Voor het eerst een auto kopen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nimfee

Voor het eerst een auto kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 19:42

Hallo allemaal

Er zullen vast tig topic's van zijn over een eerste auto kopen. Nu ben ik al weken aan het lezen en opzoeken, maar ik vind het echt enorm lastig. Even op een rijtje:

- Mijn budget is max. € 2000,- euro en voor onderhoud heb ik max. € 2000,- gereserveerd voor de komende jaren.
- Ik zoek geen auto om elke dag mee te rijden, maar meer zodat ik er eentje heb en als de trein niet mee zit of ik een avonddienst heb, dat ik de auto kan pakken. Ook om naar familie te rijden etc.
- De reden voor laag budget is omdat ik een tijdelijk contract heb en stel dat ik de auto weg moet doen, niet al te veel verlies lijdt.
- Uiterlijk maakt mij niet uit, ik vind het belangrijk dat de auto gewoon goed is.

Dat laatste maakt het dus ook meteen heel moeilijk voor mij. Ik ben echt en noob wat dat betreft, ik weet hélemaal niets van auto's. Nu heb ik het e.e.a. uitgezocht en ik merk dat per merk of type auto weer andere gebreken zijn. Ik wil dus graag weten wat verstandig is en waar ik op moet letten, naast de standaard dingen. Ik lees b.v. bij de Ford Ka dat je het beste eentje kunt nemen vanaf 2002 en km stand onder de 100.000 km. Dat soort dingen dus.

Ik kijk nu vooral naar de Renault Twingo. Dat zal wel komen door mijn omgeving: een aantal collega's en vrienden hebben een twingo of hebben deze gehad en ze hadden er nooit problemen mee. Ik heb ook gekeken naar de Ford Ka, maar ik twijfel hierover omdat ik toch veel lees dat hier problemen mee zijn.

Ik weet ook inmiddels dat je moet oppassen voor de typische 'petjesauto's'(?), dus auto's die erg gewild zijn bij jonge gasten en zo'n auto verrot rijden.

Zo heb ik nog tienduizend andere vragen... Maar die komen vanzelf denk ik.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.

Groetjes
Nimfee

Saar88

Re: Voor het eerst een auto kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:54

Ik volg even, wil in de toekomst ook een auto aanschaffen maar heb precies hetzelfde probleem: ik weet helemaal niets!
Mijn voornaamste vraag is eigenlijk: hoe weet ik of een auto goed is?

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:54

Ah, dit topic komt als geroepen!
Mag over een week of 4 afrijden dus ben ook al hier en daar een beetje aan het zoeken naar een eerste autootje.
Heb zelf ook echt géén idee waar je op moet letten.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:57

Absoluut geen ford ka, deze roesten waar je bij staat.

Ik heb twee jaar geleden mijn eerste auto gekocht, een seat ibiza. Uit 2001 en toen iets van 150.000 op de teller. Die km stand was ook mijn max. Was overigens wel wat boven jou budget wat je noemt maar heb er een prima auto aan. Ga hem nu verkopen omdat ik graag een 5 deurs auto wil en deze is 3 deurs. Eventueel nog een optie om naar te kijken :) .
Laatst bijgewerkt door Bloempotje op 27-05-16 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:57

