Wat te doen met muizen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Wat te doen met muizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:22

Ja 'gewoon' een kat nemen. Vergeten we hier allemaal even dat de asiels in nl bomvol zitten die dolblij zouden zijn met een huisje (met muizen en ook al is dat maar voor 1 jaar...!)
Maar ik ga niemand hier een huisdier aanpraten die dat niet wil hé..
Je hebt al genoeg dier aan je muizen.. Wat is de oorzaak, daar enig idee van? Als ze het gif niet eten hebben ze blijkbaar een andere voedselbron...

vopo914

Berichten: 310
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: 't hoge noord'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:26

Ik heb al heel veel muizen gevangen met de houten klap valletjes en nog nooit een nog levende muis er in gehad.
Wat wel belangrijk is is dat de vallen goed en soepel werken, dus een wat oudere val weg doen en nieuwe kopen.
Beetje pindakaas erop en klaar
mijn snelste vangst was nog geen minuut.
Valletje gezet pindakaas opgeruimd en klap........ ;(
Ze zijn direct dood en ik vind het de beste manier..leuk is het niet maar je hebt eigenlijk geen keus..

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:27

Jacquel schreef:
Hé, er is nieuw leven geblazen in mijn topic ;-)

Even een update. Met pijn in mijn hart heb ik besloten over te gaan op gif, want het liep de spuigaten uit. Waar de muizen in het begin in de keuken bleven, liepen ze op het laatst dwars door de kamer. Dan voelen ze zich wel erg thuis, want ik heb begrepen dat ze liever langs de muren lopen. Omdat niet alle gif even goed blijkt te werken, heb ik de manege-eigenaar gevraagd of hij iets gebruikt en wat. Blijkt dat hij de muizen in de stallen aan de katten overlaat, maar in de kantine met gif te lijf gaat. Ik heb van hem een doosje overgekocht en dat leek te werken. Het werd gretig gegeten en enkele dagen was het stil in huis. Maar nu is het weer begonnen. Ze eten het gif niet meer, ongeacht waar ik het neerzet. Ik begon zelfs te denken over die klapvallen, maar een van de posts over een levende muis in zo'n val doet me weer ernstig twijfelen.

De buurman is trouwens met hetzelfde gif bezig (Luxan, van de Welkoop). Wij beiden laten regelmatig de katten van de buren binnen, maar dat is niet voldoende om de plaag te bezweren. Helaas kan ik niet meer aan een kat (heb ze jaren gehad en was dan ook muisvrij), omdat ik binnen een jaar naar een flatje ga verhuizen. En ik doe niet aan binnenkatten, ik wil dat ze naar buiten kunnen.



Wat heb je voor gif? Heb je zakjes die ze moeten aanvreten? Of heb je losse korrels?

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:28

vopo914 schreef:
Ik heb al heel veel muizen gevangen met de houten klap valletjes en nog nooit een nog levende muis er in gehad.
Wat wel belangrijk is is dat de vallen goed en soepel werken, dus een wat oudere val weg doen en nieuwe kopen.
Beetje pindakaas erop en klaar
mijn snelste vangst was nog geen minuut.
Valletje gezet pindakaas opgeruimd en klap........ ;(
Ze zijn direct dood en ik vind het de beste manier..leuk is het niet maar je hebt eigenlijk geen keus..

Ik gooide de dode muis met val en al weg.. Om dat dier er nou tussenuit te gaan peuteren... :n brrrrr

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:30

vopo914 schreef:
Ik heb al heel veel muizen gevangen met de houten klap valletjes en nog nooit een nog levende muis er in gehad.
Wat wel belangrijk is is dat de vallen goed en soepel werken, dus een wat oudere val weg doen en nieuwe kopen.
Beetje pindakaas erop en klaar
mijn snelste vangst was nog geen minuut.
Valletje gezet pindakaas opgeruimd en klap........ ;(
Ze zijn direct dood en ik vind het de beste manier..leuk is het niet maar je hebt eigenlijk geen keus..


