Verhuizen naar andere provincie, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Verhuizen naar andere provincie, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 17:26

Hallo allemaal,

Ik ben momenteel het spoor bijster waar dit topic het beste bij past daar het een combinatie van werk en huis is. Ik hoop dat hij hier goed geplaatst is en anders zal ik dit doorgeven.

Sinds dat ik ruim vijf/zes jaar geleden de eerste voeten in het Brabantse/Limburgse land heb gezet ben ik er niet tot weinig meer weg te slaan. Mijn hart ligt daar, mijn paard staat daar nu ondertussen ook en ik heb er veel vrienden/kennissen/bekenden wonen.
Ik heb hier op dit moment waar ik woon een prima baan, fulltime en ik heb altijd geroepen dat dit het enige nog is wat mij hier houd. Dat was ook zeer zeker zo.

Helaas is daar enige verandering in gekomen waardoor ik het nu los kan, wil en moet laten en heel graag mijn biezen pak en verhuis. Ik wil mijn hart en mijn gevoel achteraan en dat is gewoon heel simpel: weg hier.
Natuurlijk betekend dit dat ik op zoek moet naar een baan in de omgeving waar ik graag wil wonen en een plek waar ik kan leven. Ik zie dit voor mij hoe ik dit aan kan pakken maar ben nu eigenlijk op zoek naar ervaringen van mensen die deze zelfde keus hebben gemaakt.

Het is een grote stap, maar zeker niet onmogelijk. Waar een wil is, is een weg. En graag zie ik via deze weg ervaringen va mensen die ook deze keus hebben gemaakt. En is dit voor jullie juist positief of negatief uitgepakt? Of heb je tips die in jouw ogen belangrijk lijken om met mij te delen?

Mocht iemand het enkel negatief zien: ik heb altijd een plek waar ik terug kan komen en ook op andere gebieden kan ik ergens op terug komen.
Ik maak geen stappen zonder dat alles volledig in orde is en ik geef niets op zonder dat ik zekerheid heb op iets anders.
Tevens is het ook niet iets wat in een week moet gebeuren en al helemaal niet iets waar maar een week over na is gedacht :)

Ik hoor graag van jullie,

Groeten,
Denise
Laatst bijgewerkt door xDenies op 05-05-16 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:31

Ik ben voor mijn vriend (inmiddels echtgenoot) van Noord-Holland naar Noord-Brabant verhuisd.
Mijn complete familie woont in Noord-Holland, maar ik dacht: ach, binnen anderhalf/twee uur sta je daar weer voor de deur.
In de praktijk viel het me toch tegen en heb ik echt een dik jaar nodig gehad om te moeten wennen :o Inmiddels zou ik hier niet meer weg willen, maar het is toch wel moeilijk om niet heel snel op familie terug te kunnen vallen en ik voelde me in eerste instantie erg alleen. Ik werk namelijk vanuit thuis (dat was voor de verhuizing wel makkelijk, ik nam mijn werk gewoon mee :P) en vriendlief ging iedere ochtend naar zijn werk. Dan zit je opeens alleen, zonder vrienden, huisdieren etc :')
Maar inmiddels ben ik helemaal gesetteld. Mijn ervaring is dus wel positief.
Mijn ouders daarentegen vinden het soms nog weleens moeilijk dat ik nu een eind verderop woon, maar via Skype hebben we toch geregeld contact en we proberen zo vaak als mogelijk is die kant op te rijden.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 05-05-16 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:33

Een vriendin vanmiddag is toevallig deze week verhuisd naar andere provincie. Gewoon in laten schrijven bij een uitzendbureau en aangegeven dat je daar wil gaan wonen. Het heeft even geduurd maar uiteindelijk ergens aangenomen. Op dinsdag is ze aangenomen, woensdag en donderdag zitten zoeken voor appartement, zondag bezichtigd en maandag verhuisd. Zo snel en easy kan het gaan. Volg je hart!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:33

Ik begrijp je openingspost niet volledig eigenlijk, heb de indruk dat er een stukje mist?