Hai Nimfee, toevallig heb ik vorige week mijn eerste auto gekocht. Je budget is prima voor een tweedehands die nog een aantal jaar mee moet gaan. Geen probleem. Tips:
- Bedenk eerst maar eens wat voor type je wilt, hoeveel deurs, etc. Zo te zien gaat je voorkeur uit naar wat kleinere auto's. Ik zocht specifiek naar een hatchback (3-deurs) omdat ik toch zelden meerijders heb.
- Zorg dat je iemand stand-by hebt om met je mee te kijken naar advertenties en mee te gaan op de proefrit.
- Hoe lagere kilometerstand, hoe beter. Dat zegt wat over de slijtage die een auto te verduren heeft gekregen. Bij http://www.autopas.nl/ kan je checken of er mogelijk gerommeld is met de kilometerstand. Bij twijfel, niet doen.
- Bij http://www.rdw.nl kan je zien hoeveel eerdere eigenaars een auto heeft gehad. Hoe minder, hoe beter. Een auto die in de laatste jaren regelmatig van eigenaar is veranderd, daar is iets mee. Mijn 17 jaar oude bakkie had 17 jaar bij de originele eigenaar gestaan, ging daarna naar de garage en daarna naar mij. Da's ongeveer het ideale scenario.
-op http://www.gaspedaal.nl kan je zoeken naar advertenties bij jou in de buurt. Deze site combineert veel auto-verkoop site's bij elkaar. Je kan zoeken op merk/type/prijs etc. Topsite.
- Na 80.000 km zou de distributieriem vervangen moeten zijn. Dit zie je pas als je gaat kijken en het onderhoudsboekje ziet. De distributieriem is belangrijk en duur. Dus ga je kijken bij een auto met zoveel of meer km op de teller? Dan is dit een aandachtspunt.
- Heb je een leuke advertentie gevonden? Plan gewoon een proefrit in en zorg voor een meekijker. In de aanloop naar de proefrit kan je de aandachtspunten van de betreffende (soort) auto onderzoeken. Afbellen is zo gedaan.
- De ANWB heeft een top 10 zuinige auto's gemaakt, op basis van daadwerkelijk verbruik (en dus niet schimmige info van de fabrikanten). Zie http://www.anwb.nl/auto/besparen/top-10-zuinige-autos. Ze hebben overigens ook een top 100 zuinige occasions.
- Via deze link kan je de wegenbelasting van je toekomstige auto berekenen http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... belasting/
- En via independer.nl vergelijk je gemakkelijk autoverzekeringen

edit: typfout en aanvulling:
Als je gaat kijken nog wat tips:
- Je bekijkt de motor, motorolie, koelvloeistof en dergelijke als de motor nog koud is. Kom je aan en is de motor warm? Dan heeft de verkoper de auto warmgedraaid. Mogelijk is er iets mis. Gewoon omdraaien en weglopen, want er staan genoeg auto's te koop.
- op deze site staan handige tips voor proefrijden/kijken http://extra.autoscout24.nl/checklist/
- Let bij proefrijden op de koppeling: zit het koppelpunt hoog? Dan zijn de koppelingsplaten al enigzins versleten.
- Laat de auto vanuit stilstand optrekken in alle versnellingen (hoe ver hij wil en kan gaan). Slippen de koppelingsplaten snel? Flinke slijtage. Wegwezen
- Stel de auto tijdens de proefrit bloot aan wat horkerig weggedrag. Rijd wat te hard over een drempel, Neem iets te hard een kort bochtje, trek eens flink op, doe eens een noodstop. Hoe zijn de remmen? Hoe is het stuurgedrag? Hoe is de wegligging? En belangrijkste: rijdt dit prettig of onprettig voor jou?
Laatst bijgewerkt door _Mikey_ op 27-05-16 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:59

Over de lage kilometer stand ben ik het niet helemaal eens. Dat zijn soms auto's die enkel op korte ritjes gebruikt worden wat niet goed is voor de motor. Dan kan je betr wat meer km hebben en een snelweg auto. :)

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:03

Wij hebben sinds kort een zeer goede Peugeot 206, was 1200 euro maar met weinig km en rijdt nog als een zonnetje.
Zorg er in ieder geval voor dat je iemand met veel verstand van auto's meeneemt als je gaat kijken. Deze ziet toch de kleine foutjes aan de auto die je zelf niet snel opvallen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 20:07

- Bedenk eerst maar eens wat voor type je wilt, hoeveel deurs, etc. Zo te zien gaat je voorkeur uit naar wat kleinere auto's. Ik zocht specifiek naar een hatchback (3-deurs) omdat ik toch zelden meerijders heb.

Eerlijk, het maakt mij echt niets uit. Inderdaad zo klein en praktisch mogelijk en zo zuinig mogelijk. Enige wat ik wil is dat mijn hond achterin past of makkelijk mee kan. Vandaar dat ik keek naar de Twingo, deze heeft een grote achterbak.

