Temperaturen in huis

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EsterW
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-08-08

Re: Temperaturen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:22

* Als er niemand thuis is en 's nachts: 15 gr.
* Overdag als er wel iemand thuis is: 17 gr.
* 's Avonds (als je meer stil zit): 18 gr. + evt. houtkachel of fleecedekentje en een glaasje wijn (haha)

Alle radiatoren in de slaapkamers en andere kamers waar we minder gebruik van maken (bijv. studeerkamer en in de gang) staan standaard uit.

Voordat kind er was stond de thermostaat 's nachts op 12 gr., maar dat is me toch wat te koud als ik midden in de nacht naar kamer van kind toe moet en als ik 's ochtends vroeg met de mini beneden zit...

Booooo
Berichten: 6563
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:23

Wauw wat is het bij jullie koud binnen :oo :')

Overdag en snachts staat de onze op 16 graden. 's avonds stoken wij het lekker warm meestal staat hij dan op 23 graden.
Wij hebben trouwens stadsverwarming, geen idee of dat zuiniger is of niet. Wij hebben geen gas in huis.

Boven hebben wij alle radiatoren dicht, ze staan enkel beneden open.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Temperaturen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:30

bij ons staat de verwarming altijd op 16.5 graden voor het geval dat..
dat geval treed hier nooit op alleen lol..

as we speak is het 21 graden hier in huis.. zo heel af en toe gooi ik s avonds even een half uurtje de verwarming aan om de kou even uit de vloer te halen (laminaat kan toch kil aanvoelen aangezien we iets lekkage hebben kwa warmte onder de voordeur door en bij het raam in de slaapkamer (ter grote van terrasdeuren.. omdat deze op 1 lijn met elkaar liggen, trekt er iets kou over de grond).. Maar dan gaat hij ook rap weer uit..

woning hier is lastiger te koelen dan warm te houden. slaapkamer is as we speak 23 graden, geen idee waarom, zo zonnig is het ook weer niet.. ga hem straks ook even goed luchten om (ja echt) de temperatuur iets omlaag te krijgen.

Marije_jiplover

Berichten: 25668
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Temperaturen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:43

Op de slaapkamers wordt hier niet gestookt.
En ongeacht het weer, we slapen altijd met het raam open.
Ook als het hard vriest.
Slapen in de warmte vind ik drama, als het lekker koud is op m'n slaapkamer slaap ik het lekkerst.
Moet er wel warm in kruipen, dus als het koud is ga ik vaak wel douchen voor ik ga slapen.

Tazzey
Berichten: 9840
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:02

8nnemiek schreef:
Je went heel snel aan een koudere temperatuur in huis hoor :j Het schijnt ook gezonder te zijn, en dan heb je het buiten ook minder koud.
Zeker als je de hele dag bezig bent vind ik 18 graden echt te warm.
Ik loop ook zonder problemen met alleen mijn vestje naar buiten nu, ik heb het bijna nooit meer koud. Heerlijk :)


Ik wil helemaal niet wennen aan een koudere temperatuur in mijn eigen huis. Ik heb het altijd koud, voor de beeldvorming, ik slaap in de zomer nog met sokken aan in bed en onder een donsdekbed. Over het feit dat het gezonder zou zijn om in een koud huis te leven moest mijn huisarts destijds heel hard lachen.

Anoniem

Re: Temperaturen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:14

Jeetje, wat een lage temperaturen bij sommigen.. Als ik er ben heb ik m op 22 staan.. Dat is alleen de woonkamer, verder overal thermostaat knoppen en die staan muv de badkamer op 1..

Supervixen

Berichten: 13391
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:17

'S nachts staat hij op 17.5. Overdag tussen de 18.5 en 19.5 graden. De temperatuur is dan tussen de 19.5 en 20.5 graden in huis. Tussen mei en begin oktober slaat de verwarming niet aan. We hebben veel ramen op het zuiden en met een beetje zon is het al boven de 20 graden in huis. Wij hebben ook nog een zonneboiler op het dak, waardoor het water voorverwarmd wordt. Daardoor zitten we laag in de energiekosten.
Boven hebben we de verwarming nooit aan. Huis is goed geisoleerd en het wordt nooit koud boven.

maralyn

Berichten: 10604
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:22

Iris82 schreef:
Ik heb dr vorig jaar een Google onderzoek naar gedaan en je kunt de verwarming beter maximaal 4 graden terugzetten omdat het anders teveel energie kost om t weer te verwarmen.


En dit klopt idd.
Een kameraad heeft dit een jaar geprobeerd en bijgehouden.
De stookkosten en uitstoot was veel minder.
Hij liet m standaard op 18 graden staan. Jaar in en uit.
De kachel slaat dan alleen aan als het er onder komt en heeft t zo weer op 18 graden.

GDG

Berichten: 4967
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:59

maralyn schreef:
Iris82 schreef:
Ik heb dr vorig jaar een Google onderzoek naar gedaan en je kunt de verwarming beter maximaal 4 graden terugzetten omdat het anders teveel energie kost om t weer te verwarmen.


En dit klopt idd.
Een kameraad heeft dit een jaar geprobeerd en bijgehouden.
De stookkosten en uitstoot was veel minder.
Hij liet m standaard op 18 graden staan. Jaar in en uit.
De kachel slaat dan alleen aan als het er onder komt en heeft t zo weer op 18 graden.

Hij heeft het een jaar geprobeerd? Ieder jaar/winterperiode is weer anders dus dat kun je niet zo één op één vergelijken. Daarnaast lijkt het me stug dat je dit kunt generaliseren naar iedere woonsituatie en temperatuur. Hoe lang je van huis bent, hoe hoog je je maximale temperatuur hebt staan, hoe goed je huis geïsoleerd is en hoeveel warmte er van je buren komt heeft naar mijn idee allemaal invloed op welke kant de balans uitvalt: continu blijven stoken of enkel als je thuis bent.

maralyn

Berichten: 10604
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Temperaturen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:11

Dat klopt. Maar we hebben al jaaaaren geen strenge winter gehad.

