Huren of toch kopen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Caitlinnn

Berichten: 3404
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Heukelum

Huren of toch kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 11:52

Heey bokkers ,

Ik wil heel graag jullie advies want vind het erg fijn om te horen hoe jullie dit alles hebben aangepakt.
Mijn vriend en ik (bijna 4 jaar samen) willen al bijna 1,5 jaar een plekje voor onszelf. Hij woont in Lelystad en in tegen Brabant aan dus het reizen breekt op, en we zijn er echt aan toe.
Gelukkig stond ik in mijn regio al ingeschreven bij de sociale huur sector. Daar dus begonnen. Maar omdat ik vorig jaar een half jaar thuis heb gezeten met een burnout en niet m'n handje heb opgehouden bij de overheid ging dat niet heel soepel. Hadden een leuk appartement op het oog en dachten het te mogen huren maar doordat ik een half jaar geen loon had gehad vielen we in een lager segment en mochten dus niet tekenen. :( nu zijn we al een lange tijd aan het reageren in het juiste segment maar dat schiet niet echt op (en wat nog krommer is .. volgens mij mogen wij volgend jaar geen eens meer via de sociale sector huren omdat we dan teveel verdienen).

Nu dus ook bezig met particulier. Hele leuke appartementen gezien. Maar zo prijzig. 750 a 850 excl per maand. Wat betaal je ongeveer daar nog bovenop? Dus aan gas water licht en komen daar nog andere dingen bij? (Los van je televisie enz) Dat vind ik lastige dingen .

Het allerliefst zou ik gewoon kopen . Maar hebben mede door mijn burnout nog niet zoveel spaargeld en hebben beide geen vast contract maar werken wel fulltime. Weet iemand hoe dit zit? Zal ik binnenkort anders gewoon eens bellen naar een makelaar voor de mogelijkheden?

Dus. Hoe hebben jullie dit allemaal aangepakt :)

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:56

Je hoeft geen vast contact te hebben voor een huis te kopen. Maar volgens mij wel een behoorlijke spaarrekening. Ik heb er niet veel verstand van, en volgens mij is het per bank ook nog weer anders wat ze aan hypotheek geven en de eisen ervan.

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Huren of toch kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:58


Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:59

_Caitlinnn schreef:
Het allerliefst zou ik gewoon kopen . Maar hebben mede door mijn burnout nog niet zoveel spaargeld en hebben beide geen vast contract maar werken wel fulltime. Weet iemand hoe dit zit?

Alle gegevens bij elkaar zoeken een een afspraak maken bij je bank of een andere hypotheekverstrekker. Dan krijg je een idee wat de mogelijkheden zijn.

Veel mensen nemen een hypotheek van hun eigen bank, maar het loont zeker om om je heen te kijken. Er zijn veel meer hypotheekverstrekkers en die geven soms (veel) betere condities dan je huisbank. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een hypotheek met zo weinig mogelijk toeters en bellen. Dus geen beleggings- of weetikwat hypotheek. Heeft ons de afgelopen jaren veel woekerpremie bespaard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:00

Ik zou eerst eens een gesprek bij een hypotheekadviseur regelen, die kan bekijken of je kunt kopen en voor welk bedrag. Daar weet de makelaar niets van.

Huren voor 750 a 850 excl zou ik niet doen, dat is echt absurd veel.. Alhoewel ik niet weet wat er normaal is in jullie regio natuurlijk.

Oh en volgende keer zou ik gewoon gebruik maken van de overheid, je hebt er recht op en nu heb je jezelf in de vingers gesneden door het niet te doen.

Flowery

Berichten: 2443
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:01

Ik volg even, ik en mijn vriend zitten in bijna dezelfde situatie. Hij werkt nu 2 jaar via een uitzendbureau en ik heb telkens tijdelijke baantjes. Ondertussen wel genoeg spaargeld, alleen dat *** vaste contract kunnen we beide niet krijgen :(
Huren wilt mijn vriend alleen niet, dus ik lees hier graag de opties van een hypotheek krijgen zonder vaste contacten.

Tink89
Berichten: 2936
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:03

Ik zou gewoon eens een financieel adviseur bellen voor een oriënterend gesprek. Kost meestal niks en biedt een hoop helderheid.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:04


Roosch

Berichten: 36650
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:06

Even los van wat mogelijk is zou ik je toch echt aanraden eerst een poosje te huren.. Samen een huis kopen is een beste stap en jullie zijn nog jong.

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:07

Heeft jullie woning coöperatie geen woningen in de verkoop via een koopgarant regeling, dan krijg je vaak korting op de woning enige nadeel is als je wilt verkopen wordt het weer getaxeerd en dat is wat je krijgt. Marktwerking werkt dan niet.

Voor hypotheek op 2 niet vaste contracten inderdaad even langs wat hypotheek verstrekkers en dan weet je wat je kan.

