Div. oude munten,waar inleveren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Div. oude munten,waar inleveren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 17:31

Na het overlijden van mijn opa, moest het oude huis worden leeggehaald. Alles wat de familie niet wilde hebben ging naar de kringloop.
Zo stuitte ik op een oude doos met munten die anders weg waren gegooid, dus heb ik ze mee naar huis genomen.
Dit met het idee om ze ergens bij een muntenverzamelaar o.i.d in te leveren zodat ze in ieder geval niet worden weg gegooid.
Maar nu, waar moet ik zijn?
Het gaat om veel buitenlandse munten, zo zit er een oude Zwitserse franc uit 1900 tussen en een oude munt uit Nederlandsch Indië. Maar ook munten die volgens mij van weinig waarde zijn zoals Spaanse peseta's, Griekse muntjes, Tsjechische, Joegoslavische, Amerikaanse en Engelse, Belgische franken, oude guldens in alle waardes, iets uit Singapore en de Franse republiek en wat buitenlandse biljetten.

Nu zit er bij ons in de stad een muntenzaak die handelt in zeldzame munten,daar wil ik langs gaan om te kijken of hij er iets bijzonders tussen ziet, maar er vanuitgaande dat de rest van weinig waarde is... Waar lever ik dat in?
Ik vind op internet sites als oudevalutas.com, waar je je geld per post naar op moet sturen? Maar dat vind ik maar een vreemd verhaal,er staat ook niet hoeveel je er dan voor terug krijgt.

Zijn er wat bokkers die thuis zijn in deze wereld en die me verder kunnen helpen?

xMarieke

Re: Div. oude munten,waar inleveren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 18:32

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 18:50

Die heb ik zelf ook gevonden inderdaad, ik weet alleen niet zo goed wat ik er mee moet? Er staan veel munten te koop op,maar ik wil niks kopen. Ik wil ze juist kwijt. :D

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 19:35

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 19:51

Ik wil eigenlijk niet muntje-voor-muntje via internet veilen en dat ook nog eens terwijl ik zelf geen verstand heb van de waarde. :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 20:26

Munthandelaar is je beste optie. Zelf zou ik de munten die voornamelijk goud/zilver zijn houden en de rest verkopen aan de handelaar. Maak bij die handelaar dus even een afspraak, zodat die de tijd kan nemen om alles te bekijken en uit te leggen wat wat is.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 20:39

tamary schreef:
Munthandelaar is je beste optie. Zelf zou ik de munten die voornamelijk goud/zilver zijn houden en de rest verkopen aan de handelaar. Maak bij die handelaar dus even een afspraak, zodat die de tijd kan nemen om alles te bekijken en uit te leggen wat wat is.

Waarom zou je die houden tamary? :)
Goud zit er volgens mij niet bij,zilver zeker wel. Er zitten ook een paar verzamelstukken bij, een Rijks 10 gulden munt en ook een 10 euro munt.

Wat vervelend dat de muntenhandel hier in Leiden tot 6 augustus op vakantie is, ik ben zo nieuwsgierig!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 20:46

Tivoli schreef:
tamary schreef:

Waarom zou je die houden tamary? :)
Goud zit er volgens mij niet bij,zilver zeker wel. Er zitten ook een paar verzamelstukken bij, een Rijks 10 gulden munt en ook een 10 euro munt.

Wat vervelend dat de muntenhandel hier in Leiden tot 6 augustus op vakantie is, ik ben zo nieuwsgierig!

Zilver en goud houden waarde ongeacht de verzamelwaarde van de munt. Ze zijn daarom handig als extra spaarpotje. Je geeft ze niet zo even uit aan het eerste en beste ding, omdat je ze eerst moet inwisselen voor euro's en ze zijn niet inflatiegevoelig wat euro/dollar/enz. wel zijn.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 23:07

Ik heb hier ook zo een pot munten. Gevonden in een kastje wat we via de kringloop gekocht hebben. Ook geen idee van de waarde. Krijg je niet als je het via een handelaar laat opkopen dat je misschien bedonderd wordt qua waarde?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:25

Ga er niet van uit dat ze veel waarde hebben als ze in een potje zitten. Er mogen geen beschadigingen op munten zitten willen ze wat waard zijn. Bijvoorbeeld die Rijks 10 gulden munt en die 10 euro munt, die moeten goed verpakt zitten anders is het metaal beschadigd of aangetast door de zuren van je hand.
En dan zelfs nog brengen ze weinig meer op dan de waarde die ze oorspronkelijk hadden. Zelf heb ik een hele reeks van dat soort (nederlandse) munten, vond het gewoon leuk om te hebben maar qua waarde de moeite niet waard.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:35

Neonlight schreef:
Ga er niet van uit dat ze veel waarde hebben als ze in een potje zitten. Er mogen geen beschadigingen op munten zitten willen ze wat waard zijn. Bijvoorbeeld die Rijks 10 gulden munt en die 10 euro munt, die moeten goed verpakt zitten anders is het metaal beschadigd of aangetast door de zuren van je hand.
En dan zelfs nog brengen ze weinig meer op dan de waarde die ze oorspronkelijk hadden. Zelf heb ik een hele reeks van dat soort (nederlandse) munten, vond het gewoon leuk om te hebben maar qua waarde de moeite niet waard.

Verzamelwaarde is altijd lastig (moet maar net vraag naar zijn op dat moment), waarde metaal is stuk makkelijker in te schatten.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:38

Neonlight schreef:

Oude 10 gulden munten kunnen best wel wat waard zijn als ze in goede staat zijn :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:50

Klopt, maar dan moeten ze wel in goede staat zijn, en aangezien deze in een potje zitten zullen ze ongetwijfeld niet in goede staat zijn. Zoals ik al zei, dan moeten ze in de verpakking blijven en er niet uitgehaald worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:57

Ik zou de hele verzameling gewoon goed op de foto zetten en op marktplaats zetten, en even afwachten of erop geboden wordt..
Even langs die munthandel binnenkort, kijken wat ze volgens die mensen waard zijn, en dan afwachten waar je meer er voor kan krijgen :) Handelaren proberen hun waar altijd zo goedkoop mogelijk te krijgen, dus de kans dat een hobbyist of verzamelaar er meer voor geeft is groot.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:12

Heb hier net zo'n pot geërfd van mijn moeder en ik heb al bijna 25 jaar wat zal ik ermee, idd ook zilveren 10-jes en divers dubbeltjes stuivers centen enz. ook veel jaartallen compleet maar ja waar ga je er mee heen.
Ik weet het zal niet veel waard zijn maar ja misschien is er iemand blij dat zijn/haar verzameling completer is. :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:24

om iets waard te zijn moeten ze "zo goed als nieuw zijn" (geen vingerafdrukken, geen slijtage/beschadigingen). Toch voor recente munten (als in van deze en vorige eeuw). Dus die muntenhandelaar eens laten kijken is een goed idee en de rest naar een ijzerboer.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 15:28

Ik verwacht er ook niet te veel van, ik vond het gewoon interessant om uit te zoeken :)
Volgende week is de muntenzaak weer open, ik ben benieuwd wat hij me kan vertellen over de munten.