Laag maandbedrag Nuon; kan dit wel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Laag maandbedrag Nuon; kan dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 21:34

Onlangs ben ik verhuisd naar een klein appartement (55m2) uit 1996. Goed geïsoleerd, HR ketel, dubbel glas.

Nu kom ik uit een appartement met enkel glas en één hele gaskachel en daar betaalde ik voor twee personen en een kind 150 euro.

In mijn nieuwe appartement betaal ik voor mezelf en een kind nu maar 47 euro. Ik heb het geschatte jaar bedrag net bekeken en dat is inderdaad maar 484 euro :wow:

Ik sta op het punt om het bedrag in ieder geval naar het dubbele omhoog te gooien, maar ik wil eerst weten of het misschien reëler is dan ik denk :)

callum

Re: Laag maandbedrag Nuon; kan dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:50

Lijkt me best kunnen wij betalen voor een groot huis 113 euro per maand. Niet. Bij de Nuon maar toch. Huis is 140 vierkante meter

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:56

Ik denk dat dat wel aan de (te) lage kant is.
Ik zit op 42m2 (studio uit 2011) in m'n eentje & betaal hetzelfde bedrag.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:58

Ik betaalde voor 40m2, tweekamerappartement uit het jaar 0, 40 per maand.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:12

Ik betaal voor een kleine tussenwoning €70,- per maand. Daar zit ook de elektra bij, maar ik weet zo even niet wat de bedragen voor gas en elektra los van elkaar zijn :o

Edit: ik woon inmiddels al zo'n 10 jaar in dit huis en de maandelijkse voorschotten zijn altijd vrijwel gelijk gebleven. Tot nu toe nog nooit hoeven bijbetalen :)
Laatst bijgewerkt door enny op 19-12-16 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:16

Denk dat het inderdaad verstandig is om het wat hoger te zetten. Naheffing is nooit leuk, maar teruggave wél! Met 100 per maand zit je hoogstwaarschijnlijk te hoog, maar als je het kan missen...
Hier was ook een laag geschat bedrag, maar dat was omdat ze gewoon een gemiddelde hadden genomen en daar ook een periode in zat dat het leeg had gestaan |o .
Laatst bijgewerkt door jorretje op 19-12-16 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:19

Wij betalen voor een appartement op de middelste verdieping, ook 55m2 en dubbel glas ongeveer 50 euro per maand. En dan zijn we lange douchers. :D

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 09:06

Is dit voor gas en elektra?

Je kunt natuurlijk ongezien het maandbedrag verhogen, maar ik zou het zelf ook niet geinig vinden als ik het hele jaar door veel te veel betaal, ook al krijg ik het aan het eind weer terug. Wat je ook zou kunnen doen is, wanneer je een maand of 3 in je nieuwe woning zit, even bellen naar de NUON met je meterstanden van dat moment. Zij kunnen dan op basis van wat je wérkelijk verbruikt een herberekening van je termijnbedrag maken, en op basis daarvan kun je dan verhogen/verlagen. Zo'n termijnbedrag wordt standaard berekend op basis van historisch verbruik en als hiervoor een alleenstaand iemand in jouw flat heeft gewoond (of nog erger, als het leeg heeft gestaan) dan kan het historisch verbruik veel lager zijn dan wat jij gaat verbruiken.

Maar, even kort gezegd: de energieprijzen liggen momenteel best laag en een goed geïsoleerd appartement kán best weinig verbruiken hoor, ik weet niet hoe je woonsituatie gaat zijn nu? Het is allemaal afhankelijk van wat je er mee doet. Ik betaal 140 euro per maand op 70M2 maar ik verbruik ook echt vies veel elektra :')

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 09:15

Als je het maandelijks kan missen zou ik het bedrag ook wat omhoog zetten. Niets is zo vervelend om eind van het jaar ineens bij te moeten betalen.

