Het 'oma weet raad'-topic!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Natasja71

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:13

@ Paisano: de vaatwasser heet programma wil ook wel eens helpen, op koudere programma's gaat thee-aanslag niet weg, heet wel (op mijn werk in ieder geval wel, zelf drink ik geen thee)

@ Cer: met (gewone) soda! dit ontvet enorm.... wel even kijken dat je roosters niet van aluminimum zijn, dan krijg je aanslag van de soda.

Soda kun je ook prima gebruiken voor je afvoeren.... flink volgieten met soda, 1 kopje heet water er achter aan en tijdje laten intrekken, wasbak loopt dan weer als een zonnetje, dat vette scheerzeep van mijn man laat altijd vette aanslag in de afvoer achter....
Minder gevaarlijk als al die bruisreinigers en heel goedkoop....

Verder zweer ik bij microvezeldoekjes.... die was ik apart op 60graden en zonder wasverzachter.... door de speciale stervormige weefsels nemen die doekjes veel vuil op met alleen water... was verzachter "verstopt"die vezels en dan werkt het niet meer.
Met microvezeldoekjes kun je ook prima paardenspullen schoonmaken (laarzen/leerwerk) met een licht vochtig doekje....
Bij makro iod vaak goedkope 10-packs, action heeft dat vast ook wel....

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:15

irisje2 schreef:
Ik hoop dat deze ook hier mag staan. Niet perse met gezondheid te maken.

Ik werk in de supermarkt, maar krijg tegenwoordig overal stroom van, mandjes opruimen, kassa aanreken, poortjes aanraken, als ik iemand aanraak met spullen aanpakken of iets. Heel erg naar. Loop op gympen.

Misschien weet iemand de gouden tip hier tegen.

:j
http://www.minigadgets.nl/index.php?act ... &aid=25383

Natasja71

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:18

irisje2 schreef:
Ik hoop dat deze ook hier mag staan. Niet perse met gezondheid te maken.

Ik werk in de supermarkt, maar krijg tegenwoordig overal stroom van, mandjes opruimen, kassa aanreken, poortjes aanraken, als ik iemand aanraak met spullen aanpakken of iets. Heel erg naar. Loop op gympen.

Misschien weet iemand de gouden tip hier tegen.



ik heb dat met bepaalde schoenen in combi met tapijt, dus je kunt andere schoenen proberen.... Ik denk dat je ook een jasje oid van de winkel draagt (lekker kunststof) daarmee laad je jezelf lekker op en dan is alles *pats*

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:19

chanicha schreef:
Klein klontje boter bij de aardappelen met koken, dan koken ze niet over! Ik zeem mijn ramen met de Jemako doekjes, werelds zijn die! Alleen warm water nodig en ze blinken.


Wat zijn dat voor doekjes? Microvezel?

Supersnel een ei pellen?
Gekookt ei in een kop of beker ( leeg natuurlijk), met je hand afdekken en dan flink schudden!
De schaal veeg je er dan zo vanaf in een paar seconden.

Tinka

Berichten: 3773
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:40

Ik krijg mijn waterkoker altijd perfect schoon met een beetje schoonmaakazijn, hij is van glas.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Het 'oma weet raad'-topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:21

Heeft iemand een goede tip tegen (overdreven veel) stof? Op de een of andere manier wordt onze badkamer altijd ontzettend snel stoffig. En als ik het met een doekje probeer af te halen hoopt het zich juist alleen maar op maar blijft niet aan het doekje zitten. (Ik hoop dat dit sense maakt)

Oh en tips voor (ontzettend oude) zeepresten op de "glazen" douchedeur zijn ook welkom!

