Hoe duur huurhuis en alles eromheen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

420BlazeIt

Hoe duur huurhuis en alles eromheen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 12:57

Ik wil iets van mijn leven gaan maken *\o/*

Momenteel volg ik een re-integratietraject zodat ik weer een hele werkweek kan volhouden. Maar ik merk dat ik echt stil sta en wil komende maand grotere stappen naar dit doel maken als mijn begeleider het daarmee eens is.

Mijn grootste draaiveer is toch wel het hebben van een huurhuis en een eigen autootje. Nu woon ik zelf op de camping en heb ik geen idee welke kosten er bij een huurhuis (met huursubsidie) komen kijken. Ik dacht zelf dit zo ongeveer:

huur - huursubsidie
gas, elektriciteit, water
gemeentelijke belastingen?
internet
verzekering

Vergeet ik iets?
En grof genomen, hoeveel zou zoiets per maand zijn, dan kan ik het allemaal wat beter vorm geven.

Het is nu nog een ver van mijn bed show maar hoop dat dit snel snel in orde komt zodra ik een echte baan heb :j

Steeph

Re: Hoe duur huurhuis en alles eromheen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 13:00

Ik lees even mee :)

Vergeet ook een eventuele inboedel niet, mocht je dat nog niet compleet hebben

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 13:02

Ligt er heel erg aan in welke regio. Sta je ingeschreven bij de woningbouw?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 13:03

Ik heb mijn vaste lasten staan op 1100. Huur 600, wgl 150. De rest is verzekeringen, telefoon, tv+inet blabla.

Belastingen komen ongeveer uit op jaarlijks 700 euro.

Ik woon in het oosten van het land, particulier.

Hopelijk op korte termijn kopen.

Edit: ik heb een twee verdiepingen app met 3 slaapkamers. Even ter verduidelijking
Laatst bijgewerkt door eenitraM op 30-07-16 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 13:04

Vaste lasten zijn zo 750/800. (2x je huur rekenen kom je aardig in de richting)
Auto is behoorlijke kostenpost op een laag inkomen (en dat zit je als je het over toeslagen, etc. hebt.) Wat vergoed je werkgever en hoe is het OV waar je heen wil?

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 13:10

Nicje87 schreef:

Ik ga me volgende maand inschrijven bij twee instanties in regio West-Brabant.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 13:11

Huursubsidie bestaat niet meer dat is nu huurtoeslag.
Het huurbedrag is natuurlijk afhankelijk van het type woning en de plaats, hier in de stad heb je appartementjes van 350 euro maar ook woningen van 711 (als je binnen de huurtoeslag grens wil blijven).
Alles wat je noemt is eigenlijk variabel, ik zal even onze vaste lasten opnoemen.
Huur: 630 euro (incl. glasverzekering en zonnepanelen)
Gas/licht: 100 euro
Water: 10 euro
Televisie/telefoon/internet: 85 euro
Verzekeringen: 20 euro (AVP/inboedel/rechtsbijstand
Gemeentebelasting:50 euro

Dan hebben wij een behoorlijk nieuwe hoekwoning met 3 slaapkamers, dus dat is niet te vergelijken met een 2 kamer appartement.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 13:24

Goedkoop is het niet. Maar het is wel te doen. Vaak gaat de helft van je inkomen ( uitkering) op aan je huur en de rest is voor je vaste lasten en ook nog wat voor leuke dingen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 13:54

Valentijn5 schreef:
Goedkoop is het niet. Maar het is wel te doen. Vaak gaat de helft van je inkomen ( uitkering) op aan je huur en de rest is voor je vaste lasten en ook nog wat voor leuke dingen.

inclusief de huursubsidie valentijn?
bij een uitkering zou dat eventueel kunnen.

bij een laag-midden inkomen, moet je erop rekenen dat 30% ongeveer naar je woning en woonverzekering gaat (vandaar dat je ook bijna altijd 3x de huur moet verdienen om in aanmerking te komen), 20% gaat ongeveer naar je vaste lasten, gas/water/licht/andere verzekeringen/tv/internet.