- Na 80.000 km zou de distributieriem vervangen moeten zijn. Dit zie je pas als je gaat kijken en het onderhoudsboekje ziet. De distributieriem is belangrijk en duur. Dus ga je kijken bij een auto meer zoveel of meer km op de teller? Dan is dit een aandachtspunt.

Hoe zit het dan precies met of 5 jaar of 120.000 km? Dat lees ik ook vaak terug.

Bedankt voor de rest van de tips, daar heb ik wel wat aan! Op Gaspedaal ben ik ook regelmatig aan het kijken. Ik wil wel dat er een onderhoudsboekje bij zit, want dan kan ik terugzien wat er b.v. is gedaan. Wat je zegt over eigenaren is ook een slimme inderdaad.

Welke andere auto's zouden jullie aanraden? Ik ga zo ook even kijken voor Peugot 206, want dat zit dan wel binnen mijn budget.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 23:32

Een tip voor als je een auto op het oog hebt, bel van te voren een garage in de buurt en vraag of ze hem na willen kijken voor je. Kost meestal tussen de 20 en 50 euro, maar dan weet je wel hoe de staat van de auto ansich is ;)

Dit raad ik mijn eigen klanten ( werk bij Profile tyre center en keuren dus ook) altijd aan om te doen. Als het dan niets is, jammer dan, dan ben je misschien 40 euro kwijt, maar dan weet je wel
Dat je geen echt barrel koopt.

Tijd terug een klantje die toevallig net een kaatje had gekocht. Van buiten was ie echt gloednieuw, nou tot dat hij Op de brug stond en je op 5 plekken door de bodem heen kon kijken :oo

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 08:30

Ja als ik voor een ford ka ga, dan check ik de hele auto. Letterlijk heel de auto :p ik heb op youtube filmpjes over de ka bekeken en weet nu ook wat ze bedoelen met de roest.

Wat zeggen jullie over de jappaners? Toyota of suzuki? Ik las dat daar ook type auto's van zijn die best goedkoop zijn.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 08:37

_Mikey_ schreef:
Hai Nimfee, toevallig heb ik vorige week mijn eerste auto gekocht. Je budget is prima voor een tweedehands die nog een aantal jaar mee moet gaan. Geen probleem. Tips:
- Zorg dat je iemand stand-by hebt om met je mee te kijken naar advertenties en mee te gaan op de proefrit.
- Hoe lagere kilometerstand, hoe beter. Dat zegt wat over de slijtage die een auto te verduren heeft gekregen. Bij http://www.autopas.nl/ kan je checken of er mogelijk gerommeld is met de kilometerstand. Bij twijfel, niet doen.
- Bij http://www.rdw.nl kan je zien hoeveel eerdere eigenaars een auto heeft gehad. Hoe minder, hoe beter. Een auto die in de laatste jaren regelmatig van eigenaar is veranderd, daar is iets mee. Mijn 17 jaar oude bakkie had 17 jaar bij de originele eigenaar gestaan, ging daarna naar de garage en daarna naar mij. Da's ongeveer het ideale scenario.
-op http://www.gaspedaal.nl kan je zoeken naar advertenties bij jou in de buurt. Deze site combineert veel auto-verkoop site's bij elkaar. Je kan zoeken op merk/type/prijs etc. Topsite.
- Na 80.000 km zou de distributieriem vervangen moeten zijn. Dit zie je pas als je gaat kijken en het onderhoudsboekje ziet. De distributieriem is belangrijk en duur. Dus ga je kijken bij een auto met zoveel of meer km op de teller? Dan is dit een aandachtspunt.
- Heb je een leuke advertentie gevonden? Plan gewoon een proefrit in en zorg voor een meekijker. In de aanloop naar de proefrit kan je de aandachtspunten van de betreffende (soort) auto onderzoeken. Afbellen is zo gedaan.
- De ANWB heeft een top 10 zuinige auto's gemaakt, op basis van daadwerkelijk verbruik (en dus niet schimmige info van de fabrikanten). Zie http://www.anwb.nl/auto/besparen/top-10-zuinige-autos. Ze hebben overigens ook een top 100 zuinige occasions.
- Via deze link kan je de wegenbelasting van je toekomstige auto berekenen http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... belasting/
- En via independer.nl vergelijk je gemakkelijk autoverzekeringen

