Is een tuin goedkoop op te knappen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Is een tuin goedkoop op te knappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 08:06

Hoi bokkers,

Ik ben gisteren voor mijn eerste huurhuis gaan kijken. Het huis bevalt me prima, en er is een grote tuin! <3

Een probleem.. De tuin is een grote zandbak. Ik ga vandaag nog naar de opzichter bellen of dat hun er nog iets aan doen, al zijn het maar goedkope gemeentetegels. Ik vind niet dat je een huurhuis zo kunt opleveren, maargoed er zijn nog 115 andere die het willen. Vandaar dat ik ervan uit ga dat er door hun niks aan gedaan word. Nu zou ik dan de sleutel eind oktober krijgen als ik het neem. Het is dan toch bijna winter dus de tuin kan inprincipe wachten tot het voorjaar. Alleen ons budget is zeer beperkt. En na mijn idee is een tuin altijd duur.

Had zelf het idee om dan een stuk in de maaien met gras, dat scheelt weer een stuk betegelen. Weet iemand een tegeldump winkel of iets dergelijks? En wat schatten jullie ongeveer op zijn goedkoopst kwijt te zijn aan deze tuin? Ik weet zo de afmetingen niet, maar de foto geeft jullie een klein beeld.

Afbeelding

JenniferU

Re: Is een tuin goedkoop op te knappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:08

Op sommige fb pagina's kom ik regelmatig gratis stenen tegen... misschien dat eens in de gaten houden

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:10

Stoeptegels en grindtegels kan je zo goed als altijd wel ergens afhalen, even marktplaats of facebookgroepen in de gaten houden.

Mocht je gras of planten in de grond zetten heb je zwart zand nodig. Dit kan je ook vaak gratis afhalen bij mensen die net de tuin aan het afgraven zijn. Voor hen kost het namelijk geld om af te voeren.
Zo kan je via marktplaats ook bomen, planten en struiken op de kop tikken.

Ik denk dat je voor 250 euro er een bijzonder net tuintje van kunt maken

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:18

Tegels zijn overal wel gratis af te halen. Ik ga toevallig zelf van het weekend nog ergens 40m2 speciale stenen halen waar iemand snel vanaf wou, ook gratis.

Kijk op marktplaats en daar vind je ook regelmatig gratis of goedkoop af te halen buxus heggetjes waar je ook leuke dingen mee kunt doen. Hetzelfde geld ook voor vaste planten, genoeg mensen die er vanaf willen.
Zolang je niet alles meteen in 1 weekend klaar wil hebben en zelf een beetje creatief bent kun je voor zeer weinig een leuk resultaat krijgen!

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:19

Inderdaad marktplaats in de gaten houden staan vaal leuke tegels / klinkers, bloempotten / plantenbakken, grond en planten die gratis af te halen zijn.
En grind met worteldoek eronder zou ook voor de eerste tijd een oplossing zijn.
Worteldoek is niet duur grind is ook vaak gratis af te halen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:19

Kan je niet beter meteen inzaaien?

Tegels zijn ook maar gewoon tegels :o met gras kan bij regenval het water nog een beetje weg in de bodem. Wil je graag een vijvertje? Kan je nu ook nog gemakkelijk erbij aanleggen :)

Je hebt ook van die bloemenmengsels (zaad), die kan je evt ook strooien, kost niet veel en dan heb je een mooie zee van bloemen.

Hier vind je nog goedkope tuintips: https://www.natuurpunt.be/pagina/tover- ... -tot-leven

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:23

inderdaad op marktplaats worden er heel veel gratis af te halen tegels aangeboden. Soms moet je ze er dan zelf nog uit halen, maar soms ook niet.
Grindtegels zijn niet heel mooi, maar als het tijdelijk is waarom dan niet!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:24

Bij ons moeten huurhuizen iedergeval een tarras hebben bij de achterdeur en een pad naar het schuurtje. Dit is vaak gewoon 30x30 tegels. Maar jet goed zoeken op marktplaats en bij iedereen vragen om plantjes ect kan je voor heel weinig geld een leuke tuin maken. Vaak wel een meer jaren planning en niet meteen helemaal volgroeid of misschien wat je precies wil maar stukje bij beetje opknappen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:25

Graszoden kosten ook niks, zit hier per vierkante meter op 1,60,soms goedkoper .
die kun je zelf nog wel leggen.
En in principe kan dat op zand , desnoods haal je wel wat tuinaarde voor er onder.
en voor planten en stenen inderdaad marktplaats kijken.
:j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:25

Wat zit onder het zand als je een schep de grond in steekt?
Op het zand kun je geen gras zaaien, maar als je de grond door om te spitten en vlak te maken geschikt kan krijgen voor het zaaien van gras dan zou ik dat doen. Niet te lang mee wachten, dan heb je dit jaar nog wat gras erop staan.
En dan kun je er bv stapstenen op leggen, of een leuk paadje maken met klinkers. Dan heb je iig iets waarmee je de winter door komt voor een klein bedrag.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:45

Ik zou gewoon een doosje graszaad ophalen bij de action, wordt super mooi gras :)
En dan een paadje of step Stones er in leggen.

Eventueel langs de zijkant nog een border maken met planten (die je ook van marktplaats kan halen)
Of tuincentrum in de gaten houden voor bv. 1+1 acties.

Dan heb je voor weinig geld, een leuke tuin.

