Waterbed, ervaringen en tips

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hetbommeke

Berichten: 2885
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: Aan 't Korte Lontje

Waterbed, ervaringen en tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 21:07

Vanwege rug- en nekproblemen denk ik erover om een waterbed aan te schaffen. Alleen ben ik totaal niet bekend hiermee. Heb me wel een beetje ingelezen over soft en hard site en stabilisator. Maar er is zoveel te krijgen op dat gebied.

Wat zijn aanraders? En wat wel of niet doen? Waar op letten?

Ik ben alleen bekend met een lattenbodem en matras. Bokt heeft waarschijnlijk meer ervaring :o Ik hoor het graag :j

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Re: Waterbed, ervaringen en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 21:33

Ik zweer bij een waterbed. Ik kan erg slecht in een hotel of zo slapen, omdat ik dan op een gewone matras moet liggen.
Ik vind het ook erg fijn dat ik de temperatuur kan regelen. Mijn waterbed is goed gestabiliseerd. Ik merk het niet als iemand in of uit bed gaat of zich omdraait.
Mijn vorige waterbed was een softside, deze vond ik wel fijner dan met vaste ombouw. Is fijner uit bed komen, en makkelijker opmaken.
Dat vind ik het enige nadeel,van mijn huidige waterbed...het verschonen van mijn beddengoed. Het is een laag bed, met ombouw- dus moet ik tussen ombouw en watermatras mijn onderlaken frummelen.
Mijn advies voor je, is om er een paar nachten in te slapen. Er zijn ook mensen die er absoluut niet in kunnen liggen...

Goof

Berichten: 28796
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Waterbed, ervaringen en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 21:41

Ik heb jarenlang een waterbed gehad (tot het ding lek ging....)
Het voordeel vond ik dat je de temperatuur kon instellen. Ik heb last van mijn gewrichten en rug en alles eigenlijk en vond het heerlijk nooit in een koud bed te stappen. Ik had hem wel gestabiliseerd zodat hij niet golfde als iemand zich omdraaide. Nadat deze lek ging ben ik toch weer voor een matras gegaan en om eerlijk te zijn lig ik nu beter.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 23:46

Ik vond het verschrikkelijk. Ik draai veel in bed en dat ging niet heel makkelijk. Ook de tempratuur van het ding kreeg ik niet ingeregeld.
Ik kwam er 's morgens als Quasimodo uit van de pijn in m'n rug.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Waterbed, ervaringen en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 23:58

In 1 woord: Heerlijk!

Heb bewust een hardside. Ik woel nogal in een gewoon bed en ik pleur eruit. Hier kom ik een plank tegen en ik draai veel minder. En lekker warm in de winter en koel in de zomer. Wel gestabiliseerd want anders word je zeeziek.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Waterbed, ervaringen en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 00:33

Wij hebben al zo'n 18 jaar een waterbed en ik zou niets anders meer willen, heerlijk.
Is voor mijn rug een heel stuk beter, en met de winter nooit in een koud bed stappen.
Wij hebben een softside met ieder onze eigen waterzak en thermostaat, wel volledig gestabiliseerd.

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 08:27

Als je een verstokte buikslaper bent, wordt het wennen :j
Ik kon niet meer op mijn buik liggen, dan kwam ik wel met rugpijn uit mijn bed...

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 08:42

Hier nog een buikslaper en ik had geen centje last, is dus heel persoonlijk. Maar kijk ook eens naar een gel bed. Ik kan het beide aanraden.

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Waterbed, ervaringen en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 08:46

Hier ook al jaren een waterbed.
Tussendoor een boxspring gehad wat een ellende.
Wij hebben 2 aparte zakken
Vent zijn kant staat koeler.
Hij is 80 tot 100% gestabiliseerd. Volledig vind ik te hard. Inderdaad een hardside en verhoogd dus ik hoef niet op mijn knieƫn om het bed te verschonen.

Nooit meer anders.

Ook heb ik een waterkussen is ook zo fijn slapen.

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Waterbed, ervaringen en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:28


Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Waterbed, ervaringen en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:31

Mijn ouders hebben jaaaren een waterbed gehad, tot april dit jaar.
In het begin had je alleen waterzakken zonder stabilisatoren erin. Later kochten ze nieuwe zakken, met stabilisatie. Die stabilisatie raakte echter vaak los (ik denk dat ze de laatste tien jaar elke twee jaar een nieuwe zak moesten aanschaffen, bij verschillende fabrikanten!) en begon dan te rollen. Wat zorgde voor veel klachten en slechte nachtrust. Mijn vader liep al jaren bij de fysio, zonder enige vooruitgang.
Sinds april hebben ze zo'n M-line matras op een boxspring. M'n vader heeft amper nog een fysio gezien en ze slapen allebei weer vele malen beter.

Lughnassadh

Berichten: 1805
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Waterbed, ervaringen en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:54

Ook hier een waterbed en wij willen echt niets anders meer. Wel twee aparte matrassen en 80-100% gestabiliseerd. Ik vind het in de winter heerlijk warm en in de zomer koel.