edit: typfout en aanvulling:
Als je gaat kijken nog wat tips:
- Je bekijkt de motor, motorolie, koelvloeistof en dergelijke als de motor nog koud is. Kom je aan en is de motor warm? Dan heeft de verkoper de auto warmgedraaid. Mogelijk is er iets mis. Gewoon omdraaien en weglopen, want er staan genoeg auto's te koop.
- op deze site staan handige tips voor proefrijden/kijken http://extra.autoscout24.nl/checklist/
- Let bij proefrijden op de koppeling: zit het koppelpunt hoog? Dan zijn de koppelingsplaten al enigzins versleten.
- Laat de auto vanuit stilstand optrekken in alle versnellingen (hoe ver hij wil en kan gaan). Slippen de koppelingsplaten snel? Flinke slijtage. Wegwezen
- Stel de auto tijdens de proefrit bloot aan wat horkerig weggedrag. Rijd wat te hard over een drempel, Neem iets te hard een kort bochtje, trek eens flink op, doe eens een noodstop. Hoe zijn de remmen? Hoe is het stuurgedrag? Hoe is de wegligging? En belangrijkste: rijdt dit prettig of onprettig voor jou?

Dit is al een heel goed lijstje, wil er toch even een puntje aan toevoegen. Als je een proefrit gaat maken kijk even of de motor al warm is! Als die al warm is kan het zijn dat er een probleem is als de auto koud is. Dit heeft mijn opa mij altijd verteld (autohandelaar geweest). Hij ging altijd wachten tot motor weer afgekoeld was en soms bleek er inderdaad een probleem te kijken.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 08:39

Japans is bijna altijd goed!

Moeilijk kapot te krijgen :)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 09:04

loez schreef:
Japans is bijna altijd goed!

Moeilijk kapot te krijgen :)

De toyota yaris ligt binnen mijn budget dus daar ga ik wat meer informatie over opzoeken if er specifieke gebreken zijn.

Ik zag ook veel suzuki alto voorbij komen dus daar ga ik mij ook in verdiepen.

Valerie, bedankt voor de tip! Zeker een goeie inderdaad.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 09:06

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 09:15

Nimfee schreef:
Welke andere auto's zouden jullie aanraden? Ik ga zo ook even kijken voor Peugot 206, want dat zit dan wel binnen mijn budget.

Klein Japannertje, bij voorkeur een Toyota. Duitser kan ook, maakt niet zoveel uit, Opel of Volkswagen, al heb je bij VW een iets hoger risico op een afgetrapte ragbak (racevolk heeft een opvallende neiging in VW-tjes te rijden). Goed blijven kijken en vooral: neem iemand mee met kennis van zaken!!!

Als je voor het rijden wat geld beschikbaar hebt, zou een oudere Volvo ook te overwegen zijn. 740 - 760 - 850. Goed onderhouden zijn die vrijwel onverwoestbaar, maar aan 1400kg wat duurder in belasting en verzekering. Afschrijving is dan weer nihil, er is een grote schare liefhebbers in NL......

Maar bovenal: zoek een goede auto! Dat is belangrijker dan merk of uiterlijk. De meeste mensen kunnen het zich niet permitteren om een auto te kopen omdat er mooie velgjes onder zitten (wat ik dus heel bewust wel deed :D )

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 09:21

Zoals ikke al zegt, de vw moet je toch mee op blijven passen. Zo ook met een honda civic ;)

Denk dat je met een Toyota Yaris een prima auto onder je bips hebt :)

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 09:23

Let ook even op wat je maandelijkse kosten zijn! En gezien je berichtje ga je voor een benzine neem ik aan? Misschien heb je het wel ergens gezet, ik heb het vluchtig doorgelezen.

