Wat te doen met muizen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Wat te doen met muizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 12:34

Ik heb muizen in huis, veldmuisjes wel te verstaan. Ik wil ze op een diervriendelijke manier vangen, maar wat dan? Als ik ze buiten uitzet (ik woon in de stad) komen ze net zo hard weer iemands huis binnen.

Hoe zou het zijn als ik ze bij de manege vrijlaat? Ik ga er eigenlijk van uit dat er altijd wel muizen op een manege zijn. Of begin ik dan onbedoeld een muizenplaag? Op mijn manege lopen al kippen vrij rond en er zijn ook katten.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Wat te doen met muizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:36

Asociaal om ze bij de manege los te laten. Laat ze dan ergens in het bos los.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:36

Grote kans dat ze dan als nog aan hun einde komen. Natuurlijk lopen er altijd wel muizen maar je wil ze wel in de hand houden en een muizenplaag heb je zo.
Je kan ze beter in het bos uitzetten.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Wat te doen met muizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:41

Ik zou mijn pensionklanten de deur wijzen als ze hier muizen neer zouden gaan zetten :=. Wij doen alles om het muisvrij de houden en iemand komt ze vrolijk brengen.
Nee op een manege zitten ze misschien maar worden ze echt niet gewenst. Wij blijven als stal ook niet in de vriendelijke oplossingen. Buiten zijn katten en binnen gif (katten komen niet binnen).
Vrijlaten is het probleem verplaatsen naar anderen.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Re: Wat te doen met muizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 12:44

Oke, duidelijk. Ik had geen idee of het wel of niet een probleem zou opleveren. Bedankt voor jullie input.

Goof

Berichten: 28783
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:44

Als je ze echt in leven wil houden zul je toch naar een bos moeten rijden met ze.
In alle eerlijkheid; ik zou vallen zetten of gif strooien.
Ik ben gek op dieren en zou er echt wel moeite mee hebben, maar waar er 1 zit zitten er meer en ze vermeerderen bijna waar je bij staat. Weg ermee.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Wat te doen met muizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:58

wij hebben ook muizen in huis gehad, wilde dit ook diervriendelijk doen maar is gebleken dat dat niet lukte. muizen werden al meer (meer nestjes). Uiteindelijk vallen neergezet met choco pasta erop...toen ging het snel met vangen. We hebben er uiteindelijk 13 gevangen binnen 2 weken.
Waar er 1 muis is zitten er dus meer....houd daar rekening mee!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Wat te doen met muizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:12

Muizen is ongedierte.
Ik zie niet waarom je ze zou willen vangen om ze weer uit te zetten.
Vangen en vernietigen, niet moeilijk over doen. Zijn er meer dan genoeg van.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:14

Ik zou ook gif zetten. De krengen brengen ziektes over en vermeerderen zichzelf razendsnel.

Off topic: Toch eigenlijk grappig als je op beestenboel iets zet over proefmuizen die medische proeven ondergaan dan reageren de meesten woedend en op dit forumdeel vind iedereen (en ik ook) het volkomen logisch om muizen op een ongewenste plek op een heel nare manier dood te maken (gif zorgt voor een langzame en ellendige dood met buikkrampen enzo, das een stuk naarder dan het gemiddelde lab proefje waar ze efficient en snel gedood worden naar afloop). Interessante tegenstelling :o

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Wat te doen met muizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:15

Je kunt ze ook vangen en verkopen aan de dierenwinkel. Als slangenvoer.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:16

Dees schreef:
Je kunt ze ook vangen en verkopen aan de dierenwinkel. Als slangenvoer.


Daar zou ik als slangeneigenaar niet blij mee zijn, je weet nooit wat ze aan ziektes meebrengen.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:16

Nee, dan liever kittens...

(ik vind slangen verwerpelijk... en mensen die kittens aan slangen voeren nog meer. :o )

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 13:17

In een ver verleden heb ik wel twintig muizen weggevangen op de zolder waar ik woonde. Ik woonde toen in de buurt van een park en heb ze daar uitgezet. Het waren wel huismuizen, een stuk groter dan de muisjes die nu rondlopen. Ik vind het heel leuke diertjes en heb er op zich geen probleem mee. Behalve dat het niet hygienisch is en ze zich snel zullen vermeerderen. De buren hebben er ook last van, dus het is een niet ophoudend probleem.
Tja, ik ben bang dat het uiteindelijk toch gif wordt.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 13:17

Kittens aan slangen voeren? Echt?!? Waren het geen rittens (jonge ratten)?
Laatst bijgewerkt door Jacquel op 03-11-16 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:18

We hebben hier ook wel eens wat muisjes in de schuur / stal, de muizen vinden we zo erg nog niet.
Maar gisteren ontdekte ik een rat in de stal, dus pony's naar buiten, hond naar binnen en alle deuren gesloten. Het heeft even geduurd, maar de hond heeft de rat weten te vangen :)
Maar voor een muis zou ik gif zetten, er zijn meerdere soorten gif te verkrijgen, of een levende val.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:18

Dees schreef:
Nee, dan liever kittens...