daarnaast moet je rekening houden met abonnementen die je hebt of moet afsluiten (service onderhoud ketel wellicht), maar ook zaken als sport/hobby.. en/of kosten aan de auto.

als je meer dan 60% opgaat aan de standaard vaste lasten is het oppassen geblazen, want dan loop je het risico om in de problemen te komen.. er moet immers ook gegeten worden auto moet gekeurd worden + kosten die daaruit voortvloeien, er moet getankt worden, er komt een keer een tegenvallende jaarnota van energie..met name auto en energie moet je nog wel een buffertje voor kunnen maken.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 14:21

Ja dat is met toeslagen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 14:28

Ik verplaats je topic even, want hier staat het niet goed :)

LZP -> HTT

Verder: de kosten die je maakt hangen ook heel erg af van de regio, vooral de huur die je straks moet betalen. Ik zou zeker ook even de gemeentebelasting-bedragen opzoeken wanneer je een idee hebt in welke gemeente je zult gaan wonen; dat verschilt namelijk een beetje ook per gemeente, en je komt misschien in aanmerking voor kwijtschelding, maar ook dat moet je even nazoeken voor de specifieke gemeente waar je naar kijkt. :j

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 14:29

420BlazeIt schreef:
Nicje87 schreef:

Niet om je te ontmoedigen, maar wachtlijsten zijn onwijs lang. reken maar op minimaal 2-3 jaar in de regio Brabant.
Je kan kijken of je iets kans vinden particulier, alleen krijg je dan alleen huurtoeslag op t moment dat je kale huur onder de 711,- zit. Anders heb je daar ook geen recht meer op.

marsss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 14:54

Sociale huur moet je tegenwoordig gemiddeld zo'n 8 jaar voor ingeschreven te zijn omdat er een groot tekort is aan 'goedkope' woningen. Ik wil je niet ontmoedigen maar op korte termijn ga je denk ik niets vinden. Ja misschien particulier maar dan moet je op zo'n €1000,- huur per maand rekenen.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 14:14

Hier is er bij een instantie regel max. 3 jaar inschrijven, en de ander is de wachttijd voor een eensgezinswoning twee slaapkamers ong. 7 jaar (ma vorig jaar eindelijk haar huisje, zo blij voor haar!). Bedoeling is toch wel dat ik over twee jaar hopelijk stappen kan gaan maken.

Bedankt voor alle adviezen ed! Ook voor de lijstjes (ook via pb), dat geeft zo veel duidelijkheid. Nu eventjes doorzetten en hopen dat ik snel op zoek mag gaan naar een echte baan :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 14:17

420BlazeIt schreef:
Nicje87 schreef:

Oei, ik ben bang dat je dan helaas voorlopig nog niets kunt krijgen via de sociale huur.... Particulier is (neem ik aan) geen optie?
Ik hoop dat je alles snel weer op de rit hebt! *\o/*

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 14:41

Ik had binnen een half jaar ongeveer een woning, in het dorp waar ik wilde. En betaal 382 euro huur. Maar woon dan ook wel echt in een uithoek.
Ik vind de kosten voor gas, water, licht, internet, televisie, belastingen, heffingen, boodschappen etc. wel behoorlijk snel aantikken. Ik weet niet precies hoeveel ik uitgeef, maar denk zo'n 700-800 euro per maand. Auto en paard niet meegeteld.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 20:16

Mijn totale kosten zijn:
Huur incl GWL: 320 pm (550-230 huurtoeslag)
Verzekeringen: 20 pm (inboedel, WA)
Toeslagen: 500 per jaar (afvalstoffenheffing en waterschapsbelasting, ik woon dan ook in een dure omgeving) ik betaal deze altijd per jaar, zodat het maandelijks niet zo aantikt.
Internet: 25 pm
Bellen: mobiel, 45 pm

Overigens huur ik particulier, dus daar kun je ook altijd even naar kijken.

Dat was het eigenlijk wel. Ik merk vooral dat de overige kosten, Zoals shampoo, schoonmaakmiddel, lenzen, bril, tandenborstels, eten en drinken snel kunnen oplopen. Hou daar ook altijd rekening mee.

