Katvriendelijk tuinieren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Katvriendelijk tuinieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 20:15

Ik ben mijn achtertuin volledig opnieuw aan het aanleggen. Daarbij ben ik bezig een diervriendelijke tuin te maken, met straks heel veel struiken en planten die insecten geweldig vinden,met insecten hotelletjes, met een grote vijver, met vogelhuisjes etc.

Maar, ik heb zelf ook een dier: mijn kat. Op internet kan ik van alles vinden over hoe ik een kat diervriendelijk uit mijn tuin kan verjagen, of over het soort hek wat ik moet zetten als ik mijn kat niet uit mijn tuin wil laten. Maar ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar planten ed. die mijn kat leuk gaat vinden, die lekker ruiken voor hem en die hem ervan gaan overtuigen dat hij in de tuin wil blijven.

Heeft bokt hier nog goede tips voor?

Oliiviia

Re: Katvriendelijk tuinieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 20:27

Ik zou er dan sowieso kattenkruid inzetten!
En hier hebben wij ook een soort 'vogelbadje' waar ze altijd zeer graag uit drinken :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 20:29

Haha ja mijn vogelbadje is een vijver van 3 kuub die meneer de aller eerste dag al had ingepikt als persoonlijke drinkbak XD.

Kattenkruid is een heel goed idee. Ik wil er ook graag kattengras in zetten. Er komt ook een gewoon grasveldje in, om lekker in te liggen en te rollen.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 20:30

dan kun je het beste eerst een plantje hebben of creeeren :D
ik heb kattenkruid gezaaid in de tuin voor onze kat, maar meneer heeft het allemaal al uitgegraven toen het net op aan het komen was 8)7

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 20:31

Lopend water vinden ze heerlijk dus een waterfonteintje is erg leuk (maar ook relatief duur).
Verder verschillende soorten kattenkruid maar let wel op, het woekert enorm. Ik heb vorig jaar twee kleine plantjes neergezet en dat is inmiddels zeker 4m2 geworden. Een beetje gras is ook altijd fijn voor ze, eten ze graag tegen haarballen. Verder is mijn ervaring dat ze weinig interesse hebben voor planten.
Ze zitten wel graag op hoge plekken dus daar kan je ook leuk mee spelen, bijv boomstammetjes.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 20:41

Iets om aan te krabben/klimmen is natuurlijk leuk, stromend water idd en wat ze vaak heel leuk vinden (bij mij althans) zijn van die siergrassen die wat groter zijn. Dat ritselt en kun je heerlijk tussendoor sluipen.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 20:48

Ik denk dat je je kat ook heel blij kan maken door te kijken naar wat hij kan doen in de tuin. Lekkere plekjes om te liggen, klimmen, hoog te zitten, of doorheen te struinen. Een plankje waar hij op kan liggen en de boel mooi kan bekijken. Je ziet wel es geweldige filmpjes op YouTube voor binnen. Maar dat kan buiten ook. Katten verstoppen zich graag tussen struiken enzo...dus een volle tuin :)