Grote vogels in de tuin vreten alles op

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolien87

Berichten: 17499
Geregistreerd: 27-08-06

Grote vogels in de tuin vreten alles op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 18:00

Een paar maanden geleden zijn mijn vriend en ik verhuisd van een huurflat naar ons eerste eigen huis, met een fijne tuin. Naast een nestkastje, hadden we ook wat lekkers voor de vogels opgehangen. Al snel hadden de mezen en mussen hier lucht van gekregen en hadden we dagelijks bezoek in de tuin en ook het nestkastje wordt nu bewoond door een broedend mezenkoppel. Allemaal heel erg leuk, maar inmiddels hebben ook de kraaien en eksters al het lekkers ontdekt en duur het nooit lang tot alles is opgegeten. Dit gaat niet op subtiele wijze: pindanetjes worden opengescheurd, de schaal met zaadjes wordt leeggegooid en als een mus heel liefjes aan een stukje lekkers zit te knabbelen, dan wordt deze zonder pardon weggejaagd waarna een grote bullebak het lekkers opeet.
Op deze manier gaat de lol van het vogels voeren er wel een beetje af, maar vertel kraaien en eksters maar eens dat het niet voor hun is, zij willen immers ook gewoon meepeuzelen.
Nu hebben we onder anderen een voerbolletje aan het raam hangen waar alleen kleine vogels in kunnen en hier maken zij dan ook dankbaar gebruik van. Maar zijn er ook nog meer manieren om vogelvoer op te hangen, zonder dat de grote vogels erbij kunnen?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Flowerbomb

Berichten: 1432
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Grote vogels in de tuin vreten alles op

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:05

Je hebt ook voerkorfjes waar alleen kleine snaveltjes doorheen passen. Volgens mij gewoon te koop bij de welkoop en pets place

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:06


Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Grote vogels in de tuin vreten alles op

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:09

Mijn ouders hebben groen gaas gebogen om het vogelhuisje zodat alleen de kleine vogels erbij kunnen. Je kan het ook kopen als kant en klaar "kooitje"

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: Grote vogels in de tuin vreten alles op

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:12

Ik dacht dat je wilde dieren niet mag voeren? Maak je zo geen makkelijke prooi voor katten. Bovendien is het zomer dus eten zat nu.

Koper

Berichten: 30329
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:13

Waarom vind je het nodig om in de zomer vogels bij te voederen?

Doe het gewoon niet, er is genoeg te eten voor ze nu. Je maakt het nu de broedende mezen alleen maar lastig.

Jolien87

Berichten: 17499
Geregistreerd: 27-08-06

Re: Grote vogels in de tuin vreten alles op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 18:15


ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:15

Nooit in de zomer bijvoeren, worden ze heel snel veel te dik van, worden ze gemakzuchtig en zijn ze een makkelijke prooi. In de winter oké, maar nu zou ik het echt niet doen. Het is alleen maar slecht voor ze.

EDIT: Hmm dat wist ik niet. Ga er even info over opzoeken verder, want ik weet niet anders dan bovenstaande, dat het dus niet mag.

Koper

Berichten: 30329
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:16

Zonder dat je ze bijvoert komen er ook wel vogels in de tuin. En ik gok zomaar dat dat dan ook de leuke meesjes, mereltjes enz zullen zijn die je graag ziet.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:17

Nu niks ophangen, hoor!

Wanneer de ouderdieren het aan de jongen voeren, pakt dat niet goed uit :n

Jolien87

Berichten: 17499
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 18:19

ElineS schreef:
Nooit in de zomer bijvoeren, worden ze heel snel veel te dik van, worden ze gemakzuchtig en zijn ze een makkelijke prooi. In de winter oké, maar nu zou ik het echt niet doen. Het is alleen maar slecht voor ze.

EDIT: Hmm dat wist ik niet. Ga er even info over opzoeken verder, want ik weet niet anders dan bovenstaande, dat het dus niet mag.


Dat dacht ik dus ook altijd. Wel is het zo dat ze niet het hele jaar door hetzelfde "mogen" hebben, zo geven we ze nu met het warme weer geen vetbollen en ook de pinda's hangen we nu niet op. Het zijn nu voornamelijk zaadjes die ze krijgen. Daarnaast staat er een grote appelboom in de tuin waar ze rupsen uit peuzelen. Er loopt ook een flink aantal mieren door de tuin en aangezien wij met dit blubberweer toch niet buiten zitten, laten we die lekker lopen. We hebben gemerkt dat die ook gegeten worden.

Jolien87

Berichten: 17499
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 18:20

Shirley schreef:
Nu niks ophangen, hoor!

Wanneer de ouderdieren het aan de jongen voeren, pakt dat niet goed uit :n


Ben ik met je eens, zo las ik ergens dat pinda's geen goed idee zijn omdat die veel te groot zijn voor de kleintjes. En ook vetbollen werden afgeraden omdat die met hogere temperaturen snel vies worden.