Ik hoop dat je snel wat leuks weet te vinden!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 20:53

Heb je wel recht op kwijtschelding als je een auto hebt? Tenslotte kun je die verkopen om de belasting te kunnen betalen. Kwijtschelding krijg je niet zomaar.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:25

Wat betaald iedereen hier weinig huur zeg. Van die bedragen kan ik alleen maar dromen, maar ik woon dan ook in de randstad, misschien dat dat het is.

marsss schreef:
Ja misschien particulier maar dan moet je op zo'n €1000,- huur per maand rekenen.

Bullshit!

Ik ben op zoek geweest naar een woning in de randstad, particulier, het meeste begint rond de €600,-
Voor €600,- heb je een simpel appartement of studio in de RANDSTAD. Ik denk dat de prijzen in Brabant zelfs iets lager zullen liggen.

Ik heb veel gevonden via pararius, funda en interhouse.
Mijn huidige woning uiteindelijk via Funda gevonden.

Ik betaal nu €850,- huur voor een nieuwbouw 3k appartement van 120 vierkante meter, gestoffeerd, dus met gordijnen, vloer en muurbekleding. Midden in het centrum boven de supermarkt. Huur is incl gebruik van privé garage en excl GWL. Dit is wel in de randstad.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:29

Vergeet je verzekering niet bij je rijtje vaste lasten. Dat is echt geen overbodige luxe en hoort ook bij je huis.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:45

Nu weet ik TS haar precieze situatie niet.
Maar alle adviezen over particuliere huur. Heel leuk, maar in deze omgeving vragen ze dat je minimaal 3x de huur per maand verdiend.. Als TS in een integratieproject zit, lijkt me dat nog vrij lastig..

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 15:54

Ik wil ook niet morgen weg, maar over twee à vijf jaar, als ik een normale baan met een normaal inkomen heb :j Het heeft geen haast, maar woon momenteel op de camping en een normaal huis staat wel hoog op mijn wenslijstje.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:16

Nant schreef:
Ik ben op zoek geweest naar een woning in de randstad, particulier, het meeste begint rond de €600,-
Voor €600,- heb je een simpel appartement of studio in de RANDSTAD. Ik denk dat de prijzen in Brabant zelfs iets lager zullen liggen.

Hangt er vanaf waar in Brabant denk ik. In mijn zoektocht naar een appartement in Tilburg ben ik niks tegengekomen wat groter was dan een studio en goedkoper was dan €600. Ik zit nu voor €680 kaal in een 3-kamer appartement van 75m2.

marsss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:57

Nant schreef:
Wat betaald iedereen hier weinig huur zeg. Van die bedragen kan ik alleen maar dromen, maar ik woon dan ook in de randstad, misschien dat dat het is.

marsss schreef:
Ja misschien particulier maar dan moet je op zo'n €1000,- huur per maand rekenen.

Bullshit!

Ik heb veel gevonden via pararius, funda en interhouse.
Mijn huidige woning uiteindelijk via Funda gevonden.

Ik betaal nu €850,- huur voor een nieuwbouw 3k appartement van 120 vierkante meter, gestoffeerd, dus met gordijnen, vloer en muurbekleding. Midden in het centrum boven de supermarkt. Huur is incl gebruik van privé garage en excl GWL. Dit is wel in de randstad.

Nou er staat hier in mijn directe omgeving serieus geen normaal huis/appartement te huur onder de €1000,- ja een studenten kamer van 15m2 voor €600,- maar ik neem aan dat ze niet zoiets zoekt

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:34

Midden in het centrum en / of dicht bij het station zal altijd prijziger zijn inderdaad, maakt niet uit in welke provincie.

Overigens valt er altijd over de huurprijs te onderhandelen. Het is handig om te pijlen of er meer gegadigden zijn voor een huis.
Zijn er meer gegadigden, dan wordt afdingen lastig, maar als jij de enige kijker bent en het staat al even leeg en te huur dan kun je best pingelen.