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: Waterbed, ervaringen en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 16:18

Ca 13 jaar een waterbed gehad, 2 aparte zogenaamde lichtgewicht matrassen (Baltimore Long Island). Voordelen: slaapt lekker hoor! lekker warm bed in de winter, door meer of minder water in de matras te doen kun je enigzins de hardheid bepalen. Voor mijn rugproblemen (holle rug) was het ideaal met de opmerking dat ik wel op mijn rug moet slapen. Bij aparte waterzakken is het fijn de temperatuur onafhankelijk in te stellen. Meestal slapen mannen een stuk koeler.
Nadelen: kan erg plakkerig benauwd aanvoelen in de zomer omdat je geen afvoer van zweet hebt: het is namelijk een vinyl matras met slechts een dikke tijk (soort deken) ligt. Een goede normale matras ademt meer. Lekkages: altijd erg irritant als je wakker wordt van een natte plek. Kun je midden in de nacht aan het repareren of je moet verkassen naar een ander matras. Door lekkages kan je veiligheidsvoering en onderbouw nat worden met als gevolg schimmelvorming. Ik spreek uit ervaring.
Onlangs een grote lekkage gehad, toen was ik het zat. Heb nu een lavital matras welke geheel van natuurlijke materialen is gemaakt en waarvan de pocketveren aangepast zijn naar mijn gewicht/lichaamsbouw. Geen rugproblemen meer in tegenstelling tot de tijdelijke norma matras die ik als overbrugging gebruikt heb. Lavital schijnt vergelijkbaar te zijn met Hastens maar is goedkoper. Het is nog een rib uit je lijf dat wel maar als ik die Hastens prijzen zie, pfoe.

hetbommeke

Berichten: 2885
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: Aan 't Korte Lontje

Re: Waterbed, ervaringen en tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 19:36

Hmmmmmm, ben er nog niet uit wat handig is. Binnenkort maar eens wat winkels langs om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Vind een waterbed nou niet iets wat je "even" koopt dus zou wel graag willen testen. En iets meer investeren voor een goede nachtrust heb ik er wel voor over.

Wel heel erg bedankt voor jullie ervaringen, heel fijn!

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Waterbed, ervaringen en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:56

Zoek dan naar een winkel of merk waar je 100 dagen kan proefslapen!
Het kan met gewone matrassen, dan moet het met zo'n vinyl matras ook kunnen lijkt me.

Zo duur zijn waterbedden trouwens niet toch? Mijn ouders waren meer kwijt aan een boxspring met M line matras. Je moet alleen niet elke 1,5/2 jaar twee nieuwe zakken moeten kopen :')

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 19:47

frankiej schreef:
Ca 13 jaar een waterbed gehad, 2 aparte zogenaamde lichtgewicht matrassen (Baltimore Long Island). Voordelen: slaapt lekker hoor! lekker warm bed in de winter, door meer of minder water in de matras te doen kun je enigzins de hardheid bepalen. Voor mijn rugproblemen (holle rug) was het ideaal met de opmerking dat ik wel op mijn rug moet slapen. Bij aparte waterzakken is het fijn de temperatuur onafhankelijk in te stellen. Meestal slapen mannen een stuk koeler.
Nadelen: kan erg plakkerig benauwd aanvoelen in de zomer omdat je geen afvoer van zweet hebt: het is namelijk een vinyl matras met slechts een dikke tijk (soort deken) ligt. Een goede normale matras ademt meer. Lekkages: altijd erg irritant als je wakker wordt van een natte plek. Kun je midden in de nacht aan het repareren of je moet verkassen naar een ander matras. Door lekkages kan je veiligheidsvoering en onderbouw nat worden met als gevolg schimmelvorming. Ik spreek uit ervaring.
Onlangs een grote lekkage gehad, toen was ik het zat. Heb nu een lavital matras welke geheel van natuurlijke materialen is gemaakt en waarvan de pocketveren aangepast zijn naar mijn gewicht/lichaamsbouw. Geen rugproblemen meer in tegenstelling tot de tijdelijke norma matras die ik als overbrugging gebruikt heb. Lavital schijnt vergelijkbaar te zijn met Hastens maar is goedkoper. Het is nog een rib uit je lijf dat wel maar als ik die Hastens prijzen zie, pfoe.

Wij slapen nu sinds 98/99 op ons waterbed, en hebben ooit 1x een waterzak gehad lek gehad (gevalletje kat op bed gesprongen wat niet goed ging.
Met de zomer het plakkende niet ademende gevoel herken ik niet, maar moet zeggen wij haalde als de temp te hoog was er altijd water uit en deden er koud water bij. En thermostaat lager natuurlijk.
Opgerolde stabilisatiemat hebben we wel gehad. Maar dat was de schuld van mijn man. Met verhuizen niet op de goede manier leeggehaald en daardoor de mat scheef getrokken van beide matrassen.
Ben het wel met je eens dat ze dan voor geen meter meer slapen.