Auto komt niet door apk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Auto komt niet door apk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 11:39

M'n auto komt niet door de apk, de draagbalken zijn zodanig doorgeroest dat ze die moeten lassen wat een 2 dagen duurt en niet opweegt tegen de kosten dat mijn auto kostte.

Ik heb de auto bij een garage gekocht, in oktober 2015. Auto is van 95, had een nieuwe apk erop zitten en een nieuwe distriebutieriem. Ik heb 1350 betaald voor de auto en verder geen garantie. Volgens de monteur kan dit nooit in zo'n kort tijdbestek geroest zijn, het moet dus al zo zijn geweest bij de garage waar ik het heb gekocht. Echter staat de garage verder goed bekend, is het een dorpsgenoot van me.

Kan ik verhaal halen bij de garagehouder of trek ik dan aan het kortste eind dat ze zullen zeggen dat het bij hun niet zo was? Iemand anders een tip of idee wat ik nog zou kunnen proberen?

Nivada

Re: Auto komt niet door apk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:44

Bij de laatste apk moet het dan toch een aandachtspunt geweest moeten zijn? Op het papiertje, wat je mee krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:45

Ik zou je wagen eerst nogmaals laten herkeuren bij een ander keuringsstation. Verder geen woord reppen over je eerste keuring. Wacht hun bevindingen af en als de uitkomst hetzelfde is zou je eens langs kunnen gaan bij de verkoper van je auto. Je loopt kans dat het niks uithaald, maar nee heb je en ja is te krijgen. Dussssss.... :-)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 11:46

Stond er niet op als aandachtspunt.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:52

Daarom geloof ik de verkoop met nieuwe apk ook nooit. Er worden ontiegelijk veel auto's zo door de keuring geduwd. Je kan geen verhaal meer halen bij de garagehouder denk ik. Je kan hem wel melden dat je dit geen gang van zaken vindt, maar je zal er niets uit kunnen halen vrees ik.

Daarom zou ik persoonlijk een auto altijd bij een onafhankelijke garage laten 'voorkeuren'. Of aankoopskeuring eigenlijk. Dan krijg je vaak het meest eerlijke antwoord. Mits je een beetje een goede garage hebt uitgezocht.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:53

Tjah, risico van een auto uit 1995... Je kan hem nog laten herkeuren, maar ik denk dat je weinig kans maakt. Tenzij de verkoper een behoorlijk goede service verleent.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:54

Je kan altijd even langs de garage heenrijden waar je hem gekocht heeft. Wie weet wil die je matsen. Zo niet dan weet je dat je daar in elk geval geen auto meer moet kopen. Welk merk is je auto?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:59

Het kan wel. Je zult even moeten nagaan of je de laskosten het waard vind als de auto verder lekker rijdt en ok is.

Mijn transit bus heeft net een grotere ingreep gedaan. Vorige apk was een zijkant van chassis gedaan en de andere was een aandachtspunt. In mei laten voorkeuren door een garage. Beide zijkanten moesten toch weer gedaan worden omdat hij anders niet door de apk kwam. Dit zou ruim 800 euro moeten kosten. Dagwaarde bus rond de 1000 euro maar vervangen is ook niet gemakkelijk gedaan.

Rond gebeld en na een goede tip van foerage handelaar een andere garage gevonden. Die heeft weer gekeken en kon het voor 600 euro doen.

Alleen 8 weken later was de situatie flink verslechterd. Ik had ook gezien dat opeens de roest aan alle kanten ontstond. Zag het met de dag erger worden. Ipv de twee zijkanten. Moesten ook een oplopende duerstijl en de twee kokerbalken vervangen worden. Die dus in 2 maanden tijd van niet eens een aandachtspunt naar apk afkeur waren weggerot. Als ik jou auto kijk van oktober tot nu kan dat best gebeurd zijn,

Heb lang nagedacht en besloten hem helemaal aan te laten pakken, eerste deel is nu gedaan, 750 euro daarmee zijn draagbalken en chassis roestvrij vervangen, alles getectyleerd ook. En apk weer ok Nu is het wachten op wat plaatwerk van een donor bus. Dan is ie rondom weer roestvrij.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:06

