E achter B

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

E achter B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 15:42

Ik wil graag lessen nemen in aanhanger/trailer rijden.

Waar hebben jullie dit gedaan? Ik zoek waar ik met een automaten auto kan rijden.

Dit omdat ik wel schakel rijbewijs heb, maar eigenlijk altijd in een automaat rij (auto is automaat)

Ik heb een combi waar ik geen E hoeft te hebben. Daarom zoek ik iets voor losse lessen

_cheyenne_

Re: E achter B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:52

Als je toch lessen wil volgen is het zonde van je geld om dan geen examen af te leggen. Mocht je dan ooit een andere combi moeten sturen heb je je rijbewijs vast binnen. (Ik heb een dagcursus bij een rijschool in Breda gedaan via VakantieVeilingen en was met 220 euro klaar, met automaat)

Als het je gaat om het achteruit manoeuvreren met de combinatie zou ik gewoon in een (droog) weiland met wat pionnen of staanders van hindernissen zelf oefenen. Dan kost het je niks en door het veel te doen wordt je er vanzelf handig in.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:25

Ik heb ooit in een ver verleden mijn E achter B gehaald bij rijschool Veronica in Utrecht. Dus niet ver bij jou vandaan. Ik reed daar in een automaat mercedes Vito bus voor de aanhanger. Maar het is wel meer zo'n 15 jaar geleden.... := Veronica zit er nog wel, je kan ze even bellen / mailen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:30

Ik heb gewoon een pakket genomen voor één dag. 5 uurtjes gelest en toen examen gedaan.
Mocht je nou geen ervaring hebben zou ik de lessen wat verspreiden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:05

Wij hebben ook een automaat trekauto voor de combi staan voor het lessen. Ik zou wat rondbellen bij rijscholen in de buurt vaak weten rijscholen anders wel wie er in de buurt be geeft met een automaat

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 23:05

maar ben je wel verplicht dan om lessen te volgen? Kun je niet gewoon alleen examen doen? omdat je toch al met een combinatie rijdt waar je geen rijbewijs bij hoeft te hebben, dan heb je toch voldoende ervaring?
Kwestie van rijden met iets zwaarders, maar principe blijft t zelfde toch?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 23:18

Het gaat mij om de moeilijk dingen zoals achteruit rijden enz

Dat vooruit rijden lukt me wel. Ik wil juist wat lessen om te zien of het mij wel lukt.,

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 23:27

RoyceMack schreef:
maar ben je wel verplicht dan om lessen te volgen? Kun je niet gewoon alleen examen doen? omdat je toch al met een combinatie rijdt waar je geen rijbewijs bij hoeft te hebben, dan heb je toch voldoende ervaring?
Kwestie van rijden met iets zwaarders, maar principe blijft t zelfde toch?

Geen elke zichzelf respecterende rijschool gaat examen doen zonder te lessen. De eisen van het CBR gaan ietsiepietsie verder dan wat de gemiddelde B-rijbewijshouder zichzelf aan kan leren tijdens het rondjes rijden in je vrije tijd met een aanhanger. Vergis je niet in de eisen die ze stellen.

Vooruit rijden is ook niet zo simpel als mensen denken, rekening houden met je lengte ivm opstellen, inhalen, invoegen etc etc. Ook correct kijkgedrag voor afslaan maar ook tijdens het afslaan ivm inloop en uitzwaai.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 23:47

LZP >> HTT

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 23:50

Ik heb zelf mijn E achter B gehaald in dezelfde situatie (geen schakel meer gereden sinds B) en het viel toch vies tegen hoor! In de proefles sloeg de combi elk stoplicht af.. Heb ze moeten overtuigen dat ik toch écht een B rijbewijs had met mijn schakelkunsten :=
De bijzondere verrichtingen vielen ook vies tegen qua moeilijkheidsgraad, maar dat kan persoonlijk zijn :)
Je zou een proefles kunnen nemen om te kijken waar je staat qua niveau, misschien ben je met een dagopleiding klaar :)