Orchid: bedankt voor de linkjes. Vivara had ik inderdaad gevonden inmiddels en ik vind het inderdaad erg aan de prijs. Wellicht een leuk verjaardagscadeautje om te vragen. ;)

Koper

Berichten: 30329
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:22

Jolien87 schreef:
Dit gaat niet op subtiele wijze: pindanetjes worden opengescheurd, de schaal met zaadjes wordt leeggegooid


Jolien87 schreef:
zo geven we ze nu met het warme weer geen vetbollen en ook de pinda's hangen we nu niet op. Het zijn nu voornamelijk zaadjes die ze krijgen. Daarnaast staat er een grote appelboom in de tuin waar ze rupsen uit peuzelen. Er loopt ook een flink aantal mieren door de tuin en aangezien wij met dit blubberweer toch niet buiten zitten, laten we die lekker lopen. We hebben gemerkt dat die ook gegeten worden.

Verstrek je nou wel of geen pinda's? :?

Als er geen pinda's (meer) zijn, en geen schalen met zaadjes, lijkt het me dat het probleem over is?

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:26

Shirley schreef:
Nu niks ophangen, hoor!

Wanneer de ouderdieren het aan de jongen voeren, pakt dat niet goed uit :n



Zeker als er bv. hele pinda's in zitten maar oa. Vivara hebben veel voersoorten die je ook zomers kunt voeren en dus voor jonge vogeltjes geen probleem is.http://www.vivara.nl/ctrl/product_group ... ogels_5_kg

Misschien hun gratis bestelcatalogus aanvragen,daar staat een hoop info in hoe,wanneer en welk voer te voeren het jaar rond.

Jolien87

Berichten: 17499
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 18:28

Ik snap je vraagteken Koper, het lijkt nu alsof ik mijzelf tegenspreek. ;)
Tot voor kort hingen we ook pinda's in de tuin, maar nu we weten dat er in het nestje wordt gebroed hebben we die momenteel niet hangen.
De zaadjes krijgen de vogels nog wel, hiervoor hebben we zowel een schaal, als een voerbol aan het raam. Aangezien de voerbol in eerste instantie niet werd gebruikt, zaten de kleine vogels dus ook graag in de schaal. Volg je me nog?

Om dus even het plaatje duidelijker te maken: in eerste instantie hadden we vetbollen en pinda's in de appelboom, een schaal met zaadjes en een bolletje met zaadjes aan het raam.
Op dit moment voeren we alleen zaadjes in de schaal en het voerbolletje en zo nu en dan wat restjes bruin brood.

Jolien87

Berichten: 17499
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 18:30

Faruba schreef:
Shirley schreef:
Nu niks ophangen, hoor!

Wanneer de ouderdieren het aan de jongen voeren, pakt dat niet goed uit :n



Zeker als er bv. hele pinda's in zitten maar oa. Vivara hebben veel voersoorten die je ook zomers kunt voeren en dus voor jonge vogeltjes geen probleem is.http://www.vivara.nl/ctrl/product_group ... ogels_5_kg

Misschien hun gratis bestelcatalogus aanvragen,daar staat een hoop info in hoe,wanneer en welk voer te voeren het jaar rond.


Bedankt voor je tips. +:)+

Goof

Berichten: 28933
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:32

Azmay schreef:
Mijn ouders hebben groen gaas gebogen om het vogelhuisje zodat alleen de kleine vogels erbij kunnen. Je kan het ook kopen als kant en klaar "kooitje"


Doen mijn ouders ook :j
Kunnen de kleine knappe vogeltjes goed doorheen en de grote bozerikken kunnen er zo niet bij. Die geven vanzelf op en komen niet meer.
Lijkt mij de makkelijkste oplossing.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Grote vogels in de tuin vreten alles op

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:35

Die wachten dan in een boom verderop en snaaien de volgevreten vogeltjes als vroegtijdige gevulde mini-kerstkalkoentjes uit de lucht -O-

Zijn gemene beesten, hoor, vogels...

Goof

Berichten: 28933
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Grote vogels in de tuin vreten alles op

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:35

Mini-kerstkalkoentjes :')

Ik moet zeggen dat ik dat in mijn 36-jarig bestaan werkelijk nog nooit heb meegemaakt. Het zal wellicht eens voorgekomen zijn, maar het zal wel meevallen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Grote vogels in de tuin vreten alles op

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:37

Zie hier helaas regelmatig de kraaien achter het kleingrut aanjagen.

Jolien87

Berichten: 17499
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 18:39

Shirley schreef:
Die wachten dan in een boom verderop en snaaien de volgevreten vogeltjes als vroegtijdige gevulde mini-kerstkalkoentjes uit de lucht -O-

Zijn gemene beesten, hoor, vogels...


Ik moet hier niet om lachen. :=

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Grote vogels in de tuin vreten alles op

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:41

Ik vind het ook triest en wreed, maar het gebeurt!

Jolien87

Berichten: 17499
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 18:43

Het blijft de natuur, natuurlijk. Ook de grote bullebakken moeten eten en dat doen ze ook weer op hun eigen manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:45

Shirley be like :')

I(k voer zomers ook niet bij , het najaar/winter pas weer

troi
Berichten: 17027
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:47

Voor de lange termijn kun je ook zorgen dat je tuin een insecten paradijs wordt, daar komen nog veel meer vogeltjes op af. Maak rommelhoekjes in je tuin, plant vlinderstruiken en bloemen, hang een insectenhuisje op. Ook een waterplaatsje is heel fijn voor vogels om te badderen en van te drinken.