Ik zou eens bij een paar bedrijven een offerte opvragen.
Ik heb een aantal jaren geleden een doorgeroeste balk laten lassen en de hele onderkant laten tectyleren en dat heeft me 450 euro gekost. Een hoop geld, maar als de auto dan weer jaren mee kan is het dat misschien wel waard.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 12:07

Opel Corsa

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:32

Dat is een beste prijs geweest voor een corsa uit 95... Wat stond er op de teller? En wat vroe de garage voor het lassen?

je hebt iig nog even om een oplossing te vinden want je huidige apk is nog niet verlopen, je kunt zeker eens rondbellen naar andere garages of die een scherpere prijs kunnen bieden, gewoon zeggen bedrijf A doet het voor X bedrag en wat kunnen jullie doen? EN anders misschien een monteur die het na zijn tijd wilt doen?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 12:40

Rond de 123.000

Wat de monteur voor het lassen vraagt weet ik nog niet, die had mijn vriend gesproken. Is iemand die dat voor zichzelf doet dus het zal allicht goedkoper zijn als in een garage. Vanavond haalt hij mij op en dan hoor ik hoe of wat. Zal sowieso met hem bespreken wat ik het beste kan doen.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:51

Dat je je auto bij een bekende garagist gekocht hebt wil niet zeggen dat hij ook in orde staat.

Mijn ouders hebben hetzelfde meegemaakt (er ontbrak alleen wat meer aan de auto) kochten een auto bij een bekende garage die goed aangeschreven stond. Hij maakte alleen al die tijd een raar geluid en deed raar in de bochten. Nu is mijn man automonteur en hebben wij thuis een brug staan en wat we aantroffen (ofja eigenlijk wat we niet aantroffen :+ ) was eigenlijk gewoon te erg voor woorden dat iemand zo een auto verkocht. En ook stond er geen enkele opmerking op het APK blad erover

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:00

Ik denk ook dat je niet echt een goed deal hebt gehad qua prijs voor een auto uit 95 met zoveel kms. Een apk ergens anders kost je ook weer geld. Wij hadden toen ik een verloren auto daar hebben we nog 200 voor gekregen van de sloop, misschien dat doen en kijken voor een nieuwe? Ik denk dat je weinig voor elkaar krijgt als je terug gaat naar de garage.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 13:11

Ja de kans zit er dik in dat deze naar de sloop gaat want wie wil 'm nog. Denk ook niet dat ik er veel voor kan krijgen bij de sloop maarja, dat ik er geld op toe moet leggen weet ik wel. Ik ga er vanuit dat de kosten niet opwegen om het te laten maken, wie weet wat je weer bij de volgende apk aantreft. Ben intussen al aan het kijken naar een andere auto maar heb nog niet besproken met mijn vriend wat het budget gaat worden voor de nieuwe. Moet sowieso een automaat hebben en deze zijn maar beperkt te vinden. Ook vind ik het nu een stuk lastiger waar op te letten want nu vertrouw ik niemand meer...

Dus als iemand nog wat weet, dit zijn mijn eisen:

- automaat
- liefste een 5 deurs
- minimaal 1.2
- belasting maximaal 30 euro per maand
- budget denk tussen de 2500-3000
- liefst ook stuurbekrachtiging en airco maar dat hoeft niet zou wel fijn zijn

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:15

Ik zou eerst naar de garage gaan waar hij vandaan komt, niet boos reageren maar een beetje verdrietig werkt vaak wel Wie weet kan hij helpen of een leuke deal maken

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:16

Ik heb een oude Renault Twingo automaat, is 3-deurs en geen airco dus voldoet niet aan al je eisen, maar misschien eens Googlen op Twingo matic.

Armany

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:19

Erg balen natuurlijk... ik kan niet in je financiële situatie kijken uiteraard, maar als wij hier een '95 corsa afkeuren i.v.m. rotte chassisbalken adviseer ik mijn klanten uit te kijken naar een nieuwe auto. Misschien is hij nu voor een redelijk bedrag nog wat op te knappen maar dat is waarschijnlijk géén garantie dat hij volgend jaar niet wéér zwaar afgekeurd zal worden.
Helaas kan het in bepaalde omstandigheden dus wel zo zijn dat die roest in één jaar is ontstaan, dat is momenteel veelvoorkomend bij dat type auto's rond dat bouwjaar.

