Digitale camera of GoPro

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

Digitale camera of GoPro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 20:11

Ik zou graag ervaringen willen horen over het gebruik van zowel een digitale camera/spiegelreflex camera en een GoPro.
Aangezien er bij ons een baby op komst is verwacht ik straks veel foto's te maken en nu zoeken we dus het liefst wel iets waar we een lange tijd mee vooruit kunnen.
Zit niet in de fotografie wereld in en hoef echt niet het beste van het beste, maar wel een betere kwaliteit dan een mobiel.

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 20:22

De eerste vraag die je je moet stellen is, of je het leuk vind om altijd dingen te moeten instellen, of dat het juist "knopje drukken - klaar" moet zijn. Tweede vraag is of je het erg vind om een groot ding mee te slepen / altijd voor de pak te hebben.

Koop je een ingewikkelde alleskunner maar verdrink je in de mogelijkheden, dan is het alsnog een slechte koop. Staar je vooral niet blind op de aankoop van het kastje, maar kijk naar wat je denkt te gaan gebruiken.
Misschien is het antwoord wel dat je beter een telefoon kunt kopen die goed foto's en filmpjes kan maken.

Met electronica is het sowieso moeilijk om langere tijd mee te doen. Het slijt niet, maar veroudert wel. Op den duur werkt het dus mogelijk niet meer samen met je computer/telefoon/TV.

Het belangrijkste is dat je nu alvast een plan maakt hoe je om gaat met al die digitale foto's/filmpjes om ze ook voor langere tijd te bewaren. Alles afdrukken? Fotoboeken laten printen? Op de computer bewaren en hopen dat die computer nooit stuk gaat?

-------------------

Ik ben zelf vreselijk fan van ingewikkelde apparaten met veel knopjes, zodat ik alles in kan stellen zoals ik het wil hebben. Maar dat instellen/prutsen is ook juist het deel waar ik veel plezier aan beleef.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 20:30

Ik zie een GoPro niet als vervanger van een compact camera/spiegelreflex camera.
Een GoPro haalt niet de kwaliteit van een spiegel reflex en ik denk ook niet van een compact camera.
Het beeld is niet slecht voor dichtbij maar te beperkt.
Ook heeft een Gopro geen zoom functie.
Ik heb zowel een Gopro als een spiegelreflex.
Bij een Gopro moet je de beelden ook nabewerken omdat de lens die er op zit alles een fisheye effect geeft.

Ik gebruik de GoPro te paard of onder een DJI quadcopter, niet voor het normale fotograferen.

Is fotograferen geen hobby dan zou ik voor een goede compact camera gaan.
Deze is handzaam en maakt over het algemeen goede foto's en ook nog betaalbaar.
Een spiegelreflex is een stuk groter /zwaarder tov een compactcamera.

Bij camera's is een hoge optische zoom belanrijker dan digitale zoom
https://youtu.be/CPWIFY_Xf6M
Laatst bijgewerkt door PascalB op 02-09-16 21:07, in het totaal 3 keer bewerkt

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 20:47

Inderdaad, een goede compactcamera. Ik ben een groot fan van Canon, maar 'voor erbij' ben ik enorm tevreden met mijn Olympus compactcamera.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 20:58

Bedankt voor de reacties. Jullie hebben inderdaad goede punten. Ik denk dat het er in de praktijk op neer komt, dat ik me er zelf te weinig tijd voor gun om alles netjes uit te zoeken. Dus inderdaad iets met een 'druk op de knop en klaar' zou wel iets voor ons kunnen zijn. Het verouderd inderdaad erg snel.
Een GoPro is dan denk ik misschien toch niet een heel handige optie.
Ik denk dat het verstandig is om ook eerst even bij een goede fotozaak langs te gaan, hun kunnen me ook vast meer informatie geven.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 21:08

Het is natuurlijk niet helemaal het juiste antwoord op je vraag, maar ik zal kijken naar een telefoon die goede foto's maakt.

Ik heb een zoon die net een jaar is, en vaak wil je een momentopname vastleggen, wanneer je dan eerst nog de camera moet pakken en opstarten ben je vaak alweer te laat voor het leukste moment.
Ik maak echt alleen maar foto's met mijn telefoon, en ze zijn echt van goede en mooie kwaliteit.

conejo

Re: Digitale camera of GoPro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 22:38

Als je niet van het ingewikkelde bent zou inderdaad een compact camera het beste zijn. Ook daar zijn goede van te vinden.

Ook zou ik overwegen een telefoon te nemen met goede camera.

Ik zelf heb een spigel reflex camera en een goedkope compact camera.
De compact hebben we eigenlijk alleen gebruikt toen de oudste in het ziekenhuis lag. Die hadden we altijd bij ons.

Nu maak ik de meeste foto's met mijn telefoon. In oktober ga ik een nieuwe telefoon uitzoeken en ga zeker voor een met goede camera en een waar mee je ze makkelijk over kan zetten naar de pc. Wij slaan ze op op de Google drive op de pc zelf en externe harde schijf.

Mijn spiegel reflex camera maak ik af en toe foto's mee als ik echt een paar mooie foto's wil. Ik vind het juist leuk om Veel zelf in te kunnen stellen.