Ik merk het wel eens aan de reacties hier: veel mensen bokken met hun smartphone. Ze typen een woord verkeerd door autocorrect, of ze hebben niet op Google gezocht wegens te langzaam, of ze halen twee posts door elkaar op een manier die mij nooit zou overkomen. Zonder dat soort reacties zou het nooit in me opgekomen zijn dat je Bokt nog op een andere manier dan via desktop (of eventueel laptop) zou kunnen bekijken. Ik heb namelijk als een van de weinig mensen geen smartphone of ander mobiel internet.
Dat heeft verschillende redenen. Ten eerste kost het geld. Ten tweede ben ik al genoeg tijd aan het internet kwijt zonder dat ik er weg van mij bureau ook nog toegang toe heb.
Ten derde doet mijn oude domfoon het nog prima, terwijl een smartphone maar kort meegaat. (Gooi bij wijze van spreken maar eens met allebei een ruit in en bekijk het resultaat.)Toch komt het moment dat ik er eentje moet kopen wel dichterbij. Ik wil ook foto's van dingen kunnen maken en die meteen delen (mijn 'echte' fototoestel is al jaren kapot, anders zou ik dat gebruiken), en meteen iets kunnen opzoeken waar je niet uitkomt is ook nooit weg. En niet te vergeten: de kalender van mijn huidige telefoon loopt maar tot eind 2016.

Maar ja, evengoed ben ik bang dat ik straks net als 95% van mijn generatie verslaafd raak aan dat ding, dat ik een roman in de trein meeneem maar in plaats daarvan Bokt ga lezen, dat ik bij een concert mijn Twitterfeed ga laden, dat ik op een verjaardag steeds mijn e-mail wil controleren. Of het allerergste: een ongeluk krijgen doordat ik op de fiets zit te whatsappen...
Zijn er meer Bokkers die in deze mobiele tijd nog altijd geen smartphone hebben? En zijn jullie van plan om er een te kopen? Waarom wel/niet?