Zuinig wassen: kort of eco programma?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Zuinig wassen: kort of eco programma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 20:32

Sinds een maand heb ik mijn eerste wasmachine.
Nou vroeg ik me af op welke stand je het zuinigst wast, het eco programma of het korte programma op dezelfde temperatuur?

Bij mijn wasmachine kun je de eco-stand niet combineren met kort.

Ik heb in de gebruikshandleiding wel een tabel gevonden met energie- en waterverbruik. Daaruit bleek dat het eco programma van alles (dus zowel voor katoen als synthetisch en fijnwas) het minste water verbruikt. Ook was het eco programma in vergelijk met normaal katoenprogramma op dezelfde temperatuur energiezuiniger. Helaas stond er geen informatie over het korte programma.

Eco duurt zo'n 3 uur, normaal programma 2 tot 2,5 uur en kort duurt 55 minuten.

Ik heb ergens gelezen dat sommige eco programma's automatisch kouder wassen dan de temperatuur die je instelt, maar dat het door de langere tijd wel even schoon wordt. Dus je kiest de temperatuur die je normaal zou nemen voor het soort was en de wasmachine past dat aan. Of dat klopt weet ik niet zeker. Het zóu de energiebesparing kunnen verklaren. In ieder geval verbruikt de eco stand bij mij veel minder water dan het normale wasprogramma.

Maar over het verschil tussen eco en kort kan ik geen duidelijke informatie vinden.
Weten jullie hoe dat zit?

furious

Re: Zuinig wassen: kort of eco programma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 20:34

Mij is verteld dat die zuiniger is met water , maar weet het niet zeker.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 20:41

Staan er geen schema's in de gebruiksaanwijzing? Ik heb sinds kort een LG en daar zaten hele schema's per programma's hoeveel liter water en kWh stroom er gebruikt wordt :')

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 20:47

Het eco programma is vaak zuiniger dan kort programma omdat water langzamer wordt verwarmd, dat schijnt een stuk efficiënter te zijn :) daarnaast wordt geloof ik ook minder water verbruikt maar ik weet niet of dat voor een kort programma niet ook zou gelden.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 20:48

Korte programma's kosten meer energie dan de gewone programma's. De ecostand zal dan ook altijd langer duren dan het gewone programma.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 20:49

Ik was eigenlijk altijd kort, dat scheelt een uur en kan me niet voorstellen dat het andersom duurzamer zou zijn..

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 20:53

maaikemuis schreef:
Korte programma's kosten meer energie dan de gewone programma's. De ecostand zal dan ook altijd langer duren dan het gewone programma.

Bij die van ons niet :+ Sterker nog als ik hem gewoon en 40 graden doe, doet 'ie er ruim 3 uur over. Zelfde programma en dan op eco-stand en hij doet er maar 1 uur en 11 minuten over.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 20:56

Die van mij doet 3 uur over een eco programma, 2 uur over gewoon en 1 uur over kort.

Overigens staat bij de mijne in de gebruiksaanwijzing exact wat hij verbruikt op welke stand. Het is een enorm milieubewust ding.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 21:02

furious: zuiniger met water dan de normale stand, dat zeker. Maar ook zuiniger dan op het kort programma?

Warboel: ja die stonden er wel maar helaas niks over het korte programma. Alleen eco en de andere normale.

Yessy: volgens mij maakt het niet uit hoe snel je het water verwarmt, als ik de natuurkunde geloof is er altijd dezelfde hoeveelheid energie nodig om tot een bepaalde temperatuur te komen. Bovendien verlies je bij langzamer opwarmen ook weer warmte, dus het lijkt me haast dat dat meer energie kost?

maaikemuis: kun je dat uitleggen?
Eco duurt het langst, dat klopt. Maar dat is dus (veel) zuiniger dan normaal programma, zowel energie als water.
Maar gebruikt een kort programma niet juist minder stroom dan normaal? Het duurt in elk geval de helft korter. Ook denk ik dat hij op kort minder spoelt als bij normaal?
Er van uitgaande dat je voor beiden dezelfde temperatuur instelt.