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:34

ik zou eerst achterhalen waarom de badkamer zo stoffig wordt en de oorzaak aanpakken..

volgens mij kun je zeepresten prima met soda of schoonmaakazijn aanpakken.

let wel op.. azijn is een zuur dus boenen en gelijk goed spoelen, want anders vreet het de voegen aan

CharIsabella

Berichten: 2155
Geregistreerd: 20-06-14
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Het 'oma weet raad'-topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:53

Ik sop de douche deur altijd in met douche gel of shampoo, even afspoelen en droogtrekken en het is schoon :=

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:54

Voor het ontkalken / aanslag verwijderen van het toilet doe ik er nachts een scheut azijn in, dan kun je de volgende dag de wc borstel erdoor halen en alle aanslag is dan verdwenen.

Frituurpan van binnen weer mooi schoon? Haal alle vet er zo goed mogelijk uit, doe er vervolgens kokendheet water in en een vaatwastablet en zet hem voor een uurtje aan (80 graden ongeveer) dan heeft bij ons vaak goed resultaat en weer mooie schone mandjes.

De ramen maak ik schoon met lauw warm water en een scheutje Dreft en glansspoelmiddel.

Als een kat ergens heeft gepist (helaas wel eens gebeurd) dan goed schoonmaken met Biotex en een beetje na sprayen met azijn dan schijnt te neutraliseren, werkte hier goed.

En voor het ontkalken van de Senseo en de waterkoker gebruiken we pure zijn

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:55

Ik heb in één huis ook een vreselijk stoffige badkamer gehad. Nooit kunnen achterhalen waarom daar wel en in mijn nieuwe huis bijvoorbeeld niet.
Om het stof enigszins tegen te gaan haalde ik de stofzuiger er dagelijks doorheen en werd er vaker afgestoft. Maar echt helpen deed het niet.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 14:24

__Sannne schreef:
Heeft iemand een goede tip tegen (overdreven veel) stof? Op de een of andere manier wordt onze badkamer altijd ontzettend snel stoffig. En als ik het met een doekje probeer af te halen hoopt het zich juist alleen maar op maar blijft niet aan het doekje zitten. (Ik hoop dat dit sense maakt)

Oh en tips voor (ontzettend oude) zeepresten op de "glazen" douchedeur zijn ook welkom!


Heb je al eens de ventilatie schoongemaakt of laten nakijken? Bij ons bleek dat er gewoon een stuk buis ergens miste := Geen idee hoe dat is gekomen. Sindsdien veel minder last van.

Ik maak wel regelmatig nu de vloer met schuurmiddel schoon... Vloer wordt er niet mooier op maar het is wel makkelijk schoon te maken!

Oja trouwens; als je hebt geklust oid en je haar is onmogelijk ranzig van olie/vet/verf, gebruik allesreiniger om je haar te wassen. Het werkt zo goed! En je haar wordt er heerlijk zacht van. (Denk niet dat je het heel vaak moet doen en voorzichtig met de ogen, maar voor een keer kan het denk ik geen kwaad := )

Suzanne F.

Berichten: 49269
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:32

Iemand tips voor: Blaadjes tussen het grind/split vandaan halen?

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:33

Suzanne F. schreef:
Iemand tips voor: Blaadjes tussen het grind/split vandaan halen?


bladblazer?

Suzanne F.

Berichten: 49269
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:33

__Sannne schreef:
Heeft iemand een goede tip tegen (overdreven veel) stof? Op de een of andere manier wordt onze badkamer altijd ontzettend snel stoffig. En als ik het met een doekje probeer af te halen hoopt het zich juist alleen maar op maar blijft niet aan het doekje zitten. (Ik hoop dat dit sense maakt)

Oh en tips voor (ontzettend oude) zeepresten op de "glazen" douchedeur zijn ook welkom!


Hier ook een hele stoffige badkamer. Enige is Swiffer kopen en er 2 x in de week doorheen.

Suzanne F.

Berichten: 49269
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:34

friesam schreef:
Suzanne F. schreef:
Iemand tips voor: Blaadjes tussen het grind/split vandaan halen?


bladblazer?


Dat kan misschien als het droog is wel. Maar nat zeker niet. En bedoel je dan blazen of zuigen?

