Ik ga morgen met mijn vriend en moeder samen kijken naar een woonboerderij. Deze boerderij staat te huur en ik ben vandaag al even stiekem wezen sneakpeaken, ik ken het dorp goed.
We hebben nog niet teveel verwachtingen (oke misschien ik stiekem al wel), maar moeten morgen alles nog van binnen bekijken.
Mijn vriend en ik willen graag samen wonen. We zitten nu in een tijdelijke woning(chalet op een recreatieparkje, in the middle of nowhere) en willen dus graag officieel samen gaan wonen. Beiden dromen we al vanaf jong van ons eigen woonboerderijtje.
Mijn moeder woont in het (huur)huis waar ik in ben opgegroeit, maar dit wordt te groot voor haar. Ze werkt 4 dagen in de week, en heeft verder geen grote behoefte aan veel ruimte (moet ook allemaal schoon gehouden worden haha). De huur wordt ook steeds hoger omdat ik nu nog bij haar ingeschreven sta, en die huur is best hoog als je dat in je eentje moet dragen (ze wil geen geld van mij accepteren) maar de prijs is best hoog vind ik.
Nu is het dus zou dat ik gisteren een advertentie tegenkwam, vandaag heb ik deze man gesproken en gevraagd om de huurprijzen. Die zijn best hoog, maar goed dat snap ik gezien het een woonboerderij is, bestaande uit een voorhuis, achterhuis, opslag, schuur (met 2 paarden stallen) en een weide. Ik heb zelf een paard en zou natuurlijk niets liever willen dat hij aan huis komt te staan. 100 meter verderop is de rijclub met zeer grote overdekte rijhal (en buitenbak).
Ook zit je bijna direct op de dijk met mooie uitrij mogelijkheden. Klinkt super, alleen zijn mijn moeder en ik daar dus gaan kijken vandaag.
Het idee is dus dat we eens kunnen vragen of zowel in het voor- als het achterhuis een woonruimte is of dat dat wellicht gemaakt kan worden, zodat mijn vriend en ik bv in het voorhuis kunnen wonen en mijn moeder in het achterhuis. Allemaal gescheiden, maar toch samen zeg maar.
Mijn vriend heeft er gelukkig geen problemen mee, maar mijn vraag is of er misschien bokkers zijn die hier ervaring mee hebben.
Dus het huren van een woning dat verdeeld kan worden in twee delen. Moet je dan ook perse twee adressen aanvragen (bv 50a en 50b) en hoeveel werk is dat? Wat heeft dat voor gevolgen. Stel nou dat er in het achterhuis geen voorzieningen zijn, is het dan gebruikelijk dat de verhuurder dit regelt als hier vanuit hem ook een wens voor is? Of is het gebruikelijk dat jij als huurder meebetaald, want immers geef je dan geld uit voor de verhuurder.
Hoe kun je dit het beste regelen?
Overigens we gaan morgen binnen kijken en hij had het erover dat er 'wel wat aan moet gebeuren' en vroeg of wij handig waren.. Nu neem ik dat met een vrachtlading zout, maar ben wel heel benieuwd. Het kan zijn dat het helemaal vervallen is, dan ben ik heel benieuwd hoe de verhuurder dat woonbaar wil gaan maken. Toch ben ik benieuwd. Ook omdat het echt een mooie lokatie is en paard kan aan huis. Eventueel zou ik de stalling nog kunnen verhuren. Nouja daar wil ik me nog niet teveel in verdiepen, eerst maar eens kijken of het bewoonbaar is.
Het is ook wel zo dat wij binnen nu en 2 maanden deze tijdelijke woning uit willen/moeten ivm winterseizoen en verbouwingsacties op het park. Dus we moeten wel relatief snel een woning hebben en er is niet zo heel veel beschikbaar weet ik uit ervaring. Zowel sociale huur als particulier.
De woning zou minimaal 6 tot 12 maanden verhuurd worden met verlenging van een jaar. Maar volgens mij valt er met deze man wel over te praten voor eventueel langere tijd.
Kortom: hebben jullie ervaring en wat is gebruikelijk met zulke veranderingen/verbeteringen aan een huurwoning?
het lijkt me makkelijker dit met een koopboerderij te doen