Ik had ook sterke klapvallen maar ik had ook turbo muizen.
Ze zaten regelmatig enkel met een achterpootje ertussen of gedeeltelijk met hun lijf en dan leefden ze nog. Ik vind het zelf verschrikkelijk om een dier te doden maar muizen zijn echt niet leuk om te hebben.
Hier helpt gif wel in afgesloten bakjes zodat geen andere dieren eraan kunnen!

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 13:33

Ik gebruik de zakjes, omdat ik die van de manege meekreeg. In de winkel was de keus overweldigend, korrels, blokjes, pasta, en dat van twee merken.
In het begin haalde ik de blokjes toch maar uit het zakje, omdat ze er niet van vraten. Maar toen ze eenmaal begonnen, aten ze zich ook door de latere zakjes heen. Maar dat is gestopt. Uiteraard heb ik eerst de hele voorraadkast leeggehaald en er zou geen voedsel meer moeten zijn. Het lijkt wel alsof de overlevenden de jonkies hebben gewaarschuwd om van dat gif af te blijven. Alleen geloof ik niet dat muizen dat kunnen.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Re: Wat te doen met muizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 13:35

Dat dus, dat ze op een niet dodelijke plek gepakt worden door zo'n klapval.

Uiteraard gooi je een dooie muis met val en al weg, die dingen kosten zo weinig.

JoyCiej007

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:39

vopo914 schreef:
Ik heb al heel veel muizen gevangen met de houten klap valletjes en nog nooit een nog levende muis er in gehad.
Wat wel belangrijk is is dat de vallen goed en soepel werken, dus een wat oudere val weg doen en nieuwe kopen.
Beetje pindakaas erop en klaar
mijn snelste vangst was nog geen minuut.
Valletje gezet pindakaas opgeruimd en klap........ ;(
Ze zijn direct dood en ik vind het de beste manier..leuk is het niet maar je hebt eigenlijk geen keus..


Klopt precies.

De enige keren dat ik een (half) levende muis in klapvallen aantrof, was omdat ik dacht dat onze wat oudere, wat roestige valletjes het nog wel prima zouden doen.
Dan klappen ze net te laat, met als gevolg dat muis de val in z'n snuit of op z'n staart krijgt.
Maar dan kregen ze van mij een tik met de hamer en waren ze ook dood.

goede, nieuwe vallen dus, en dan gaat het prima. Snelste, effectiefste, minst pijnlijke methode.

Jacquel schreef:
Dat dus, dat ze op een niet dodelijke plek gepakt worden door zo'n klapval.

Uiteraard gooi je een dooie muis met val en al weg, die dingen kosten zo weinig.

Mwoah, meestal toch wel ruim een euro per val hoor, igg eerder of ik ze nou kocht bij de welkoop of de plaatselijke winkel.

Als de val verder nog goed is dan verwijder ik de muis, opnieuw wat lekkers er op, en dan span ik 'm gewoon weer opnieuw hoor.
met 1 val kan ik gerust 10 tot 20 keer doen als het nodig is.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 15:20

Jacquel schreef:
Ik gebruik de zakjes, omdat ik die van de manege meekreeg. In de winkel was de keus overweldigend, korrels, blokjes, pasta, en dat van twee merken.
In het begin haalde ik de blokjes toch maar uit het zakje, omdat ze er niet van vraten. Maar toen ze eenmaal begonnen, aten ze zich ook door de latere zakjes heen. Maar dat is gestopt. Uiteraard heb ik eerst de hele voorraadkast leeggehaald en er zou geen voedsel meer moeten zijn. Het lijkt wel alsof de overlevenden de jonkies hebben gewaarschuwd om van dat gif af te blijven. Alleen geloof ik niet dat muizen dat kunnen.