Als ik het goed begrijp is 'hier' niet in Limburg en zou je juist naar Limburg willen vertrekken? Ik zie eigenlijk geen enkele reden omdat niet te doen. Al met al is Nederland eigenlijk maar verrekte klein en kan je uit ervaring vertellen dat je van het noordelijkste puntje met een paar uur rijden in het zuidelijkste puntje zit.

De aanpak is eigenlijk vrij simpel hoewel ik best snap dat je door de bomen het bos niet meer echt ziet. Stap een is zoeken naar vacatures in de omgeving waar je heen wil, dan actief solliciteren en al met een schuin oog naar de woningmarkt kijken. Eenmaal een baan pak je je biezen en ga je een nieuw avontuur aan. ;)

Ik ben vanuit Groningen gaan solliciteren in België omdat ik daar graag heen wou, aangenomen en een woning gezocht.

Persoonlijk zou ik de stap gewoon wagen als dat iets is wat je graag wilt. In het ergste geval werkt het niet en is er eigenlijk nog geen man overboord. :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 17:37

@ Cayenne
Dat is inderdaad wel positief! Kende jij al mensen daar in de buurt of was alles geheel nieuw op de fam van je vriend na?
Mijn huisdieren gaan wel mee, dat is ook een voorwaarde voor het geen waar ik zal gaan wonen.

Gelukkig kent mijn moeder het al dat ik niet thuis woon, heb al (in totaal) 2 jaar niet thuis gewoond en deels op mijzelf. Dus dat scheelt al iets. Niet te vergelijken, maar ach ...

@ Vibaby,
Dat is inderdaad heel snel! Maar dus wel positief :) Ik ben gelukkig veel in die omgeving en straks ook 10 dagen daar op vakantie .. dus dat helpt mee.
Vind het alleen lastig i.c.m fulltime werken om ergens op sollicitatie gesprek te kunnen komen.

@ Judith_,
Hier is Rotterdam inderdaad ;)
Ik zie inderdaad even de bomen door het bos niet en wil het wel goed aanpakken zodat ik niet straks tegen een muur aan loop.
Fijn om te lezen dat het zo goed gelopen is bij jou! Behoorlijk endje toch.

Mariska14015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:37

Mijn hele familie woont in Overijssel, mijn opa en oma van verschillende kant zelfs in dezelfde straat. Echter voor ons ruim anderhalf uur rijden. Wij wonen in zuid-Holland. Mijn ouders zijn er naar toe verhuisd en ik weet niet beter dan zolang rijden voor familie. Verjaardagen zijn altijd op zondag en ik ben eigenlijk gewoon gewend geraakt aan het idee dat we de meeste zondagen de hele dag weg zijn. Mijn moeder had hier al een baan, mijn vader heeft er een gevonden. Aangezien ik niet echt duidelijk kan opmaken hoe of wat voor baan je wilt is het daarop ingaan nogal lastig. Succes in ieder geval met je keuze!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:40

Nee, ik kende verder nog helemaal niemand, alleen zijn ouders, maar ondanks dat het echt hele lieve en leuke mensen zijn, ga je daar ook niet iedere dag zitten :P Ik ben wel lid geworden van de sportschool en daar heb ik veel contacten opgedaan! Dat is wel een aanrader.
En ik heb me opgegeven als vrijwilliger/maatje voor mensen die soms gezelschap nodig hebben. Op die manier kom je toch wat sneller onder de mensen!
Mijn vogel is in eerste instantie meeverhuisd, maar stierf korte tijd later. Dus toen had ik opeens geen huisdieren meer.

Edit: Ik heb wel mijn huurhuis in Noord-Holland nog een paar maanden aangehouden voor de zekerheid. Niet dat ik mijn relatie op de klippen zag lopen ofzo, maar dat gaf voor mij wel een veilig gevoel.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:42

Geen probleem van maken, gewoon verhuizen! Zelf al meerdere keren gedaan en zo heel veel van mijn vrienden. Je overleeft het wel hoor. Andere provincies zijn echt niet zo anders dan je huidige? Dus gewoon alles hetzelfde doen als je in je eigen proincie ook zou doen.
Laatst bijgewerkt door Sheran op 05-05-16 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:43

Ts heb je geen sollicitatie verlof? In België namelijk wel, Nederland ben ik even niet meer zo van op de hoogte.

Binnen Nederland verhuizen is niet z lastig als het lijkt. Maar begrijp het goed hoor, was ook als de dood dat ik iets over het hoofd had gezien en het land uitgezet zou worden. :')

Wellicht kun je alvast eens kijken welke opties voor het wonen er voor jou zijn? Wil je particulie, via een woningstichting, welke voorwaarden moet jij aan voldoen ect?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:47

Ik ben van Overijssel naar Zeeland verhuisd omdat ik hier een baan kon krijgen die mooi aansluit bij mijn opleiding/wensen :).

Het was heel simpel. Baan gevonden, huisje gevonden, ingeschreven bij gemeente, adreswijziging doorgegeven en ik woon nu al weer bijna anderhalf jaar naar volle tevredenheid op mijn stekje :).

Qua sociale contacten heb ik wel even moeten wennen, ik kende hier niemand. Maar inmiddels heb ik een leuke kring opgebouwd :).

gabyfedde

Re: Verhuizen naar andere provincie, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:54

Je leert je echte vrienden kennen imo. De echte blijven komen, de anderen zie je niet meer. Ik maakte dat al mee toen ik van Culemborg naar Den Haag verhuisde. En nu ik naar het buitenland verhuisd ben is dat nog eens bevestigd.
Of je elders kan aarden is heel persoonlijk. Er zijn mensen die een dorp verderop al te ver vinden.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:55

Ik ben voor (destijds vriend) mijn man verhuist vanuit Amsterdam Naar Brabant.
Ik was zwanger en thuis niet meer welkom dus de keus was snel gemaakt.

Behalve mijn man en zijn vader kende ik er niemand, maar heb er totaal geen spijt van.
Mijn opleiding kon ik op een andere school voltooien en een baan had ik er ook zo gevonden.

Ik heb wel even nodig gehad om te wennen, maar dit had meer te maken met het verhuizen van de grote stad naar een klein dorp.
Ook mis ik mijn ouders wel, maar aan de andere kant, het is een goed uur rijden en ben je er dus zo.
Ook is de verstandshouding tussen mij en mijn ouders door de afstand gigantisch verbeterd :)

Inmiddels woon ik hier nu alweer 5 jaar en zou ik echt niet meer weg willen.

Ben ik iets vergeten, schroom niet om te vragen :)

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:01

Het was een van de meest leukste dingen in mijn leven; verhuizen naar de andere kant van het land. We wonen nu in prachtige natuur en hebben een eigen ruiterpad (en dus eigen bos). We hebben het als een groot avontuur gezien om te vertrekken en hebben het ook zo ervaren.
Sterker nog, we hebben nu, na hier lang gewoond te hebben, wederom besloten om nog een keer zo een avontuur te willen beleven. Ons huis (en land en bos) staat te koop en wie weet waar we uiteindelijk weer belanden.
Ik kan het je dus alleen maar aanraden. Vrienden blijven wel en nieuwe vrienden maken viel ons gemakkelijk. Het heeft mijn (en ons) leven erg verrijkt.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:18

Ik ben van Nunspeet (Gelderland) naar Almelo (Overijssel) verhuisd 2 jaar geleden.
Ik kende er welgeteld 2 mensen maar zag en zie ze niet vaak, verder ging ik van de ene woonvorm (intern) naar de andere (extern) dus ik had en heb wel mensen om op terug te vallen en gelijk aanspraak.
Qua afstand is het met de auto ong 1.15u rijden, met het ov ong 1.30u-2u (van deur tot deur) en voldeed aan al mijn eisen:
geen grote/drukke stad
goed bereikbaar met het ov ivm geen rijbewijs
makkelijk een huis te vinden en met redelijke huurprijs
niet te dicht bij min familie
goede woonbegeleiding
Voor mij was het de beste keus die ik ooit heb gemaakt, ik zie mezelf ook niet weer terug verhuizen tzt.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 19:23

@ Mariska,
Ik heb 'gelukkig' niet heel veel om voor terug te komen, dus dat scheelt ook een hoop heen en weer gerij. Eigenlijk heb ik (nog) geen voorkeur voor werk. Ik heb diploma's in de paardenwereld en in de detailhandel .. en ben niet te lui om verder te leren. Dus ik zal t.z.t zien waar ik mijn plek kan vinden. Iig het geen wat ik nu doe wil ik niet meer.

@ Cayenne,
Nee begrijpelijk. Voordeel voor mij is dat ik al wel een hoop mensen daar en in de omgeving ken. Ik ken de omgeving ook(beter dan waar ik nu woon, haha) dus dat scheelt denk ik ook wel weer een hoop.
Mijn pony staat op stal in Limburg .. dus ik kom daar gewoon al erg veel onder de mensen.

@ Sheran,
Klopt, mee eens. Maar het lijkt toch een behoorlijke stap haha. En ja het is op zich wel anders ... het is (in mijn ogen) veel beter :P

@ Judith,
Geen idee of dat hier in Nederland zo is. Zal vast wel iets voor geregeld zijn .. maar ik wil voorlopig geen slapende honden wakker maken.

Helaas door hemelvaartdag is momenteel een hoop gesloten. Dus vanaf maandag heb ik een missie haha.

@ San,
Super dat je zo simpel over hebt kunnen gaan! Ik hoop dat het ook zo simpel bij mij mag gaan.

@ gabyfedde,
Ik ben gelukkig heel erg op mijzelf dus zal er niet om wakker liggen als ik geen andere mensen heb gesproken. Laat mij maar uren door het bos toeven met ponylief en honden haha. Vrienden spreek ik nu ook voornamelijk via app of internet .. dus ja ..

@ Roostinker,
Super dat het zo goed is verlopen! Wel heel vervelend dat je thuis niet meer welkom was.. is toch een keus die je liever niet gedwongen maakt. Gelukkig dat uiteindelijk alles op z'n pootjes is terecht gekomen.

@jibberjabber,
Dat klinkt heel positief! Succes met alle nieuwe avonturen die je op je pad krijgt!

@ Lor1_1984,
Probleem voor mij nu is inderdaad dat ik nog geen rijbewijs heb (wel keihard mee bezig) en dat is voor mij wel een musthave wil ik daar heen gaan. Ik wil niet afhankelijk zijn van.
Super dat het zo goed bevalt.

Jullie hebben mij wel enthousiast gemaakt. Een vriendin(die daar ook woont) maakte mij wel iets angstig. Op dit moment als ik daar ben, ben ik voornamelijk afhankelijk van haar. Ik slaap bij haar, kan niet 1-2-3 naar een winkel om te eten dus ook afhankelijk van haar enzovoort. Dat wil ik dus niet meer ... maar ze kwam over alsof ik dat 'altijd' zou blijven maar zij er niet altijd voor me kan zijn.
Maar ik ga niet voor haar daar heen ... ik ga voor mezelf, en mijn geluk en mijn toekomst.

Dus vanaf maandag gaan we aan de gang :)

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 19:29

Oeps dubbel..
Laatst bijgewerkt door RoosDeG op 07-05-16 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 19:29

xDenies schreef:
[knip...]

@Roostinker,
Super dat het zo goed is verlopen! Wel heel vervelend dat je thuis niet meer welkom was.. is toch een keus die je liever niet gedwongen maakt. Gelukkig dat uiteindelijk alles op z'n pootjes is terecht gekomen.

[knip...]

Had inderdaad liever gehad dat het anders gelopen was, maar achteraf ben ik ook blij dat het zo gegaan is.
Heeft mij en mijn moeder veel rust gegeven en onze relatie is veel beter geworden :D