Welke activity tracker?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xTweetyx

Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Oosterhout

Re: Welke activity tracker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 20:51

toen ik begon met sporten(in februari) woog ik 69 kilo vond mezelf toch wel stevig worden en ik ben 1.68 mijn vetpercentage heb ik gemeten in april en die was toen 29.6

ik merk dat er zeker veel vet af is, heb vandaag gemeten en zit op 24.1(heb 3 weken niet kunnen sporten door ziek en gekneusde hand) mijn gewicht is nu 58,6. dat is allemaal beter als dat het was maar ik denk dat ik toch iets gemotiveerd ben met sown tracker. vooral met het instellen van doelen qua stappen of verbruik van calorieën

rocky_1995

Berichten: 659
Geregistreerd: 22-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 21:06

Ik heb ook de fitbit charge hr voor mijn revalidatie. Ik had eerst problemen met dat die teveel stappen telde, maar dit heb ik net als 1 van mijn voorgangers opgelost door de stapgrote aan te passen en dominante hand te selecteren, terwijl ik hem links draag en nu telt die vrij exact. Ik heb deze ook gekoppeld staan aan myfitnesspal voor het bijhouden wat ik aan energie en bouwstoffen binnen krijg.
Hij tract mijn slaap en hartslag ook super goed en daarnaast krijg je wekelijks een mailtje met alle gemiddeldes van de afgelopen week.
Als laatste kan je ook instellen hoeveel stappen je minimaal moet zetten of maximaal in mijn geval. :+
Als je de hoeveelheid stappen hebt bereikt, dan trilt het polsbandje.
Owja en je kan het bandje nog als wekker gebruiken (trillen) en instellen hoe laat je bedtijd is.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Welke activity tracker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 00:46

Hou er wel rekening mee dat de kwaliteit van de hartslagmeting via de pols per persoon heel erg verschilt en dat deze manier niet erg geschikt is voor het meten van de hartslag tijdens het sporten. Daarvoor is een borstband nog altijd het beste.

En 3500 kcal is wel erg veel. Daar moet je echt een paar uur per dag serieus vet gaan verbranden.

Time2Tri

Berichten: 6141
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 07:11

Emmaa_ schreef:
Die van mij zegt dat ik bij 10.000 stappen ongeveer 3500 kcal verbrand per dag, en ik vraag me wel eens een beetje af of dat klopt.

Dat lijkt me niet realistisch nee .
Dat ga je bij normaal bewegen niet redden.
Bij lange duursporten van een paar ja.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Welke activity tracker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 09:35

Ik heb de vivofit van Garmin, €60 geloof ik. Mede gekozen omdat ik al een gps-horloge van Garmin had en dus die ook in die app kan gebruiken.
Omdat ik op mijn werk (verpleegkundige) geen horloge of andere hand- en armsieraden aan mag, heb ik het grootste bandje gepakt en daarmee past de tracker om mijn enkel. Zo heb ik wel echt mijn stappen en niet de extra bewegingen die ik met mijn arm maak.
Het is al een wat oudere tracker, die al langer op de markt is, maar voor mij werkt ie prima. Het geeft me een inzicht in mijn beweging op een dag. De afstand per stap heb ik nog niet aangepast, maar als ik een afstand ga wandelen, heb ik mijn horloge mee....

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:35

Zeggen dat 3500kcal niet realistisch is is gevaarlijk. Veel mensen verbranden veel meer dan ze ooit voor mogelijk hadden kunnen houden.
En daar naast: gebruikt ze een tracker omdat ze zeker van dr zaak wil zijn en dan zeggen jullie dat dat ding onbetrouwbaar is :+

Ik ben 1,78m en 74kg en bij 10.000 stappen zit ik zo op 2800kcal. Tried and true, ik gebruik die trackers namelijk om mensen in mijn praktijk heel precies te laten afvallen.
Ik ben nog nooit tegengekomen dat het aantal kcal niet klopte.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:00

Je begint met hartslagmeting via de pols, wat al niet betrouwbaar is en gebruikt dan die hartslag om het vermogen te berekenen dat je verbruikt. Maar het probleem is dat de hartslag alleen maar het toerental van de motor in je lichaam is. Je kan je voorstellend dat iemand met een relatief klein hart minder bloed per hartslag rondpompt dan iemand met een groter hart en dus minder vermogen per hartslag levert. Vergelijk het met een klein autootje met een kleine motor, die levert bij gelijk toerental minder vermogen dan een hele grote amerikaan met een een grote motor erin. Met alleen toerental kan je geen vermogen leveren. En als je dan ook nog niet weet wat de maximale hartslag, de rust hartslag en het omslagpunt, dan is die toerenteller ook nog eens niet geijkt.

