Moviemaker en mijn laptop

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Moviemaker en mijn laptop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:17

Ik film mijn rijden regelmatig en bewerk deze opnames in Moviemaker van Windows. Mijn opnames staan op een micro sd kaartje welke in mijn laptop geplaatst kan worden. Echter bij het willen bewerken in moviemaker duurt het een eeuwigheid eer ik aan de slag kan. Ook als ik eerst mijn opnames, van sd kaart, naar mijn laptop verplaats duurt het erg lang voordat het overzetten klaar is.
Dit net zo bij een opname welke bewerkt is en klaar om opgeslagen te worden. Een half uurtje film duurt ruim een uur om op te slaan.
Nu weet ik eigenlijk wel zeker dat dit aan mijn laptop ligt -O-

Mijn vraag aan de "deskundigen" onder jullie. Kan ik dmv iets mijn laptop upgraden zodat hij wat sneller de filmpjes binnen krijgt en opslaat? Of ben ik nu echt genoodzaakt om een andere laptop of pc aan te schaffen.

(Het bewerken van de opnames zelf gaat wel goed. Idem met het afspelen vd opnames, dit verloopt gladjes en zonder problemen)

_Ezra

Berichten: 188
Geregistreerd: 27-01-16

Re: Moviemaker en mijn laptop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:25

Voor alleen knip en plak werk zou je avidemux kunnen gebruiken, dat programma kan (heel) veel sneller zijn bij het 'opslaan'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:31

Alleen knip en plakwerk is het niet nee :-)
Ik haal bij mijn opnames de lege stukken er tussenuit en plak dmv een overgang de andere delen weer aan elkaar zodat er een soepel verloop plaats vind. Ook zet ik vaak korte tekstregels in de opnames en een titel en aftiteling. Of ik zet bepaalde stukken van de opnames in slowmotion, of voeg foto's en of muziek toe.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:36

Een uur renderen voor half uur film vind ik niet gek. Ik werk niet meer met movie maker, maar Sony Vegas en als ik op hoge kwaliteit moet renderen dan is ie echt gerust een uur bezig voor een kwartier video.

En als je een stukje van 5 minuten rendert, duurt dat dan ook lang? Waarschijnlijk zijn je bestanden gewoon enorm groot, dan is het niet heel gek dat het allemaal wat langer duurt.

Anoniem

Re: Moviemaker en mijn laptop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:34

De bestanden zijn idd nogal aan de maat. Als ik klaar ben met het bewerken zijn ze ongeveer (in HD kwaliteit) 4á5 gb groot.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:18

Het renderen duurt hier ook altijd lang. Bijna steeds het dubbele van de duur van het filmpje (ik werk in 1080p HD).
Ook bestanden overzetten van een externe opslag naar de pc is een tijdrovend klusje.

Echter als het een eeuwigheid duurt om je filmpjes in WMM te bewerken, omdat het continue moet laden, moet je kijken naar de werkgeheugen (RAM). Zeker op een laptop is dit vaak veel te laag om lekker te werken. Ik heb minstens 8gb RAM nodig om fijn te werken, al is 16gb beter. Ook de snelheid van je CPU is belangrijk, die bepaalt hoe snel je computer dingen verwerkt. Minstens een i5-processor, maar het liefst een i7 (maar die zijn vrij prijzig).

En verder kan je zo min mogelijk andere programma's ernaast draaien, zodat al je werkgeheugen naar WMM kan. Dus Skype afsluiten, geen internet (Youtube!), etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:17

Als ik jullie zo lees is het vrij normaal dat het zo lang duurt met opslag en overzetten :-)
Voor de zekerheid heb ik mijn systeem eens goed bekeken en daaruit blijkt dat ik dus een i5 processor heb met 4gb ram. Verder heb ik met het bewerken van de filmpjes geen problemen. Ik kan ook gewoon aan één stuk doorgaan zonder te moeten wachten op tussentijds laden. Dus opzich vallen mij de prestaties van mijn laptop niet tegen, ik dacht eerlijk gezegd dat ik een i3 processor zou hebben. Ik was dan ook aangenaam verrast dat ik snellere processor had.

Zou het veel uitmaken als ik mijn ram zou verhogen naar 8 of 16gb?