Wij huren een woonruimte van een partij X.
Partij X is hoofdhuurder van de woonruimte, de woonruimte is in het bezit van een woningbouwvereniging in de vrije sector.
Wij zijn dus technisch gezien, de onderhuurders. Vorig jaar kregen wij dit huis aangeboden, om het voor ten minste een jaar te huren met een legaal contract en met instemming van alle partijen.
Na dat jaar mochten wij de huur opzeggen, of het contract overnemen bij de woningbouw zodat het huis op onze naam zou komen.
Partij X heeft met een medewerker van de woningbouw een contract opgesteld welke is ondertekend door ons en partij X.
Echter, het jaar is reeds ruim voorbij en wij willen graag het contract overnemen en het huis op onze naam krijgen. Er is contact opgenomen met de woningbouw en tot onze grote frustratie en verbazing weten zij van niets!
De medewerker waarmee destijds het contract is opgesteld,is met de noorderzon vertrokken bij de woningbouw en heeft gaten in de administratie achtergelaten. Één van die gaten is dus ons huur-onderhuurcontract.
Nu is dus helaas het geval dat wij ineens illegaal onderhuren, en zit ik hier met een contract in mijn handen dat niets betekent. De woningbouw vind het heel spijtig dat het is misgegaan met de medewerker,maar volgens de wet hebben wij, of eigenlijk partij X (de hoofdhuurder) contractbreuk gepleegd.
Daarom is ons verzocht om de woning binnen 6 maanden te verlaten.
Wij hebben gevraagd of wij het contract niet over mogen nemen, of na afloop van de 6 maanden aanspraak mogen maken op de woning, maar de woningbouw zegt dat dit niet kan.
We zitten nu behoorlijk met onze handen in het haar. We wilden hier erg graag blijven en hadden ons juist ingesteld op de overname van het huis,en niet om hier weg te gaan

'Even' snel een ander huis vinden is ook niet gauw gedaan in onze stad. De wachtlijsten zijn hier gemiddeld 8 jaar. Ook zit ik vast aan het feit dat we een dochter hebben en dus niet even gauw een kamertje kunnen accepteren.
Kopen kunnen we helaas niet.
Wat nu? Wat zijn onze rechten?
Ik heb gekeken bij het juridisch loket,maar ik krijg het niet helemaal helder.