op 95 graden, met wat vaatdoekjes en hij is weer brandschoon.

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Re: Hoe wassen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:37

Ik ben heel makkelijk met wassen:
- gekleurde/donkere was gaat gewoon bij elkaar op 40 graden
- witte handdoeken + witte was gaat samen op 60 graden
- beddengoed tot nu toe altijd op 40 graden, maar dankzij dit topic weet ik dat het ook op 60 kan. Ga ik vanaf nu dus doen!

Ondergoed zou ik ook wel apart willen wassen, maar dan duurt het zó lang voor ik een trommel vol heb. En ik vind het ook niet zo'n fris idee als vies ondergoed lang in de wasmand ligt. Dus dat was ik nu gewoon op 40 graden mee met de rest.

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:44

Ailill schreef:
Ailill schreef:
Hier een vrijgezelle man en drie jaloerse zussen die mij appen voor advies :D

Ik heb 5 of 6 verschillende types qua was. O.a. wit/licht/donker/zwart, handdoeken/theedoeken, beddengoed, wol en sportkleding. Gaan allemaal apart, verschillende producten en programma's.

Ik ben jaren terug een uurtje of twee met mijn oma aan de keukentafel gaan zitten voor een privé les wassen, nog steeds profijt van.

Ook ophangen gaat hier met beleid en het liefst strijk ik de washandjes nog O:)



vanaf nu ben je geen vrijgezel meer XD ik vind het echt tof wanneer de man de was kan doen, en het dan ook goed doet. alles andere in huis doe ik dan wel. mijn ex heeft mij altijd blij kunnen maken als hij de was had gedaan en ook nog de was gestreken had en opgeruimd :)
Al het andere in huis?

Waar kan ik tekenen }>[/quote]


alles andere in huis is snel klaar, ramen lappen duurt max. 15.min. bad van boven naar beneden duurt max. 20 min. vegen en wissen max. 15 min.. ik snap niet dat mensen er heel lang erover kunnen doen. hier is het echt schoon (ook in alle hoeken). je moet even weten waar je begint en welke poetsspullen je gebuikt XD oja ik ga vaker in de week even door het huis heen, scheelt je ook werk en tijd

nu ontopic: ik vind het interessant te lezen hoe andere mensen de was doen, misschien moet ik ook een paar dingen veranderen met hoe ik was.

beddengoed en handdoeken gaan op 60 graad, ook al mag ik ze niet heter wassen. heb nog steeds mijn beddengoed van 15 jaar terug, is nog altijd heel en goed.

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:16

Ik was ondergoed, sokken, handdoeken, theedoeken en beddengoed op 50 of 60 (en gaan in de droger).
De rest op 30.
Ik doe donkere was vaak apart, evenals witte was, vaak maak ik ook een aparte was voor rood/ roze / paarse dingen bij elkaar, zeker als er nieuwere kleding tussen zit die nog niet (vaak) gewassen is.
De rest gaat samen in de bonte was.
Het is maar net hoe het uitkomt. Wat er precies in de bonte was gaat verschilt nogal. Soms gaan de donkere kleuren erin mee, soms het rood, soms het wit (maar dat alleen als er geen nieuwere kleding met kleur tussen zit en niet te veel donkere / heftige kleuren). Als ik net te weinig donkere was heb gooi ik er wat midden kleurtjes bij.
Heb nog nooit iets verkleurd uit de was gekregen.

inochiyo

Berichten: 851
Geregistreerd: 05-01-13
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe wassen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:27

Daarvoor is de mama :p

Foaly

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe wassen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:39

Ik was altijd pas als mn kleren op zijn := dus ongeveer eens in de maand zo'n 3 á 4 wassen in een week, en dan weer een tijdje niet :+ Scheid het wel, wit bij wit, licht bij licht en donker bij donker. Handdoeken, theedoeken en lakens gaan bij mekaar in op 60 graden, de rest op 40 graden.

