grondwater in kelder boerderij, hoe ernstig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JoesPleasure

grondwater in kelder boerderij, hoe ernstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 17:27

Wij zijn enige tijd geleden naar een boerderijtje wezen kijken waarvan de woning uit 1874 stamt. De woning heeft ook een kelder en daar stond zo'n 40 a 50cm water in. Dit werd dmv een dompelpomp weggepompt. Er werd gezegd dat dit grondwater was, omdat de grondwaterstand in de polder redelijk hoog was. Nu kan dit natuurlijk via de muren op gaan trekken, hout en nog meer aan gaan tasten en voor een ongezond leefklimaat zorgen. In de woning zelf verder geen schimmel of vocht op de muren aangetroffen. Zijn er mensen die ook met deze problematiek te maken hebben (gehad) en hebben jullie hier iets aan gedaan of het zo gelaten? Er wordt op internet nl ook gezegd dat wanneer je dit probleem op zou willen lossen, het water op de muren van buitenaf weer meer druk op kunnen bouwen en hout dat onder water staat en dan niet meer, kan gaan rotten...
Zou een bouwkundig inspecteur meer kunnen adviseren of zou je hiervoor mbt de hoge waterstand ook navraag kunnen doen bij het waterschap? Wij zijn bang dat je hier niet vanaf zou kunnen komen en dat het vocht de fundering van de woning aan zou kunnen tasten.... Vandaar dat ik eigenlijk benieuwd ben of er mensen zijn die ook een grondwater-issue onder het huis hebben of een grondwater-kelder.

hagelslag

Re: grondwater in kelder boerderij, hoe ernstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 00:12

In ons oude huis hadden we heel soms wel eens een klein laagje maar dan moest het ook echt veel hebben geregend.
Hebben er niks aan gedaan omdat het zelden voorkwam en vrij snel droog was.
Misschien een bouwbedrijf eens navragen?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 00:16

Ik denk dat als je schimmel op de muur hebt staan het al veel erger is - voor die tijd heb je al een ongezond leefklimaat, voordat je het doorhebt...

Ik hoop dat iemand je kan helpen. :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 01:16

Hier staat het grondwater ook hoog en ik heb dan ook veel vocht in huis. Het trekt omhoog via de muren wat resulteert in schimmel en hoge luhtvochtigheid. Ik heb al erg veel ellende en kosten eraan gehad helaas.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 01:49

Ik zou als ik een huis kocht toch minstens boven nap willen zitten incl. kelder. We hebben destijds veel moerassen hier drooggelegd ivm o.a. noordelijke malaria en nog meer gezondheidsellende die bij zulke nattigheid hoort. Een huis kopen/huren waar het water al in de kelder staat zou ik echt niet willen daarom.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 02:13

Dat is hier in Noord Friesland heel gewoon.....het waterpijl wordt elk half jaar aan de behoeftes van de boeren aangepast, en inderdaat dan loopt je kelder, maar bv ook je watermeterputje vol....erg vervelend, en dat kan vochtproblemen opleveren.
Gevaarlijk voor je fundament is het echter niet....een boerderij uit die tijd heeft namelijk in de regel helemaal geen fundament....
Waar je wel voor moet oppassen is dat je je muren niet gaat impregneren, want dan gaat de muur als een rietje werken, en dan verrot de balklaag van je boven verdieping....de vloeren op de begane grond zijn wel gevoelig voor rot, en die hebben wij dus vervangen door beton.

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 10:16

papagroom schreef:
Dat is hier in Noord Friesland heel gewoon.....het waterpijl wordt elk half jaar aan de behoeftes van de boeren aangepast, en inderdaat dan loopt je kelder, maar bv ook je watermeterputje vol....erg vervelend, en dat kan vochtproblemen opleveren.
Gevaarlijk voor je fundament is het echter niet....een boerderij uit die tijd heeft namelijk in de regel helemaal geen fundament....
Waar je wel voor moet oppassen is dat je je muren niet gaat impregneren, want dan gaat de muur als een rietje werken, en dan verrot de balklaag van je boven verdieping....de vloeren op de begane grond zijn wel gevoelig voor rot, en die hebben wij dus vervangen door beton.

Maar dan zul je je beton eronder ook nog moeten beschermen denk ik, anders wordt dat toch ook weer aangetast of is beton daar verder ongevoelig voor?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:27

Als die boerderij al sinds 1874 staat dan zal hij de komende 100 jaar ook niet omvallen denk ik...

