Laptop fotobewerking

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Laptop fotobewerking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 10:12

Hoi bokkers! Ik geloof dat deze vraag niet bij Fotokunst thuishoort dus dan maar hier.

Ik ben opzoek naar een nieuwe laptop om mijn foto’s mee te bewerken met Photoshop en Lightroom.
Wat hij dus moet kunnen is; snel zijn en die programma’s goed kunnen trekken en het liefst genoeg opslag & 15” +
Sowieso een Full HD scherm resolutie en het liefst ook nog met CD/DVD vakje.

Iedereen hoor ik over de MAC book pro’s maar die nieuwprijs wil ik absoluut niet betalen ivm fotografie is niet mijn werk.
Zijn die MAC books het wel echt waard ook qua specificaties? Of alleen de hype?

Ik hoor graag naar jullie meningen en tips! Van menig mens hoor ik dat je daar niet persè een dure laptop voor nodig hebt.

Ik zou graag het budget onder de €800 houden maar het kan gerekt worden mocht dat echt nodig zijn.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Laptop fotobewerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:19

Macbooks zijn zeker hun prijs waard :j Bij opleidingen in de grafische richting en in de fotografie worden ook altijd macs aangeraden en zijn ze zelfs vaak verplicht. Het is in die richting echt de standaard.
Ze gaan lang mee en zijn ook erg waardevast. Voor een mac van 5 jaar oud krijg je nog een flink bedrag terug. Dat heeft meteen ook het nadeel dat refurbished macbooks ook nog niet heel goedkoop zijn, maar zelf heb ik een tijdje geleden toch voor een tweedehands macbook gekozen :j Zo kun je voor 1000 euro al een mooie macbook pro vinden. En voor 800 euro zijn er prachtige macbook airs te koop die prima geschikt zijn voor het hobbymatig bewerken van foto’s.

Selina

Berichten: 14291
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Laptop fotobewerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:22

Zou eens kijken naar Lenovo :j
Vind het zelf erg fijne laptops en niet duur. Kan er allemaal zware programma op draaien. (Ben zelf (student) designer, dus ik draai wel zwaardere programma's dan alleen photoshop.)

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 10:27

Selina schreef:
Zou eens kijken naar Lenovo :j
Vind het zelf erg fijne laptops en niet duur. Kan er allemaal zware programma op draaien. (Ben zelf (student) designer, dus ik draai wel zwaardere programma's dan alleen photoshop.)



Die ik nu heb is ook een Lenovo inderdaad alleen is hij nog geen 3 jaar oud en takelt hij opeens enorm af.

Waar moet ik precies of letten als ik zo’n laptop wil?

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 10:28

8nnemiek schreef:
Macbooks zijn zeker hun prijs waard :j Bij opleidingen in de grafische richting en in de fotografie worden ook altijd macs aangeraden en zijn ze zelfs vaak verplicht. Het is in die richting echt de standaard.
Ze gaan lang mee en zijn ook erg waardevast. Voor een mac van 5 jaar oud krijg je nog een flink bedrag terug. Dat heeft meteen ook het nadeel dat refurbished macbooks ook nog niet heel goedkoop zijn, maar zelf heb ik een tijdje geleden toch voor een tweedehands macbook gekozen :j Zo kun je voor 1000 euro al een mooie macbook pro vinden. En voor 800 euro zijn er prachtige macbook airs te koop die prima geschikt zijn voor het hobbymatig bewerken van foto’s.



Alleen mac book air heeft zo’n klein scherm :(
Waar kun je een refurbished eigenlijk kopen? Welke websites zijn betrouwbaar?

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:29

Werkgeheugen, of er een SSD inzit, processor.
Je kan ook een refurbished mac kopen! De 2014 modellen zijn nog prima, en minder duur dan de nieuwste!

KaatjeV
Berichten: 74
Geregistreerd: 22-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:32

Ik heb net enkele weken geleden een nieuwe laptop aangeschaft en ben met dezelfde vraag zowel bij de mediamarkt gaan vragen als bij een lokaal computer-shopje. Beide gaven aan: photoshop en lightroom zijn lichte programma's. Doe je gewoon foto's bewerken in de zin van beetje kleur aan passen, rode ogen weg werken, beetje bijknippen, dan kan de gemiddelde (en onder-gemiddelde) huis- tuin- en keukenlaptop dat met het grootste gemak aan. (dat komt omdat de laptops van nu allemaal een prima processor hebben en een ssd opslag die lekker vlot werkt). Qua prijs van een gemiddelde laptop zit je dan op 300/400 euro.