750 particuliere huur is nog niet veel. Hier begint het bij 900. Sociaal heb je de keuze tot appartement 550 of normale woning 700. Meer keuze is er niet. Ik ben dus voor een koopgarant gegaan is toch een soort van huur want zou er binnen 3 a 4 maanden vanaf moeten zijn ivm verplichte terugkoop door de woningbouw

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:13

Als je een uitzendcontract hebt, kun je ook kopen.
Echter moet je dan van 3 jaar een jaaropgave afgeven en van het gemiddelde daarvan berekenen ze je hypotheek (zo is het mij in ieder geval uitgelegd).

Ik ben nu aan het wachten tot de nieuwe jaaropgave en dan kan ik gaan kijken.

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:13

De enige manier om erachter te komen of kopen voor jullie een optie is, is in gesprek gaan met een hypotheek adviseur. De rekentooltjes op internet zijn altijd voorzichtig, in de praktijk is er vaak meer mogelijk.

Mijn zusje had laatst het idee opgevat het huis van onze ouders over te nemen, maar meteen weer geparkeerd want "volgens de rekentooltjes op internet redden we dat bij lange na niet". Toch een afspraak gemaakt en het blijkt wel mogelijk te zijn!

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:16

Roosch schreef:
Even los van wat mogelijk is zou ik je toch echt aanraden eerst een poosje te huren.. Samen een huis kopen is een beste stap en jullie zijn nog jong.


Dit. :j

Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:16

Je hebt vaak om een huis te kunnen kopen toch wel flink wat spaargeld nodig, wij hadden toch minstens zo'n 5.000 nodig. Je kan altijd vrijblijvend voor een gesprek bij de bank of hypotheker oid gaan.

Edit: Ik zit sinds een paar weken in m'n gekochte huisje, samen met m'n vriend. Dus te jong, ach, als de relatie goed is en het is financieel haalbaar :)
Laatst bijgewerkt door Selina op 27-10-16 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

History_

Berichten: 1990
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:17

Ik vind 750 ook niet zo heel veel, ik zou het toch overwegen om nog een tijdje te huren.

En als je toch beslist om al iets te kopen moet je inderdaad bij verschillende banken langsgaan om te kijken waar je de beste hypotheek kan krijgen.

Roosch

Berichten: 36650
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Huren of toch kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:20

Je zegt dat jullie een aardige afstand uit elkaar wonen. Wat als jullie gaan kopen en de omgeving bevalt jou/hem niet? Of het samenwonen zelf gaat niet goed?

Ik zou echt zeggen; eerst een tijdje huren. Ken zat stellen die het samenwonen flink tegen viel.

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:20

Ik moet idd wel zeggen dat ik blij ben dat ik eerst ben gaan huren. Kopen kon ik toen zeker niet, maar mijn relatie heeft ook niet standgehouden.
Gelukkig stond de woning ook op mijn naam en kon ik blijven zitten

_Caitlinnn

Berichten: 3404
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Heukelum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 13:17

MarjanB schreef:
ik zou gewoon een afspraak bij een bank maken voor een oriënterend gesprek verder zie: https://www.rabobank.nl/particulieren/h ... ticulieren daar kan je vanalles berekenen.

Succes!


Tnkx goede tip, je kunt hier ook gelijk een afspraak maken. Wat ook fijn is! :)


Relaxed schreef:
Ik zou eerst eens een gesprek bij een hypotheekadviseur regelen, die kan bekijken of je kunt kopen en voor welk bedrag. Daar weet de makelaar niets van.

Huren voor 750 a 850 excl zou ik niet doen, dat is echt absurd veel.. Alhoewel ik niet weet wat er normaal is in jullie regio natuurlijk.

Oh en volgende keer zou ik gewoon gebruik maken van de overheid, je hebt er recht op en nu heb je jezelf in de vingers gesneden door het niet te doen.



Particulier zit je daar toch al gauw aan dat wel. Via sociale sector zit je tussen de 450 en 650 excl. Maar gaat wel via een lijst. Wie het langst ingeschreven staat krijgt de woning en duurt dus erg lang..

Ik hoop niet dat het nog een keer gebeurt. en inderdaad achteraf.... is het heel zonde allemaal.. maarja daar kan ik nu niets meer aan veranderen helaas -O-


Flowery schreef:
Ik volg even, ik en mijn vriend zitten in bijna dezelfde situatie. Hij werkt nu 2 jaar via een uitzendbureau en ik heb telkens tijdelijke baantjes. Ondertussen wel genoeg spaargeld, alleen dat *** vaste contract kunnen we beide niet krijgen :(
Huren wilt mijn vriend alleen niet, dus ik lees hier graag de opties van een hypotheek krijgen zonder vaste contacten.


Heb jij ergens al een oriënterend gesprek gehad?


Roosch schreef:
Even los van wat mogelijk is zou ik je toch echt aanraden eerst een poosje te huren.. Samen een huis kopen is een beste stap en jullie zijn nog jong.


