Vraagjes over logo--> hoe vergroten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Vraagjes over logo--> hoe vergroten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 14:52

Ik ben een tijdje geleden begonnen als zelfstandige.
In het begin had ik geen logo, maar het leek me wel nuttig om een logo te nemen.
Mijn beste vriendin is creatief en vrij handig met computers, dus ik vroeg of zij niks kon ontwerpen.
Ze heeft natuurlijk geen professioneel programma om logo's te ontwerpen ofzo.
Ze heeft een heel leuk logo gemaakt, helemaal zoals ik het wou.
Nu is het probleem dat als we het logo vergroten (bv in word), krijgt het logo allemaal blokjes.
Ze heeft er al eens wat aan aangepast zodat het formaat van het logo groter is, maar ik weet niet of het nu helemaal goed is.
Ik wil namelijk binnekort mijn logo laten drukken op kledij en als sticker voor op mijn auto, maar ik weet niet of dat kan met het logo in dit bestand.

Wie kent iets van logo's?
Het staat nu in JPG bestand en de grootte is 8.56 KB en de afmetingen 206x210

Qimm

Re: Vraagjes over logo--> hoe vergroten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 14:53

Als je je logo als vectorbestand maakt kun je het opblazen en verkleinen zonder dat je aan kwaliteit inlevert. Maar hóe dat moet... dat week ik dan weer niet :+

Zoefken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:00

206x210 px is wel een hele kleine afmeting inderdaad. Ik weet niet in welk programma ze het logo heeft gemaakt? Anders kan ze misschien het originele bestand in het programma nog aanpassen naar een groter formaat (bijvoorbeeld 4000x4000) en van daaruit ook in een groter formaat opslaan. Verkleinen gaat altijd.

Voor een vector bestand heb je een grafisch programma nodig, zoals Adobe Illustrator of Photoshop.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:06

Dan zal ze waarschijnlijk het logo in Photoshop hebben gemaakt, dan krijg je gewoon een afbeelding en ja, als je die wilt vergroten krijg je last van pixels.

Daarom worden logo's altijd gemaakt in Illustrator, dan kun je ze zo veel vergoten als je maar wilt zonder dat je pixels te zien krijgt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:06

Een vectorbestand kun je niet met photoshop maken. Alleen met illustrator of een vergelijkbaar programma zoals coreldraw of inkscape. Die laatste is open source, gratis dus :)

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 15:08

oke, maar hoe kan ik best een bestaand logo omzetten naar vectorbestand?
Of moet ik mijn logo terug laten ontwerpen maar dan met een illustrator programma?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:11

Dat gaat niet helaas. Het logo moet inderdaad helemaal worden overgetrokken met vectoren.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:29

Zoals 8nnemiek zegt, vrij weinig andere opties. Zeker als je een sticker voor op je auto wilt, dan moet de afbeelding veeeel groter.

Een voordeel: als je je logo nu in een vectorbestand zet, dan heb je daar voor altijd profijt van. Je kunt hem dan namelijk altijd vergrote of verkleinen, hoeveel je ook wilt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:32

Je zult het logo na moeten laten maken. Dat is vrij tijdrovend vaak. ligt eraan hoe ingewikkeld het logo is.
In Illustrator ofzo.
Ik doe dat regelmatig op mijn werk.
Dan heb je je logo in vectoren en kun je hem zo groot maken als je wilt.
Als je wilt dat je bedrijf professioneel overkomt, adviseer ik je echt om dat te doen of te laten doen. want een logo van slechte kwaliteit is voor mij persoonlijk al een no-go. Tevens, als je ooit bedrijfskleding wil of iets voor op je raam waar je het logo in wilt, dan moet je hem ook digitaal hebben. een JPEG kun je niks mee eigenlijk.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 15:43

bedankt voor jullie tips!
ik heb net gebeld met een bedrijf (viavector) waar ik mijn logo professioneel kan laten over tekenen.
Ik denk dat het beter is om het te laten doen en er voor te betalen, dan er zelf mee te knoeien