Plastic bakje met deksel nemen daarin aan de zijkant gaatje voor muis maken en in het bakje de korrels los erin doen dus zonder zakje!
Werkt perfect en de korrels blijven op 1 plek.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 15:29

Wat fijn dat je een diervriendelijke optie overweegt. Elk leven is er 1 in mijn beleving. Ik ben geen voorstander van hersenloos doodmaken, alleen omdat het een zogenaamd plaagdier zou betreffen. Ik heb een val waarin je levend kunt vangen. Werkt prima. Ook een kat lenen werkt als een trein, alleen al de geur doet ze vluchten.

Is er geen verlaten gebouw ergens waar je ze los kunt laten?

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 15:30

vopo914 schreef:
Ik heb al heel veel muizen gevangen met de houten klap valletjes en nog nooit een nog levende muis er in gehad.
Wat wel belangrijk is is dat de vallen goed en soepel werken, dus een wat oudere val weg doen en nieuwe kopen.
Beetje pindakaas erop en klaar
mijn snelste vangst was nog geen minuut.
Valletje gezet pindakaas opgeruimd en klap........ ;(
Ze zijn direct dood en ik vind het de beste manier..leuk is het niet maar je hebt eigenlijk geen keus..


Je hebt zeker keus, maar die vraagt meer inspanning en is duurder.

tamary

Berichten: 29208
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 18:34

Nabster schreef:
Wat fijn dat je een diervriendelijke optie overweegt. Elk leven is er 1 in mijn beleving. Ik ben geen voorstander van hersenloos doodmaken, alleen omdat het een zogenaamd plaagdier zou betreffen. Ik heb een val waarin je levend kunt vangen. Werkt prima. Ook een kat lenen werkt als een trein, alleen al de geur doet ze vluchten.

Is er geen verlaten gebouw ergens waar je ze los kunt laten?

Muizen hebben in onze moderne woningen teveel verstop mogelijkheden waar een kat niet bij kan en komen aan zat voedsel. Dan groeit het aantal tot ook voor de dieren zelf ongezonde aantallen met alle gevolgen van dien voor zowel muis als mens. Ja mens is hier (deels, want je hebt geen controle over je buren op dit punt) schuldig aan door voedsel toegankelijk te maken, maar er er vervolgens niks aan doen en overbevolking met bijbehorende welzijnsproblemen te laten doorgaan is net zo goed dieronvriendelijk.

Underscore1
Berichten: 37
Geregistreerd: 24-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:25

Verstopplaatsen zichtbaarder maken, mogelijke voedselbronnen verwijderen, diervriendelijke vallen zetten (kooitje waarna je ze buiten terug loslaat), een kat in huis nemen, ..

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 16:26

[***] schreef:
Wat een onzin. Ik ken veel reptieleigenaren en kwekers, maar geen van hen heeft ooit kittens aan hun slang gevoerd. Voedseldieren kosten een paar euro, en slangen eten niet elke dag. Dus met gratis kittens zal je niet besparen. Daarnaast weet je nooit welke ziektes en afwijkingen die katten hebben, dus dat ga je ook niet opvoeren aan je slang. Onnodige risico's en gedoe waar niemand op zit te wachten.

Dit soort uitspraken komen opvallend genoeg bijna altijd van mensen die geen enkele ervaring met de reptielenhobby hebben, maar op deze manier wel de hobby zwart maken.


Ik maak die hobby niet zwart? Het gaat mij er om dat ik om het eender vind welk dier gevoerd wordt. Reptielen moeten ook eten immers.

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Wat te doen met muizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 22:48

Muizen zijn geniepig, ze verplaatsen soms het gif/voer (wij noemen het altijd voer.. maar het is dus gif) zonder het op te eten. Mijn vader voert altijd in de kruipruimte tussen begane grond en de bovenverdieping, en de muizen hadden een aantal jaar geleden het voer op een stapeltje in één van de logeerbedden (op de bovenverdieping) gelegd, onder het dekbed op de matras. Verder heb ik een hoekje vol kussens in mijn kamer en een paar maanden geleden lag het voer dus op en tussen de kussens. Ik weet echt niet hoe ze het doen. Bijzondere beesten.

