Wat is een reele vergoeding?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DinkyOmie

Wat is een reele vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 08:43

Hallo,

Ik heb een vraag.
Mijn buurman is langs ons een appartementencomplex aan het bouwen.
Nu heeft hij enkele maanden geleden al gevraagd of hij onze oprit mocht gebruiken voor de bouwkraan.
Als hij dat niet zou mogen, moet hij het fietspad en een stuk van de baan afzetten met stoplichten.
Wij wonen op een doorgaande weg, door het centrum heen.
Daar zouden we dan wel een vergoeding voor krijgen. verder was daar nog niks over afgesproken.

zondagavond kregen we een sms dat hij helemaal was vergeten door te geven dat maandagochtend de kraan komt. De kraan staat er nu. Hij staat op onze oprit, en nog een heel stuk voor ons huis. Ook voor ons raam. Mijn auto staat normaal altijd voor het huis en die van mijn man op de oprit. we zijn dus 2 parkeerplekken kwijt... Over de vergoeding is dus niks afgesproken.

Nu vraag ik me af, wat is een reële vergoeding? Want wil daar wel graag nu afspraken over maken.
Niet dat hij na 2 a 3 maanden aankomt met een bak bier!
Dan maak ik liever zelf gebruik van mijn 2 parkeerplekken.

Ik weet dat het per plaats veel verschil maakt. Het is ergens in België, waar precies zet ik niet graag op internet. :)

Wie kan me advies geven??

Polly
Moderator Algemeen

Re: Wat is een reele vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 08:45

Hebben jullie nu een parkeerprobleem of kan je auto gewoon een plekje verderop staan?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 08:47

Hoe lang blijft de kraan staan?

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 08:47

Als je er zelf mee kan leven en niet teveel hinder van hebt zou ik vanzelf wel zien waar mijn buurman mee aankomt. Ik zou daar niet echt geld voor willen vragen. Wie weet heb jij binnenkort iets van de buurman nodig. Toch fijn als je wat voor elkaar kan doen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 08:49

Als jij geen toestemming hebt gegeven, lekker opbokken met die kraan?! :=

Eerst concreet een vergoeding afspreken en dan pas gebruik maken van de plek.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 08:49

jepsica schreef:
Als je er zelf mee kan leven en niet teveel hinder van hebt zou ik vanzelf wel zien waar mijn buurman mee aankomt. Ik zou daar niet echt geld voor willen vragen. Wie weet heb jij binnenkort iets van de buurman nodig. Toch fijn als je wat voor elkaar kan doen.

Precies dit.

famoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 08:51

Weet niet hoe het bij jullie zit maar misschien is hier het type mens anders?
Maar hier doen ze er nooit zo moeilijk over en komen ze inderdaad met 1 of 2 kratjes bier aan of bosje bloemen etc.
En idd zoals jepsica al zegt, wie weet heb jij ooit ook iets van de buurman nodig.
Ik zou er ook geen geld voor durven vragen! Zoiets doe je gewoon voor je buurtjes...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 08:51

Hoe lang gaat die kraan daar staan? Een dag, dagen, weken, maanden?
Moet je elders betalen om te parkeren?
Als het voor een langere periode is en je zou voor elders parkeren moeten betalen, dan zou ik dat gewoon even overleggen met je buurman. Als het alleen maar 'overlast' oplevert dan zou ik er verder niet over zeuren - beter een goede (verstandhouding met de) buur dan een verre vriend :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 08:53

Opknappen van hetgeen beschadigd wordt en weer gladtrekken zoals het was. Lijkt mij rieel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 08:55

Iris82 schreef:
jepsica schreef:

Precies dit.
:j

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 08:55

Tuurlijk kan ik er mee leven! Maar prettig is anders. Maar ik ben wel 2 parkeerplekken kwijt. Ik kan mijn auto wel op de andere oprit zetten maar dat is een stuk lastiger. Die is nog niet geklinkerd.
Ik vind het ook een heel verschil dat het is voor het bouwen van een appartementencomplex, en niet voor een woonhuis.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 08:56

upendo schreef:
Als jij geen toestemming hebt gegeven, lekker opbokken met die kraan?! :=

Eerst concreet een vergoeding afspreken en dan pas gebruik maken van de plek.

wss maanden!

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 08:57

oeps verkeerde quote, was voor jannepauli bedoeld :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 09:27

Als je voor maanden je plekken kwijt bent dan zou ik zeker om een vergoeding vragen. Hij zou waarschijnlijk ook geld kwijt zijn geweest aan stoplichten en bebording...

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 09:28

Door sommige mensen wordt wel heel makkelijk gedacht hier. Kijken waar de buurman mee aankomt en zo?? We praten hier over een commerciële handeling en niet om maar gewoon even de buurman uit helpen. Die man gaat iets bouwen waar hij geld mee gaat verdienen en zou dan gewoon maar gebruik mogen maken van de grond van iemand anders voor twee kratten bier? TS gaat hier dus maanden last van krijgen. Wat is een reële vergoeding??? Wat zou hij kwijt zijn als hij de weg af had moeten zetten en een stoplicht had moeten plaatsen? Iets in die richting zou mij passelijk lijken. Het hoeft niet net zo veel te zijn maar een gedeelte zou toch netjes zijn.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 09:32

