Nieuwe laptop, help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goldwynn

Nieuwe laptop, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 19:41

Fijn dat je even komt kijken!

Mijn laptop is pakweg 3 weken geleden overleden. Het was een Dell XPS L501X 15inch laptop. Denk dat hij ondertussen wel 5 jaar oud was, misschien wel 6, en een jaar minder dan hij oud was in mijn bezit. Ding is letterlijk overal mee naar toe geweest, school, vriendinnen, vakantie (China!), en meer misbruikt dan gebruikt. Hij was op, maar had niet verwacht zo op. Stiekem had ik gehoopt dat hij nog wel een jaartje mee zou gaan, maar helaas.

Nu ben ik eigenlijk stiekem wel een beetje een Dell fan en heb ik graag een nieuwe laptop (ondanks dat de vorige 2e hands was en echt een super apparaat). Heb dus ook wat zitten zoeken en nu via de Dell site twee laptops gevonden die denk ik wel binnen mijn straatje passen. Maar ik zou niet weten wat er daarbuiten nog aan opties is.

Beide zijn 15 inch laptops.

Dell Inspiron 7559
http://www.dell.com/nl/p/inspiron-15-75 ... redir=true

Dell Inspiron 5559
http://www.dell.com/nl/p/inspiron-15-55 ... aryContent

Ik gebruik mijn laptop om series/films te kijken, te gamen*, voor schoolwerk en voor surfen op t web. Ik heb mij ingeschreven voor een study abroad en als ik word aangekomen dan zal ik vanaf a.s. september een semester in Zuid-Korea gaan studeren. Dit is dan ook wel iets wat misschien van belang is om aan te denken. Omdat hij ook meegaat naar school is het wel gewenst dat hij niet te zwaar is, maar in ieder geval moet hij in mijn eastpak tas passen (dit paste mijn oude laptop wel).

Games die ik speel:
Guild Wars (1 en 2)
Black Desert Online (wil ik gaan spelen, op oude laptop was dit niet te doen)
Witcher 1 + 2 en 3 ook als die goedkoper wordt
Tera Rising
Heroes of Might and Magic III (antiek, zou geen probleem moeten zijn xD)

Mijn oude laptop had op t einde van zijn latijn moeite met alle online MMORPG. De eerste paar jaar liep hij als een tierelier.

Mijn beste vriendin is zo lief om mij te helpen (ik ben een noob op dit gebied, hoewel ik door deze zoektocht wel steeds meer feeling erbij krijg haha), en die zal zelf nog even kijken of er andere opties zijn. Ze noemde Asus en HP, maar zal misschien ook beide hierboven staande Dell laptops verder inkijken. Wel net zo'n Dell fan als ik zelf ben though.

Dus, van iemand die verstand van zaken heeft, misschien wat tips and tricks? Zie ik wat over het hoofd? Ik wil bij Dell sowieso gebruik maken van de studentenkorting die ze bieden. Max prijs is 1000. Meer kan ik niet missen, zeker niet met mijn study abroad in het vooruitzicht.
Laatst bijgewerkt door Goldwynn op 21-05-16 19:56, in het totaal 3 keer bewerkt

kitobeer

Re: Nieuwe laptop, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:44

Een nieuwe laptop zal het probleem niet worden denk ik. De nieuwe windows dat is een ander verhaal ik vloek er na 1.5 jaar nog steeds op.
Mijn volgende at dat word ga ik uittesten ik wil weten of apple nu gebruiksvriendelijker is dan windows en dan word de volgende toch echt een apple.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 19:49

Ik wil absoluut geen Apple. Ik was heel tevreden met windows7 (8 nooit gehad), maar kan over windows10 niets zinnigs zeggen omdat ik die net 2 weken had geïnstalleerd toen mijn laptop overleed..

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:51

Met een apple zou je niet zo goed kunnen gamen als op een dell bijvoorbeeld! Beide laptops zijn een prima keuze en ook niet te zwaar .