Puppetje
Berichten: 1017
Geregistreerd: 24-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:13

Nabster schreef:
Wat fijn dat je een diervriendelijke optie overweegt. Elk leven is er 1 in mijn beleving. Ik ben geen voorstander van hersenloos doodmaken, alleen omdat het een zogenaamd plaagdier zou betreffen. Ik heb een val waarin je levend kunt vangen. Werkt prima. Ook een kat lenen werkt als een trein, alleen al de geur doet ze vluchten.

Is er geen verlaten gebouw ergens waar je ze los kunt laten?



Dan hebben mijn katten zeker een andere geur, want wij hebben gewoon muizen in huis. Sterker nog ze lopen gewoon langs de kat en die kijkt alleen wat verdwaasd naar de muis met zo'n blik van moet ik hier soms iets mee doen.

Wij hebben al het eten in plastic bakjes gedaan en hopelijk verdwijnen ze nu weer.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Wat te doen met muizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:41

Wij hebben ze in de winter helaas ook in huis. Ik gebruik elektrische vallen en op zolder gaan we gif gebruiken. Vangen en uitzetten heb ik geprobeerd, maar ze waren eerder thuis dan ik :+

Vanwege de kinderen vind ik elektrische vallen fijner dan klapvallen, nu zien ze tenminste geen uit elkaar geklapte muizen meer. En ik hoef geen muizen met 3 poten meer dood te maken, op de één of andere manier hadden we ze erg vaak nog levend in de klapvallen zitten.

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Wat te doen met muizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:27

Omdat het topic toch meer bij Huis, Tuin en Techniek hoort, is het daar naartoe verplaatst.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 20:35

Aha, de elektrische val kende ik nog niet. Welke heb jij Anoeska27? Want ik wil wel zeker weten dat het dier niet alleen maar bewusteloos geshockt wordt. (Ik had zo'n elektrische vliegenmepper in de vorm van een racket. De vliegen vielen netjes neer, maar kwamen na een paar minuten weer bij bewustzijn en vlogen vrolijk verder.)

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Wat te doen met muizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:45


Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 22:03

Bedankt!

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 09:04

Geen gif! Behalve dat het een afschuwelijke dood is voor het dier, vergiftig je er ook andere dieren mee, valken/uilen/andere roofdieren die de verzwakte muizen sneller pakken.

Mijn ouders hebben een woonboerderij waarin een prachtige kerk uil zit in de nok, en buiten in een kast zitten torenvalken. Allemaal gewoon wilde vogels, laten ze alleen ringen. Zijn al meerdere (jonge) dieren overleden omdat de buurman zo fijn zijn muizen probeert weg te krijgen met gif :n

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 12:03

Jelleee schreef:
Geen gif! Behalve dat het een afschuwelijke dood is voor het dier, vergiftig je er ook andere dieren mee, valken/uilen/andere roofdieren die de verzwakte muizen sneller pakken.

Mijn ouders hebben een woonboerderij waarin een prachtige kerk uil zit in de nok, en buiten in een kast zitten torenvalken. Allemaal gewoon wilde vogels, laten ze alleen ringen. Zijn al meerdere (jonge) dieren overleden omdat de buurman zo fijn zijn muizen probeert weg te krijgen met gif :n

Als je voor mij een andere manier hebt om er helemaal vanaf te komen, dan wil ik best een poging doen. Maar ik wil er wel vanaf. Buiten in de stallen zijn ze van harte welkom, maar binnen absoluut niet. Ik heb al een aantal dingen weg moeten gooien omdat er muizen in gezeten hadden en ik wil ze gewoon echt niet in huis.