Voldoende trek vermogen? snelheids verlies bij stijgen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Voldoende trek vermogen? snelheids verlies bij stijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 16:16

Ik heb een nieuwe combinatie, maar er zijn nog een paar onduidelijke puntjes.
Net zoals zoveel mensen hier probeer ik op de kleintjes te letten en een zo zuinig mogelijk en goedkoop mogelijk trekkend voertuig te hebben, maar het moet natuurlijk wel veilig zijn.

Bij het klimmen (steile brug) bemerkte ik wel dat het trekkende voertuig echt harder moest werken en ook aan snelheid verloor.
Op papier zou deze combinatie mogen en ook moeten kunnen, maar is het normaal dat je bij een stijging echt tempo verliest of kan ik dan beter toch uitkijken naar een ander trekkend voertuig?
Is electrisch een optie? Of is om te trekken andere brandstof beter? (wil niet te dure combinatie, maar ben wel bereid beetje rekening te houden met het milieu)

Heb je voor deze combinatie een E bij B nodig of mag je er nog met een gewoon B rijbewijs mee rijden?
Ledig gewicht met laadvermogen van trekkende voertuig is aanzienlijk hoger dan ledig gewicht met laadvermogen van de aanhanger.

De combinatie.
http://boktimg.nl/img/m/IPYYFm.jpg

lies_sparkle

Re: Voldoende trek vermogen? snelheids verlies bij stijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:20

Vanwege de grootte van dit voertuig zou ik eerder kijken naar een E achter C.
Eerder is dit echt niet veilig!

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:22

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 16:28

danamuts dat zijn wel goede suggesties, maar bij de eerste is het laadvermogen wel heel beperkt en bij de 2e zal de rit denk ik stuk langer duren.
Dan dacht ik weer meer aan dit :D is dan electrisch, dus ook milieu vriendelijk en allicht meer vermogen met toch voldoende laadruimte, maar de prijs....

https://www.babboe.nl/bakfiets-dog-e.ht ... 0wod9bQJcA

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:38

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 16:40

Oh! Dat is wel echt een hele aanrader, maar dan wel echt in combinatie met electrisch!
Wel weer lastig met oplaadpunten en vraag me af hoe stabiel hij is met flinke zijwind, 1 paards trailers liggen ook al stuk minder lekker achter je auto dan 1 1/2 paards.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:44

TAO-->HTT

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:45

balance schreef:
TAO-->HTT

dit gaat toch gewoon over transport :Y) :Y) :Y)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 16:49

Ja, inderdaad, is gewoon transport ;) Je bent wel snel hoor balance :D

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 10:18

Afbeelding

Effe doorsparen voor deze combi , mag zonder E gereden worden

En met accu

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 10:51

Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar vermoed dat je te maken hebt met een zogenaamde "luie motor". Dat zie je wel vaker als het blokje wat ouder wordt en zeker met gebrekkig onderhoud gaat het snel.

Lang stil staan en korte stukjes zijn funest, voor goed functioneren is het belangrijk dat het blok regelmatig flink aan het werk gezet wordt. Vooral intervallen, korte tijd flink toeren laten draaien en daarna af laten koelen en dat een keer of wat herhalen werkt goed. Dan verbranden de vuilresten en blijft de motor zo goed als nieuw. Ook is het belangrijk goede brandstof te gebruiken!!

Mocht dat niet voldoende zijn kan ik een bloktuning aanraden. Helaas wordt dit voertuig door een vrij ouderwetse motor aangedreven, dus geen kwestie van ander programma in de ecu schieten, het moet op de trage oldskool manier. In feite hetzelfde als schoonmaken, maar dan nog vaker en intensiever. Kost wat tijd en moeite maar het resultaat is dan ook fantastisch!

Verder is het natuurlijk goed om ook de andere delen van het voertuig goed na te kijken, het zou zonde zijn als het weinige vermogen dat beschikbaar is verloren gaat aan een slecht onderhouden aandrijflijn en/of banden die niet goed op spanning zijn.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 10:55

hahahahaha

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 21:11

Rex_Rolfo schreef:
Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar vermoed dat je te maken hebt met een zogenaamde "luie motor". Dat zie je wel vaker als het blokje wat ouder wordt en zeker met gebrekkig onderhoud gaat het snel.

Lang stil staan en korte stukjes zijn funest, voor goed functioneren is het belangrijk dat het blok regelmatig flink aan het werk gezet wordt. Vooral intervallen, korte tijd flink toeren laten draaien en daarna af laten koelen en dat een keer of wat herhalen werkt goed. Dan verbranden de vuilresten en blijft de motor zo goed als nieuw. Ook is het belangrijk goede brandstof te gebruiken!!

Mocht dat niet voldoende zijn kan ik een bloktuning aanraden. Helaas wordt dit voertuig door een vrij ouderwetse motor aangedreven, dus geen kwestie van ander programma in de ecu schieten, het moet op de trage oldskool manier. In feite hetzelfde als schoonmaken, maar dan nog vaker en intensiever. Kost wat tijd en moeite maar het resultaat is dan ook fantastisch!

Verder is het natuurlijk goed om ook de andere delen van het voertuig goed na te kijken, het zou zonde zijn als het weinige vermogen dat beschikbaar is verloren gaat aan een slecht onderhouden aandrijflijn en/of banden die niet goed op spanning zijn.