Hoe hij t precies doet weet ik niet. Maar sinds 2014 dat hij het volhoud is zijn verbruik constanter dan met aan uit aan uit.

GDG

Berichten: 4967
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:22

maralyn schreef:
Dat klopt. Maar we hebben al jaaaaren geen strenge winter gehad.

Hoe hij t precies doet weet ik niet. Maar sinds 2014 dat hij het volhoud is zijn verbruik constanter dan met aan uit aan uit.

Euh dat is toch logisch? Constante temperatuur is constanter verbruik toch?

maralyn

Berichten: 10604
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Temperaturen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:28

Klopt ook.
En aan het einde van de rit ook een lagere kosten wat hij had.

Hier ook vaak gewoon 18 graden

Sinds wij waterbakkies aan de radiatoren hangen is t qua gevoel n stuk warmer in huis!

Iris82

Berichten: 40140
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Temperaturen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:32

Ohh. Klinkt als een plan. Ik heb t eeuwig koud. Ik heb zelfs gisteren een schapenvacht gekocht. Maar die ruikt naar schaap. := Dus we zijn nog geen vrienden.

CaptainJS

Berichten: 1147
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:51

Bij ons staat de kachel aan
Als er niemand thuis is op 19
Als er iemand thuis is op 20
En als mijn cader thuis komt dan op 23 graden
En ook de hourkaxhel aan als mijn cader het koud heefT

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:55

Ik heb het ook altijd koud, we wonen in een jaren 30 woning op een hoek en in dit huis heb ik het gewoon altijd koud. Vorig jaar hele gevel laten isoleren, overal dubbelglas laten inzetten (behalve de kleine glas in lood ramen beneden).

Thermostaat staat hier op 18,5 graden (vriend vind hoger niet nodig) en in de nacht op 15. Ik ben zowat vastgegroeid aan mijn hele warme fleecedeken en Uggs :=. Omdat mijn vriend het toch wel sneu vind heb ik nu wel al 3 paar Uggs gekregen. Dus waar we geld besparen gaat dat gewoon weer op aan warmteregulatie :D.

Op de slaapkamers standaard raam op een kier, maar vannacht heb ik voor het eerst dit jaar echt liggen bibberen onder het dekbed.

truus1970

Berichten: 1261
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:57

Zodra je merkt dat t schapevacht heerlijk warm is. Komt het met die vriendschap ook wel goed ik slaap onder een schaapvacht heerlijk. Hier geen cv maar petroleum en houtkachel. Waarschijnlijk gaan we deze zomer cv installeren.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:11

WoW wat veel mensen die echt fris binnen zitten joh :o

Hier 21 graden. En ik ben veel buiten overdag en in het weekeind de hele dag dus of het gezonder is als t kouder is maakt mij lekker niet uit :brr:

_Nelleke_

Berichten: 8091
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:13

Cerastes schreef:
Wat voor systeem is dat?
Hier is het met een uurtje denk ik van 16 naar 20graden.

Wel maar 100 vierkante meter...maar waardeloos geïsoleerd. .wel HR++ ramen :')


Aardwarmte :j

Emmaa

Berichten: 4384
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:31

Hier standaard 20.5 graden + in de winter de open haard <3
Op de slaapkamers daar staat 'ie uit. :)
'S nachts op 17 graden en als we langere tijd niet thuis zijn dan op 15.

zonnebloem18

Berichten: 24993
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Temperaturen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:48

Onze thermostaat staat standaard op 18,5 ('s nachts en zomers) vanaf april tot oktober slaat hij dan eigenlijk helemaal niet meer aan en is ons huis standaard 20 graden of warmer. Als het buiten kouder wordt zetten we hem als we thuis zijn overdag op 19.5 en 's avonds op 20.5. Een enkele keer als ik het echt niet warm kan krijgen gaat hij naar 21 graden. Ik lig/zit wel bijna standaard onder een dekentje op de bank.

Achterom
Berichten: 23223
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Temperaturen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:15

Hier 's morgens 19 graden, dan overdag 17 graden, 's avonds 20 graden en 's nachts 17 graden. Huis is niet al te best geïsoleerd (enkel glas in de keuken, geen dakisolatie etc).
Maar zo is het best aangenaam als we thuis zijn, zonder dat we ons helemaal arm stoken.
Manlief is een koukleum, dus de thermostaat lager instellen is een beetje sneu :')

ellepel

Berichten: 47949
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:21

Snachts gaat de temperatuur op 15, en als ik weg ben ook.
Ben ik thuis,dan meestal 19,5, soms 20 :j
En hier ook onder een dekentje op de bank, heerlijk :D

lucifertje

Berichten: 5636
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Temperaturen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:36

Hij staat altijd op 22.5 graden. Dag en nacht, ding doet toch niks als het constant blijft. Heb zowel beneden als op de eerste verdieping vloerverwarming. Deze kan ik echter boven gewoon uitzetten.

Lowara

Berichten: 25344
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Temperaturen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:39

Door de weeks overdag op 15 graden, weekend 17,5 graad.
Van 7:00-8:30 slaat hij aan tot 20 graden, en na 17:00 tot 23:59 ook op 20 graden.

In het weekend doen we hem handmatig hoger als we thuis zijn. Wel hebben we in het gehele huis op bijna elke verwarming een speciale thermostaat, zodat we per ruimte nog eens apart kunnen afstellen.
Dat scheelt wel echt heel veel energie :=

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Re: Temperaturen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:12

Dat lijkt me idd ideaal..