Qua wasmiddel: ik gebruik sinds een tijdje van die wasnoten, en ik vind ze echt ideaal! Mijn was ruikt dan wel niet naar wasmiddel, maar komt er wel schoon en fris uit en dat is voor mij prima. Ik ben sowieso een miep met geuren, ik vind heel veel parfums (ook in douchegels en shampoo etc.) niet lekker ruiken, dus geef mij maar iets zonder parfum of geurstoffen erin :D

Hypericum
Berichten: 359
Geregistreerd: 23-05-15

Re: Hoe wassen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:27

Wauw, wat een fanatiekelingen hier soms :D

Hier twee soorten was; makkelijke was en irritante was. (op basis van ophangen/opvouwen)
Ondergoed, sokken vaatdoekjes etc. is irritante was, want duurt lang met ophangen en weer van de lijn halen, sokken bij elkaar zoeken :')
Makkelijke was is de rest.

Alles op 30 graden, kortste programma. Wasmiddel maak ik zelf, wasverzachter is azijn met wat etherische olie.
Eens in de zoveel tijd 90 graden met schep soda om machine schoon te houden.

Tazzey
Berichten: 9518
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:33

purny schreef:
Tazzey schreef:

Spoelt weg door het riool, staat ook in de gebruiksaanwijzing als het goed is.

Ah bedankt. Maar die haren blijven toch in je leidingen plakken? Ik ben niet zo technisch op dat gebied.


Nee, dat spoelt gewoon weg met het water.

Sheran schreef:
Haha, dit topic hangt volgens mij nauw samen met het topic 'hoe vaak trek jij schone kleren aan' :P

Ik trek dagelijks schone kleding aan, ik heb gewoon een grote machine dat alles er na 1 week in past. :o

Goof

Berichten: 28828
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:35

Azmay schreef:
Ondergoed+handdoeken -> wit wasmiddel 40 en soms 60 graden


Ik zie echt veel mensen die bovenstaande echt niet heet wassen, ik vind dat persoonlijk niet fris.

Ik was ondergoed, handdoeken en beddengoed op 90 graden.
Overige was sorteer ik enkel in donker en licht en dat gaat op 40 graden.

Alles wat de droger in kan gaat daar ook in, blousjes e.d. worden uitgehangen.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Hoe wassen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:42

Overhemden uithangen scheelt ook een boel qua kreuken. En mooie kleding op een lager toerental centrifugeren en dan aan een hangertje!

Sokken sorteer ik al als ik ze aan het droogrek hang en bij het afhalen van de was vouw/rol ik al zoveel mogelijk op. Dan heb je het toch al in handen!

senna21

Berichten: 11863
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:57

Goof schreef:
Ik zie echt veel mensen die bovenstaande echt niet heet wassen, ik vind dat persoonlijk niet fris.


Goed voor de weerstand :+ .
Ideeën over hygiëne kunnen ook doorslaan.

Goof

Berichten: 28828
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 16:13

senna21 schreef:
Goof schreef:
Ik zie echt veel mensen die bovenstaande echt niet heet wassen, ik vind dat persoonlijk niet fris.


Goed voor de weerstand :+ .
Ideeën over hygiëne kunnen ook doorslaan.


Hahaha +:)+

Ir111

Berichten: 11966
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 16:17

Donkere was, witte was en bonte was -> kort 40 graden programma.
Beddengoed en als het zo uitkomt handdoeken -> eco 60 graden programma.

Meer programma's gebruik ik niet, heel sneu voor mijn wasmachine. :D

Ik heb een droger maar die gebruik ik liever niet. In de zomer kan alles buiten drogen, in de winter gebruik ik de droger omdat ik anders de was niet droog krijg (klein huis), dan gaan daar beddengoed, fleece truien in en de kleding van mijn partner, oh en zijn handdoeken (ik wil harde handdoeken dus die gaan niet de droger in). Mijn eigen kleren vind ik zonde. :') Die hangen over de verwarming te drogen.
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 21-12-16 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt