Wie heeft er een IKEA keuken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niene87

Berichten: 3406
Geregistreerd: 09-03-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 22:55

Sadie schreef:
Niene87 schreef:
Ehm bodarp heten ze :)


<3
Helaas laatst door mijn vriend resoluut afgewezen :roll:

Zo jammer
In combinatie met zwart is het zo stoer!!
Bij wit vind ik hem minder mooi qua kleur

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 23:49

Niene87 schreef:
Zo jammer
In combinatie met zwart is het zo stoer!!
Bij wit vind ik hem minder mooi qua kleur


Ja, de combinatie met zwart is inderdaad zo stoer.
Heb hem weer in de groep gegooid en hij mag toch nog een ronde mee 8-)
Bedankt voor het delen van je foto!

Laura123

Berichten: 686
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 08:03

Niene87 schreef:
Onze keuken is klaar!!!!!!!
Wij hebben ook de ikea prullenbakken in de lades, maar beetje zelfde probleem met de zakken !

Before
[ [url=m/A0CihR.jpg]Afbeelding[/url] ]

After
[ [url=m/imD10x.jpg]Afbeelding[/url] ]



Heel mooi geworden!

Mag ik vragen waar je die lampen vandaan hebt? ( rails met spots?)

blackstar

Berichten: 3192
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:26

Even een stip. Wij hebben een Ikea keuken gekocht en lees even mee

Niene87

Berichten: 3406
Geregistreerd: 09-03-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 09:00

Sadie schreef:
Niene87 schreef:
Zo jammer
In combinatie met zwart is het zo stoer!!
Bij wit vind ik hem minder mooi qua kleur


Ja, de combinatie met zwart is inderdaad zo stoer.
Heb hem weer in de groep gegooid en hij mag toch nog een ronde mee 8-)
Bedankt voor het delen van je foto!


Hahaha geen dank :)

Niene87

Berichten: 3406
Geregistreerd: 09-03-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 09:02

Laura123 schreef:
Niene87 schreef:
Onze keuken is klaar!!!!!!!
Wij hebben ook de ikea prullenbakken in de lades, maar beetje zelfde probleem met de zakken !

Before
[ [url=m/A0CihR.jpg]Afbeelding[/url] ]

After
[ [url=m/imD10x.jpg]Afbeelding[/url] ]



Heel mooi geworden!

Mag ik vragen waar je die lampen vandaan hebt? ( rails met spots?)



Ze zijn van lamp en licht het heet jeana of jeano maar als je daar op rail zoekt vind je hem wel.
Ik weet niet of ik hem zou aanraden ….. we hebben hem wel beetje vervloekt met ophangen

Hevonen

Berichten: 5633
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:40

Ik wil een Ikea-keuken plaatsen, met een maatwerkblad (u-vorm).

Op de website staan vooral negatieve reviews (ik wil liefst een Karlsby blad) en wil graag ervaringen horen. Ook staat op de Ikea-maatwerkpagina, dat er geen kookplaat (inductie) in zo'n blad kan worden geplaatst..

Aangezien Bokkers van alles hebben en veel weten, vraag ik het hier!

Blue_flower
Berichten: 1935
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 06:36

Hevonen schreef:
Ik wil een Ikea-keuken plaatsen, met een maatwerkblad (u-vorm).

Op de website staan vooral negatieve reviews (ik wil liefst een Karlsby blad) en wil graag ervaringen horen. Ook staat op de Ikea-maatwerkpagina, dat er geen kookplaat (inductie) in zo'n blad kan worden geplaatst..

Aangezien Bokkers van alles hebben en veel weten, vraag ik het hier!


Bij een vriendin gezien dat de bladen steeds niet goed op elkaar aansloten.
Waarom zou er geen inductie kookplaat in kunnen? Kun je het stuk tekst eens op de foto zetten en hier delen? In handleiding staan namelijk gewoon afbeeldingen van hoe het gat moet.

Hevonen

Berichten: 5633
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 09:00

Als je de maatwerkbladplanner gebruikt, is het geen optie. Verder vroeg ik me ook af of de hoeken onder verstek kunnen worden gezaagd, dus schuin op elkaar aansluitend; ik heb een hoefijzervormig aanrecht.

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88789
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 09:16

Er bestaan verschillende manieren om aanrechtbladen in een hoek tegen elkaar te plaatsen. Dat is mede afhankelijk van de vorm van het aanrechtblad (bijv. kunststof met ronde neus) én de materiaalsoort (puur hout of steenachtig materiaal). Je hebt er speciale zaag/freesmallen voor en verstekverbindingen.

Blue_flower
Berichten: 1935
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 09:56

Hevonen schreef:
Als je de maatwerkbladplanner gebruikt, is het geen optie. Verder vroeg ik me ook af of de hoeken onder verstek kunnen worden gezaagd, dus schuin op elkaar aansluitend; ik heb een hoefijzervormig aanrecht.

[ [url=m/gGph4T.png]Afbeelding[/url] ]


Dan zou ik gaan voor een blad van een andere partij, bijvoorbeeld werkbladenkopen.nl
Kun je het hele blad zo maken als jij wilt. Let alleen op dat ze de spoelbakken van Ikea niet aanraden vanwege ervaring dat deze niet maatvast zijn. Ga voor een kunststof blad en dan gewoon kookplaat erin.
Echt massief hout in goede kwaliteit is niet te betalen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 11:31

Hevonen schreef:
Ik wil een Ikea-keuken plaatsen, met een maatwerkblad (u-vorm).

Op de website staan vooral negatieve reviews (ik wil liefst een Karlsby blad) en wil graag ervaringen horen. Ook staat op de Ikea-maatwerkpagina, dat er geen kookplaat (inductie) in zo'n blad kan worden geplaatst..

Aangezien Bokkers van alles hebben en veel weten, vraag ik het hier!


Wij hebben 4 van die bladen en deels spijt.

Onze oude Ikea keuken had een echt houten blad en kon echt alles hebben. Zette ik zo een pan op, natte dingen etc. Is 8jr mee gegaan, huis verkocht en was nog steeds netjes.

Nu de Karlsby en in 1 blad zit de spoelbak en inductieplaat. Mijn man heeft ze er zelf ingezaagd en dat zit prima.

Maar bij de spoelbak al problemen met vocht binnen een jaar, terwijl we het echt goed droog houden. Mijn man had ook de binnen randen goed afgewerkt tegen vocht.

Omdat de andere bladen niet te lijden hebben en wel oke zijn, denken we erover om 1 nieuwe te kopen en ze dan goed te lakken.

Ze komen met strips, dus als je ze zaagt, moet je dat op de nieuwe rand plakken.

Hevonen

Berichten: 5633
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 15:57

Allereerst iedereen die reageert bedankt, hier kan ik wat mee!

Ik wilde de maakservice van Ikea zelf inschakelen, maar ga jullie suggesties zeker meenemen. Ik heb zelf in de bijkeuken een goedkoop werkblad van Ikea, dat is netjes afgekit naast de gootsteenaansluiting, maar altijd last van vocht; je blijft het droogmaken en nog staat de laminaatlaag bol

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 16:34

Hevonen schreef:
Allereerst iedereen die reageert bedankt, hier kan ik wat mee!

Ik wilde de maakservice van Ikea zelf inschakelen, maar ga jullie suggesties zeker meenemen. Ik heb zelf in de bijkeuken een goedkoop werkblad van Ikea, dat is netjes afgekit naast de gootsteenaansluiting, maar altijd last van vocht; je blijft het droogmaken en nog staat de laminaatlaag bol


Daar valt niet tegenaan te kitten. Kitten doe je bij de randen en die platen kunnen in zijn geheel niet tegen vocht.
We zijn er echt wel netjes mee, maar de ellende begon eigenlijk direct, dus niet dat die plaat lelijk werd na jaren gebruik.

Maar als je ze per se wilt. Wij gaan een stuk dat over is lakken en kijken wat er dan gebeurt. Dan hoeven we er maar 1 te vervangen en ze allemaal te lakken en kunnen we wat jaren voort. Qua kleur vinden we ook niks anders mooi erbij hier.

zivazoef

Berichten: 434
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: best/ sint-oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 07:22

Mag ik hier even binnen vallen met een vraag?
Ik ben een keuken aan het verzamelen( voornamelijk tweedehands) en nou heb ik een huttra koelkast gekocht voor onder het aanrecht. Deze zou op het einde moeten komen met dus een bedekingspaneel, maar hoe bevestig ik deze? Ik kan alleen maar een beschrijving vinden hoe ik dat paneel aan een kastje vast maak maar die koelkast gaat niet in een kastje.

Dit word mijn keuken
Afbeelding

Blue_flower
Berichten: 1935
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 07:56

Volgens mij is dat niet een standaard optie inderdaad.

Is je koelkast precies hoog genoeg dat je boven blad op de koelkast leunt? Anders is dat zijpaneel niet je enige probleem.

zivazoef

Berichten: 434
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: best/ sint-oedenrode

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 08:04

De pootjes kan ik uitdraaien en anders nog op blokjes zetten dus dat lukt wel

DubbelFun

Berichten: 88789
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 09:44

Je kunt metalen rechthoekjes kopen en deze onder het blad en aan de binnenkant van de zijkant vastmaken.
Afbeelding

Als het geen inbouwkoelkast is heeft deze ook wel ruimte nodig om te 'ademen'.

Blue_flower
Berichten: 1935
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 09:55

zivazoef schreef:
De pootjes kan ik uitdraaien en anders nog op blokjes zetten dus dat lukt wel


Dat hangt er wel vanaf hoe je deur zit. Als de deur onder het bovenblad van je koelkast zit kan dit inderdaad. Er zijn ook koelkasten waarbij de deur gelijk sluit aan de boven kant, dan zit je deur dus tegen je blad aan.

zivazoef

Berichten: 434
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: best/ sint-oedenrode

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 11:46

Die hoekjes zijn denk ik wel een goede mogelijkheid inderdaad. Alleen hangt het paneel dan onder los, het komt niet tot de grond namelijk

De deur zit lager dan de bovenkast koelkast dus dat komt wel goed

DubbelFun

Berichten: 88789
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 11:49

Je kunt dmv een nepplint het paneel 'verlengen' zodat het op de grond komt te staan of maak de zijkant van hetzelfde materiaal als je aanrechtblad zodat je een soort 'waterfall' idee krijgt.

zivazoef

Berichten: 434
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: best/ sint-oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 12:05

DubbelFun schreef:
Je kunt dmv een nepplint het paneel 'verlengen' zodat het op de grond komt te staan of maak de zijkant van hetzelfde materiaal als je aanrechtblad zodat je een soort 'waterfall' idee krijgt.


Aangezien die kant/hoek echt in het zicht staat wil ik die hetzelfde hebben als de voorkant. Moet dus even verder kijken naar een oplossing

PSvanLot

Berichten: 10179
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:38

Ik ga me hier ook weer melden.

Mijn ikea heeft 5 jaar naar tevredenheid gestaan, (foto van afgelopen zondag.)
Afbeelding

Vandaag zijn ze begonnen met de afgravingen achter het huis, we gaan namelijk een woonkeuken van 23M2 aanbouwen.

Het keukenblok/bar en fornuis heb ik verkocht en zijn al weg. De overige kastjes worden hergebruikt voor de nieuwe keuken.
De frontjes hebben we bij K14 gekocht. Zij doen bijna niets anders dan frontjes maken voor Ikea kasten.

Dit zijn de kleuren geworden. Wit blad met zwarte wasbak en een koperen kokendwaterkraan, donkerbruine kastjes en 'verweerde' handgreepjes.
Afbeelding

Het werkblad wordt van Steinkomposit van Ikea. Op de Nederlandse site nog niet te vinden, maar op de Duitse wel, met daarin een kookplaat met afzuiging.

https://www.ikea.com/de/de/p/kasker-mas ... -10344808/


Dit moet het ongeveer worden, enkel komen er links 3 hoge kasten naast het raam, ipv de lage kastjes.
Afbeelding

TheNovelist

Berichten: 1517
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 21:01

Is hier een lange tijd stil geweest, maar wij gaan binnenkort ook onze Ikea keuken bestellen! :D
Momenteel is dit de ruige schets:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Eind volgende week hebben we een opmeet middag zodat we eindelijk de definitieve maten hebben (is nieuwbouw dus alle exacte maten is momenteel gokken) en dan kunnen we de keuken definitief aanpassen.
Zoals het stukje van de meterkast naar de kookplaat, de afmetingen van de meterkast zelf etc.

We hadden de keuken het liefst rechts in een L-vorm geplaatst vanwege de onhandige meterkast, maar de afzuigkap die wij 'soort van verplicht' krijgen hangt daar links van en dat is een mechanisch balansventilatiesysteem met warmteterugwinning. Die verplaatsen ze niet dus daar moet de kookplaat onder. -O-

DubbelFun

Berichten: 88789
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 10:16

@TheNovelist: je kookplaat is nu echt heel onhandig direkt tegen die hoekkast/muur aan en ik zou de afzuigkap met verlengstukken echt naar het midden verplaatsen.
Verder zou ik de gootsteen ook een kastje naar links verplaatsen zodat je recht voor het raam staat ipv half tegen de muur aan staat te kijken.