Aankoop huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

Aankoop huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 12:38

Hallo,

Omdat veel bokkers op veel dingen antwoord weten wil ik mijn vragen hier stellen.

Wij hebben 2 huizen op het oog waarbij de paarden aan huis kunnen staan.
Echter hebben wij nog nooit een huis gekocht en weten we totaal niet wie hoe en wat

Wat is de normale gang van zaken? Wij hebben 18 mei de eerste bezichtiging op beide huizen en vooral ik vind het erg spannend.
Mijn vriend wat minder die is wat dat betreft heel nuchter.

Ik lees zoveel verschillende dingen op internet vooral Qwa bieden...
Mij kennende ben ik zo om en wil ik t huis hebben en mijn gezicht "vertelt" dat ook
Op de ene site zeggen ze dit kan voordelig zijn en op de andere site zeggen ze dat het erg onhandig is.
Maar aan mijn gezichts uitdrukking kan ik vrij weinig veranderen
Nu is het zo dat het huis al jaren (minimaal 5 jaar) leeg staat
En er zeker sprake is van achterstallig onderhoud zowel binnen als buiten
Onze maximaal te besteden prijs ligt ook rondom de vraagprijs
Maar hoe minder de uiteindelijk prijs word hoe meer/sneller wij alles kunnen opknappen binnen
Voor buiten hebben wij alle materialen liggen voor de paarden

Kun je dat soort dingen melden bij je eerste bezichtiging bv ja er moet een nieuwe keuken in nieuwe badkamer enz?
Of is dat juist niet wenselijk en doe je dat tijdens je bod?

Ook moet er zeker voor aan de weg een compleet nieuw degelijk hekwerk omheen dat wat er nu staat is oud en is ook niet meer degelijk te maken en aangezien het huis aan de drukke weg zit is dat wel "nodig"

Ook van buiten zal het huis opnieuw geschilderd moeten worden...
Dat wij zo goed als alles zelf kunnen of binnen familie hoeft z'n makelaar natuurlijk niet te weten
Noem je z'n dingen dan ook op? Bv electra dat je dat moet laten maken door een bedrijf enz enz?

Wij willen het graag grotendeels zelf doen maar wel met ondersteuning van een aankoop makelaar maar die willen we pas eventueel "inschakelen" bij een eventuele 2de bezichtiging en alleen als t nodig zou zijn

Mijn vader en schoonvader weten hier wel het een en ander van maar ben zeer benieuwd na andere meningen en hun ervaringen met koophuizen

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 12:42

hoe je gezicht staat maakt niet zo heel veel uit,
immers je bod komt later dan dat je er bent.
soms is het handig om je bod te motiveren, vooral als je erg enthousiast leek en ze het idee hebben dat ze er meer voor kunnen krijgen daardoor..

vader/schoonvader meenemen die je enthousiasme iets tempert door de zaken op te noemen die vervangen moeten worden of aangepast..

natuurlijk doe je dat ook tijdens de rondgang in het huis.. immers de verkopers of verkopende makelaars mogen best weten wat je aan de woning vind schorten. Je zou zelfs een blok en pen mee kunnen nemen en de zaken noteren zodat je niets over het hoofd ziet.. zo weet de verkoper dat je misschien wel enthousiast bent maar ook kritisch

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 12:43

Wij hebben een aankoop makelaar in de arm genomen. Hij heeft met ons huizen bekeken en daarna heeft hij er zorg voor gedragen dat we de woning kregen voor een mooie prijs. Ik vond het zelf heel fijn dat we zelf de onderhandelingen niet hoefden te doen :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 12:44

De eerste bezichtiging is alleen om een indruk te krijgen van de woning.
Pas na een 2de bezichtiging ga je verder kijken.

Laat een woning sowieso goed en rondom keuren; helemaal als hij 5 jaar heeft leeg gestaan.
2 woningen hebben wij daarom moeten laten staan omdat er een groot vochtprobleem was ontstaan in de isolatie (en zelfs een verrotte houten vloer) doordat er niet was gestookt.

De vraagprijs is vaak al wel rekening gehouden met het achterstallig onderhoud, dus om zomaar die kosten van de vraagprijs af te halen werkt niet altijd.