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:35

Kan niet quoten maar wij blazen tussen de grind uit het pad op en dan veeg ik ze op. Moet idd wel droog zijn.

toevoeging: en vaak opruimen zodat er geen nat geregend blad tussen de grind verdwijnd!

Taucha

Berichten: 1175
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:49

Suzanne F. schreef:
Iemand tips voor: Blaadjes tussen het grind/split vandaan halen?

Voor kleine blaadjes die tussen de steentjes gaan ziten: als de blaadjes droog zijn iemand anders met een plastic hark met lange tanden de steentjes door laten harken terwijl jij de blaadjes met de bladblader naar een plek blaast waar je ze op kunt ruimen.

Marcato

Berichten: 2372
Geregistreerd: 19-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:50

Paisano schreef:
Zout of citroensap tegen aanslag op glazen dus, ga ik proberen! Bedankt!

Mijn moeder heeft ook altijd last van aanslag in de theeglazen of in de bloemenvazen. Zij maakt dit schoon met toetenboeners (schoonmaakdoekjes voor kids). Werkt perfect volgens haar.

Luxorvalkje
Berichten: 1940
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Het 'oma weet raad'-topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:23

Iets kleins verloren in huis? Doe een panty om de stang van de stofzuiger. Wel regelmatig checken

Gebruik een wasknijper om de spijker vast te houden die je in de muur wilt slaan

Zet een vork op de spijker / schroef in de muur (tussen de middelste tanden, steel omhoog), dan kun je gemakkelijk schilderijtjes met een touwtje/draad ophangen.

Een blok hout in een emmer water zorgt ervoor dat het minder klotst/over loopt.

Balletje / blok hout in de waterbak tegen bevriezen.

Gebruik een lege fles van bijv. Ketchup om pannenkoekenmix te doseren.

Een luier of lege fles zonnebrand om je waardevolle spullen in te bewaren

Opengeknipte toiletrolhouder om je cadeaupapier houd het netjes.

Vruchtjes invriezen in water voor een smaakje of leuk in de zomer.

Verse kruiden idem. Met bijv. Kokosolie in een ijsblokjeshouder en je hoeft het niet snel meer weg te gooien

Je keyboard kun je schoonmaken door een Post-it tussen de toetsen door te halen

Veertje uit een pen om de aanhechting van een stekker doen, dan breekt hij minder snel.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het 'oma weet raad'-topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 18:29

Nog een leuke: als je doodgeslagen cola hebt moet je die invriezen. Dan heb je ijsblokjes met colasmaak en wordt je drankje niet waterig. Kan ook met bijv goedkope cola in je A-merk. Meer een zomertip maar goed :+ Idem natuurlijk voor andere frisdrank trouwens

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Het 'oma weet raad'-topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:23

iemand nog een tip voor kalknagels? ik probeer het nu met teatree maar nog niet echt effect

Paardcool
Berichten: 210
Geregistreerd: 12-01-15

Re: Het 'oma weet raad'-topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:31

Ik week altijd mijn ontstoken/kwetsbare wonden met soda en afgekoeld gekookt water. Werk super

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:33

Heeft iemand hier een tip om schoenen te desinfecteren? Ik ben in aanraking geweest met schurft (cavia's) en ben met mijn domme hoofd in het hok gaan staan met mijn schoenen (moest hem schoonmaken). Ze kunnen niet in de was :D

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:34

Bedankt voor de badkamertips! Ik heb geen idee waarom die altijd zo snel stoffig wordt helaas, misschien door de droger? (Ik roep maar wat)

Helaas is het een huur appartement, dus iemand laten komen om naar de buizen te kijken gaat hem niet worden. Dan maar extra vaak schoonmaken :)

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:42

Als je een blouseje hebt die veel kreukels heeft kan je deze aan een kledinghanger in de badkamer hangen, door het stoom van de douche gaan de kreukels eruit. Werkt ook perfect voor wollen kleding, deze worden gereinigd door stoom zonder dat je ze direct hoeft te wassen.