(ik vind slangen verwerpelijk... en mensen die kittens aan slangen voeren nog meer. :o )


Uiteindelijk zit er bijzonder weinig verschil tussen muizen en katten lijkt me, behalve de aaibaarheidsfactor..

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:19

Jacquel schreef:
Kittens aan slangen voeren? Echt?!?

Echt.
Een reden om nooit nooit nooit kittens gratis weg te geven.
Gelukkig beseffen meer en meer mensen dit en vragen ze ook op marktplaats al keuring minimaal 25 euro.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 17:56

Dees schreef:
Jacquel schreef:
Kittens aan slangen voeren? Echt?!?

Echt.
Een reden om nooit nooit nooit kittens gratis weg te geven.
Gelukkig beseffen meer en meer mensen dit en vragen ze ook op marktplaats al keuring minimaal 25 euro.


Of je nu een kitten of een konijn voert maakt geen donder uit. ;) Waarom de een wel en de ander niet?

TS, muizen hebben een vruchtbaarheidscyclus van 3 weken. Met 6 weken zijn de pups vruchtbaar. Tel uit je winst als je niet hardhandig ingrijpt.

Anoniem

Re: Wat te doen met muizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 18:10

Ik heb eens begrepen dat je muizen wel elders kan gaan uitzetten maar dat ze dan alsnog dood gaan, omdat ze geen aansluiting vinden in andere kolonies.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 11:08

magda_90 schreef:
Of je nu een kitten of een konijn voert maakt geen donder uit. ;) Waarom de een wel en de ander niet?


Mee eens. Konijnen voer je ook niet aan slangen.

Ongedierte als muizen en ratten, ala.... maar beter is het om helemaal geen slang te willen houden. Die dingen horen hier niet.

Alik

Berichten: 840
Geregistreerd: 21-02-09
Woonplaats: Twente

Re: Wat te doen met muizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 11:15

Ik had ooit een muis in huis en heb gif geprobeerd en zo'n minivangkooi, allebei zonder resultaat. Uiteindelijk een apparaatje (bij Blokker) gekocht wat een hoog geluid maakt waardoor de muizen weggaan en wegblijven. Enige waar je rekening mee moet houden is dat je geen andere knaagdieren als huisdier hebt want die horen het geluid ook :)

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Wat te doen met muizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 11:20

In het bos uitzetten overleeft een huismuis niet. Laat staan de enorme hoeveelheid stress door het vangen, vastzitten in een kooitje, uitgezet worden op een voor hun gevaarlijke plek... Die diervriendelijke vallen zijn helemaal zo diervriendelijk niet.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 11:23

Dees schreef:
magda_90 schreef:
Of je nu een kitten of een konijn voert maakt geen donder uit. ;) Waarom de een wel en de ander niet?


Mee eens. Konijnen voer je ook niet aan slangen.

Ongedierte als muizen en ratten, ala.... maar beter is het om helemaal geen slang te willen houden. Die dingen horen hier niet.


Slangeneigenaren voeren geen "ongedierte" maar tamme muizen en ratten.
Jouw gevangen muisjes willen ze echt niet, god weet wat die onder de lede kunnen hebben (wat gif van de buren oid).

Ik zou een klem of wat zetten, is nog vrij vriendelijk want het is een een klap gedaan.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Wat te doen met muizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 11:26

één mannetjes muis en één vrouwtjes muis hebben binnen 1 jaar ongeveer zo'n 10.000 nakomelingen verwekt(Mits alle omstandigheden goed zijn.). En dat mee geteld met kinderen, klein kinderen en achter kleinkinderen.

Dit is voor mij de reden, om gewoon een klem te zetten.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 11:41

troi schreef:
Dees schreef:
Nee, dan liever kittens...

(ik vind slangen verwerpelijk... en mensen die kittens aan slangen voeren nog meer. :o )


Uiteindelijk zit er bijzonder weinig verschil tussen muizen en katten lijkt me, behalve de aaibaarheidsfactor..

Hier sluit ik me bij aan.
Het is opeens een wereldramp als het om kittens gaat.
En ja ik ben groot kattenliefhebber, ik werk zelfs met katten ;)
Persoonlijk zou ik gewoon zzn valletje zetten. Is de diervriendelijkste oplossing denk ik :)