Gewoon eerst kijken of je het wat vindt, daarna nog een x gaan kijken of je weer hetzelfde gevoel hebt.
Daarna laten keuren (zorg dat je erbij bent) en naar aanleiding daarvan kun je evt een bod doen.

Let ook op of alle aanbouwen (stallen/buitenbakken/paddocks/kapschuur enz) een geldige vergunning hebben.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 12:46

Bedankt zover alvast
M'n vriend kan me ook wel "in toom houden" gelukkig
Daar heb ik m'n (schoon) vader niet voor nodig

Ik ben zelfs juist iemand die mankementen enz snel opmerkt en er ook het een en ander vanaf weet en dat ook wel durf te zeggen
Maar anderzijds heb ik weer zo iets interesseert me niet
Ik wil dat huis want voor de paarden is t perfect ik pas me wel aan
Maar dat is natuurlijk niet helemaal de bedoeling :+

Er is een bijgebouw en dat is de schuur deze heeft een vergunning en dat word de stal
De rest doen we allemaal zelf bak aan huis hebben we niet nodig dus dat zit wel snor
60% van het terrein is betegeld dat zal er uit moeten wil n stuk laten liggen waar t hooi komt en verder moet alles eruit
Dus werk is er genoeg

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 12:48

Een aankoopmakelaar is een waardeloze investering in een persoon die in 99% niet toegewijd is aan zijn/haar opdrachtgever maar vriendjespolitiek bedrijft, helaas.

Je hoeft niets te zeggen, kijk gewoon rustig rond en probeer zo objectief mogelijk te kijken naar het geheel en de verwachten onkosten. Loze leidingen, vage elektra? Stel vragen, maak eventueel aantekeningen en vraag ook naar het bestemmingsplan: Mag je paarden houden op deze locatie? Zoja hoeveel en onder welke voorwaarden?

Als je zelf een leek bent is een bouwtechnische keuring handig om in je voorwaarden op te nemen tijdens het biedproces.

De makelaar zal het een zorg zijn wie het na aankoop gaat opknappen. Met achterstallig onderhoud is meestal al rekening gehouden in de prijs, verwacht dus niet dat daar nog heel veel vanaf zal gaan zolang je niet direct kunt financieren

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 12:48

Ik zou altijd een aankoopmakelaar meenemen. Ook het huis laten keuren door bijvoorbeeld vereniging Eigen Huis. Ja, jij merkt misschien wel veel op, maar bij zo'n aankoopkeuring gaan ze ook met spiegeltjes onder de kozijnen kijken etc.
Beter geld uitgeven aan deskundigen dan voor E 10.000,-- het schip in gaan.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 12:54

Dubio wel of geen aankoop makelaar ik geef die 2000€ liever uit aan andere dingen in het huis
Een aankoop makelaar doet geen keuring geloof ik daar is het bouwkundig rapport voor dacht ik

Bouwkundig rapport willen we zwz laten opmaken dat zijn ook kosten maar dan weet je wel waar je op of aan bent
Maar of we hierdoor t huis laten "schieten" denk t niet
Tenzij t gewoon gevaarlijk etc is
Dat er veel moet gebeuren aan het huis weten we ook mede door de vraagprijs :)
Maar ik vermoed dat we n heel deel zelf kunnen of door familie kunnen laten doen (schoonzus is helemaal thuis in de electra en m'n broer is metselaar en ik kan daar ook t een en ander van)
Verder heb ik absoluut geen linkerhanden en m'n familie en schoonfamilie ook niet
Wij hebben hier de betreffende mensen al voor gevraagd en zij willen ons erg graag helpen en willen alleen de materialen vergoed hebben en natuurlijk n hapje en n drankje :+
Verder mocht het allemaal door gaan ongeacht welk huis heeft m'n moeder d'r vakantie dagen voor opgespaard en m'n stiefvader kan/wil 2 weken vakantie hier voor nemen
Mijn vriend zal doorwerken aangezien hij zelf vrij weinig zal kunnen doen buiten het verven om

Qwa paarden is alles al uitgezocht :)

Eleionomae

Re: Aankoop huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 13:00

Ik heb nooit €2000 betaald voor mijn aankoop makelaar, met €900 hield t wel op ;) en hij heeft zichzelf wel terug verdient want wat we er uiteindelijk voor betaald hebben is aanzienlijk minder dan wat wij zelf in ons hoofd hadden.