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:37

janderegelaa schreef:
Als die boerderij al sinds 1874 staat dan zal hij de komende 100 jaar ook niet omvallen denk ik...

Dat vind ik wel heel gemakkelijk... Wie zegt dat dat water niet pas sinds een paar maanden daar staat? Nooit de verkoper op de blauwe ogen vertrouwen, zelf uitzoeken!

TS, je kunt lid worden van Vereniging Eigen Huis en daar je vraag stellen. En een bouwtechnische keuring laten uitvoeren als je serieus geïnteresseerd bent.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:47

Dorien66 schreef:
janderegelaa schreef:

Dat vind ik wel heel gemakkelijk... Wie zegt dat dat water niet pas sinds een paar maanden daar staat? Nooit de verkoper op de blauwe ogen vertrouwen, zelf uitzoeken!

TS, je kunt lid worden van Vereniging Eigen Huis en daar je vraag stellen. En een bouwtechnische keuring laten uitvoeren als je serieus geïnteresseerd bent.

Je kunt gewoon de grondwaterstanden terugkijken dan weet je het direct.

www.dinoloket.nl

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:51

Een bouwkundige keuring bij een dergelijke oude woning is lijkt mij sowieso geen overbodige luxe. Als je echt geïnteresseerd bent in de woning, dan zou ik het zeker niet nalaten! En idd via Vereniging Eigen Huis kun je iemand inhuren. Ben er zelf ook lid van, heeft soms best wel handige voordelen!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:56

janderegelaa schreef:
Je kunt gewoon de grondwaterstanden terugkijken dan weet je het direct.

http://www.dinoloket.nl

Nee hoor. Dan weet je nog steeds niet of het een nieuwe situatie is, of dat het al sinds 1874 regelmatig voorkomt. De standen an sich zeggen helemaal niets over de bouwkundige staat van het gebouw en vooral de fundering. Vrienden van ons hadden een paar jaar geleden ineens een blank staand souterrain, bleek de fundering gescheurd, kregen ze dus grondwater binnen, terwijl dat al die jaren daarvoor niet gebeurde.

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 11:42

Moska schreef:
Een bouwkundige keuring bij een dergelijke oude woning is lijkt mij sowieso geen overbodige luxe. Als je echt geïnteresseerd bent in de woning, dan zou ik het zeker niet nalaten! En idd via Vereniging Eigen Huis kun je iemand inhuren. Ben er zelf ook lid van, heeft soms best wel handige voordelen!

Uiteraard zonder bouwkundige inspectie zouden we er al helemaal niet aan beginnen.
Je wilt dan toch wel even weten wat je (nog meer) te wachten staat. We zouden ook nog eens de omliggende buren kunnen polsen of die er ook last van hebben of dat het enkel dit huis betreft. Maar de vraag blijft ook dan voor een deskundige of je hier wat aan kunt doen of moet je er bewust niet te veel aan doen omdat het water anders op een andere manier zijn weg zou kunnen gaan zoeken en je je nog meer elkende op de hals haalt :? We denken er nog eens goed over na!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:08

Moska schreef:

Dat sowieso.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:14

Wij hebben er een huis om laten staan. Veel erger dan schimmel/zwammen im je huis kun je eigenlijk niet hebben.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 17:54

JoesPleasure schreef:
Moska schreef:

Uiteraard zonder bouwkundige inspectie zouden we er al helemaal niet aan beginnen.
Je wilt dan toch wel even weten wat je (nog meer) te wachten staat. We zouden ook nog eens de omliggende buren kunnen polsen of die er ook last van hebben of dat het enkel dit huis betreft. Maar de vraag blijft ook dan voor een deskundige of je hier wat aan kunt doen of moet je er bewust niet te veel aan doen omdat het water anders op een andere manier zijn weg zou kunnen gaan zoeken en je je nog meer elkende op de hals haalt :? We denken er nog eens goed over na!

Maar zo'n deskundige kan je daar dus meer over vertellen. Wat de (on)mogelijkheden zijn en een raming van de te verwachten kosten. En dat is dan weer af te zetten tegen de vraagprijs en wellicht onderhandelbaar.

Buren polsen is ook wel een slim idee, dan krijg je ook al een indruk en wat zij eventueel voor oplossingen hebben gebruikt.