Daar heb je gelijk in :) Dat vind ik ook. Echter gooi je wel veel geld weg voor mijn gevoel...


butengeweun schreef:
Heeft jullie woning coöperatie geen woningen in de verkoop via een koopgarant regeling, dan krijg je vaak korting op de woning enige nadeel is als je wilt verkopen wordt het weer getaxeerd en dat is wat je krijgt. Marktwerking werkt dan niet.

Voor hypotheek op 2 niet vaste contracten inderdaad even langs wat hypotheek verstrekkers en dan weet je wat je kan.

750 particuliere huur is nog niet veel. Hier begint het bij 900. Sociaal heb je de keuze tot appartement 550 of normale woning 700. Meer keuze is er niet. Ik ben dus voor een koopgarant gegaan is toch een soort van huur want zou er binnen 3 a 4 maanden vanaf moeten zijn ivm verplichte terugkoop door de woningbouw


Koopgarant regeling kende ik niet... misschien ook maar het uitzoeken waard :)


Roosch schreef:
Je zegt dat jullie een aardige afstand uit elkaar wonen. Wat als jullie gaan kopen en de omgeving bevalt jou/hem niet? Of het samenwonen zelf gaat niet goed?

Ik zou echt zeggen; eerst een tijdje huren. Ken zat stellen die het samenwonen flink tegen viel.


Hij woont nu al wel een tijdje bij mij en mijn moeder in. Maar je hebt gelijk. Misschien bevalt het helemaal niet dat kan altijd helaas.....

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 13:26

Ik zou ook gaan huren.
Samenwonen is al een hele stap. Kopen kan altijd nog.

Ik huur een woning van de woningbouw. In de vrije sector.
Woning is 860,- in de maand. Het is een eengezinswoning met 3 slaapkamers en een tuin.
Qua vaste lasten: 1460,- per maand.
Dit is incl. Boodschappen, woonverzekeringen, g/w/l, internet, televisie etc.

Exl. eigen kosten. Zoals autoverzekering en zorgverzekering, hobby's etc

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 13:31

Je gooit nog veel meer geld weg als je samen een huis koopt en dat na 8 maanden halsoverkop moet verkopen omdat samenwoning niet zo leuk blijkt als je dacht. ;)

Je schrijft ook dat jullie beide geen vast contract hebben. Is er dan wel voldoende baanzekerheid, of kunnen jullie een hypotheek ook meerdere maanden van één inkomen betalen? Zeker als er geen spaargeld is zou ik ook niet zomaar riskeren dat je contract niet wordt verlengd en je in de schulden komt. Da's misschien nog een reden om eerst even te gaan huren.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Huren of toch kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 13:33

de rente is zo laag nu dat ik altijd zou kiezen voor koop! voor geld dat je aan een huurhuis kwijt bent in de maand kun je echt wat leuks kopen.

als je echt zeker wil zijn, zorg dat dat je de lasten ook alleen zou kunnen dragen

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 13:34

Ik heb ook meerdere oriënterende hypotheekgesprekken gehad in de afgelopen periode, wil met mijn vriend groter gaan wonen. Je kan bijna overal een eerste gratis orientatiegesprek aangaan. Wij zijn bij 3 geweest, rabo, ABN en de hypotheker. De laatste viel ons heel erg tegen en die was minder uitgebreid en heeft onze vragen niet beantwoord. Bij de banken heel duidelijk gesprek gehad.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: Huren of toch kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 13:38

Wij zitten ook in hetzelfde schuitje maar wij kunnen huur niks vinden. Vragen 4,5 keer kale huurprijs aan inkomen... En huren in deze omgeving is echt rond de 1.000

Wij hebben geen spaarpotje en op dit moment 1 inkomen want ik studeer nog. Wel een goed inkomen overigens maar kan me niet voorstellen dat je dan voor 250.000 een huis kan kopen. Aangezien dat de prijs is van een goedkoop huis in deze omgeving.
Blijft lastig..

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Huren of toch kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 13:55

Wat je ongeveer aan hypotheek kunt krijgen kan je online berekenen hè? Zijn zat hypotheekcalculators te vinden. De uitkomsten verschillen vaak wel wat, maar als je er 3-4 invult heb je een aardige inschatting.

Tink89
Berichten: 2936
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 13:56

Lienek schreef:
Wij zitten ook in hetzelfde schuitje maar wij kunnen huur niks vinden. Vragen 4,5 keer kale huurprijs aan inkomen... En huren in deze omgeving is echt rond de 1.000

Wij hebben geen spaarpotje en op dit moment 1 inkomen want ik studeer nog. Wel een goed inkomen overigens maar kan me niet voorstellen dat je dan voor 250.000 een huis kan kopen. Aangezien dat de prijs is van een goedkoop huis in deze omgeving.
Blijft lastig..

€ 250.000? Dat is wel heel erg veel voor een starterswoning. In welke regio zit je?