Ik woon zonder partner met kind in een niet al te denderend geisoleerd hoekhuis (ong 90 m2) en betaal 110 per maand aan gas en licht.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:04

Het klinkt niet heel ongeloofwaardig. Wij betaalden voor 2 volwassenen in een appartement van 60 m² met A-label 66 euro in de maand voor gas en elektra en kregen dan nog terug aan het eind van het jaar ook.
Wij zaten net als upendo op de middelste etage en dan nog tussen allemaal oudjes die flink stookten in ook, dat helpt wel. Een hoekappartement is waarschijnlijk duurder.
De tip om Nuon even te bellen over een paar maandjes vind ik een goede :) Tot die tijd kun je het wellicht een beetje opschroeven, voor de zekerheid.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:08

Wij hebben een hoekhuis, 125m2 en betalen 89 euro voor 2 volwassenen een kind en een baby. Huis komt uit 1974 maar heeft wel een nieuw dak en dubbele beglazing. Onder het huis ligt een soort piepschuim voor isolatie dus er komt ook weinig kou van onder.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 10:09

Ik had geen idee dat de energierekening zo laag kon zijn :')

Voor mij woonde er een ouder stel. Maar weet niet of ze de verwarming veel aan hadden bijvoorbeeld. Het koelt hier 's nachts af naar 19 graden en voor mijn kind zet ik de verwarming op 21. Verder heb ik nauwelijks apparaten in huis.

De Nuon bellen met mijn meterstanden is een heel goed idee, dat ga ik doen voordat ik iets verander! Ik woon hier nu bijna drie maanden.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:10

Wij ook niet, mijn moeder had een sociale huurwoning waar het binnen net zo hard waaide als buiten, dus dat kostte aardig wat om warm te stoken :+
Ik ben benieuwd wat ze zeggen bij Nuon!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:14

Was je vorige appartement veel groter? Zo niet, dan zou ik wel het maandbedrag omhoog gooien.
Isolatie scheelt wel, maar ik kan me niet voorstellen dat je 3 keer zo goedkoop uitkomt.

Het kan wel, maar dan moet je wel erg zuinig omgaan met energie. Als je eerst 150 betaalde lijkt me 47 niet zo realistisch. Ik zou het zelf omhoog zetten naar 70-80, dan heb je wat minder risico.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:25

Ligt je appartement rond om tussen andere huizen? Mijn ouders hebben zo bijvoorbeeld nooit hoeven stoken zo'n dertig jaar terug omdat de buren voor hen stookte. :+

In België betalen wij iets meer voor een iets grotere nieuwbouw appartement, maar dan maar aan 1 zijde een ander huis. Wel zou ik het bedrag het eerste jaar verhogen, vind het een fijner gevoel om een beetje speling te hebben. En krijg liever terug dan bij moeten betalen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:29

Ik denk dat het bedrag wel kan als het alleen elektra is.
Wij wonen vrijstaand. Oud huis 300m2 woonoppervlak en wij betalen 115 euro p.m voor stroom.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:31

als je inlogt bij mijn nuon kan je naar mijn verbruik. Daar kan je regelmatig je meterstanden invullen. zo krijg je goed overzicht in wat je daadwerkelijk verbruikt. Daarnaast kan je ook via een module op de website je maandbedrag controleren.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:40

Zou best wel kunnen, helemaal als je niet op de onderste verdieping woont.
Wat ik zou doen, is nu een maand kijken wat je hebt verbruikt, het is een redelijk zachte december maand, en dat gebruiken als maandbedrag, dat kun je navragen bij hen.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:52

wow 89 euro voor 4 personen lees ik hierboven????
douchen jullie wel iedere dag, staat er wel een kachel aan?

sorry maar ik geloof er echt niets van, wij betaalden in ons vorige huis met zn tweeen al 280 euro en ja dan hadden we ook een open haard die in de winter dag en nacht aanstond.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:57

Ik betaal in mijn eentje in een rijtjeshuis al jaren 100,- en ik krijg wel elk jaar een paar honderd terug. En elk jaar zetten ze het omlaag, maar elk jaar zet ik het gelijk weer naar 100,-
Verkapte manier van sparen, en dat werkt goed :)

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:58

Ja hoor elke dag! Kachel staat alleen 's nachts op 16 graden. Vanaf een uurtje of 11 's avonds tot 's ochtends 6 dan springt hij weer op 20. Mijn moeder betaald in haar eentje 120 maar daar is het met 20 graden veel kouder dan hier.