Speechless: dat is dan een interessante wasmachine! Bij mij is het ook 3 uur eco, 2 uur normaal en 1 uur kort.

Bij mij zegt de gebruiksaanwijzing dus over alle programma's iets behalve over 'kort' :P

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:16

Doe van mij verbruikt bij het korte programma juist veel meer stroom en meer water.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:18

Ships, dan maar weer op eco zetten. Is zo'n lang programma niet schadelijker voor je kleding?

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:20

Safiera schreef:
Speechless: dat is dan een interessante wasmachine! Bij mij is het ook 3 uur eco, 2 uur normaal en 1 uur kort.

Ja nogal. Hij heeft ook niet echt een kort programma (nouja, alleen eentje van 15 minuten waar je dus niet echt wat aan hebt :') ) dus misschien dat het meer daarmee vergelijkbaar is.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:22

Ik gebruik altijd het korte programma. Altijd op 30 gr en duurt dan 37 minuten. Witte was op kort en 40 gr en duurt 42 minuten.
Vuile was/beddengoed doe ik wel op 60 gr, maar dat kan weer niet in combinatie met het korte programma. Die duurt dan gelijk 2,5 uur, maar dan kan ik de "verkort knop" indrukken :+ en dan duurt ie ruim 1,5 uur.

Eco stand heb ik geloof ik wel, maar gebruik ik nooit
Geen idee wat meer water en/of stroom verbruikt

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:27

Safiera: het gaat puur om de efficiëntie van de opwarming. Kijk bijvoorbeeld naar hoe je HR ketel werkt als het gaat om opwarmen van je huis. Maximale temperatuur door de verwarming verwarmt je huis in no-time maar kost extreem veel meer gas dan als je de ketel op z'n optimale stand laat werken. Het opwarmen van water in de wasmachine is net zoiets. Natuurkundige wetten zijn leuk maar als de hoeveelheid stroom niet 1 op 1 in warmte omgezet wordt, moet er wel een correctiefactor in.

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:33

Hi, het is relatief simpel: kouder wassen = zuiniger, sneller wassen = veel energie. katoenwas duurt langer dan een combi-was met synthetisch (en daarmee wat meer Watt), maar centrifugeert er weer meer water uit (en dus minder droogtijd uiteindelijk) (scheelt vooral als je daarna nog droger gebruikt). eco-was is meestal wat kouder/langzamer. gewoon 40 graden op combi-programma katoen/synthetisch is prima, en zo eens per maand er iig een 60 of 90 graden was doen om ook alle zeepresten uit het systeem te krijgen is prima ! niet drogen maar op de droogmolen scheelt véél meer energie dan verschil tussen 40-60 graden...
edit: als je 40 of kouder wast zou ik iig een vloeibaar wasmiddel gebruiken, geen poeder! die lost dan echt minder goed op.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 21:42

maaikemuis schreef:
Doe van mij verbruikt bij het korte programma juist veel meer stroom en meer water.

Dat zou absoluut een reden zijn om altijd de eco te kiezen!
Ik ga nog een keer zoeken of ik waardes vind van mijn wasmachine. Echt stom dat de gebruiksaanwijzing niks over kort zegt. Misschien is het een te goedkope wasmachine :')

Ik weet wel dat veel mensen juist op kort wassen, of eco en kort combineren. (Bij mijn machine dus niet mogelijk).
Blijft interessant die apparaten.

denice: Daar heb ik eerder nooit wat van gemerkt (bij ouders werd altijd op eco gewassen). Geloof ook dat de machine niet persee heel veel meer draait maar dat er gewoon meer inweektijd is. Maar voor kleding is wassen natuurlijk nooit echt goed.

Yessy: daar kan ik me iets bij voorstellen ja. En dan is er bij kort wassen al helemaal geen tijd voor efficiëntie. Zowel qua stroom als met spoelen niet lijkt me.