Verwacht niet dat ze nog iets aan de tuin gaan doen, onze voortuin en 2/3de achtertuin was ook alleen zand toen we er kwamen wonen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:55

Gefeliciteerd met je nieuwe huis!

Ik zou de verhuurder vragen een pad te leggen van de achterdeur naar het einde van je tuin, zit daar een achter uitgang of schuur?

Verder kan je op Marktplaats en Facebook best mooie inrichting scoren.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:03

Ik vind jullie tuin nog prachtig vergeleken met de mijne. Mijn huis werd opgeleverd zonder hek, met onkruid dat net zo hoog stond als ik zelf was. Incl. snoeiafval van de buren eromheen.

Wij waren rond de 1000 euro kwijt. Hebben dan zelf achter een schutting moeten plaatsen van 7,5 meter lang, hebben een overkapping en extra schuur gebouwd. Hebben een stuk betegeld onder de overkapping. Heb eventueel wel voor en na foto's.

Tegels hebben wij toen overgenomen via marktplaats gratis, en de bouwmaterialen via een groothandel.

Wij gaan in september ook een stuk graszoden leggen. Dat is echt super goedkoop. Heb voor 35 m2 besteld incl. bemesting en bezorging en ben 120 euro kwijt. Ik heb dan wel de duurste kwaliteit genomen maar dat scheelde maar een paar euro met de normale.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:04

de action heeft ook leuke en goedkope tuinspullen . heb een keer een pakje tulpenbollen gekocht , en die groeien gewelding , was 40 cent ofzo ! ook leuke deco dingen voor weinig.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 09:06

Dank je wel voor jullie reacties! Ik dacht echt aan duizenden euro's :')

Ik wil inderdaad een deel gras, maar als ik het huis neem krijgen wij de sleutels in oktober. Huis schuren/verven etc. gaat dan voor de achtertuin, dus dan is het waarschijnlijk ook te laat om in te zaaien. Dus zal dan in het voorjaar worden.

Heb net contact gehad met de verhuurder, die doen niks meer aan de achtertuin.

Ik ben echt blij met jullie reacties, die geven mij weer een positief gevoel over het huis :D Ik moet voor zondag beslissen.

Marktplaats is inderdaad een goede! Dank je wel voor jullie tips.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:10

Niet zaaien maar gewoon die graszoden nemen haha. Ik heb eerder gezaaid en dat is echt drama. Dat kan tot november gelegd worden. En even via marktplaats goed zoeken, vaak kan je het voor een mooie prijs laten bezorgen. Of als je zelf een grote aanhanger hebt is het nog makkelijker. Meeste rekenen 49 euro bezorgkosten.

Wij laten het bezorgen, want dan moeten ze het tot de achtertuin doen en die van ons is alleen bereikbaar via een smalle steeg. Scheelt ons weer sjouwen.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:11

Woningstichting is volgens mij verplicht de eerste 5 meter te facaliteren.. maar weet ik niet zeker.
Via marktplaats en wellicht facebook zijn vaak genoeg gratis tegels af te halen of voor kratje bier.

Kom je vast heel ver mee.
en je zou een stuk gras kunnen doen (mits je honden niet graven, of is dat niet jou hond op de foto?)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 09:30

Niene87: Dat is de hond van de huidige huurders, mijne is 2x zo groot :+ (Cane Corso).

Sunrise: ahhh grasmatten ik snap hem :+ Dat is inderdaad ook een optie!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:33

Ik ben jalours op je tuin, die van mij is maar 4x4 meter ofzo. Toen ik erin kwam stond het onkruid 1 meter hoog :P .

Ik sluit mij aan bij de rest. Marktplaats is de ideale plek om je tuin zowat gratis te pimpen.
Verder hebben de Aldi en Lidl wel een leuke aanbiedingen wat planten betreft.

Zelf kom ik nog wel bij ranzijn, die hebben zo'n korting tafel.
Op dat moment zien ze er niet zo florisant uit maar als je een meerderjarige plant hebt heb je kans dat hij het jaar erop prachtig staat. Ik heb daar ooit eens lavendel gekocht en die 2 planten staan prachtig.

Ook mijn dahlia's voor 50% korting doen het werkelijk prachtig.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:39

Geef bij je vrienden en familie aan dat jullie je tuin gaan inrichten, waarschijnlijk hebben mensen wel planten en struiken voor je. Aardig wat planten kun je delen/scheuren of maken jonge scheuten die apart weer groeien tot volwaardige plant.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 10:02

Een zaterdag of zondag besteden aan grasmatten leggen en deel betegelen verdient zich rap terug in minder poetsen. Al dat zand loopt de hond (en jullie zelf) eindeloos naar binnen....

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 10:11

Haha inderdaad Bloemetje75 dan blijf ik stofzuigen! :=

En ben inderdaad heeeeel blij dat er geen onkruid in staat!

Voor de tuin hoef ik het dus niet te laten.. Nu scheelt er nog 1 ding, een gekke buurvrouw

Pivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 10:14

En ga je verhuizen? :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 10:16

Worteldoek en grind erin hoeft ook niet de hoofdprijs te kosten.
En is regenwaterafvoervriendelijker dan de hele tuin betegelen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 10:19

Let wel op dat je er niet zomaar grasmatten overheen kan rollen. Het is zandgrond dat moet eerst bewerkt worden.
Ik zou een gedeelte betegelen en een stukje gras erin.
Tegels kan je wel gratis vinden op marktplaats