Ik had een fiat seicento sporting abarth als eerste auto. Gekocht met 68000 op de teller. Leeftijd weet ik niet meer. Leuk autootje, ael iets duurder dan jouw budget.
Ik denk dat je duurder uit komt dan met de auto's waartussen jij zoekt, maar je zou ook nog even bij lease kunnen kijken, zit onderhoud, verzekering en belasting bij in al vanaf 199 per maand geloof ik...

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 09:45

Goof schreef:
Serieus. Inderdaad -tig topics:

[HTT] Kleine goedkoop in onderhoud auto
[HTT] Nieuw autootje, welk merk?
[HTT] Welke auto als eerste auto? en overige tips
[HTT] Goede en leuke eerste auto?!
[HTT] Eerste auto.... Maar wat???

En daarbij; als je weinig specifieke wensen hebt enkel dat hij goedkoop en zuinig moet zijn, ga naar marktplaats of andere verkoopsites, tik je wensen in, kijk welk aanbod er is ( in jouw regio) en bedenk bij welke auto's je wil gaan kijken.

Aan dit soort topics heb ik niet zo veel.. Ik heb er zo verschrikkelijk veel gelezen, ook op andere fora, en het enige wat ik lees is 'nee ford ka roest, japanners zijn goed, ik heb dit gehad en was goed'. Ik heb niets aan dat soort informatie. Ik wil graag weten welke specifieke gebreken er b.v. zijn bij een speficieke auto. Dan weet ik per auto waar ik op moet letten, naast de standaard dingen.
Er zijn vreselijk veel auto's voor het budget wat ik wil. Per auto verschilt het ook nog eens qua kilometers. Toyota yaris b.v. heeft veel meer km's op staan dan een ford ka of een ander boodschappenkarretje.

Ik wil graag tips zoals ik eerder van iemand kreeg *niet hier*, áls ik voor een ford ka zou gaan, om dan het beste te kijken naar bouwjarenna 2002 en onder de 100.000 km. Dat zijn tips waar ik meer aan heb.

@Ikke: oohnee ik ga niet aan een grote auto beginnen haha. Ik rijd regelmatig in de grote volvo van mijn vader, maar daar kan ik toch niet zo goed mee overweg. De citroen xsara gaat al wat beter maar ik heb toch liever echt een klein autootje ;)
Ik heb nu op mijn lijstje staan om verder uit te zoeken:
- Renault Twingo
- Ford Ka (ik weet niet waarom, maar het blijft aan me trekken)
- Toyota Yaris
- Suzuki Alto
- Daihatsu Cuore
Peugot 106 trekt me echt niet, ik weet niet waarom. Net als volkswagen, trekt mij ook niet. Nu niet in elk geval, wie weet in de toekomst.

@Loez: vandaar de benaming 'petjesauto' haha.

@ mlO_uu: Yes, dat heb ik al berekend. Zit al in mijn maandelijks budget. Ik spaar veel dus ik moet daar nu op gaan inleveren maar ik werk fulltime, dus ik neem aan dat een auto nu echt wel eens een keer binnen mijn budget past.
Wat bedoel je precies met de zin: Ik denk dat je duurder uit komt dan met de auto's waartussen jij zoekt? Of bedoel je specifiek lease? Lease wil ik niet gaan doen.
En idd benzine.

Edit: ik weet nu waarom ik zo weinig met die topics kan. Er wordt niet specifiek gezegd waar je echt naar moet kijken. Mijn budget is max € 2000,- en het liefst wil ik rond de € 1500,- betalen. En nu over het algemeen genomen: waar kijk je naar, wat is een belangrijke km stand, vanaf welk bouwjaar kan ik het beste kijken? Een Ford Ka uit 2000 met maar 20.000 km vind ik verdacht. En van de Toyota Yaris zie ik veel boven de 150.000 km (vanaf 2000) en zelfs boven de 200.000 km. In hoeverre is weinig km erg of veel km erg?
Zijn auto's voor 2000 heel slecht, zijn ze dan eigenlijk echt al op, of kun je daar nog mee door? Ik zie b.v. best nog wat autootjes van 1998 of 1999. Sommige zelfs nog uit 1993. Ze zijn dan wel heel goedkoop. De auto hoeft voor mij niet lang mee te gaan, gewoon 1 of 2 jaartjes. Als de auto langer mee gaat is dat gewoon mooi meegenomen.
Dat soort dingen dus. Ik lees alleen de standaard dingen over welk merkje goed zou kunnen zijn maar niet waarom en welke km/bouwjaar verstandig is.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:38