Maar mensen willen nou eenmaal graag weten waar ze aan toe zijn, dus maken de fabrikanten van hartslagmeters allerlei formules. Waarbij de maximale hartslag uit de leeftijd berekend wordt en de inhoud van de motor uit het gewicht en met een mooie toverformule berekenen ze dan het vermogen en dus de hoeveelheid calorieën die je verbruikt. Dat is dus een berekening ipv een meting. Maar het kan nooit meer dan een grove schatting zijn. Daarvoor zitten er gewoon veel te veel aannames in de berekening van het gebruik.

Dit is bijvoorbeeld de berekening die Polar gebruikt:

Men: KCal/min = (-55.0969 + 0.6309 x HR + 0.1988 x weight + 0.2017 x age) / 4.184
Women: KCal/min = (-20.4022 + 0.4472 x HR - 0.1263 x weight + 0.074 x age) / 4.184
weight is in kg

Vermogensberekening via hartslag is per definitie al onnauwkeurig en met de hartslagberekening via de pols voeg je nog eens een extra onnauwkeurigheid toe en 3500 kcal is gewoon een hoog verbruik, waar je serieus veel arbeid voor moet verrichten.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Welke activity tracker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 15:02

Iemand van haar lengte en gewicht zit daar al snel aan, helemaal als ze jong is.

Er is onlangs uitgebreid onderzoek gedaan naar het gemeten kcal verbruik en het daadwerkelijke verbruik.
Alle trackers zaten er heel dichtbij. Bijna allemaal onderschatten ze het daadwerkelijke verbruik. Fitbit kwam het dichtstbij maar zat er nog steeds onder.

Ik zeg gevaarlijk, omdat je iemand gaat aanmoedigen om nog minder te eten. Enorm te weinig eten resulteert in eetbuien en stoppen met afvallen omdat het niet vol te houden is.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Welke activity tracker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 15:52

Ik heb de Garmin Vivosmart HR. Doet het zonder telefoon ook heel fijn. Draag hem nu een paar maanden. Enige minpunt is dat hij trappen soms niet goed herkent. Qua uiterlijk ook weer leuk voor vrouwen, niet zo groot lomp zeg maar.

De Fitbit Charge 2 heb ik 1 avond gehad en meteen teruggestuurd naar de winkel. Moest er een speciale peperdure dongel voor aanschaffen, anders kon hij niet op de computer aangesloten worden. Weg ermee dus.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:55

Tja, er zijn ook genoeg onderzoeken die zeggen dat ze niet nauwkeurig genoeg zijn:

http://www.bodybuilding.com/fun/is-your ... r-accurate

http://qz.com/184639/fitness-trackers-a ... r-at-once/

Een man verbruikt gemiddeld 2500kcal per dag en een vrouw 2000. Natuurlijk zitten er behoorlijk grote verschillen in, gebaseerd op gewicht, lengte, hoeveelheid spiermassa en hoeveelheid lichamelijke arbeid. Maar om dan de stap te maken naar 3500kcal, daar moet je echt veel werk voor verzetten, ook als je als vrouw groter en zwaarder dan gemiddeld bent en dus richting het verbruik van een man gaat. En dan is 10.000 stappen, wat echt geen gigantische inspanning is echt niet genoeg. Als je mensen begeleidt, dan neem ik aan dat je diëtiste bent en dan verbaas ik me er echt over dat je een verbruik van 3500kcal normaal vindt voor iemand die geen zware inspanningen verricht.

@Scum, die dongel zit er tegenwoordig bij Fitbit gewoon bij en je kan hem natuurlijk zonder dongel gewoon met je mobiel verbinden.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Welke activity tracker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 23:41

Karl, die dongel zit er bij de Charge 2 juist niet meer bij. Die moest je uit Amerika bestellen. Ze verkochten het ding zelfs niet eens bij Coolblue.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Welke activity tracker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 00:47

Ok, weer wat geleerd :D

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Welke activity tracker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:07

maar heb je de dongel ook echt nodig?

Ik heb hem nooit gebruikt. Eigenlijk deed ik alles met de app.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Welke activity tracker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:14

Als je geen slimme telefoon hebt dan moet je hem op de pc aansluiten. En daarvoor heb je die dongel absoluut nodig.

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Welke activity tracker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:15

Scum daar heb je helemaal gelijk in!

Silvia

Berichten: 3273
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:53

Karl66 schreef:
Dit is met stip de beste site voor het vergelijken van apparatuur als activity trackers. Zelf heb ik de Charge HR gehad en tegenwoordig heb ik de Fitbit Surge en die bevallen mij heel goed. Maar ik lees op tweakers ook goede verhalen over de Xiaomi Mi Band 2, die is via AliExpress één van de goedkoopste mogelijkheden.


Dank je wel voor de link. Ik ga die maar eens bestuderen.