Ga je in photoshop dingen creeeren, met veel lagen werken en ingewikkelde 3d toepassingen gebruiken, dan kan het zijn dat je de grens van je laptop een keer tegen komt maar dan nog.. Dan kun je eens kijken naar een intel i 7 processor en een betere grafische kaart.

Anders dan dat: ga eens kijken rond de 500-700 euro. inter i3 of i5 processor, minimaal 4 maar ik ga liever voor 6 of 8 gb ram en uiteraard een mooie opslagruimte (ik heb bijv .128 gb ssd + 1 tb hdd)

Wil je een mooi lijstje met alle laptops die ik heb vergeleken ,stuur ff een pb'tje

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Re: Laptop fotobewerking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 10:33

Ik ga je een PB doen!
Ik wil inderdaad wel met meerdere lagen gaan werken en uitgebreid photoshoppen :)

lovelyfiefy

Berichten: 5093
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:35

NYC2B schreef:
8nnemiek schreef:
Macbooks zijn zeker hun prijs waard :j Bij opleidingen in de grafische richting en in de fotografie worden ook altijd macs aangeraden en zijn ze zelfs vaak verplicht. Het is in die richting echt de standaard.
Ze gaan lang mee en zijn ook erg waardevast. Voor een mac van 5 jaar oud krijg je nog een flink bedrag terug. Dat heeft meteen ook het nadeel dat refurbished macbooks ook nog niet heel goedkoop zijn, maar zelf heb ik een tijdje geleden toch voor een tweedehands macbook gekozen :j Zo kun je voor 1000 euro al een mooie macbook pro vinden. En voor 800 euro zijn er prachtige macbook airs te koop die prima geschikt zijn voor het hobbymatig bewerken van foto’s.



Alleen mac book air heeft zo’n klein scherm :(
Waar kun je een refurbished eigenlijk kopen? Welke websites zijn betrouwbaar?


Ik heb een refurbisched.
Ik weet zo uit me hoofd alleen even niet meer waar vandaan,
maar dit kan ik vast ergens voor je opzoeken.
Ik heb hem al bijna 2 jaar denk ik?
Nog steeds super super blij mee :D

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Re: Laptop fotobewerking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 10:37

Ja graag! :D

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:41

8nnemiek schreef:
Macbooks zijn zeker hun prijs waard :j Bij opleidingen in de grafische richting en in de fotografie worden ook altijd macs aangeraden en zijn ze zelfs vaak verplicht. Het is in die richting echt de standaard.
Ze gaan lang mee en zijn ook erg waardevast. Voor een mac van 5 jaar oud krijg je nog een flink bedrag terug. Dat heeft meteen ook het nadeel dat refurbished macbooks ook nog niet heel goedkoop zijn, maar zelf heb ik een tijdje geleden toch voor een tweedehands macbook gekozen :j Zo kun je voor 1000 euro al een mooie macbook pro vinden. En voor 800 euro zijn er prachtige macbook airs te koop die prima geschikt zijn voor het hobbymatig bewerken van foto’s.



Eens, ik studeer aan de fotovakschool en ben dus vaak in de weer met dergelijke programma's. Ik werk met een mac van 6 jaar oud, en ik heb nog nooit een probleem gehad. (in tegenstelling tot medestudenten met een ''nieuwe'' HP)

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Re: Laptop fotobewerking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 10:46

Wat maakt het dat de MACs zo goed meegaan en een andere laptop niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:49

Als je met lagen en fotos op maximale resolutie wil gaan werken denk dan aan i5 of i7, goede videokaart en zeker 8 maar nog liever 16gb werkgeheugen en een SSD schijf.

Ik kom ook uit op Mac, ook ivm kleur-echtheid van de retinaschermen.