Nimfee schreef:
@ mlO_uu: Yes, dat heb ik al berekend. Zit al in mijn maandelijks budget. Ik spaar veel dus ik moet daar nu op gaan inleveren maar ik werk fulltime, dus ik neem aan dat een auto nu echt wel eens een keer binnen mijn budget past.
Wat bedoel je precies met de zin: Ik denk dat je duurder uit komt dan met de auto's waartussen jij zoekt? Of bedoel je specifiek lease? Lease wil ik niet gaan doen.
En idd benzine.

Ik bedoelde idd dat specifiek lease was duurder uit zou komen dan verzekering en belasting van de auto's die jou zoekt..

Ik heb destijds m'n auto bij een garage gekocht. Had er zelf te weinig verstand van en ook niet iemand die dat wel had.. Garages willen het vaak niet voor het woord hebben om slechte auto's te verkopen. Ik betaalde 2750 voor m'n eerste auto, maar wel 1 jaar volledige garantie bij bedongen.

Let behalve de distributieriem ook op andere kostenposten, zoals banden e.d.
Ik zou ook voor nieuwe of vrij recente apk gaan. Dan loop je niet het risico dat de auto al direct wordt afgekeurd en je meteen kosten hebt ..

En hou je budget goed in de gaten. Ik heb voor m'n andere auto (ook alweer 2 jaar geleden) m'n grenzen aardig verlegd. Wilde een auto van max 8000 en kocht een auto van 15000. Nu was bij mij de afweging ook wel iets anders. Ik zit veel op de weg en rij m'n auto af. Had een auto uit 2008 met 100000km op het oog voor 8000 en heb een auto van 2013 met 6000km gekocht.. Die ook nog eens veel zuiniger is (gemiddeld 1L op 23 km in de praktijk). En aangezien ik erg veel rij kon het voor mij dus makkelijk uit...

In ieder geval succes met zoeken en ik probeer te blijven mee lezen!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:44

Ik heb bijna 6 jaar in een 6de hands suzuki alto gereden.
Op 1 keer een lekke band en een los draadje van de verlichting niets mee gehad, naast het reguliere onderhoud.
Hij was lelijk en kaal (als zijnde weinig opties) van binnen maar reed als een trein.
Tikken en lopen. Met 280.000 kilometer in geruild voor een andere auto.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:45

Goede tips zijn er al gegeven.

Kijk ook eens naar een Opel Corsa. Die gaan ook jaren mee.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:10

Qua tips heb ik niks toe te voegen, maar ik heb een Hyundai i10, wellicht is dat nog een optie?

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:20

ik heb pas een Seat Arosa gekocht!
Mijn eerste autotje, rijdt super. klein dus niet zo duur en een sportief ding!

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 08:42

En? Heb je al een auto gevonden?

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 10:32

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Ik heb inmiddels een auto! Sinds gisteravond! Eigenlijk zou ik over twee weken auto's gaan kijken, maar een vriend belde dat de garage waar hij komt, een oud autootje had staan. Een suzuki swift uit '97 voor 650 euro. We zijn gaan kijken, auto ziet er goed uit voor zijn leeftijd. Op de brug gezet, proefrit gemaakt, remmentest, etc.
Het is dat de garage zelf betrouwbaar overkomt, ze repareren alleen en hebben heel soms een auto staan om te verkopen. Familie van die vriend komen er al tientallen jaren dus ik had er een goed gevoel over.