Hij doet idd geen bouwtechnische keuring maar hij ziet wel veel :j

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 13:04

Mocht alles rond komen enz
Kunnen we er per direct in dat weten we al
Ons plan is dan woonkamer in orde maken Qwa schilderwerk en eventueel electra als dat nodig is
Buiten klaar maken dat de paarden erop kunnen en over gaan binnen een maand(maand opzeg termijn op t huurhuis)
Wij zitten in een prijzig huurhuis en de paarden staan met 3 paarden op pension

Dan de stallen in orde maken enz maar omdat het nu zomer is staan ze toch dag en nacht buiten dus dat heeft voor nu geen prioriteit
En daarna pas verder aan de slag in huis
Keuken/badkamer en daarna pas de slaapkamers

Wij willen er zsm in zeker ivm de kosten van ons huur huis deze kosten willen we zo veel mogelijk beperken zodat we dat kunnen besteden in het nieuwe huis

Dit is hoe ik er over denk. Mijn vriend heeft meer zoiets van dat zien we allemaal tzt wel

Hier in merk ik/je gewoon al dat ik (te) enthousiast ben :+

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 13:05

Eleionomae schreef:
Ik heb nooit €2000 betaald voor mijn aankoop makelaar, met €900 hield t wel op ;) en hij heeft zichzelf wel terug verdient want wat we er uiteindelijk voor betaald hebben is aanzienlijk minder dan wat wij zelf in ons hoofd hadden.

Ik heb er eentje gevonden via vrienden en die vroeg 2000€ ik dacht ook dat dat een normale prijs was
Voor 900€ is het nog wel te doen idd
Maar hier word gezegd dat het een waardeloze investering is. Dan is 900€ weer zonde van onze centen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 13:12

Ik zou ook geen aankoopmakelaar nemen, onderhandelen is zo moeilijk niet :)

Bij de eerste bezichtiging gewoon kijken of het huis je überhaupt aan staat. Voor hetzelfde geld is het een bouwval waar je eerst een ton in moet stoppen om t bewoonbaar te maken. (Tenzij je dat graag wilt natuurlijk...)
Als het een leuk huis is kun je gaan voor een tweede bezichtiging en dan kan je iemand meenemen die handig is en kan zien hoe de staat van het huis is wat je de eerste oogopslag niet ziet.
Dan kun je een bod uitbrengen en dan blijf je net zolang schipperen tot ze akkoord gaan en tot wat jullie kunnen en willen betalen. Aankoopkeuring is wel aan te raden bij oudere huizen :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 13:27

Gentlegiant schreef:
Eleionomae schreef:

Ik heb er eentje gevonden via vrienden en die vroeg 2000€ ik dacht ook dat dat een normale prijs was
Voor 900€ is het nog wel te doen idd
Maar hier word gezegd dat het een waardeloze investering is. Dan is 900€ weer zonde van onze centen

ik had wel een aankoop makelaar.. gratis dan wel maar toch..
(die heeft de aan en verkopen van een aantal, veel duurdere huizen in de familie gedaan.. dus toen mijn moeder vroeg of hij wat advies kon geven.. won hij info in en omdat ik zelf stijf stond van de zenuwen voerde hij voor mij de onderhandelingen).. Daarna heeft hij van mij een goede fles wijn gekregen en wat leuke speelgoed dingen voor zijn kinderen (wat wil je hebben? > doe maar wat leuks voor de kids).
Ik vond het persoonlijk erg prettig,
de aankoopmakelaar kan erg goed een adviserende rol spelen,
soms weten ze meer over een woning dan je denkt of kunnen ze aan informatie komen
en ze zijn beter thuis in het inschatten van verkopers en het doen van een correct bod..

Het kan je zo 5000 euro in de koop schelen als je een goede aankoopsmakelaar hebt
simpelweg omdat ze soms iets lager durven te bieden dan dat jij zou durven uit angst dat de koop afgewimpeld wordt. Maar ze kunnen ook goed aanvoelen hoever ze kunnen pushen zonder de verkoper weg te drukken uit de onderhandeling.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 13:30

Veel hypotheekverstrekkers stellen (naast de verplichte taxatierapport ook) een bouwkundige keuring verplicht.
Voor evt NHG heb je het sowieso nodig.