Zelf heb ik er twee liggen, ouwetje van bijna 10, nonretina, werkt nog als een tiet. En een bijna nieuwe, retina 13”, dat ding is geweldig :+:

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Re: Laptop fotobewerking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 10:49

Van bijna 10 jaar oud?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:52

Jup! Gebruik ik vooral voor een beetje internetten, maar photoshop doet hij ook nog braaf :D al gebruik ik wel meer mn nieuwe natuurlijk :j

En hij heeft veel meegemaakt mn ouwetje, zelfs van de trap gemieterd :+

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Laptop fotobewerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:58

Ik ben niet zo'n apple fan, en kan er ook niet mee overweg, maar wat een Mac zo goed maakt, is dat Apple wel gewoon heel goed is in hun software. Die past gewoon heel goed bij de hardware en daardoor is het zo fail proof.

Ik heb zelf een Surface Pro 3 van mijn werk (ICT) en die werkt ook als een tierelier, maar goed die was nieuw ook >1500 euro.

eldora1

Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Re: Laptop fotobewerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:04

Ik heb een PEAQ
Super snel en heel veel geheugen

sunnybellami

Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Laptop fotobewerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:19

Sowieso een macbook.
Echt zn geld waard

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 11:20

Jans schreef:
Jup! Gebruik ik vooral voor een beetje internetten, maar photoshop doet hij ook nog braaf :D al gebruik ik wel meer mn nieuwe natuurlijk :j

En hij heeft veel meegemaakt mn ouwetje, zelfs van de trap gemieterd :+



Holy kanonnen _O-

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:37

NYC2B schreef:
Wat maakt het dat de MACs zo goed meegaan en een andere laptop niet?

Apple heeft maar een klein aantal types macs, met maar een paar types harddisks en geheugen en andere interne hardware, en daardoor kunnen ze hun software precies samenstellen voor dát type hardware, en perfect passende drivers programmeren en elk bestaand type mac op de nieuwe software testen, waardoor alles perfect op elkaar aansluit. Nu doen ze tegenwoordig helaas iets minder hun best, sinds Steve Jobs er niet meer is, maar nog steeds loopt hun software vrijwel vlekkeloos op alle macs. In tegenstelling tot windows, dat geschreven is voor tig verschillende merken en types hardware die weer door elkaar heen gebruikt wordt en de drivers worden ook weer door allerlei verschillende producenten geschreven, en daar gaat gewoon vaak wat mis.
Apple gaat ook anders om met programma’s. Een programma staat in één enkele map, en niet verdeeld over de hele pc en systeemmap. Daardoor raakt het register bij een pc snel vol en wordt hij traag, en een mac blijft snel en soepel werken.
Mijn eerste iMac is van 2010 en daar bewerk ik nog zware video’s mee. Ding loopt nog perfect.

Refurbished macs zijn bv bij Leapp te koop, maar zelf vind ik wel dat Leapp de laatste tijd wat duur is geworden. Je krijgt er dan wel twee jaar garantie. Mijn Macbook heb ik laatst bij een eenmansbedrijfje bij Breda in de buurt gekocht. Goede ervaring mee, maar dan moet je natuurlijk wel een beetje weten waar je op moet letten en de macbook zelf even testen. Die van mij, een Macbook Pro 15” met 512GB SSD en 16GB geheugen van nog geen 2 jaar oud heb ik voor €1400 mee gekregen, maar ze hadden er ook prima 15” macbooks voor rond de €1000.

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 11:41

Bij Leapp zie ik ook geen SSD staan bij de ‘goedkopere’ MAC laptops..


En wat is het verschil tussen air en pro?

Anoniem

Re: Laptop fotobewerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:51

Air is vooral lichter, kan je makkelijker meenemen. En heeft meestal wat lagere specs :j

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Re: Laptop fotobewerking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 11:53

Dan klinkt pro toch iets aantrekkelijker! Ugh jullie overtuigen mij wel hoor _O-
Ik ben windows gewoon zat want je merkt na een jaar al dat ie langzaam word.
Wat een verademing dat refurbished bestaat!

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:57

NYC2B schreef:
Dan klinkt pro toch iets aantrekkelijker! Ugh jullie overtuigen mij wel hoor _O-
Ik ben windows gewoon zat want je merkt na een jaar al dat ie langzaam word.
Wat een verademing dat refurbished bestaat!


Het is ook echt m'n beste aankoop aller tijden geweest. Once you go MAC, you'll never go back. :+

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:59

Ik vind die macs veel te klein, en vertrouw apple voor geen haar :+
Zelf heb ik een HP Envy, laatste nieuwe model. Draait probleemloos photoshop en alle 3D programma's die ik voor school nodig heb.