Weet iemand hoe de gps werkt? Moet je dan persé een smartphone bij je hebben die dan meteen de afstand registreert of onthoudt de activity meter de gegevens en kun je die achteraf op bijv, je tablet bekijken? Bij de Fitbit Surge staat duidelijk bij dat je achteraf je gegevens kunt bekijken maar dat zie ik niet bij bijv Garmin en andere Fitbit modellen staan. En ik zoek een klein model ivm mijn smalle polsen.
Ik heb nl een iPhone 4S en die nieuwste IOS versie (10) is daar al niet meer beschikbaar voor.
Dus grote kans dat de activity tracker binnenkort ook niet meer samenwerkt met mijn mobieltje.
En om nu ook meteen een nieuwe telefoon te kopen is ook al weer zo wat...

Anoniem

Re: Welke activity tracker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 22:46

Andere Fitbit modellen hebben geen GPS track. Die van mij in ieder geval niet. Die meet afstand nav het aantal stappen dat ik loop, niet omdat hij mijn GPS volgt. Er bestaan wel activitytrackers met GPS functie (dat zijn dan vooral hardloophorloges van oa Tomtom, maar ook de Fitbit Surge idd) maar die hebben vaak een minder fantastische batterij, moeten volgens mij altijd verbonden zijn met je telefoon en zijn vaak een stuk duurder

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Welke activity tracker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 01:14

De surge heeft een ingebouwde gps. De blaze en de charge HR 2 hebben connected gps via het mobieltje. Heel veel garmins hebben ook een ingebouwde gps maar vraag me zo niet welke. Het mooie van DCRainmaker is dat je die gegevens allemaal zo terug kan vinden.

tesseke

Berichten: 2325
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Turnhout

Re: Welke activity tracker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 01:32

Ik heb sinds enkele weken de garmin vivosmart hr. Ben hier zelf heel tevreden van! Telt enkel stappen als echt stappen, je kan er trainingen mee aanduiden en hij geeft zelf aan wanneer ik aan het wandelen ben geweest (vergeet dit nogal vaak te registreren). Geeft ook info over je slaap. Al is die hier niet heel nauwkeurig bij. Wanneer ik s nachts bv even naar het toilet ben geweest, ziet de track dit enkel als iets meer beweging, maar geen stappen.
Ik heb deze gekocht omdat dit een van de weinige is waar je mee kan zwemmen. Normaal zwem ik wekelijks (nu even niet ivm stage), en dan is dit wel fijn om ook te kunnen registreren. Hangt aan een Samsung s4 gekoppeld en gaat goed. Heb de mijne bij decathlon gekocht voor een 110 euro denk ik. Enige minpunt is dat de batterij het geen week vol houdt. Ik merk qua batterij wel super veel verschil met in het begin toen ik regelmatig keek.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Welke activity tracker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 05:30

Oeh handig topic dit! Ik ga zelf denk ik voor de fitbit charge 2 :j

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: Welke activity tracker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:27

Hier ook iemand die zich aan het oriënteren is op een activity tracker.
De fitbit charge 2 spreekt mij tot nu toe nog het meeste aan. Wel zie ik dat de inkomende oproepen en berichten ook op het display worden weergegeven. Nu vraag ik mij af, kan je dit ook uitzetten? Of is er een activity tracker die alleen de hartslag en calorieverbruik meet, zonder al deze extra opties?

Anoniem

Re: Welke activity tracker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:57

Dat soort dingen doet hij alleen als hij constant via Bluetooth verbonden is met je telefoon (er zit namelijk geen simkaart in) en dat hoeft helemaal niet. Ik heb mijn bluetooth altijd uit staan omdat de batterij van m'n telefoon anders binnen een uur leeg is. Ik sync mijn fitbit dus gewoon twee keer per dag ('s morgens voor mijn slaap en 's avonds voor mijn stappen) en that's it :)

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: Welke activity tracker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 15:59

Oh top! Bedankt voor je antwoord :D

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Welke activity tracker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 16:01

Ik ben aan het kijken om de Polar Loop (2) te kopen.
Vat alles mooi samen, alles via internet na te lezen en geeft ook het uur aan wat ik wel zo handig vind.

Prijs ligt tussen de 80 en de 120. Hartslag en stappen worden (redelijk)nauwkeurig gemeten. Je kunt er ook mee zwemmen :j

Silvia

Berichten: 3273
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Welke activity tracker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:54

Ik probeer wijs te worden uit de info die op allerlei websites staan maar krijg een beetje een bomen en bos gevoel. %)
Ik heb al wel besloten dat ik een smalle armband wil en geen type horloge dus hiermee beperk ik de keuze behoorlijk. :o
Ik heb op de Fitbit pagina de Fitbit flex 2 gezien. Alleen nog geen reviews kunnen vinden helaas. Nog even beter zoeken...