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:52

Als je prijs 1000 euro is. Zou ik kijken voor een Asus of Msi. Vooral als je wilt gaan gamen en de graphics smooth wil houden, moet je een goede videokaart hebben en minstends een I5 of I7 processor. Ik zal even de linkjes bekijken!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:54

Even gekeken. En ik zou voor het eerste linkje gaan. Videokaart is goed, processor is goed en je hebt meer dan voldoende geheugen!

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 21:57

Maureen, heb je voorbeeldjes van laptops die jij anders nog vind passen? Zoals de Asus en Msi die je noemt? Zou zelf echt niet weten waar ik zou moeten beginnen met zoeken.

Denk inderdaad dat van de twee Dell's de eerste de beste optie is, maar met z'n 2,6 kg erg zwaar en zwaarder dan ik had gedacht, haha. Maar nog steeds lichter dan mijn oude Dell XPS L501X. Heb ondertussen een kortingscode van Dell gescoord, dus dan zou hij al 10% goedkoper worden :P

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:02

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:02

Ik zou zelf niet zo snel voor een apple gaan, zeker niet met gamen...

Zelf game ik best veel en ga de opleiding media vormgeving doen, en had dus wel een goeie laptop nodig. Ik heb de Msi Apache pro en ben zeer tevreden :) verder heeft asus ook hele fijne laptops

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 21:15

Oh dat wil ik ook zeer zeker niet nee. Geen Apple pc voor mij haha.

Zou de 6e generatie Intel® Core™ i7-6700HQ-processor (6 M cache, tot 3,50 GHz) genoeg zijn om de games die ik in mijn openingpost noemde te kunnen draaien? Een engelse vergelijk site gaf aan alleen low of medium, en daarvoor koop ik geen dure laptop..

Ga ook even kijken naar de linkjes van Maureen :)

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 21:21

Dat is zeker voldoende, ik heb 4700, dat doet het ook :j

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 21:23

Oh gelukkig maar.

http://www.notebookcheck.net/Intel-Core ... 420.0.html
De bovenstaande site gaf namelijk aan een medium of low, en zelf heb ik echt geen verstand van dat soort dingen. Zegt mij helemaal niets.

Nu dan nog even zoeken naar Dell's retour voorwaarden, voor het geval het rood me toch afschrikt als hij eenmaal uit de doos is gehaald..

http://www.dell.com/nl/p/inspiron-15-75 ... 559-laptop
Blijf zelf toch telkens bij de bovenstaande laptop uitkomen.. Mijn oude Dell kon het allemaal prima aan in het begin, en die was al een jaar oud en tweedehands gekocht voor 500. Zou je toch denken dat een nieuwe à 1000 nieuwprijs ook wel geschikt zou moeten zijn..

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 21:39

Welke laptops je allemaal zeker wel of vooral niet zou moeten nemen laat ik in het midden. Wel kan ik zeggen dat ikzelf heel tevreden ben van mijn Asus N551jk, vergelijkbaar met dit huidige model: http://www.laptopshop.nl/product/678351 ... y162t.html

Wat Dell betreft raad ik sterk aan om reviews op te zoeken onder andere over de airflow en de temperatuur bij gebruik van zware programma's of games. Ik heb zelf 2 Dells gehad en heb met beiden de nodige issues gehad. Vooral met de laatste was de airflow en dus de systeemkoeling een groot issue. De onderdelen konden mijn vraag wel aan (processor, vid. kaart) maar elke 6 maanden kon ik Dell bellen om de koeling te vervangen omdat meneer laptop uitviel door te hoog oplopende temperaturen, en dan overdrijf ik niet.
Er zijn heel verschillende ervaringen met Dell. Mijne zijn helaas niet zo goed al waren mijn laptops ondanks hun mankementen wel erg betrouwbaar.

Edit: Van de 2 links die je zelf postte trouwens zeker de eerste. Voor die 100 euro meer heb je wel veel meer prestatie dan bij de goedkopere.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 21:53

Mijn oude Dell is nooit uitgevallen, maar goed, dat was een koelkast die wel heet werd en ik tijdens het gamen standaard iets van een boek gebruikte om de achterkant iets op te tillen.