Speechless: 15 minuten lijkt me alleen voor even opfrissen of zo? Dan kun je net zo goed je kleding even uithangen of niet :P Maar ik geloof wel dat jij een duurdere (en dus zuiniger?) wasmachine hebt als ik, op de mijne staat 'A -10%' (geen idee wat dat precies betekent maar het zal minder zuinig zijn als A+ of A++ lijkt me)

Setteli: ik was ook op 30 graden, evt 40 bij vuilere was. 60 voor handdoeken, onderbroeken en beddegoed. Af en toe 90 graden om de wasmachine goed schoon te maken.

vladimir: Droger heb ik niet, alles gaat hier op het rek. Ik kan het centrifugeren trouwens instellen, dus dat kan bij synthetisch evt ook op volle poule. Kan ik dan beter het combi/synth. programma nemen of de eco? Ik gebruik idd vloeibaar wasmiddel en wanneer ik op 90 was (idd goed voor de machine) doe ik er ook altijd wat soda bij.

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:53

ik denk vooral dat combi op 40 graden niet heel veel gek meer zou gebruiken dan eco. maar goed, je kunt er natuurlijk altijd een verbruiksmeter aanhangen om het zeker te weten :-) tegenwoordig heb je handige meetapparaatjes voor stroomverbruik, dan weet je het echt zeker.
beddegoed / handdoeken kunnen ook gewoon op 40 graden trouwens, worden daar prima schoon van! en als je microvezel ondergoed hebt (bijvoorbeeld het naadloos van de hema) kan dat ook prima op 40 graden, wordt makkelijker schoon dan katoen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:57

Hier duurt eco 4uur :roll: aangezien ik nog meer wassen op een dag te draaien heb gebruik ik deze dus nooit. Het standaard programma duurt 2,5 uur en die kan je verkorten naar 1 uur. Heb ook nog een ultra kort programma van 20min, die gebruik ik als de was niet heel erg vies is maar wel gewassen moet worden :P het lijkt mij dat die het zuinigst is...

Ik was overigens beddengoed en handdoeken en ondergoed altijd op 60graden. Het kan er bij 40gr mooi schoon uitzien maar bacteriën gaan toch echt niet dood op die temperatuur, ondanks de zeep...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 22:04

Ja klopt, zo'n meter geeft natuurlijk ook het werkelijke verbruik, en niet de (wellicht optimistische) berekening van de fabrikant. Zou ook voor andere apparaten wel interessant zijn (koelkast, pc, magnetron of koffiezetter) :)

Heb je daar ook watermeters van?

Op 40 graden ziet er idd schoon uit en ruikt ook fris, maar is dat hygiënisch (genoeg)?

verootjoo: Ik ben maar alleen, dus hoef niet persee meer achter elkaar te wassen. Soms met vliegendekens of kleedjes van huisdieren zou het handig kunnen zijn maar dan nog is het niet echt nodig. Ik was meestal 's nachts en/of in het weekend omdat de stroom dan goedkoper is. Tenminste, dat is mij eens verteld. Nog iets om op te zoeken :P

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:07

kort wassen kost altijd meer energie: het water moet sneller opwarmen. maar 60 graden is ook niet genoeg om alles echt dood te krijgen hoor! meeste is echt wel weg bij 40 graden. Wel kun je soms die zweetlucht er niet uitkrijgen; dan kun je beter eens heter wassen of met een vanish-product of specifiek tegen zweetluchtjes wassen. Vaatdoekjes moet je gewoon niet wassen, koop gewoon van die gele en na een of twee dagen in de kliko als je echt hygienisch wil doen.

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:08

stroom is snachts alleen goedkoper als je een energie-contract voor dag en nachtstroom hebt (en dan moet je ook 2 meterstanden doorgeven). anders is het altijd even duur

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:07

hier duurt eco ook vier uur!!
ik vergelijk met de normale was. Niet met kort programma die gebruik ik eigenlijk nooit!