Wij hebben door zo'n keuring 2x besloten een huis niet te kopen.
Kost je wel iets, maar je weet wel waar je aan toe bent.
Je kunt (zoals al eerder gezegd) beter een paar x 300 E betalen dan voor 20.000 het schip in gaan.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 13:58

Voor de nhg hadden wij alleen een taxatie rapport nodig geen bouwkundige keuring :n

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 14:08

Het ligt aan het bouwjaar van een woning of een bouwkundige keuring verplicht is. Daarnaast ligt het aan de transactieprijs of NHG mogelijk is.
Ik weet niet om wat voor een woning het exact gaat en wat je kennis is wat betreft bouwkundige zaken ed maar vaak is een aankoopmakelaar uiteindelijk niet veel duurder dan zelf wat doen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 14:15

Die fout van enthousiast reageren heb ik bij mijn eerste huis gehad en ben daar financieel echt op afgestraft: kon meteen de volle mep betalen. Dat doe ik dus echt niet meer. Ik heb geleerd om juist op de mindere punten te gaan letten, maar dat was niet makkelijk hoor! Vooral als je een huis echt heel graag wilt hebben is dat erg lastig.
Daarnaast ben ik er een keer ingetrapt dat ik aanzienlijk minder hoefde te betalen voor een huis, waarvan achteraf bleek wat de reden was: asociale buren (moet ik eigenlijk in hoofdletters schrijven). Voor die gasten zijn al vier gezinnen verhuisd, waaronder degene waar wij het huis van kochten. Mijn advies: navraag over de omwonenden doen. Laat je goed en grondig informeren over de buurt en vooral hetgeen er naast je komt te wonen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:37

@Shenavalie
Toen wij ons huidige huis kochten was ik ook heel enthousiast hoor.
Daar ben ik absoluut niet op afgestraft; want als het op onderhandelen aan komt ben ik zeer direct en duidelijk.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:50

Een aankoop makelaar kan je laten zitten, maar ik zou niet bezuinigen op de bouwtechnische keuring van het huis, dat kost een paar honderd euro maar kan je duizenden besparen, zeker bij een wat ouder huis.

marschwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:02

Je zegt dat je er met een maand in wilt.de hypotheekverstrekker heeft meestal meer tijd nodig om alles geregeld te hebben zoals bv ook een bankgarantie.reken daarvoor ong 3 maanden denk ik.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:50

bieden kun je prima zelf doen echt niets moeilijks aan. Soms moet je wat geduld hebben

Overigens tip blijf beleefd een huis compleet afkraken zet echt geen zode aan de dijk. (want als het huis zo slecht is waarom wil je het dan kopen).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:07

Brainless schreef:
@Shenavalie
Toen wij ons huidige huis kochten was ik ook heel enthousiast hoor.
Daar ben ik absoluut niet op afgestraft; want als het op onderhandelen aan komt ben ik zeer direct en duidelijk.

Dat ben ik tegenwoordig ook, maar ruim 20 jaar geleden (en ook nog eens mijn eerste huisje) was dat een ander verhaal. ;)

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:20

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:45

Tja, ik denk datje je eerst af moet vragen waarom het huis al vijf jaar leeg staat. Dat is namelijk wel ontzettend lang. Dus bij deze zeker een bouwkundige keuring laten doen. Ik heb meerdere woningen gekocht en ben een beetje ervaren. Zoek ook via de kadaster telefoon de vorige verkoopprijzen op, indien het huis de afgelopen dertig jaar een keer verkocht is aan een particulier dan heb je kans dat je de vorige verkoopprijs hoort. Vergis je niet in een oud hui wat betreft opknappen, je valt van het één in het ander en kost vaak veel meer dan je denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:11

Fee_ schreef:
Misschien is dit topic ook wat voor je, ik heb er in ieder geval ook heel veel aan gehad, en nog steeds.

Mijn vriend en ik hebben ook net ons eerste huis gekocht.

[HTT] [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Omdat er een centraal topic op Bokt staat waar je al je vragen omtrent een aankoop van een huis kunt stellen plaats ik hier een slotje.