Het model in mijn link wordt wel als gamelaptop verkocht, dus ik ga ervan uit dat casual gaming wel moet kunnen. Ik ben geen die hard gamer, maar als ik speel, wel een aantal uur achtereen. Voor de rest zal ik hem gebruiken voor surfen, streamen en schoolwerk. Heel veel reviews kan ik nog niet vinden, voornamelijk doe op de Dell site zelf, zit nu even te kijken wat tweakers erover te zeggen heeft.

http://tweakers.net/productreview/12103 ... oetsenbord)).html

http://tweakers.net/productreview/12222 ... oetsenbord)).html

Ik vind het allemaal gewoon zo verschrikkelijk moeilijk. Weet dat ik zelf de keuze zou moeten maken, maar dit vind ik erg lastig. Mijn vorige laptop is destijds door vaderlief uitgezocht en afgehandeld. Ben nu zelf een beetje ineens in het diepe gegooid. Snap er allemaal maar weinig van, wil veel, maar heb geen honderden euro's te besteden..

Edit: als ik voor de Dell ga wordt het de 15 inch 7559 laptop. De rode. Dit wordt verkocht onder het mom 'gamelaptop'
Laatst bijgewerkt door Goldwynn op 27-05-16 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 21:53

Als je wilt weten of je toekomstige laptop je game aankan, moet je evwn op dit linkje klikken. Hier kan je de game invullen die je speelt. Bijna alles staat er wel op. Deze site laat zien wat je minimale systeemeisen zijn als je de game wilt spelen. Vergelijk je toekomstige laptop ermee en je ziet zo of je de game kan spelen :)

http://www.systemrequirementslab.com/cyri

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 22:04

Maureen95 schreef:
Als je wilt weten of je toekomstige laptop je game aankan, moet je evwn op dit linkje klikken. Hier kan je de game invullen die je speelt. Bijna alles staat er wel op. Deze site laat zien wat je minimale systeemeisen zijn als je de game wilt spelen. Vergelijk je toekomstige laptop ermee en je ziet zo of je de game kan spelen :)

http://www.systemrequirementslab.com/cyri

Oh thanks! Dat is inderdaad wel handig, dat is, wanneer je wat van specificaties afweet. Heb nu bv Black Desert Online ingevuld, dan zegt hij minimaal GeForce GTS 250 / GeForce 9800 GTX / Radeon HD 6770 en aangeraden GeForce GTX 650 / GTX 550ti / Radeon HD7770.

Maar wat is dit in verhouding met de GeForce® GTX 960M 4 GB GDDR5?

Was wel aan het googelen op een site die die types vergelijkt, maar dat vind ik nog niet zo een twee drie.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:11

Het probleem is dat vaak uitgegaan wordt van PC-onderdelen. Ik vind die vergelijkingen ook altijd erg lastig :\

Hopelijk hebben ze bij 'gamelaptop' aan voldoende koeling gedacht. Zou je wel verwachten natuurlijk maar je weet het nooit, denk ik dan :P Van wat ik ervan ken ziet de laptop die je op het oog hebt er wel goed uitgebalanceerd uit. Het enige minpuntje is misschien het ontbreken van een SSD maar als je ergens op moet inboeten dan het liefst op de harde schijf, vind ik persoonlijk vanuit een gameperspectief.
Je hebt met die laptop op papier sowieso iets degelijk in handen, ook qua prijs-kwaliteitverhouding. Wil je toch meer zal je sowieso ook moeten stijgen in prijs.

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:14

Wat bij mij heel erg hielp is om een lijstje te maken met je eisen, alles even goed op een rijtje zetten. Daarna zoek bijvoorbeeld 3 laptops uit en ga je vergelijken, dat heeft voor mij wel geholpen.
Waarschijnlijk kunnen bijna alle laptops met een i7, en bepaalde geforce games wel aan, het gaat bijna alleen nog maar om uitstraling.

En voor die koeling, er zijn speciale onderzetters die een venilatie hebben, daar zet je jou laptop op en koelt hij makkelijker

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:22

Volgens mij moet je laptop hem wel makkelijk aankunnen.
Kan je bij de minimale eisen kijken.

