Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
papagroom schreef:Dat is hier in Noord Friesland heel gewoon.....het waterpijl wordt elk half jaar aan de behoeftes van de boeren aangepast, en inderdaat dan loopt je kelder, maar bv ook je watermeterputje vol....erg vervelend, en dat kan vochtproblemen opleveren.
Gevaarlijk voor je fundament is het echter niet....een boerderij uit die tijd heeft namelijk in de regel helemaal geen fundament....
Waar je wel voor moet oppassen is dat je je muren niet gaat impregneren, want dan gaat de muur als een rietje werken, en dan verrot de balklaag van je boven verdieping....de vloeren op de begane grond zijn wel gevoelig voor rot, en die hebben wij dus vervangen door beton.
janderegelaa schreef:Als die boerderij al sinds 1874 staat dan zal hij de komende 100 jaar ook niet omvallen denk ik...
Dorien66 schreef:janderegelaa schreef:Als die boerderij al sinds 1874 staat dan zal hij de komende 100 jaar ook niet omvallen denk ik...
Dat vind ik wel heel gemakkelijk... Wie zegt dat dat water niet pas sinds een paar maanden daar staat? Nooit de verkoper op de blauwe ogen vertrouwen, zelf uitzoeken!
TS, je kunt lid worden van Vereniging Eigen Huis en daar je vraag stellen. En een bouwtechnische keuring laten uitvoeren als je serieus geïnteresseerd bent.
janderegelaa schreef:
Moska schreef:Een bouwkundige keuring bij een dergelijke oude woning is lijkt mij sowieso geen overbodige luxe. Als je echt geïnteresseerd bent in de woning, dan zou ik het zeker niet nalaten! En idd via Vereniging Eigen Huis kun je iemand inhuren. Ben er zelf ook lid van, heeft soms best wel handige voordelen!
We denken er nog eens goed over na! Moska schreef:Een bouwkundige keuring bij een dergelijke oude woning is lijkt mij sowieso geen overbodige luxe. Als je echt geïnteresseerd bent in de woning, dan zou ik het zeker niet nalaten! En idd via Vereniging Eigen Huis kun je iemand inhuren. Ben er zelf ook lid van, heeft soms best wel handige voordelen!
JoesPleasure schreef:Moska schreef:Een bouwkundige keuring bij een dergelijke oude woning is lijkt mij sowieso geen overbodige luxe. Als je echt geïnteresseerd bent in de woning, dan zou ik het zeker niet nalaten! En idd via Vereniging Eigen Huis kun je iemand inhuren. Ben er zelf ook lid van, heeft soms best wel handige voordelen!
Uiteraard zonder bouwkundige inspectie zouden we er al helemaal niet aan beginnen.
Je wilt dan toch wel even weten wat je (nog meer) te wachten staat. We zouden ook nog eens de omliggende buren kunnen polsen of die er ook last van hebben of dat het enkel dit huis betreft. Maar de vraag blijft ook dan voor een deskundige of je hier wat aan kunt doen of moet je er bewust niet te veel aan doen omdat het water anders op een andere manier zijn weg zou kunnen gaan zoeken en je je nog meer elkende op de hals haaltWe denken er nog eens goed over na!