Wij zitten bij Nederlandse energie maatschappij trouwens.

Edit: wat hierboven al gezegd word, het is de laatste jaren ook niet echt koud geweest.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:01

connie64 schreef:
wow 89 euro voor 4 personen lees ik hierboven????
douchen jullie wel iedere dag, staat er wel een kachel aan?

sorry maar ik geloof er echt niets van, wij betaalden in ons vorige huis met zn tweeen al 280 euro en ja dan hadden we ook een open haard die in de winter dag en nacht aanstond.

Aangezien je voorschotbedrag afhankelijk is van wat je verbruikt, van je woonoppervlakte, van de mate van isolatie etc, kun je daar helemaal niets over zeggen. Zelfs in dezelfde woning wisselt het nog sterk. Ik betaal maandelijks 140 euro, mijn buurvrouw 70. Give or take a few. Zelfde woning, ZIJ zou theoretisch gezien méér moeten verbruiken omdat zij op de hoek zit. Maar dat doet ze dus niet. Nou kan ik (zoals heel veel mensen doen :') ) woestig de Eneco bellen en roepen "IK BETAAL TEVEEL!!! Mijn buurvrouw betaalt de helft minder dan ik!!!!" maar mijn voorschot is, gezien mijn verbruik, gewoon terecht. Mijn man werkt thuis, er staan 24/7 een aantal computers aan thuis, er staat een ouwe, stroomvretende vriezer in de kelder, ik zet NOOIT iets uit :') Ik verbruik inderdaad minder gas dan mijn buuf maar wel 3 keer zoveel elektra :+

Wat ik wil zeggen: Je kunt niet op basis van je eigen verbruik en voorschotbedrag concluderen dat iemand anders teveel of te weinig betaalt :)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:02

Ik betaal voor een niet goed geisolleerd (80m2)appartement op de middelste verdieping (wel dubbel glas) 110,- voor gas & elektra samen. Ik ben wel een echt koukleum, dus verwarming en lange douches zijn hierbij ingecalcureerd. Met dit bedrag krijg ik eind van het jaar meestal een klein bedrag terug.
Mij lijkt het dus wel erg positief gecalculeerd, gaat het wel om gas & elektra samen?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:06

waarom het bedrag omhoog zetten? Ik zou wel het geld apart zetten op een spaarrekening ofzo voor als het hoger uitvalt, maar liever mijn geld in mijn zak dan in die van Nuon toch?
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 20-12-16 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:06

Je zou hem voor de zekerheid iets omhoog kunnen zetten, of je kan het verschil zelf even in een spaarpotje gooien voor het geval dat je meer verbruikt of de winter heel koud wordt. Wij betalen momenteel 150 euro voor g+w+l voor een 105m2 half geisoleerd vrijstaand huis waar het als we weg zijn of slapen 18 graden is en anders 20, wel met nieuwe hr ketel. En we doen echt niet ons best om super zuinig te leven, ik hou van lang douchen :o Dus ik kan me nooit zo goed voorstellen dat mensen 250+ euro betalen als ze met 2 personen in een rijtjeshuis wonen. Dan zou ik toch even neurotisch al m'n apparatuur langsgaan om te checken waar dat vandaan komt (tropisch aquarium? waterbed? kapotte vriezer?)

Ik hou wel regelmatig m'n meterstanden bij via energiemanageronline.nl - daar geef ik een streefverbruik op wat iets lager ligt dan waar we voor betalen, en als we dan niet te ver over dat lijntje gaan dan weet ik dat we niet hoeven bijbetalen. Gaan we er wel flink boven dan zet ik m'n termijnbedrag wat omhoog :)