Ik heb bij mijn msi een knopje die de cooler nog meer boost. Dus als ik dan een zware game speel kan ik die aanzetten. Het nadeel is wel dat het een paasei maakt _O-

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 22:28

Van wat ik op tweakers lees doet de koeling het wel aardig. Ze hebben het wel over lawaai, maar ik kan me niet voorstellen dat de koelers meer geluid produceren dan mijn oude XPS L501X xD. Dat is praktisch onmogelijk.

Denk inderdaad ook dat ik bij die Dell qua prijs-kwaliteit verhouding redelijk zit. Meer dan 1000 euro (900 met korting als student zijnde) zit ik aan mijn max. Qua specificaties zou de laptop goed moeten zijn, voor zover ik dat kan inschatten. Twaekers is niet bijster positief, maar als je kijkt naar de prijs dan zit het volgens mij wel oke wat dat betreft.

Een m.2 SSD plaatsen is mogelijk, al zou ik zelf niet zo goed weten of ik dit zelf wel moet willen doen _O-

@JustMyZtje; heb je een voorbeeld van zo'n koelinstallatie? Zou misschien geen overbodige luxe zijn :).

Verder, qua eisen weet ik niet zo goed welke specs bij mijn wensen passen. Wensen staan in de openingspost. Processor en videokaart moeten het game aankunnen, en daarmee kom je denk ik al snel op die Dell uit. Of iets vergelijkbaars van een ander merk. Maar eigenlijk wil ik denk ik gewoon graag een Dell hebben. Mijn ervaring met Dell is goed, die van mijn beste vriendin ook, dusja..

*Wat de boer niet kent, eet ie niet* En verder ben ik gewoon heel bang een verkeerde keuze te maken...

@Maureen: Achja, dat heb je vaak idd wel. Dat lawaai. Maar ik game dan ook met oortjes in _O- dus dan zal het hopelijk wel meevallen. Die MSI van jou heeft voor mij teveel 'game' uiterlijk. Ding moet ook fatsoenlijk zijn voor school, wil niet voor aap lopen in Zuid-Korea XD.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:58

Elke koeling maakt op zich wel lawaai hoor. Zolang het geen extreme vormen aanneemt valt er meestal wel mee te leven. Van wat ik ervan kan zien hebben ze het wel goed geregeld (te zien op de foto's in één van de linkjes naar Tweakers die je postte). Ik zou het erop wagen, zeker voor die (kortings)prijs :)

Zelf SSD's in proppen moet je wel mee opletten. Het vervangen van de schijf hoeft niet het grootste probleem te zijn want dit maken ze wel toegankelijker in sommige modellen tegenwoordig, wel vervalt je garantie eens je de laptop zelf geopend hebt. Als er dan aan een ander onderdeel wat mankeert wordt de laptop niet hersteld, of je moet de volle pot betalen.
Edit: Tenzij anders aangegeven natuurlijk!

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 23:00

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 23:04

Oh goed dat je dat even zegt! Was niet van plan zomaar zelf te gaan sleutelen, verwacht dat wat erin zit voor mijn gebruik voldoet. Had in mijn oude laptop ook geen SSD en dat ging ook jaren prima.

Heb zojuist de 15 7559 besteld, verzenden gebeurt in 2 tot 4 werkdagen, dus zal hem over een week of 2 wel ontvangen hebben denk ik zo :)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 06:12

Als je toch voor een SSD kiest, zorg dan dat hij groot genoeg is! Minimaal 128 gig.
En alles wat geïnstalleerd wordt wil standaard naar je C schijf, dus daar moet je steeds ingrijpen en aangeven dat het op je gewone harde schijf moet.
De SSD is alleen voor het besturingssysteem, de pc start daardoor wel heerlijk snel op!

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 09:17

Veel plezier ermee TS! Hopelijk voldoet hij aan alle verwachtingen en kan je er nog lang mee vooruit :) Nu die spannende paar dagen nog doorkomen, altijd zo lang wachten lijkt het :D