Ik denk dat het idd belangrijk is dat het om een appartementen complex gaat en niet om de buurman die wat werkjes aan zijn eigen huis uitvoert en daar ook later komt wonen.
Appartementen zetten is 9/10 gewoon om geld te verdienen.
Zeker de manier waarop vind ik apart, een smsje de avond ervoor zonder duidelijke afspraken... zou ik ook niet zo fijn vinden.
Bedragen durf ik niet noemen, maar zou sowieso een bedrag per week/maand afspreken. En niet een vast bedrag, kans dat de werken uitlopen en ze langer blijft staan is altijd groot.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 09:34

Lijkt me voor jezelf misschien handig om niet af te wachten maar gewoon hem even op te bellen wat hij in gedachten heeft. Dan kun je voor jezelf beslissen of je dat oké vind. Nu stel je je afwachtend op. Misschien heeft hij zelf al wat in gedachten.
Wat mij wel gewoon logisch lijkt en wat je zeker zal gaan moeten aankaarten dat de oprit bij beschadiging/verzakking weer in goede staat moet zijn afgeleverd na de werkzaamheden.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 09:35

Bel buurman op vraag wat hij voor vergoeding in zijn hoofd heeft. Meld dat je daar even over na moet denken en je hem over twee dagen terug belt. Laat daarna alles even op papier zetten voor het geval dat.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 09:37

Mellow schreef:
Lijkt me voor jezelf misschien handig om niet af te wachten maar gewoon hem even op te bellen wat hij in gedachten heeft. Dan kun je voor jezelf beslissen of je dat oké vind. Nu stel je je afwachtend op. Misschien heeft hij zelf al wat in gedachten.
Wat mij wel gewoon logisch lijkt en wat je zeker zal gaan moeten aankaarten dat de oprit bij beschadiging/verzakking weer in goede staat moet zijn afgeleverd na de werkzaamheden.

Hij komt deze week langs om het te bespreken, ik wilde me graag een beetje voorbereiden. :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 09:38

Thats_Me schreef:
Bel buurman op vraag wat hij voor vergoeding in zijn hoofd heeft. Meld dat je daar even over na moet denken en je hem over twee dagen terug belt. Laat daarna alles even op papier zetten voor het geval dat.

Precies dit.
Laat hem met een voorstel komen over de financiële kant, overleg met je partner of dit akkoord is, werk dit zelf even kort uit op papier.
Foto's er bij van de huidige staat van de oprit en regelen dat deze in dezelfde staat weer wordt opgeleverd (verzakken door de kraan is zo gebeurd).

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 09:39

Funnygirl schreef:
Door sommige mensen wordt wel heel makkelijk gedacht hier. Kijken waar de buurman mee aankomt en zo?? We praten hier over een commerciële handeling en niet om maar gewoon even de buurman uit helpen. Die man gaat iets bouwen waar hij geld mee gaat verdienen en zou dan gewoon maar gebruik mogen maken van de grond van iemand anders voor twee kratten bier? TS gaat hier dus maanden last van krijgen. Wat is een reële vergoeding??? Wat zou hij kwijt zijn als hij de weg af had moeten zetten en een stoplicht had moeten plaatsen? Iets in die richting zou mij passelijk lijken. Het hoeft niet net zo veel te zijn maar een gedeelte zou toch netjes zijn.

Zo is het idd. Fijn dat sommige mensen het toch snappen. :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 09:40

Zal ik wel de knuppel in het hoenderhok gooien maar dit zou ik nooit toegelaten hebben. Als hij zo nodig een complex neer wil planten, dan regelt hij de stoplichten etc ook maar. Je laat toch geen grote bouwkraan op je oprit neerzetten voor maanden aan een stuk? Dat vind ik van de zotte.
Bij mij zou er dan toch een serieuze vergoeding tegenover moeten staan wil ik het gemak van mijn eigen parkeerplaatsen willen opgeven.

Niet fatsoenlijk gecommuniceerd? Eerst even telefoontje doen en afspraken maken vooraleer die bouwkraan er komt te staan en anders zullen er auto's staan waardoor de kraan niet gezet kan worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 09:46

Je kunt ook nog even bij de gemeente informeren wat het eigenlijk kost als hij dit via de gemeente zou moeten doen, aan vergunningen enzo. Dan heb je ook een beetje een idee wat je hem hiermee bespaart.

Tip van Thats_me om te bellen en dan hoe dan ook even bedenktijd te nemen is ook een goede :)

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 09:54

DinkyOmie schreef:
Mellow schreef:

Hij komt deze week langs om het te bespreken, ik wilde me graag een beetje voorbereiden. :)

Snap ik. Misschien kun je voor jezelf alvast op papier zetten wat jij graag ziet. Het gesprek aan gaan. Wachten waar hij mee komt (misschien valt het je 100 punten mee) en als het tegen valt dan kun je bijvoorbeeld laten zien wat jij op papier hebt. Is een klein bedrag per dag ook een idee? Woon je in een grote stad? Hebben ze daar bijvoorbeeld ook dat je parkeergeld moet betalen? Misschien dat je daar iets mee zou kunnen.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:06

Iets van een contract opstellen lijkt me inderdaad een goede! Mocht er iets van schade ontstaan dan heb je hier van te voren al samen met je buurman over nagedacht/gesproken.
Een prijs noemen vind ik lastig, dit ligt heel erg aan de ongeving waar je woont en het ongemak. Waar ik woon kost de parkeervergunning ongeveer 80 euro per jaar maar dan kun je "gratis" parkeren en heb je nog niet het gemak van een eigen parkeerplek.