Aandrijflijn en banden zijn gecontroleerd, helaas is inderdaad het blok aan wat tunig toe, echter met de verwachte hitte golf is besloten deze tuning tot andere omstandigheden uit te stellen.
Er worden diverse soorten brandstof gebruikt, rekening houdend met explosief verbruik en voor langdurige power. Tja, lui blok is best lastig, normaliter zou het niet zo opvallen, maar het feit dat er in de standaard route een meer dan klein beetje stijging zit, maakt het wat lastiger.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 23:26

:')
Ik ben bang dat deze combinatie er wel voor zorgt dat de inzittende een tijdje weinig te eten krijgt, alleen wat water en brood :D
Sjolvir schreef:
danamuts dat zijn wel goede suggesties, maar bij de eerste is het laadvermogen wel heel beperkt en bij de 2e zal de rit denk ik stuk langer duren.
Dan dacht ik weer meer aan dit :D is dan electrisch, dus ook milieu vriendelijk en allicht meer vermogen met toch voldoende laadruimte, maar de prijs....

https://www.babboe.nl/bakfiets-dog-e.ht ... 0wod9bQJcA

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 09:48

Ja, dat is wel zo, en niet alleen de inzittende, de bestuurder ook denk ik, zeker aangezien het trekkende voertuig van de mentrailer gisteren ook al een visite van de ANWB nodig had -:(- .

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:01

Sjolvir schreef:
Aandrijflijn en banden zijn gecontroleerd, helaas is inderdaad het blok aan wat tunig toe, echter met de verwachte hitte golf is besloten deze tuning tot andere omstandigheden uit te stellen.
Er worden diverse soorten brandstof gebruikt, rekening houdend met explosief verbruik en voor langdurige power. Tja, lui blok is best lastig, normaliter zou het niet zo opvallen, maar het feit dat er in de standaard route een meer dan klein beetje stijging zit, maakt het wat lastiger.

In zo'n geval kan het een oplossing zijn simpelweg het hele blok te vervangen. Geluk bij een ongeluk: bij dit model is dat een relatief eenvoudige operatie. Zorg eerst voor een stabiele ondergrond en uiteraard een veilige werkomgeving. Als je het blok linksom wil verwijderen sla dan je rechterbeen over het frame (bij rechtsom sla je het linkerbeen over het frame).

Neem enige afstand voor een goed overzicht en vraag nu een vriend om rechts van het trekkende voertuig te gaan staan en laat hem zijn linkerbeen (ook hier kunnen rechts en links worden omgedraaid) over het frame slaan. Bevestig het achtereind van deze persoon op de zitplaats en de handen aan het stuur.

De volgende stap is belangrijk: de beste positie om het nieuwe blok te testen is in de aanhanger. Start het blok en zoek een bergje op. Vanuit deze positie voeg je gelijk wat gewicht toe en kun je goed overzien en ervaren of het nieuwe blok beter op deze taak is toegerust.

Succes!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 10:09

Arno, ook goede suggestie ook al geprobeerd, maar voor een echt passend nieuwer blok is niet beschikbaar (aanzienlijk jonger blok), paar iets oudere modellen geprobeerd, maar dan blijft het probleem of verergert zelfs.
De modellen van 20 jaar en jonger zouden het werk goed moeten kunnen doen, maar die zijn niet beschikbaar.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:38

Ik heb gehoord dat dit raceblok is afgedankt voor de wedstrijdsport. Ik zou zeggen, doe eens gek :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:57

Rex_Rolfo schreef:
Ik heb gehoord dat dit raceblok is afgedankt voor de wedstrijdsport. Ik zou zeggen, doe eens gek :+

Oh das inderdaad echt de moeite waard om te kijken of je er zo een op de kop kan tikken.

Wellcht kan je een dergelijk optie ook kan inzetten voor de grasmaaier of iets dergelijks.

Verder heb ik weinig verstand van dergelijke techniek hoor. :o

Dus bij deze een stipje...wellicht leer ik nog wat bij.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:02

NatasjavE schreef:
Rex_Rolfo schreef:

Oh das inderdaad echt de moeite waard om te kijken of je er zo een op de kop kan tikken.

Wellcht kan je een dergelijk optie ook kan inzetten voor de grasmaaier of iets dergelijks.

_/-\o_

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:03

Geniaal topic dit. Dat raceblok ziet er inderdaad wel verleidelijk uit om aan te schaffen :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:06

Maar rex rolfo....zo'n afgedankt race blok....

Is dat niet veel duurder in het onderhoud? Dat moet toch energie vreten of niet

Ik bedoel,..je zal dan ook automatisch de neiging krijgen om de aanhanger zwaarder te beladen...

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:12

Deze is pas nog gebruikt dus die zal in tip top conditie zijn. Onderhoud en verbruik hangt er ook van af wat je van zo'n blok verlangt. Normaal zal wel redelijk meevallen, maar als jij zin hebt het blok flink af te raggen ...

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:15

Erg zuinige combinatie!!!
Alleen voor veelvuldig gebruik wellicht wel veel onderhouds kosten

Misschien is dit nog optie.... Iets minder snel maar wel goedkoper
Afbeelding

Ze zijn er ook in overdekte variant
Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:22

Misschien kun je een poging wagen op marktplaats, hier zijn veel losse onderdelen te vinden. Met een beetje zoeken kom je vast ook wel een goed blok tegen dat zo door de keuring komt