Ik dacht dat ik voldoende ventileerde, maar blijkbaar niet in de woonkamer.
Wij hebben 1,5 jaar geleden een giga kast tegen een (buiten)muur gezet. Op deze muur staat normaal gesproken geen regenslag.
Nu gaan we het plafond vervangen en hebben we de woonkamer zo goed als leeggehaald. De giga kast ,die bijna een hele wand in beslag neemt, hebben we een stuk van de muur getrokken en nu zien we onderaan de gehele muur een baan schimmel.
Ik had al eerder gezien dat we in een hoek ca. 1 meter van de kast af (waar wel regenslag op staat) we "zout"vlekken hebben.
Ik heb maar aan 1 kant van de woonkamer verwarmingsplaten. Het kan zijn dat het niet voldoende opwarmt achter de kast en hierdoor condensvorming ontstaat. De kast staat een cm of 5 van de muur en heeft pootjes van ca. 10-15 cm, maar er zal niet veel natuurlijk trek plaatsvinden, omdat de muur zich aan het einde van de woonkamer bevindt, waar geen deur is.
Hoe los ik dit vochtprobleem nu op? Een straalkacheltje kopen die af en toe achter de kast in blaast?
Isolatie aan de binnenmuur vind ik geen optie, omdat dan de woonkamer kleiner wordt en we om de ramen (die al best diep liggen) heen moeten werken. Ik wil niet dat de raamkozijnen nog dieper worden, dan wordt het ook donkerder in huis.
Toen we deze kast nog niet hadden, had ik dus ook geen last van die schimmel. Kast weg is ook geen optie, want het is een bloedmooi ding
.Wat ik wel vreemd vind, is dat er voorheen een Ikea Billy kast tegen de hele wand stond tot in de hoek en ik me niet kan herinneren dat we er toen schimmel achter hadden staan., terwijl die kast echt tot aan het plafond rijkte en dicht was tot op de vloer. Zou de kast toen misschien als een soort van isolatie hebben gezorgd?
, zou niet goed zijn als dat nu alweer moet.
. Elke ochtend gooi ik zowieso de ramen open. Het is de laatste maanden inderdaad veel vochtiger in huis. Ik moet nu ook mijn was binnen drogen, omdat buiten niks droogt met al die buien. Maar op dit moment duurt het ook veel langer eer dat het binnen droog is. Helaas kan niet alles in de droger. Zou ik nu niet grotendeels in de serre wonen (doordat de woonkamer leeg is), dan kon ik daar de droogrekjes kwijt, maar ja, het is nu even niet anders.

. Eerst maar eens de woonkamer verbouwen. Misschien dat mijn man toch een wandje voor deze muur maakt met isolatiemateriaal/dampwerende folie of waar had hij het over