Succes in ieder geval! :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:20

fjordjes schreef:
Ja de kans zit er dik in dat deze naar de sloop gaat want wie wil 'm nog. Denk ook niet dat ik er veel voor kan krijgen bij de sloop maarja, dat ik er geld op toe moet leggen weet ik wel. Ik ga er vanuit dat de kosten niet opwegen om het te laten maken, wie weet wat je weer bij de volgende apk aantreft. Ben intussen al aan het kijken naar een andere auto maar heb nog niet besproken met mijn vriend wat het budget gaat worden voor de nieuwe. Moet sowieso een automaat hebben en deze zijn maar beperkt te vinden. Ook vind ik het nu een stuk lastiger waar op te letten want nu vertrouw ik niemand meer...

Dus als iemand nog wat weet, dit zijn mijn eisen:

- automaat
- liefste een 5 deurs
- minimaal 1.2
- belasting maximaal 30 euro per maand
- budget denk tussen de 2500-3000
- liefst ook stuurbekrachtiging en airco maar dat hoeft niet zou wel fijn zijn

Kijk eens naar een Nissan Micra, die dingen zijn goed qua motor. Ik heb er zelf 1 en ik ben 27 per maand kwijt aan wegenbelasting. Die van mij is uit 2006 had bij koop 72.000 op de teller nieuwe winterbanden accu enz heb die toen voor 3500 gekocht. Begin niet aan een fort ka die roesten enorm de wat nieuwere polo/fox hebben vaak gedoe met distributie. Verder zijn kia's ook wel goed

Succes :)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:22

Caira schreef:
Ik zou eerst naar de garage gaan waar hij vandaan komt, niet boos reageren maar een beetje verdrietig werkt vaak wel Wie weet kan hij helpen of een leuke deal maken

Dit dus :j Gewoon even proberen

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 13:24

Armany schreef:
Erg balen natuurlijk... ik kan niet in je financiële situatie kijken uiteraard, maar als wij hier een '95 corsa afkeuren i.v.m. rotte chassisbalken adviseer ik mijn klanten uit te kijken naar een nieuwe auto. Misschien is hij nu voor een redelijk bedrag nog wat op te knappen maar dat is waarschijnlijk géén garantie dat hij volgend jaar niet wéér zwaar afgekeurd zal worden.
Helaas kan het in bepaalde omstandigheden dus wel zo zijn dat die roest in één jaar is ontstaan, dat is momenteel veelvoorkomend bij dat type auto's rond dat bouwjaar.

Succes in ieder geval! :)

Dank je wel en dank je wel iedereen die probeert mee te denken :)

Ja dat is idd het probleem waar ik nu ook mee zit, als ik het nu repareer wie weet wat ze de volgende keer aantreffen. Dan steek ik liever dat geld in een nieuwe auto die wel wat langer mee gaat als nog geen jaar. Moet er wel mee vooruit kunnen!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:44

1350 Euro voor een Corsa uit 95?? Dat is echt veel te duur.

Ik zou deze weg doen en uitkijken naar een ander goedkoop autootje, die misschien wel even na laten kijken voordat je koopt.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 14:01

Ja dat gaat zeker gebeuren. Zal sowieso de hulp gaan inschakelen van de monteur die mijn auto keurt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:11

Diablo schreef:
1350 Euro voor een Corsa uit 95?? Dat is echt veel te duur.

Ik zou deze weg doen en uitkijken naar een ander goedkoop autootje, die misschien wel even na laten kijken voordat je koopt.

Ik betaalde voor een Pinda uit die tijd 500 euro. Kwam ook de volgende ronde niet door de APK maar die had ik aan zien komen.
Kostte door omstandigheden iets meer tijd dan bedoelt, maar ik heb er dus gewoon een nieuwe kokerbalk in gelast.

Verschil met TS is dat die Pinda een goedkoepre oplossing was en is dan de onderdelen die ik nodig heb voor een restauratie-Pinda (ja, sommige Pinda's zijn de moeite waard om te restaureren).

Ligt eraan wat er precies niet goed is maar overzetplaatwerk erop zetten hoeft echt niet de wereld te kosten en mits netjes uitgevoerd ook een prima reparatie die het lang uithoudt.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:15

Als die corsa ook een automaat was dan is die prijs nog niet zo gek hoor.

Ben bang dat je er niet veel mee kan maar zou het wel even rustig voorleggen aan de garage en kijken of ze met een voorstel komen.